MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?

Data: 2012-06-05 13:39:26
Autor: Terry Jonesty
MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?
w/g harmonogramu:
   http://www.telewizja-cyfrowa.com.pl/2012/05/nowe-nadajniki-mux-1/
 MUX-1 w Kielcach jest niby nadawane ze Św.Krzyża z mocą 50kW - czyli
taką samą jak dotychczasowy MUX-2.
Jak to możliwe, że w moim mieszkaniu ciągle nie chce "złapać" odbioru
MUX-1 na dłużej niż 15 sekund, podczas gdy DOKŁADNIE TEN SAM ODBIORNIK
w tym samym miejscu bezproblemowo, pięknie i BEZ NAJMNIEJSZEGO
"zacięcia" odbiera od 2 lat MUX-2 (nadawany też ze Św.Krzyża i też z
mocą 50kW)??????

Czyli niby TO SAMO - jednak JEDNO DZIAŁA a drugie NIE! :P

Jakie wytłumaczenie - no chyba, że jakiś "uczony" tutaj zaraz mi
"udowodni", że MUX-1 ma jakiegoś innego rodzaju fale radiowe niż
MUX-2?

Data: 2012-06-05 23:06:19
Autor: nom
MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?

Użytkownik "Terry Jonesty" <tttrrraaaiiinnn@gmail.com> napisał w wiadomości news:4799d3a9-d931-4ccc-9a1e-b677669c3c47l17g2000vbj.googlegroups.com...
w/g harmonogramu:

Jakie wytłumaczenie - no chyba, że jakiś "uczony" tutaj zaraz mi
"udowodni", że MUX-1 ma jakiegoś innego rodzaju fale radiowe niż
MUX-2?

No to chyba oczywiste, że obydwa MUX'y nie nadają na tej samej częstotliwości. :-)
MUX1 to 802MHz, a MUX2 to 594MHz. Nie wiem jaką masz instalację antenową (bo nic nie napisałeś, a to najważniejsze), ale może po prostu antena (kabel) dość mocno tłumia tą częstotliwość.
Inna sprawa to propagacja fal elektromagnetycznych. Nie wiele pamiętam z telekomunikacj (20 lat robi swoje :-) ), bo pracuję zupelnie w innej branży, ale im krótsze fale radiowe tym mniej się "uginaja". Czyli fala 800MHz rozchodzi się po liniach prostych (podobnie jak mikrofale), dlatego tutaj powinna być widoczność anten między sobą.
Takie np. fale długie o częstotliwości 200kHz mają zasięg nawet kilku tysięcy kilometrów przy mocy 1MW. :-)

Data: 2012-06-06 09:25:31
Autor: Terry Jonesty
MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?
On 5 Cze, 23:06, "nom" <no...@usunto.gazeta.pl> wrote:

MUX1 to 802MHz, a MUX2 to 594MHz. Nie wiem jak masz instalacj antenow (bo
nic nie napisa e , a to najwa niejsze), ale mo e po prostu antena (kabel)
do mocno t umia t cz stotliwo .

to prawisz, ze wyzsza czestotliwosc jest bardziej podatna na
zaklocenia?

abstrahujac od tego czy powyzsze jest prawda - to jednak nie sadze, iz
roznice w jakosci odbioru nie powinny okazac sie az tak KOLOSALNYMI!

tak konkretnie i "liczbowo": na ile % szacujesz zmiany w sile sygnalu
spowodowane TYLKO I WYLACZNIE zmiana czestotliwosci z ~600M na ~800M?

IMHO nie powinno to przekroczyc kilka % - a w praktyce obserwuje tutaj
z... 1000%!

Data: 2012-06-06 20:40:53
Autor: nom

Użytkownik "Terry Jonesty" <tttrrraaaiiinnn@gmail.com> napisał w wiadomości news:b66507e5-2181-41d0-869b-ecccaa8892ebw24g2000vby.googlegroups.com...
to prawisz, ze wyzsza czestotliwosc jest bardziej podatna na
zaklocenia?

Tu nie o to chodzi.
Ja mam antenę 19 elementową Yagi nakierowaną na św. Krzyż. Odbierałem z niej TVP1 i 2 analogowo, później MUX2 (sygnał 100/100% - jakość/siła). Jak zaczęli nadawać MUX1 to bardzo słabo łapało mi sygnał, sygnał skakał od 0 do 60%. Dopiero jak dokładnie nakierowałem antenę (wykorzystałem kanał analogowy 58 Info Kielce o mocy 20kW) to uzyskałem stabilny obraz MUX1 (90/85%). Ale nawet minimalne przestawienie anteny o +-5* powoduje, że tracę sygnał MUX1. :-)
Dla MUX2 nawet odchyłka +-30* nie ma aż tak dużego znaczenia.
Antena Yagi 19-elem. ma charakterystykę, która umożliwia odbiór kanałów z zakresu 20-69, więc MUX2 na 62 kanale spokojnie powinno przenosić, ale mam wzmacniacz antenowy, który tak naprawdę to nie wiem jakie ma pasmo przenoszenia. Jakbym go wywalił, to w ogóle nie miałbym odbioru, bo już tak też testowałem. :-)
A wiec kluczowe jest dokładne ustawienie anteny w kierunku nadajnika inaczej nici z MUX1. ;-)

Data: 2012-06-06 21:00:03
Autor: Hikikomori Mint
On 06.06.2012 20:40, nom wrote:

[...]

A dasz link do tej anteny?

I ogolnie - jaka kupic, zeby lapac wszystko w centrum Krakowa?

I gdzie moge sprawdzic, z ktorej strony mam nadajnik?

--

Polacy, nic się nie stało... Mamy EURO 2012...
http://biznes.onet.pl/ostry-zawal-w-sluzbie-zdrowia,18570,5150522,1,news-detal

Data: 2012-06-07 00:05:59
Autor: nom
MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?

Użytkownik "Hikikomori Mint" <hikikomorisan@amorki.pl> napisał w wiadomości news:jqo9bp$frd$1inews.gazeta.pl...

A dasz link do tej anteny?
Proszę:
http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_dipol_19-21-69_dvb-t_A1911.htm
Tylko po co Ci w centrum Krakowa taka antena? :-)
Ja mam 70km w linii prostej od nadajnika, u Ciebie wystarczy jakaś pokojowa, ewentualnie "siatkowa":
http://www.dipol.com.pl/antena_cx-8_wersja_b_z_symetryzatorem_A0033.htm

I gdzie moge sprawdzic, z ktorej strony mam nadajnik?

Kraków - Chorągwica
http://emi.emitel.pl/EMITEL/obiekty.aspx?obiekt=DODR_S4A
Nie wiem gdzie mieszkasz, więc nie wiem jak nakierować antenę.
W maps google wpisz współrzędne nadajnika i swoje i sprawdzisz jak masz ustawić antenę.

Data: 2012-06-07 22:44:24
Autor: Hikikomori Mint
MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?
On 07.06.2012 00:05, nom wrote:

Kraków - Chorągwica

czyli na pd-wsch od centrum, a na pd od nowej huty

no to jest nadzieja, bo jakby bylo na zachod to bym mial po drugiej stronie bloku.

Data: 2012-06-20 22:05:35
Autor: jerzu
MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?

http://www.dvbtmap.eu/

http://jerzu.waw.pl GG:129280

Data: 2012-06-07 03:25:42
Autor: Marcin Szumilas
MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?
Quoted:
Hikikomori Mint (hikikomorisan@amorki.pl)
in news:jqo9bp$frd$1inews.gazeta.pl

I gdzie moge sprawdzic, z ktorej strony mam nadajnik?

Jak masz telefon z Androidem, to zainstaluj to:
http://tinyurl.com/czzgk5l

Pozdrawiam,
MSz

Data: 2012-06-06 09:39:42
Autor: 4CX250
MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?

Jakie wytłumaczenie - no chyba, że jakiś "uczony" tutaj zaraz mi
"udowodni", że MUX-1 ma jakiegoś innego rodzaju fale radiowe niż
MUX-2?

Problem może być banalny.  Wystarczy że pasmo przenoszenia twojej anteny jest poniżej częstotliwości MUX1 i już tego raczej nie odbierzesz.

Marek

Data: 2012-06-06 09:18:49
Autor: Terry Jonesty
On 6 Cze, 09:39, "4CX250" <taunus...@posta.ornet.pl> wrote:
>Jakie wyt umaczenie - no chyba, e jaki "uczony" tutaj zaraz mi
>"udowodni", e MUX-1 ma jakiego innego rodzaju fale radiowe ni
>MUX-2?

Problem mo e by banalny.  Wystarczy e pasmo przenoszenia twojej anteny
jest poni ej cz stotliwo ci MUX1 i ju tego raczej nie odbierzesz.

Ależ ja odbieram na drucie!
i MUX-2 odbieram bez najmniejszych problemów!
a MUX-1 ni cholery!

Data: 2012-06-06 19:27:00
Autor: Uncle Pete
MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?
Ależ ja odbieram na drucie!
i MUX-2 odbieram bez najmniejszych problemów!
a MUX-1 ni cholery!

No to zainwestuj w porządną antenę - widocznie sprawność Twojego druta gwałtownie spada ze wzrostem częstotliwości, na co nakłada się gorsza propagacja sygnału wyższej częstotliwości. To jest naprawdę możliwe - sam miałem podobny problem z odbiorem DVB-T z Łaz pod Warszawą - a miałem porządną antenę yagi, a nie kawał druciku.

Nie wiem, jaki przekręt w tym wszystkim węszysz.

Piotr

Data: 2012-06-07 14:29:35
Autor: 4CX250
Użytkownik "Terry Jonesty" <tttrrraaaiiinnn@gmail.com> napisał w wiadomości news:fce95fac-f1f4-4aa0-bcc2-76874ae63e4dw24g2000vby.googlegroups.com...
Ależ ja odbieram na drucie!
i MUX-2 odbieram bez najmniejszych problemów!
a MUX-1 ni cholery!

Fale radiowe mają to do siebie że ulegają silnym odbiciom, nawet od twojej dupy (nie gniewaj się).
Dwie fale radiowe o róznych częstotliwościach, to dwie rózne długości fal a więc różnie się będa odbijać od takiej samej przeszkody. I tak może się okazać że w twoim miejscu zamieszkania częstotliwość MUX 2 jest w miarę czysta bez odbić a MUX-1 może docierać z dwóch miejsc, bezpośrednio z nadajnika i z silnego odbicia. Jeżeli odbicie nie jest zgodne w fazie z sygnałem bezpośrednim to może się okazać że nic nie odbierzesz. Jedynym ratunkiem jest wtedy dobra antena kierunkowa, nie wazny jej zysk ale kierynkowość, czyli jak najwęższa jej wiązka. W ten sposób eliminujesz wpływ sygnałów przychodzących z boków anteny czyli odbić.
To tak w skrócie.

Marek

Data: 2012-06-06 11:43:39
Autor: Damian G
W dniu 06.06.2012 09:39, 4CX250 pisze:
Problem może być banalny. Wystarczy że pasmo przenoszenia twojej anteny
jest poniżej częstotliwości MUX1 i już tego raczej nie odbierzesz.

Marek

Dokładnie, MUX-1 masz na kanale 62. Wiele starszych instalacji/anten/wzmacniaczy itp. było projektowanych na pracę do kanału 60...
Sam miałem z tym problem (kanał 64). Zmiana anteny ze starej Yagi i kolosalna róznica w odbiorze..

--
Damian

Data: 2012-06-06 21:52:44
Autor: Maciej Bebenek
Damian G <damian.golda@usunto.gmail.com> wrote:

Dokładnie, MUX-1 masz na kanale 62. Wiele starszych
instalacji/anten/wzmacniaczy itp. było projektowanych na pracę do kanału 60...
Sam miałem z tym problem (kanał 64). Zmiana anteny ze starej Yagi i
kolosalna rĂłznica w odbiorze..

64... Ja mam właśnie problem z Łazami i kanałami 55 i 58. 10-elementowa
Yagi, zainstalowana 3 lata temu i brak sygnalu w odleglosci 45 km.

Data: 2012-06-06 22:19:03
Autor: Uncle Pete
MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?
64... Ja mam właśnie problem z Łazami i kanałami 55 i 58. 10-elementowa
Yagi, zainstalowana 3 lata temu i brak sygnalu w odleglosci 45 km.

U mnie trochę lepiej - kaszani się tylko kanał 58. Odległość 50 km na południe. Nie wiem, gdzie jesteś, ale mnie "uratował" nowy nadajnik w Przysuchy (40 km) na kanale 50 - poprawny odbiór jest nawet tyłem anteny :)

Piotr

Data: 2012-06-07 00:49:04
Autor: Maciej Bebenek
Uncle Pete <pkozarzewski@isppan.waw.pl> wrote:
[...]

Właśnie przywiozłem (bo to domek letni) superduperhiper antenę DigitMax z
przedwzmacniaczem, i nie ma siły - musi odbierać. Liczę nawet na to, że z
Pekinu eksperymentalny TVN HD obejrzę ;-)
Chociaż zawsze mogę się mylić ;-)

Data: 2012-06-06 11:19:04
Autor: Robert_J
MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?
Jakie wytłumaczenie - no chyba, że jakiś "uczony" tutaj zaraz mi
"udowodni", że MUX-1 ma jakiegoś innego rodzaju fale radiowe niż
MUX-2?

Tego akurat nie trzeba udowadniać ;-). To jest oczywiste. No, może nie innego rodzaju fale, ale na innej częstotliwości...

Data: 2012-06-07 23:20:36
Autor: Bartłomiej Zieliński
Użytkownik Terry Jonesty napisał:
Czyli niby TO SAMO - jednak JEDNO DZIAŁA a drugie NIE! :P

To oczywiście spisek PO i TVN-u ;-)

Jakie wytłumaczenie - no chyba, że jakiś "uczony" tutaj zaraz mi
"udowodni", że MUX-1 ma jakiegoś innego rodzaju fale radiowe niż
MUX-2?

Inna częstotliwość - MUX-1 masz na kanale 62, jeśli Twoja antena albo symetryzator pracuje do 60 (w analogu raczej nie było potrzeby wyżej) kanału, to może dość silnie tłumić wszystko powyżej. To jedno. Druga sprawa, to że wraz ze wzrostem częstotliwości rośnie tłumienność trasy, czyli masz większą stratę mocy po drodze. Oczywiście to samo występuje w kablu. Może kabel ma już swoje lata i zbyt mocno tłumi - i znowu, bardziej tłumi wyższe częstotliwości. A może antena nadawcza nadaje 50 kW, ale kierunkowo - czyli w Twoją stronę moc jest mniejsza. Przyczyn może być wiele.

MUX-1 w Kiecach? ŚCIEMA czy przekręt?