Ma??a dzia??alno??Ä? - jak najkorzystniej ?

Data: 2011-02-05 12:03:57
Autor: Patryk Włos
Ma??a dzia??alno??Ä? - jak najkorzystniej ?
Witam

Chciałbym prowadzić w domu małą działalność - konkretnie usługę internetową, polegającą m.in. na przechowywaniu na dyskach twardych danych przesyłanych mi przez moich klientów.

Rachunek ekonomiczny jest jednak bezwzględny i tak aby mi się w ogóle ta działalność opłacała, muszę maksymalnie ograniczyć koszty, szczególnie na początku.

Zastanawiam się wobec tego, jaka forma prowadzenia działalności da mi najniższe koszty:

- osoba fizyczna + sugerowanie podpisywania umów-zlecenie na konkretne usługi
- Działalność Gospodarcza - zaznaczam, że pracuję już na etat
- spółka z o.o. z jakąś tanią księgowością
- firma zarejestrowana w Delaware, na Cyprze itp.
- stowarzyszenie
- stowarzyszenie zwykłe - wymagane tylko 3 osoby, a nadal można pobierać składki członkowskie
- fundacja

Ciekawi mnie też, jakich ew. problemów prawnych lub okołoprawnych można się spodziewać dla każdej z tych form działalności? No i w przypadku stowarzyszenia lub fundacji, jak otrzymywaną kasę za usługi (tj. jej nadwyżkę nad kosztami) przeznaczyć na własne wydatki?

Co ważne, mam już pracę etatową, a z niej główne źródło dochodów - celem tej dodatkowej jest usługi jest to, aby sobie dorobić, a przy tym się trochę pobawić w administrację serwerami, na czym się znam - raczej odpadają formy działalności, w których będę musiał wypełniać stosy papierów, dbać o formalności itp.

Tym bardziej, że górna granica przychodów miesięcznych, jaką zakładam na podstawie wyliczeń, to mniej więcej 20 tysięcy złotych, a sama usługa nie będzie skalowalna - będzie opierać się o obniżanie kosztów przez postawienie serwerów w mieszkaniu itd. techniki, a mieszkanie, prywatne łącze internetowe i inne rzeczy nie są z gumy.

Z tego samego powodu nie będę się też komercyjnie reklamował (za kasę) - myślę że jestem w stanie zapewnić sobie liczbę klientów wysycającą moje możliwości za pomocą darmowych środków (udzielanie się na forach, gotowe notki dla dziennikarzy IT itp.).

Podstawowy wymóg: *wszystko musi się odbywać legalnie*, nie chcę mieć problemów z prawem.

Z drugiej strony, chciałbym też mieć możliwość skutecznego zabezpieczenia się przed odpowiedzialnością wobec klientów, gdy np. dostawca internetu wymówi mi łącze internetowe, albo stanie się coś w tym stylu.

Jeśli to istotne, mam już ponad 26 lat i nie jestem studentem.

Patryk

Data: 2011-02-05 16:01:21
Autor: tomek
Ma?a dzia?alno?? - jak najkorzystniej?
Dnia 2011-02-05, o godz. 12:03:57
Patryk Włos <patryk.wlos@invalid.peel> napisał(a):

[...]

No i problem się rozwiązał zanim się zaczął - nie otwieraj nic :-)
I nie pytaj dlaczego bo nie chciałbym zajechać C-c C-v z
isap.sejm.gov.pl ;)

Tomek

Data: 2011-02-05 18:09:29
Autor: Patryk Włos
Ma?a dzia?alno?? - jak najkorzystniej?
No i problem się rozwiązał zanim się zaczął - nie otwieraj nic :-)
I nie pytaj dlaczego bo nie chciałbym zajechać C-c C-v z
isap.sejm.gov.pl ;)

To może tak - nie zwracajmy na razie uwagi na dodatkowe aspekty. Mam pytanie, która forma działalności będzie najtańsza, a przy tym nie będzie z gruntu nielegalna:

Data: 2011-02-05 18:23:10
Autor: tomek
Ma?a dzia?alno?? - jak najkorzystniej?
Dnia 2011-02-05, o godz. 18:09:29
> [...]

- osoba fizyczna + sugerowanie podpisywania umów-zlecenie na

To będzie najdroższe gdy się ZUS i UKS zorientują ;)

- Działalność Gospodarcza - zaznaczam, że pracuję już na etat

To jest prawie bezkosztowe, jeśli chodzi o przewidywalne wydatki,
zakładając że zarabiasz faktycznie co najmniej minimalną pensję.

A to są IMVHO fanaberie, gdybyś ich potrzebował to Twój doradca
podatkowy lub adwokat już by Ci je doradził:

Data: 2011-02-05 19:05:05
Autor: Patryk Włos
Ma?a dzia?alno?? - jak najkorzystniej?
- osoba fizyczna + sugerowanie podpisywania umów-zlecenie na
konkretne usługi

To będzie najdroższe gdy się ZUS i UKS zorientują ;)

No właśnie, a dlaczego najdroższe?

W końcu na zrealizowane usługi miałbym umowy, a komercyjnej reklamy bym nie prowadził. W czym więc problem?

Patryk

Data: 2011-02-05 19:48:00
Autor: tomek
Ma?a dzia?alno?? - jak najkorzystniej?
Dnia 2011-02-05, o godz. 19:05:05

> To będzie najdroższe gdy się ZUS i UKS zorientują ;)

No właśnie, a dlaczego najdroższe?

W końcu na zrealizowane usługi miałbym umowy, a komercyjnej reklamy
bym nie prowadził. W czym więc problem?

Jeśli to byłyby faktycznie umowy-zlecenia w rozumieniu updof i usus to
masz rację. Ja wyczytałem że chciałbyś prowadzić działalność
gospodarczą.

Tomek

Data: 2011-02-05 19:52:00
Autor: Patryk Włos
[...]

Chciałbym:

- prowadzić usługi dla konkretnych, płacących klientów, w oparciu o umowę

- szukać potencjalnych klientów na forach specjalistycznych - przy czym nie zamierzam ani nie ukrywać formy prawnej swoich usług, ani też się tą formą z góry chwalić

Czy w takiej sytuacji taka forma działalności może być problemem?

Patryk

Data: 2011-02-05 21:03:19
Autor: tomek
Ma?a dzia?alno?? - jak najkorzystniej?
Dnia 2011-02-05, o godz. 19:52:00

> [...]

też się tą formą z góry chwalić

Czy w takiej sytuacji taka forma działalności może być problemem?

Umknął Ci taki detal że działalność gospodarcza to nie jest
forma działalności tylko stan faktyczny. W związku z tym można ją
prowadzić nawet o tym nie wiedząc, wtedy jest to niezarejestrowana
działalność gospodarcza tak lubiana przez UKS i ZUS.

Tomek

Data: 2011-02-05 21:06:56
Autor: Patryk Włos
[...]

No dobra, ale czy to, co napisałem wyżej, można interpretować jako faktyczne prowadzenie działalności gospodarczej?

Patryk

Data: 2011-02-05 20:46:54
Autor: Wojciech Bancer
On 2011-02-05, Patryk Włos <patryk.wlos@invalid.peel> wrote:

[...]

[...]

Jedna z definicji (ustawa o dg):

"zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły."

Druga z definicji (ustawa o pit):

"działalność zarobkową (wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową; lub: polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż; lub: polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych), prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9."

Jest to jak widać trochę uznaniowa kwestia. Ale tak po prawdzie jeśli masz etat,
to jedynym kosztem realnym prowadzonej DG jest konieczność zapłacenia dodatkowej
składki zdrowotnej, z której większość i tak potem odliczysz od podatku dochodowego.

Trzeba wprawdzie prowadzić KPiR i ew. podlegać pod VAT, ale przy małej działalności
nie ma aż tak dużo biurokracji (zwłaszcza jak się wybierze rozliczenia kwartalne).

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2011-02-06 00:03:10
Autor: tomek
Ma?a dzia?alno?? - jak najkorzystniej?
Dnia 2011-02-05, o godz. 20:46:54

On 2011-02-05, Patryk Włos <patryk.wlos@invalid.peel> wrote:

[...]

> [...]

Trzeba wprawdzie prowadzić KPiR i ew. podlegać pod VAT, ale przy
małej działalności nie ma aż tak dużo biurokracji (zwłaszcza jak się

Jeszcze potencjalnie trzeba doliczyć koszty i papiery związane z GIODO,
ew. odpadów/środowiskowych nie liczę chyba że będzie nabywał sprzęt
(najlepiej w kraju, bo inaczej jest potencjał do szopki z GIOŚ) i hgw
co jeszcze, zakładając że to ma być coś hostingopodobnego gdzie mogą
znaleźć się jakieś dane podlegające pod to czy owo.

Tomek

Data: 2011-02-06 00:33:05
Autor: cef
tomek wrote:

Jeszcze potencjalnie trzeba doliczyć koszty i papiery związane z
GIODO, ew. odpadów/środowiskowych
 i hgw co jeszcze

Jak to co? DRA co miesiąc przecież musi zrobić :-)

Data: 2011-02-06 00:38:44
Autor: tomek
Ma?a dzia?alno?? - jak najkorzystniej?
Dnia 2011-02-06, o godz. 00:33:05
"cef" <cezfar@interia.pl> napisał(a):

tomek wrote:

> Jeszcze potencjalnie trzeba doliczyć koszty i papiery związane z
> GIODO, ew. odpadów/środowiskowych
>  i hgw co jeszcze

Jak to co? DRA co miesiąc przecież musi zrobić :-)

I kto to pisze ;)

Tomek

Data: 2011-02-06 22:49:09
Autor: pawelj

Użytkownik "cef" <cezfar@interia.pl> napisał w wiadomości news:4d4dde31$0$2484$65785112news.neostrada.pl...
tomek wrote:

Jeszcze potencjalnie trzeba doliczyć koszty i papiery związane z
GIODO, ew. odpadów/środowiskowych
 i hgw co jeszcze

Jak to co? DRA co miesiąc przecież musi zrobić :-)
A od kiedy to musi co miesiąc zrobić?

--
Pawełj

Data: 2011-02-06 22:54:09
Autor: cef
pawelj wrote:

Jak to co? DRA co miesiąc przecież musi zrobić :-)
A od kiedy to musi co miesiąc zrobić?

Od zawsze.
Zwolnienie dotyczy tylko składania deklaracji.
Składać nie trzeba, ale dokumentacja być musi.

Data: 2011-02-06 23:00:31
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-02-06 22:54, cef pisze:
pawelj wrote:

Jak to co? DRA co miesiąc przecież musi zrobić :-)
A od kiedy to musi co miesiąc zrobić?

Od zawsze.
Zwolnienie dotyczy tylko składania deklaracji.
Składać nie trzeba, ale dokumentacja być musi.

Kogoś już skazali za niemanie?

--
Liwiusz

Data: 2011-02-06 23:05:10
Autor: cef
Liwiusz wrote:

[...]

Na razie jeszcze nie wiedzą, że można w ogóle za to ścigać :-)

Data: 2011-02-06 23:08:58
Autor: Liwiusz
W dniu 2011-02-06 23:05, cef pisze:
Liwiusz wrote:

[...]

Pewnie wiedzą, ale czekają na rozkaz, jak już dziura budżetowa osiągnie z góry upatrzony poziom.

Byłoby bardzo źle, gdyby plotka o konieczności tworzenia ZUS DRA rozeszła się wśród przedsiębiorców po kilku miesiącach, zamiast po 9 latach.

--
Liwiusz

Ma??a dzia??alno??Ä? - jak najkorzystniej ?