Mały "serwer"

Data: 2017-09-29 08:09:05
Autor: Atlantis
Mały "serwer"
Chodzi mi po głowie pomysł złożenia jakiegoś małego i w miarę energooszczędnego komputera, który pełniły m.in. funkcję rejestratora obrazu z kilku (4-6) kamer IP. Raspberry Pi i podobne "makerskie" płytki na ARM-ach to w tym wypadku jednak trochę za mało, zwłaszcza z uwagi na brak porządnego interfejsu SATA. A w takim zastosowaniu wypadałoby przecież mieć przynajmniej dwa dyski pracujące w RAID 1.

Któraś z niedrogich płyt na dwurdzeniowym Atomie z pasywnym chłodzeniem będzie wystarczająca?
Na przykład coś takiego: http://allegro.pl/i6876712715.html

Najchętniej zamontowałbym taką płytę w jakimś module, umożliwiającym włożenie jej do niewielkiej szafki RACK. Jaki zasilacz, chłodzenie i obudowa będą w tym wypadku najbardziej odpowiednie?

Data: 2017-09-29 08:49:34
Autor: ToMasz
Mały "serwer"
W dniu 29.09.2017 o 08:09, Atlantis pisze:
Chodzi mi po głowie pomysł złożenia jakiegoś małego i w miarę energooszczędnego komputera, który pełniły m.in. funkcję rejestratora obrazu z kilku (4-6) kamer IP.
to na 99% nie zadziała. Miałem dokładnie ten sam problem, ale poległem. no chyba ze masz kamery super hiper ekstra, ale wtedy koszt samych kamer, przewyższy koszt monitoringu. Co mnie nie zadziałało. nie umiałem żadnym z pierdyliona testowanych programów, zmusić PCta, do zapisu tego co podaje kamera bez obróbki. obojętnie czy pod linuksem czy windowsem. nawet dedykowane programy do kamer, dokonywały jakichś zmian, co pociągało za sobą oczywiście, zajętość procesora. wiec przy 4 kamerach, 4 rdzeniowy AMD miał 80% zajetości przez sam program monitoringu. który to program domyślnie startował z 16stoma kamerami :)
Tak wiec zanim cokolwiek zainwestujesz upewnij się że praca kompa jako rejestrator/magazyn dla kamer ip nie wymaga mocnego procesora
U mnie się zapis z kamer skończył na dedykowanym urządzeniu z ali, za 30dolarów na 8kamer. Działa stabilnie
A jako tani serwer czy co tam jeszcze polecam starego laptopa, z którego należy wyjąć wszstko co się da, wtedy naprawdę zadowoli się kilkunastoma watami, a kompatybilność jest bardzo wysoka a wydajność przewidywalna

ToMasz

PS moja kuchenka _gazowa_ z zegarkiem i minutnikiem, wpierdziela kilkanaście watów non stop. Samodzielny odkurzacz - również. pompka i światełko w akwaruim - też. Jak masz rodzine - nie przyoszczędzisz na prądzie.
:)

Data: 2017-09-29 00:32:51
Autor: sczygiel
Mały "serwer"
W dniu piątek, 29 września 2017 08:49:36 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]

PS moja kuchenka _gazowa_ z zegarkiem i minutnikiem, wpierdziela kilkanaście watów non stop. Samodzielny odkurzacz - również. pompka i światełko w akwaruim - też. Jak masz rodzine - nie przyoszczędzisz na prądzie.

Mialem sie nie odzywac ale ostatnio mam na stanie pare kamer onvif i nawet stary p3 itronixa zapisywal streamy z nich na dysk bez problemu.

Wazne aby kamerka sama pchała dane na ftp. Te moje taka funkcje maja i zapisuja rtsp na tym biedaku.
Nie mialem tego puszczonego długo bo mam mały dysk ale dzialalo ok.

Tak czy siak wątkotwórcy bym sugerował albo jakas dowolna plyte itx czy miniitx albo po prostu laptopa. Jak laptop calosc uciagnie to mozna podumać o jakiejś alternatywie ale osobiscie bym odradzał maline chyba ze ona bedzie raczej standardowa tzn, bez fikusnych programów bo czasem zmigrować te dane gdzieś nie mają drugiej maliny to problem. No i malina wcale taka tania nie jest w porownaniu do np. della d580 jakiego ostatnio zatrudniam...

Data: 2017-09-29 10:27:47
Autor: Atlantis
Mały "serwer"
On 29.09.2017 09:32, sczygiel@gmail.com wrote:

Wazne aby kamerka sama pchała dane na ftp. Te moje taka funkcje maja
i zapisuja rtsp na tym biedaku. Nie mialem tego puszczonego długo bo
mam mały dysk ale dzialalo ok.

Mowa o tanich kamerkach Overmax. One z tego co pamiętam posiadają funkcje wrzucania materiału na NTP, ale nie testowałem jeszcze tej funkcji i nie jestem pewien, czy uploadują w pełnej rozdzielczości. Bo z tego co pamiętam, w niektórych modelach jest też funkcja wysyłania stopklatek na maila po wykryciu ruchu, ale niestety tylko w zmniejszonej rozdzielczości...
Po RTSP niezależnie od modelu można się dostać do właściwego strumienia wideo 720p

Przy takim podejściu do zagadnienia da się w jakiś rozsądny sposób zrealizować odzyskiwanie miejsca, poprzez kasowanie najstarszego materiału, gdy nagrania zajmą określoną liczbę GB?

Data: 2017-09-29 02:11:20
Autor: sczygiel
Mały "serwer"
W dniu piątek, 29 września 2017 10:27:50 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]

Przy takim podejściu do zagadnienia da się w jakiś rozsądny sposób zrealizować odzyskiwanie miejsca, poprzez kasowanie najstarszego materiału, gdy nagrania zajmą określoną liczbę GB?

Tu zaczyna sie dżungla. Kamerki w standardzie onvif z jednej strony sa relatywnie standardowe a z drugiej nie kazda ma te same funkcje co inna i nie dziala tak samo.

Musisz szukać i próbować. Ja kupilem kamerki po 110-140pln za sztuke.
i one potrafia pchać rtsp do ftp.
Ale tego jak to robią to juz nie badałem. Niektóre wrzucaja kawałki po 5 minut i datuja nazwe, inne pchaja pod te sama nazwe ale daje sie plik podmienic i "strymować" jego rozmiar na filesystemie.

Ja u siebie z racji skromnosci zasobów zrobilem zrzucanie obrazka co 5 sekund i obrazki są datowane. No i potem je sobie kompresuje do video co daje film poklatkowy.

To wykrywanie ruchu to w kratke działa. Miałem w łapach już trzy modele tych kamerek i nie raz i nie dwa filmik z wykrycia ruchu zaczynal sie jak juz listonosz odchodzil od drzwi a filmiku jak przychodzil nie bylo.
I znajomy mi mowil ze te funkcje w onvifach są "shit".
Przy czym mialem podefiniowane strefy wykrycia ruchu.

tak czy siak trzeba nieco pobadac i zobaczyc która kamerka sobie dobrze daje rade. Ja szedlem w budżet więc nie narzekam ale jak masz fikusniejsze potrzeby to moze moja ściezka ci nie podpasowac.

Data: 2017-09-29 18:35:39
Autor: Atlantis
Mały "serwer"
On 29.09.2017 11:11, sczygiel@gmail.com wrote:

[...]

Ja też nie mam zamiaru polegać na wykrywaniu ruchu po stronie kamery. Jeśli już będę tego potrzebował, to prędzej zlecę to jakiemuś skryptowi po stronie serwera albo po prostu zainstaluję PIR-kę podłączoną do jakiegoś modułu na MCU.

tak czy siak trzeba nieco pobadac i zobaczyc która kamerka sobie
dobrze daje rade. Ja szedlem w budżet więc nie narzekam ale jak masz
fikusniejsze potrzeby to moze moja ściezka ci nie podpasowac.

Moje są niby z nieco wyższego przedziału cenowego (200-300 zł) ale to i tak ciągle proste, chińskie kamerki.
W tej chwili mam zrobione proste pobieranie klatek i zapisywanie ich w formie plików jpg. W przypadku nowszych modeli jest to banalnie proste - aktualny obraz jest wystawiany przez kamerę przez http i wystarczy go sobie pobrać cURL-em albo wgetem. Starszy model wystawia w ten sposób tylko miniaturkę, więc trzeba się dobrać do streama przez rtsp i przerobić go na jpg za pomocą FFmepg.

Data: 2017-09-29 22:55:52
Autor: sczygiel
Mały "serwer"
W dniu piątek, 29 września 2017 18:35:42 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
On 29.09.2017 11:11, sczygiel@gmail.com wrote:

W przypadku nowszych modeli jest to banalnie proste - aktualny obraz jest wystawiany przez kamerę przez http i wystarczy go sobie pobrać cURL-em albo wgetem.

I to jest całkiem ok. Przynajmniej jak dla mnie. Niestety te onvifowe kamerki nie pozwalają na dowolnosc ustawiania kiedy i jak czesto maja wysylac obrazki.

Starszy model wystawia w ten sposób tylko miniaturkę, więc trzeba się dobrać do streama przez rtsp i przerobić go na jpg za pomocą FFmepg.

A tu jest troche trudno.
Feler u mnie byl taki ze ffmpeg zanim zaczal czytac rtsp to mijalo jakies 2 sekundy, potem buforował i jak juz klatke zapisal to mijalo 5-10sekund. Czyli aby czytac co 5 sekund musial by chodzic non stop albo musialo by byc ich 2 na kazda kamere.

Onvif sporo zrobil ku temu aby standard sie pojawil ale jeszcze sporo przed nami :)

Data: 2017-09-30 12:02:30
Autor: Atlantis
Mały "serwer"
On 30.09.2017 07:55, sczygiel@gmail.com wrote:

I to jest całkiem ok. Przynajmniej jak dla mnie. Niestety te onvifowe
kamerki nie pozwalają na dowolnosc ustawiania kiedy i jak czesto maja
wysylac obrazki.
Okazuje się, że w moich kamerach funkcja zrzucania obrazu na FTP działa tak samo, jak w przypadku wysyłania go na maila - nie dosyć, że można wysyłać tylko pojedyncze klatki, to jeszcze mają one mocno obniżoną rozdzielczość. Nigdzie nie widzę opcji, która mogłaby to zmienić. Użyteczność takiego rozwiązania - żadna.

Tak więc powracam do punktu wyjścia. Jedynym rozsądnym sposobem na rejestrowanie obrazu jest dobranie się do niego przez RTSP i zrzucanie na dysk.

Jakoś nie chce mi się wierzyć, że nie będzie się dało tego streama po prostu zrzucić do pliku, bez ponownej kompresji pochłaniającej zasoby sprzętowe i energię elektryczną...

Data: 2017-09-30 06:09:52
Autor: sczygiel
Mały "serwer"
W dniu sobota, 30 września 2017 12:03:13 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]

Jakoś nie chce mi się wierzyć, że nie będzie się dało tego streama po prostu zrzucić do pliku, bez ponownej kompresji pochłaniającej zasoby sprzętowe i energię elektryczną...

Nie chce cie straszyc ale jakbym widział siebie ostatnio.
Tez myslalem ze bedzie izi-pizi i zrobie se monitoring za waciki i nie osiwieje.
Okazalo sie ze dobrze mi tu zasugerowano skupienie sie na onvif-owych sprzetach, pierwszy kupilem naprawde dobry a kolejne dwa to porażka była.

Spędziłem jakies 4 wieczory na próbach ogarnięcia tego dziadostwa i mimo ze bylo zgodne z onvif to rezultat byl masakryczny.
Po drodze jeszcze sie przewróciłem na tym ze vlc nie potrafił sie zautoryzować w kamerce. ffmpeg umiał, mpv umiał, mplayer nie umiał.

Odeslalem i wybralem inne i jestem hepi.

W skrócie: jak widzisz ze kamerka nie ma odpowiednich umiejętności i w 2 dni nie jestes w stanie z niej wycisnąc sensownego zachowania za pomoca standardowych narzedzi jak curl, wget, ffmpeg, ftp to nie marnuj se zdrowia tylko szukaj czegos co jest sensowne.

Lepiej spedzic 2 wieczory na guglaniu i pisaniu do allegrowiczów niz na pisaniu i testowaniu rozwiązań które sie będą sypać jak juz je wdrożysz. Taka moja opinia filozoficzna.

Nie polecam dłubania w wynalazkach.

Data: 2017-09-30 12:30:29
Autor: Jan StoĹźek
Mały "serwer"
Po głębokim namyśle Atlantis napisał w Friday 29 of September 2017 10:27:

Przy takim podejściu do zagadnienia da się w jakiś rozsądny sposób
zrealizować odzyskiwanie miejsca, poprzez kasowanie najstarszego
materiału, gdy nagrania zajmą określoną liczbę GB?

Jeżeli kamera jest w stanie zapisywać filmy o określonej długości lub czasie trwania, to potem wystarczy cronem odpalać skrypt, który będzie przeglądał ten folder i w razie czego kasował najstarsze pliki. --
Pozdrawiam,

(js).

PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze wszystkimi kolejnymi literami.

Data: 2017-09-29 18:23:38
Autor: 2late
Mały "serwer"
On 29/09/2017 07:09 AM, Atlantis wrote:
[...]

Warto zaczac od ustalenia jakiej jakosci material chcesz rejestrowac i jaki masz kodec. Chcesz mpeg2 potrzebujesz slabszy procesor ale szybsza siec i wiecej miejsca na dysku, mpeg4 na odwrot. h264 to juz tylko hi-power procesor ale plik wynikowy najlepszy z mozliwych. No i na koncu mozna troche pokombinowac z jakoscia (rozdzielczosc, ilosc klatek/s, itp).

http://www.tweaktown.com/news/54297/yahoo-scanned-emails-behalf-nsa/index.html

Data: 2017-09-30 09:23:43
Autor: Atlantis
Mały "serwer"
W dniu 2017-09-29 o 19:23, 2late pisze:

siec i wiecej miejsca na dysku, mpeg4 na odwrot. h264 to juz tylko
hi-power procesor ale plik wynikowy najlepszy z mozliwych. No i na koncu
mozna troche pokombinowac z jakoscia (rozdzielczosc, ilosc klatek/s, itp).

Kamera udostępnia materiał w h264 przez rtsp. Na dobrą sprawę nie chcę
niczego rekodować. Wystarczy mi, jeśli będę mógł napisać prosty skrypt,
który będzie pobierał materiał, zapisując go w oryginalnej formie na
dysku, np. w pięciominutowych paczkach.
Do tego jeszcze sprawdzanie ile miejsca zajmują nagrania i po
przekroczeniu krytycznej wartości kasowanie najstarszych plików.

Data: 2017-10-03 19:58:11
Autor: Poldek
Mały "serwer"
W dniu 2017-09-29 o 08:09, Atlantis pisze:
[...]

Prawie każdy nowy współczesny NAS posiada taką funkcję, czyli może robić za rejestrator monitoringu. I do tego nadal będzie normalnym NASem, bo może się też przy okazji do czegoś przydać.

Data: 2017-10-03 20:48:38
Autor: ń
Mały "serwer"
Tyle, że zwykle jest to opcja dodatkowo płatna.
Skoro na rynku jest cała masa bardzo tanich dedykowanych do CCTV rejestratorów, to po co kombinować?

-- -- -