MTB - koła 26 czy 29

Data: 2018-07-04 21:40:37
Autor: Jacek G.
MTB - koła 26 czy 29
W dniu 2018-07-04 o 14:06, 0x77 pisze:
Mam problem decyzyjny: od jakichś 18 lat jeżdżę na Mongoose PRO DX3.5 (koła 26") - na leśno-terenowe warunki mojej wsi, jeździ się lepiej niż dobrze.
Ale do rzeczy. Chciałbym w tym roku przejechać się znowu po prawdziwych górach, więc rozglądam się za drugim rowerem, nieco bardziej współczesnym (hamulce hydrauliczne, lepsze przerzutki, etc.). Z uwagi na dobre doświadczenia z marką wybór padł na Mongoose Tyax Sport. Rower ten jednak ma koła 29" - i tu zasadnicze pytanie do tych, którzy mieli okazję porównać: czy przy podjazdach nie byłby jednak lepszy rower z kołami 26"? - bo na zdrowy rozum, im większe koła, tym powinno być trudniej. A może tą różnicę niweluje znacznie mniejsza zębatka przedniej przerzutki niż w DX 3.5?
Próbować, nie próbowałem, a opinie na temat średnicy kół są różne. Generalnie przy 29" i tym samym przełożeniu będzie twardziej niż na 26". Dla zrekompensowania tego efektu należy mieć na kasecie zębatkę o ok. 4 zęby większą niż w przypadku 26" lub  z przodu tarczę o 2 zęby mniejszą. Zresztą Shimano wprowadza z tego powodu górskie korby 40-30-22 dedykowane właśnie do 29".
A co do wyboru roweru - rozumiem sentyment do marki, ale wydaje mi się, że w cenie tego Tyax'a Sport znajdziesz chyba lepsze modele.
Np. coś takiego (podaję ten model, bo akurat znajomy go rozpatrywał):
http://wheeler.com.pl/product-pol-641-ROWER-WHEELER-PROTRON-429-Meski-Kolekcja-2018.html
Nieco lepszy amor, nieco lepszy osprzęt. Poza tym ten Mongoose ma napęd 2x9 (korba 36-22, kaseta 11-36). Miękkie przełożenia będą OK, ale brakowało by mi tych twardszych - czasem jednak trzeba z tych gór zjechać i gdzieś dotrzeć asfaltami. Wheeler ma napęd 3x9 (44/32/22, 11-34) - zakres przełożeń znacznie większy.
Jeśli obawiasz się 29", to rozważ pośredni rozmiar 27,5". Ten Wheeler ma taką wersję.
Można też jeszcze znaleźć coś na 26", ale wyraźnie widać, że 26" odchodzi w przeszłość. No chyba, że za jakiś czas ktoś znów wprowadzi nowy stary standard - tak dla odmiany ;)
--
Jacek G.

MTB - koła 26 czy 29