Łza się w oku kręci. XT

Data: 2013-10-24 20:34:57
Autor: Adam Wysocki
Łza się w oku kręci. XT
Emanuelle <eman@fiat.uno.pl> wrote:

Kto jeszcze pamięta komputery IBM PC/XT ?.

Mam na półce płytę :) Swego czasu odpaliłem na niej Minixa.

Pierwszy komputer 16-bitowy oparty o procesor Intel 8088,

U mnie trochę później - 286, 1MB RAM, zegar OIDP 12MHz, bez dysku (ale był ramdrive), jedynie trzy dyskietki - jedna systemowa, druga z grami, trzecia z mp.com (wtedy .com to było rozszerzenie, a nie TLD) i paroma modułami (amigowe modki odtwarzane przez pc speakera, potem przez covoxa, a dużo potem przez sound blastera na isie).

z monitorem Hercules.

Bursztynek czy zielony? Do dziś mam w piwnicy bursztynowy i kartę zbudowaną na TTLach :)

--
"zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
http://www.chmurka.net/

Data: 2013-10-25 00:04:16
Autor: Emanuelle
Łza się w oku kręci. XT
Użytkownik Adam Wysocki napisał:
z monitorem Hercules.

Bursztynek czy zielony? Do dziś mam w piwnicy bursztynowy i kartę
zbudowaną na TTLach :)

bursztynowy

--
eman

Data: 2013-10-25 01:19:01
Autor: p47
Łza się w oku kręci. XT

Mnie po 3 roku politechniki skierowano na 6 tygodniowa praktykę do Elwro we Wrocławiu. A tam wysłano mnie na wydział pamieci masowych, zresztą ku mojemu zadowoleniu, bo ładne dziewczyny tam były, które robiły siatki z drutów na skrzyzowaniu których nawlekały ferrytowe toroidki (perscienie), tworzac w ten sposób pamieci ferrytowe o zawrotnej pojemości 256b, a od wielkiego dzwonu i 512b.. (nie żadne kilo!)
Duzo później, bo chyba w 1975r. albo 76r., na delegacji w Londynie, za całe 147 funtów uzbieranych z diet (to była kuupa! forsy, przeciętna pensja wynosiła wtedyt w PRL-u mniej niż 20 funtów miesięcznie wg czarnorynkowego kursu) kupiłem Spektrum, na którym grałem (a czasem robiłem coś bardziej pożyteczniejszego), w nocy , żonę piskiem z magnetofonu denerwując..
;-)

XT to już super nowoczesość, na tym całą ksiegowość swojej firmy ongiś oparłem, budząc podziw klientów wydrukami faktur na igłówce;-)

Data: 2013-10-25 07:02:45
Autor: JoteR
Łza się w oku kręci. XT
"p47" napisał:

[...]

Taaak, ZX Spectrum w połowie lat 70-tych...
I już wówczas wyświetlał na powitanie
"Š 1982 Sinclair Research Ltd." ? ;->

JoteR

Data: 2013-10-25 07:50:28
Autor: Adam Wysocki
Łza się w oku kręci. XT
JoteR <usenet@interia.eu> wrote:

Taaak, ZX Spectrum w połowie lat 70-tych...
I już wówczas wyświetlał na powitanie
"(C) 1982 Sinclair Research Ltd." ? ;->

;)

Zanim miałem 286, miałem klon Spectruma (Timex 2048). Rok 1992, może 1993, (więc pecety już były). Był Timex z magnetofonem podpięty do telewizora Vela T206. Na kasetach gry, najbardziej zapamiętałem Galaxians. I moje pierwsze próby programowania w Basicu (potem na 286 w QBasicu, w międzyczasie było Atari, na pewno XE, chyba 65XE).

Data: 2013-10-25 13:24:40
Autor: \(c\)RaSz
Łza się w oku kręci. XT

Użytkownik "JoteR" <usenet@interia.eu> napisał w wiadomości
news:5269fb90$0$2295$65785112news.neostrada.pl ...
: "p47" napisał:
:
: > Duzo później, bo chyba w 1975r. albo 76r., (...)
: > za całe 147 funtów (...) kupiłem Spektrum,
:
: Taaak, ZX Spectrum w połowie lat 70-tych...
: I już wówczas wyświetlał na powitanie
: "Š 1982 Sinclair Research Ltd." ? ;->
:

CzyĹźbyś zerknął na strych, Ĺźeby to sprawdzić?  ;)

Data: 2013-10-25 13:31:54
Autor: Chris
Łza się w oku kręci. XT
(c)RaSz nabazgrał(a):

"p47" napisał:
[...]

Wystarczy google :)
http://farm7.staticflickr.com/6028/5945605193_0f22f7680a_o.jpg

Data: 2013-10-25 18:40:17
Autor: R.e.m.e.K
Łza się w oku kręci. XT
Dnia Fri, 25 Oct 2013 13:31:54 +0200, Chris napisał(a):

[...]

Takie rzeczy sie ma w pamieci do grobowej deski! :-)
Np. pamietam tez, ze program w basicu zaczynal sie od bajtu o adresie 23755,
czy ktos to jeszcze pamieta po cwierc wieku? :-)

--
pozdro
R.e.m.e.K

Data: 2013-10-25 19:14:19
Autor: Chris
Łza się w oku kręci. XT
W dniu 2013-10-25 18:40, R.e.m.e.K pisze:
[...]

Ja pamiętam Ĺźe wgranie SilentService na Atari zajmowało 301 obrotĂłw kasety i trwało 30 min :)  za to potem miĂłd pełną gębą :)

Data: 2013-10-28 00:29:55
Autor: Michal Lukasik
Łza się w oku kręci. XT
On 25/10/2013 17:40, R.e.m.e.K wrote:

Takie rzeczy sie ma w pamieci do grobowej deski! :-)
Np. pamietam tez, ze program w basicu zaczynal sie od bajtu o adresie 23755,
czy ktos to jeszcze pamieta po cwierc wieku? :-)

Mi cały czas "siedzi we łbie", że obszar obrazu zaczynał się od $4000 (16384). ;D

Do dziś gdzieś mam "powycinany" kod z gier z muzyką.
Pierwszy "użytek" jaki miałem to "WHAM the music box". ;D
Do dziś została mi sympatia do "syntetycznych" dźwięków i lubię czasem w Foobarze odpalić TFMXowe moduły z Amigi (muzę z R-Type, czy Turricana każdy chyba pamięta). ;D
Jeszcze jakiś rok temu odpalałem Spec256 by zagrać w "Jet Set Willy". Teraz to raczej MAME. ;D

http://www.youtube.com/watch?v=hLrNQ5m8MS8 ;Spectrumna
http://www.youtube.com/watch?v=UCm544JSEa8 ;TFMX
--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2013-10-26 14:37:54
Autor: JoteR
Łza się w oku kręci. XT
"(c)RaSz" napisał:

[...]

Tak jak napisał R.e.m.e.k. - takie rzeczy "się pamięta", chociaż ostatni raz sprzętowo odpaliłem Spectrumnę gdzieś na początku wieku, potem już tylko na emulatorach, dzięki czemu nie musiałem już oglądać mojego ulubionego niegdyś komunikatu "R - Tape loading error" ;->

JoteR

Data: 2013-10-25 16:39:58
Autor: p47
Łza się w oku kręci. XT
On 2013-10-25 07:02, JoteR wrote:
"p47" napisał:

[...]

Masz rację! -to już tyle czasu mineło...
Po dłuĹźszym zastanowieniu wychodzi, ze faktycznie, kupiłem go juĹź w 1984 r., tj. w czasie nie pierwszej, a kolejnej  delegacji do Anglii.

Data: 2013-10-25 22:50:50
Autor: JoteR
Łza się w oku kręci. XT
"p47" napisał:

Po dłuższym zastanowieniu wychodzi, ze faktycznie, kupiłem go już
w 1984 r., tj. w czasie nie pierwszej, a kolejnej  delegacji do Anglii.

Fiu, fiu! Jeździło się do Lądka w latach 75-84?
Z paszportem? Szacuneczek...
"Łubu-dubu łubu-dubu
niech nam Ĺźyje
prezes naszego klubu"
;->

BTW: ja swoją Spectrumnę kupiłem w 1985 za 100 USD od serwisanta automatów do gier w przejściu podziemnym Dworca Centralnego ;-)

JoteR

Data: 2013-10-26 05:12:49
Autor: p47
Łza się w oku kręci. XT
On 2013-10-25 22:50, JoteR wrote:
"p47" napisał:

[...]

(..)

Ano, pisałem juz gdzieś o tym, jeździło się, a dlaczego, to też posrednio jest przyczynkiem do, ogólnie pojętej, historii wdrazania mikroprocesorowej technologii w Polsce. Zajmowałem się, wraz z angielskim Lucasem opracowaniem i wprowadzeniem opartego na układach scalonych elektronicznego sterowania pracą silników w produkowanym w Polsce Mi2, - stąd delegacje do Birmingham via Lądek.
Lucas zaproponował na owe czasy b.nowoczesne rozwiązanie na IC, zapłaciliśmy im za to naprawdę grube pieniądze, ale nasza generalicja na samym końcu nie zgodziła się na wprowadzenie tego do produkcji, bo Mi2 miały wojskowe znaczenie, a najlepsza w świecie technika sowiecka obowiązująca wtedy w Układzie Warszawskim przewidywała wyłącznie elektronikę oparta na lampach próżniowych (bo odporniejszej na impuls e-m).

Data: 2013-10-28 00:38:49
Autor: Michal Lukasik
Łza się w oku kręci. XT
On 26/10/2013 04:12, p47 wrote:

[...]

"Słuszną drogę obrała nasza władza." ;D
Uważaj bo jeszcze zdradzisz tu "jakom tajemnicem wojskowom". ;D

--
  _____ __________________________
  \`   Y   (__)  __\`  |  |  |  '/

Data: 2013-10-25 01:40:45
Autor: Krystek
Łza się w oku kręci. XT
W dniu 2013-10-24 22:34, Adam Wysocki pisze:
[...]

Ooo, to tak, jak u mnie :) Komputer PC (AT/286 10 MHz z trybem "turbo" 12 MHz, ale nie pamiętam już ile miał RAM-u) składany przez firmę Protech, też bez dysku twardego, za to ze stacją dyskietek firmy CHINON i do niego dyskietki 5,25" z systemem MS-DOS 5.x Kombinowało się z plikami startowymi, żeby tryb rozszerzonej pamięci uzyskać dla gier. Używało się też RAM-dysku i wgrywało do niego co pomniejsze programy, żeby działały błyskawicznie wprost z pamięci. Gry (i programy) oczywiście z giełdy komputerowej albo od starszych kolegów. Grafikę miał całkiem niezłą. Karta graficzna Trident 512 KB - działała w trybie SVGA i XGA, ale monitor monochromatyczny - Casper 12 czy 15 cali. Już nie pamiętam ilucalowy. Potem doszedł do zestawu CD-ROM. Miał guziczki open/eject  play i forward oraz gniazdo słuchawkowe z regulacją głośności. Można więc było go używać do słuchania muzyki z CD podczas pracy i zabawy. Covoxa do odtwarzania muzyki poprzez gniazdo drukarkowe LPT/Centronics również gdzieś mam jeszcze w domu. Jakiś znajomy elektronik skonstruował, a może na giełdzie komputerowej kupiłem. Też już nie pamiętam. Kolejnym nabytkiem do tego zestawu był dysk twardy Caviar 420MB. A na końcu drukarka Star LC 24-200 (wcześniej była jakaś monochromatyczna igłówka, Star LC-15 bodajże).

Pierwsze PeCety widziałem u wujka w pracy. Były tam 2 XT (jeden z kolorowym monitorem pracującym w trybie CGA) i AT-ek z kartą Hercules i monitorem świecącym na bursztynowo. Wujek uruchamiał jakieś proste gry.

Wcześniej mieliśmy z bratem Atari 130XE i aż żal było sprzedawać :(

Pamiętam, że ludzie zaczęli dostrzegać PC-ty kiedy zaczęły się na nim pojawiać gry takie same jak na Amigę albo na Atari ST(E). Nie mówię tu oczywiście o komputerach ze specjalistycznym oprogramowaniem do pracy.

W czasach, gdy mieliśmy AT, co zasobniejsi koledzy 386SX (DX-a to chyba tylko jeden miał) to jeden z kolegów, którego ojciec pracował na politechnice na architekturze miał w domu komputer 486SX firmy Everest w obudowie typu kostka 50x50x50 cm (można go zobaczyć na zdjęciu na tej stronie - <http://retropages.uw.hu/theme_24.html>), który kosztował pewnie tyle co pół samochodu (albo nawet i całe używane auto). Do tego monitor MAG z wyświetlaczem LCD, na którym wyświetlany był tryb pracy i rozdzielczość ekranu.

Ot, wspomnienia. Historia.

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2013-10-25 07:58:07
Autor: Adam Wysocki
Łza się w oku kręci. XT
Krystek <spamtrap@krystek.art.pl> wrote:

Potem doszedł do zestawu CD-ROM.

Pamiętam rozczarowanie, gdy dostałem od kogoś CD-ROMa 2x (bo ktoś kupił sobie szybszy napęd) i okazało się, że na 286 nie ruszy... któryś driver, chyba MSCDEX, nie chciał ruszyć (minimalnie 386). Ale muzyki dało się słuchać, wystarczyło podpiąć zasilacz (to był pierwszy odtwarzacz CD, jaki miałem).

Covoxa do odtwarzania muzyki poprzez gniazdo drukarkowe LPT/Centronics również gdzieś mam jeszcze w domu. Jakiś znajomy elektronik skonstruował, a może na giełdzie komputerowej kupiłem.

Ja dostałem od kogoś schemat i zrobiłem.

Kolejnym nabytkiem do tego zestawu był dysk twardy Caviar 420MB.

U mnie najpierw był dysk 40MB (z DoubleSpace).

A na końcu drukarka Star LC 24-200 (wcześniej była jakaś monochromatyczna igłówka, Star LC-15 bodajże).

....i igłówka z Mera Błonie. Dużo, dużo później HP DeskJet 690C+.

Wtedy przynajmniej ogarniałem sprzęt, robiłem własne karty ISA, potem kompletnie wypadłem ze sprzętu i poszedłem w oprogramowanie.

Data: 2013-10-25 11:36:34
Autor: Piotr Rezmer
Łza się w oku kręci. XT
Krystek pisze:

Ooo, to tak, jak u mnie :) Komputer PC (AT/286 10 MHz z trybem "turbo"
12 MHz, ale nie pamiętam już ile miał RAM-u) składany przez firmę
Protech,

Też tam kupowałem. Po raz pierwszy jechałem ekspresem PKP (do Poznania). To były czasy kiedy ekspress Lębork-Warszawa (około 460 km) jechał 4,5 godziny.

U mnie PC AT 286 12 MHz (z turbo 16MHz), do tego koprocesor 287, 2 MB RAM (standard SIP). Ta sama stacja CHINON (rewelacja, tak cichej stacji nigdy później nie spotkałem), dysk twardy 40GB, karta graficzna AHEAD SVGA 1MB RAM, uwaga! rozdzielczość 1024x768 256 kolorów + uwaga! monitor KOLOROWY SVGA. Robi wrażenie?
I drukarka igłowa Citizen 13,6 cala.

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-10-25 12:48:54
Autor: Sławek Maculewicz
Łza się w oku kręci. XT
Dnia 25-10-2013 o 11:36:34 Piotr Rezmer <p.r@bezbzdur.pl> napisał(a):

[...]

Ale z tym dyskiem twardym to pojechałeś... ;-)

--
Brak sygnaturki.

Data: 2013-10-27 19:32:13
Autor: Piotr Rezmer
Łza się w oku kręci. XT
Sławek Maculewicz pisze:

Ale z tym dyskiem twardym to pojechałeś... ;-)

Fakt, człowiek zapomniał co to MB :)

Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

Data: 2013-10-25 18:35:49
Autor: Krystek
Łza się w oku kręci. XT
W dniu 2013-10-25 11:36, Piotr Rezmer pisze:
Ta sama stacja CHINON (rewelacja, tak cichej stacji nigdy później nie spotkałem)

Mam ją do tej pory. Faktycznie. Była cicha i odczytywała nawet problematyczne dyskietki 5,25", ale jeszcze w czasie, gdy funkcjonowała z PC AT chyba ją uszkodziłem wkładając dyskietkę odwrotnie (tj. polem zalanym palstikiem, bez okienka dostępu do nośnika). Potem działała, ale głośniej (zaczęła chrobotać). Chwila nieuwagi. Ech...

K.

--
http://www.krystek.art.pl/

Data: 2013-10-25 13:27:11
Autor: Michał Jankowski
Łza się w oku kręci. XT
Ja swój pierwszy program uruchamiałem na tym:

http://en.wikipedia.org/wiki/Programma_101

(Wiem, tak długo ludzie nie żyją.)

   MJ

Data: 2013-10-28 13:48:12
Autor: robot
Łza się w oku kręci. XT
W dniu 2013-10-25 13:27, Michał Jankowski pisze:
Ja swój pierwszy program uruchamiałem na tym:

http://en.wikipedia.org/wiki/Programma_101

(Wiem, tak długo ludzie nie żyją.)

"Programma 101 was priced at $3,200 ($23,000 if adjusted to 2011"

Nie mogę się otrząsnąć z szoku.

--
pozdro
2x XEON E5-2650@2,4GHz 16C/32T|64GB RAM|2xGTX780|1xHD7850|ASUS Z9PE-D8WS

Data: 2013-10-28 14:40:53
Autor: Ghost
Łza się w oku kręci. XT

Użytkownik "robot" <robot@vnruvenreege.pl> napisał w wiadomości news:l4lmed$3iq$1node2.news.atman.pl...
[...]

Ale co jest takiego szokujacego?

Data: 2013-10-29 09:25:18
Autor: robot
Łza się w oku kręci. XT
W dniu 2013-10-28 14:40, Ghost pisze:

http://en.wikipedia.org/wiki/Programma_101

(Wiem, tak długo ludzie nie żyją.)

"Programma 101 was priced at $3,200 ($23,000 if adjusted to 2011"

Nie mogę się otrząsnąć z szoku.

Ale co jest takiego szokujacego?

Kurna, zapomniałem.