MSI + G.Skill = chodzi / nie chodzi na XMP

Data: 2021-05-05 11:03:34
Autor: radekp@konto.pl
MSI + G.Skill = chodzi / nie chodzi na XMP
Zestaw:
- MSI B450 VDM MAX PRO
- Ryzen 4650G
- G.Skill 2x8GB 3200MHz

Po włączeniu XMP BIOS chodzi, Memtest 5.01 przez godzinę również chodzi i nie
wykazuje błędów.

Jednak próba uruchomienia Win, a także odpalenie instalacji Win z pena od razu
wykrzacza system z niebieskim ekranem.

Co to może być? Jak oddam pamięci na gwarancję... cóż, test nie wykazuje
błędów.

Data: 2021-05-05 11:44:50
Autor: pioruns
On 05/05/2021 10:03, radekp@konto.pl wrote:
[...]

A sprobuj odpalic inny system. Linux LiveCD

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2021-05-08 00:19:39
Autor: radekp@konto.pl
MSI + G.Skill = chodzi / nie chodzi na XMP
Wed, 5 May 2021 11:44:50 +0100, w <s6tsv1$6t7$1$pioruns@news.chmurka.net>,
pioruns <www@website.com> napisał(-a):

> Jednak próba uruchomienia Win, a także odpalenie instalacji Win z pena od razu
> wykrzacza system z niebieskim ekranem.
> błędów.
> A sprobuj odpalic inny system. Linux LiveCD

Ściągnę i odpalę.
Ale nawet jeżeli pójdzie, to nie rozwiązuje problemu :)

Mam jakieś podejrzenie, że komp pada po przejściu w "tryb graficzny" (czy jak
to nazwać).

Data: 2021-05-08 13:58:41
Autor: pioruns
On 07/05/2021 23:19, radekp@konto.pl wrote:

[...]

Jesli bedzie dzialac, to znaczy ze problem z twoim obrazem Win 10, BIOSem, kompem, ale nie z pamiecia. Zreszta juz napisales w innym poscie, ze memtest przechodzi, a wiec pamiec odpada. A BIOS najnowszy?

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2021-05-08 23:02:10
Autor: radekp@konto.pl
MSI + G.Skill = chodzi / nie chodzi na XMP
Sat, 8 May 2021 13:58:41 +0100, w <s761tv$v9h$1$pioruns@news.chmurka.net>,
> [...]

> Jesli bedzie dzialac, to znaczy ze problem z twoim obrazem Win 10, BIOSem, kompem, ale nie z pamiecia. Zreszta juz napisales w innym poscie, ze memtest przechodzi, a wiec pamiec odpada. A BIOS najnowszy?

Ale jaki problem może być z Windowsem, skoro ten sam system działa i to po
zmianie całego kompa?
No i nie bootuje się w XMP nawet instalka Windy.

Data: 2021-05-08 23:24:16
Autor: pioruns
On 08/05/2021 22:02, radekp@konto.pl wrote:
[...]

Juz tak mialem, ze na Ryzenie pierwszej generacji nowy obraz Win10 na penie, nagrany po bozemu narzedziem Microsoftu, nie dzialal i sie wieszal!! A stary pen z oryginalnym Win 10 z czasow premiery instalowal system normalnie, potem upgrade i bylem na miejscu. Nie wiem co jest nie tak z obrazami Win10, ale taka opcja tez moze byc. U mnie mialo to zwiazek z jakas niekompatybilnoscia Legacy/UEFI, musialem porzezbic w tym ostro aby to ogarnac.

BIOS najnowszy? Dysk GPT czy MBR? Pen z Win10 GPT czy MBR? BIOS w trybie legacy czy UEFI? To wszystko musi pasowac do siebie.

--
pozdrawiam,   pioruns
_,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

Data: 2021-05-05 14:27:28
Autor: nadir
W dniu 05.05.2021 o 11:03, radekp@konto.pl pisze:
[...]

Na jednej kości pamięci też tak się dzieje?

Data: 2021-05-08 00:17:51
Autor: radekp@konto.pl
MSI + G.Skill = chodzi / nie chodzi na XMP
Wed, 5 May 2021 14:27:28 +0200, w <60928f30$0$559$65785112@news.neostrada.pl>,
nadir <none@hell.org> napisał(-a):

> [...]
> wykazuje błędów.
> wykrzacza system z niebieskim ekranem.

Na jednej kości pamięci też tak się dzieje?

Tak, na każdej.
Tj. na żadnej system nie wstał.

Ale nie testowałem pojedynczo Memtestem -- skoro obie razem włożone przechodzą,
to pojedyncza raczej też przejdzie.

Data: 2021-05-09 12:26:54
Autor: nadir
W dniu 08.05.2021 o 00:17, radekp@konto.pl pisze:

Tak, na każdej.
Tj. na żadnej system nie wstał.

Ale nie testowałem pojedynczo Memtestem -- skoro obie razem włożone przechodzą,
to pojedyncza raczej też przejdzie.

Miałem kiedyś podobny problem.
Pamięci jakieś Ballistix DDR3 2x4GB, Intel i5 czwartej generacji i płyta Asrock-a z najnowszym wtedy BIOS-em.
Pamięci testowane razem i osobno Memtestem nie wykazywały żadnych błędów, a jednak Windows się na nich wysypywał. Z tym, że nie podczas instalacji ale w czasie użytkowania, a to podczas przeglądania internetu, a to w czasie instalacji poprawek.
Co ciekawe działo się to tylko gdy pamięci działały w parze, pojedynczo nic się nie działo.
Nie pamiętam już jak do tego doszedłem, ale ustawienia XMP musiałem olać i zmieniłem któryś z czasów/taktów odświeżania z 3T na 4T lub odwrotnie. I jak ręką odjął, Memtest nadal nie wykrywał błędów a Windows zaczął chodzić bez zarzutów.
Może pobaw się parametrami pamięci?

MSI + G.Skill = chodzi / nie chodzi na XMP