Mały serwer na Atomie

Data: 2013-05-13 20:17:18
Autor: Kosu
Mały serwer na Atomie
Witam,
Krótko i na temat. Rozmyślam o małym domowym serwerze. Ideał byłby
pasywny i ciągnął tyle co żarówka, więc patrzę głównie na Intel Atom.
Niestety z racji specyficznych potrzeb potrzebujÄ™ na tym Windowsa.

Pytanie: który pójdzie? Biorę pod uwagę procki biorące do 10W, czyli
np. D2500. Mam dostęp do wszystkich systemów od XP do teraz (także
tych serwerowych).
Czy warto próbować np. Server 2012 Essentials?

Roboty nie będzie miał dużo. Router (najchętniej z WiFi), serwer
plików (ale bez streamowania multimediów itp), trochę prostego
softu. Ewentualnie postawię na tym bazę danych, ale też nie
analitycznÄ… tylko zwyczajny magazyn.

Ewentualny drugi wariant. Ponieważ mogę z tym zakupem poczekać
do końca roku, mogą się pojawić ciekawe propozycje oparte
o Haswell (tak z 1.5x wydajności Atomów D i wirtualizacja).
Na czymś takim mógłbym już pomyśleć o hypervisorze i jakimś
Win (kilka programów) + Linux (router, baza, cała reszta).
Moja wiedza o wirtualizacji kończy się na używanym od 2 lat
Virtualboxie. Dużo jest bujania się z hypervisorami? Który
z nich mógłby pociągnąć np. XP + Debiana na takim
biednym sprzęcie?

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-05-13 14:40:30
Autor: Lisciasty
Ma³y serwer na Atomie
On 13 Maj, 22:17, Kosu <K...@nospam.com> wrote:
Witam,
Krótko i na temat. Rozmy¶lam o ma³ym domowym serwerze. Idea³ by³by
pasywny i ci±gn±³ tyle co ¿arówka, wiêc patrzê g³ównie na Intel Atom.

A mo¿e np. co¶ takiego

http://mtech.pl/sklep/serwery/306-hp-prolaint-dl360-g3-s-xeon-2800.html

nie ci±gnie tyle co ¿arówka, ale kosztuje tyle ¿e za resztê kasy któr±
planowa³e¶, kupisz prundu do niego na 50 lat ;)

Pzdr.
L.

Data: 2013-05-14 01:46:23
Autor: BartekK
Mały serwer na Atomie
W dniu 2013-05-13 23:40, Lisciasty pisze:
[...]

A może np. coś takiego

http://mtech.pl/sklep/serwery/306-hp-prolaint-dl360-g3-s-xeon-2800.html

nie ciągnie tyle co żarówka, ale kosztuje tyle że za resztę kasy którą
planowałeś, kupisz prundu do niego na 50 lat ;)
Tylko że ciszy nie dokupi do niego. A rack 1u wyje jak stado chińskich suszarek, nawet w idle, tam jest pół wiadra 4cm wiatraczków wysokoobrotowych.

Data: 2013-05-14 06:30:10
Autor: Marek Dyjor
Mały serwer na Atomie
BartekK wrote:
[...]

potwierdzam...   koszmarne wycie ...

Data: 2013-05-13 23:04:35
Autor: Maciej Milinkiewicz
Mały serwer na Atomie
Dnia 2013-05-13, o godz. 20:17:18
Kosu <Kosu@nospam.com> napisał(a):

[...]

HP ProLiant MicroServer
http://www.skapiec.pl/site/cat/93/filtr/_32322_0_0_0_0_0_0_0_0_0

Mały, dość szybki by dać radę Windows Server, energooszczędny i
przede wszystkim stworzony jako serwer.

Data: 2013-05-13 21:35:56
Autor: Kosu
Mały serwer na Atomie
On 2013-05-13, Maciej Milinkiewicz <nntp-news@edudesk.pl> wrote:
HP ProLiant MicroServer
http://www.skapiec.pl/site/cat/93/filtr/_32322_0_0_0_0_0_0_0_0_0

Mały, dość szybki by dać radę Windows Server, energooszczędny i
przede wszystkim stworzony jako serwer.

Spodziewałem się takiej odpowiedzi :P.
Nie chcę niczego "stworzonego jako serwer", nie chcę wiatraków
i mam nadzieję na istotnie mniejsze pudło. Ten HP po prostu
jest zbyt dużą maszyną - pod każdym względem. Także jeśli chodzi
o cenę, bo z tanich części spokojnie skleję coś za około połowę tej
kwoty (zakładając, że HP dostałbym za jakieś ~1400 zł).

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-05-13 23:50:15
Autor: Michoo
Mały serwer na Atomie
On 13.05.2013 23:35, Kosu wrote:
On 2013-05-13, Maciej Milinkiewicz<nntp-news@edudesk.pl>  wrote:
HP ProLiant MicroServer
[...]

Kilka lat temu dość ciekawą opcją były zotac zbox. Jak nie obciążałeś za bardzo to wentylator się nie odzywał, nie kosztował tak dużo, do prostych działań spokojnie wystarczał.

Michoo

Data: 2013-05-14 00:55:29
Autor: RadoslawF
Ma³y serwer na Atomie
Dnia 2013-05-13 23:50, U¿ytkownik Michoo napisa³:

Spodziewa³em siê takiej odpowiedzi :P.
Nie chcê niczego "stworzonego jako serwer", nie chcê wiatraków
i mam nadziejê na istotnie mniejsze pud³o. Ten HP po prostu
jest zbyt du¿± maszyn± - pod ka¿dym wzglêdem. Tak¿e je¶li chodzi
o cenê, bo z tanich czê¶ci spokojnie sklejê co¶ za oko³o po³owê tej
kwoty (zak³adaj±c, ¿e HP dosta³bym za jakie¶ ~1400 z³).

Kilka lat temu do¶æ ciekaw± opcj± by³y zotac zbox. Jak nie obci±¿a³e¶ za bardzo to wentylator siê nie odzywa³, nie kosztowa³ tak du¿o, do prostych dzia³añ spokojnie wystarcza³.

Na serwer ? zabawka nie maj±ca mo¿liwo¶ci pod³±czenia wiêcej
ni¿ jednego HD.

Pozdrawiam

Data: 2013-05-14 00:57:16
Autor: Kosu
Mały serwer na Atomie
On 2013-05-13, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:
Na serwer ? zabawka nie mająca możliwości podłączenia więcej
niż jednego HD.

Na domowy serwer, jakiego potrzebujÄ™, w sam raz i jest to znany mi
produkt. Niestety trudno to dziś dostać. No i mieli sporą marżę
(tzn. bardzo droga obudowa była :)).

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-05-14 09:42:59
Autor: RadoslawF
Ma³y serwer na Atomie
Dnia 2013-05-14 02:57, U¿ytkownik Kosu napisa³:

Na serwer ? zabawka nie maj±ca mo¿liwo¶ci pod³±czenia wiêcej
ni¿ jednego HD.

Na domowy serwer, jakiego potrzebujê, w sam raz i jest to znany mi
produkt. Niestety trudno to dzi¶ dostaæ. No i mieli spor± mar¿ê
(tzn. bardzo droga obudowa by³a :)).

Na pewno w sam raz ?
W znanych mi osobi¶cie przypadkach domowe serwery w pierwszej
kolejno¶ci mia³y byæ przechowalni± "dóbr wspólnych" czyli filmów,
muzyki i fotek. Pokusa zatrzymania dobrych pozycji filmowych
czy seriali by³a na tyle wielka ¿e koñczy³o siê dok³adaniem
drugiego dysku lub wymian± pierwszego. Ale mo¿e u ciebie bêdzie
inaczej.

Pozdrawiam

Data: 2013-05-14 17:21:07
Autor: Kosu
Mały serwer na Atomie
On 2013-05-14, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:
Na pewno w sam raz ?
W znanych mi osobiście przypadkach domowe serwery w pierwszej
kolejności miały być przechowalnią "dóbr wspólnych" czyli filmów,
muzyki i fotek. Pokusa zatrzymania dobrych pozycji filmowych
czy seriali była na tyle wielka że kończyło się dokładaniem
drugiego dysku lub wymianą pierwszego. Ale może u ciebie będzie
inaczej.

Nie należę do osób przechowujących "dobra wspólne". To raz.
Dwa: serwer miałby bardzo konkretne zadania i nie widzę powodu,
żeby miało się to zmieniać.
Trzy: mówiąc zupełnie wprost - mało jestem w domu i mało korzystam
z domowej elektroniki (nie mam nawet telewizora i nie jest to kwestia
tej panujÄ…cej ostatnio mody).
Taki serwer ma przede wszystkim zautomatyzować pewne rzeczy i odciążyć
łącze przez te 2h/dobę, kiedy włączam kompa i chcę w miarę komfortowo
posurfować czy potłuc w jakąś głupią grę :). Docelowo będzie też
trochę zarabiał, ale to nastąpiłoby nawcześniej za rok.

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-05-15 11:03:13
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Ma³y serwer na Atomie
Dnia 2013-05-14, o godz. 09:42:59
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> napisa³(a):

Na pewno w sam raz ?
W znanych mi osobi¶cie przypadkach domowe serwery w pierwszej
kolejno¶ci mia³y byæ przechowalni± "dóbr wspólnych" czyli filmów,
muzyki i fotek.

Do tego to siê stosuje NAS albo jaki¶ dysk na USB.
Serwer to serwer. Np. u mnie np. dysk SSD 64GB spokojnie
od lat starczaj±. Jako serwer poczty, www, bazy danych i kont
shellowych. Do tego czêsto gra TV z sieci na pod³±czonym TV bo siê
mêczy³ i robi za AP dla domowych urz±dzeñ. W tej chwili chodzi ca³o¶æ
chodzi na czym¶ takim: http://www.asus.com/Motherboards/AT3IONTI_DELUXE/

A dane (multimedia, backupy etc.) le¿± sobie piêtro wy¿ej na
dwudyskowym QNAP-ie. Poza tym nie ka¿dy ma potrzebê gromadzenia terabajtów multimediów w
domu.

Zdrówko

Data: 2013-05-15 12:54:54
Autor: RadoslawF
Ma³y serwer na Atomie
Dnia 2013-05-15 11:03, U¿ytkownik Maciek Babcia Dobosz napisa³:

[...]

Mo¿na, ale stawianie dwu urz±dzeñ zamiast jednego jest trochê
niezgodne z dzisiejsz± ideologi± promowan± przez zielonych.

Pozdrawiam

Data: 2013-05-15 13:19:55
Autor: Maciek "Babcia" Dobosz
Ma³y serwer na Atomie
Dnia 2013-05-15, o godz. 12:54:54
> [...]

Mo¿na, ale stawianie dwu urz±dzeñ zamiast jednego jest trochê
niezgodne z dzisiejsz± ideologi± promowan± przez zielonych.

I w zgodzie z ideologi± promowana przez zielonych drobna awaria jednego
z urz±dzeñ powoduje ¿e nie dzia³a nic. Pomijaj±c ju¿ to ¿e czêsto w
jednym urz±dzeniu ciê¿ko znale¼æ wszystkie potrzebne funkcje a nawet
je¶li s± to takie urz±dzenie niekoniecznie jest ciche czy
energooszczêdne. Jest takie przys³owie ¿e jak co¶ jest do wszystkiego
to jest do niczego.

Zdrówko

Data: 2013-05-16 19:22:29
Autor: Kosu
Mały serwer na Atomie
On 2013-05-15, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:
Można, ale stawianie dwu urządzeń zamiast jednego jest trochę
niezgodne z dzisiejszÄ… ideologiÄ… promowanÄ… przez zielonych.

Pomijając już fakt, że chyba nikt tu nie czuje się "zielony" (masz
jakiś problem, że nie potrafisz się powstrzymać od takich tekstów?),
to naprawdę nie tylko o ideologię polityczną chodzi. Oczywiście
bardzo łatwo powiedzieć, że na pliki to się ma NAS piętro wyżej. Tak
jak łatwo powiedzieć, że "kup sobie to i to i tamto". Teraz trochę
mojej (i chyba nie tylko mojej) rzeczywistości. Szukam czegoś
wielkości encyklopedii (obudowa SFF z mITX), bo będę mieszkał
w niedużym lokalu. I mam na to kilkaset złotych, bo mam ciekawsze
wydatki niż kawałek elektroniki leżący w kącie :).

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-05-14 01:29:07
Autor: Michoo
Ma³y serwer na Atomie
On 14.05.2013 00:55, RadoslawF wrote:
[...]

Ja mam "ma³y domowy serwer" na alixie 2d2. 500MHz geoda, 256MB ram, 8GB CF i dysk po usb. Od 4 lat robi za:
- serwer poczty (SMTP + IMAP)
- serwer www
- serwer backupów
- serwer wydruku (dla sieci lokalnej)
- shell (komunikatory)

a od pewnego czasu i za proxy przez które pisze na newsy

W innym miejscu stoi sobie RaspberryPi i robi za akwizycjê danych/www/storage. Wszystko zale¿y od potrzeb...

zabawka nie maj±ca mo¿liwo¶ci pod³±czenia wiêcej
ni¿ jednego HD.

Wydaje mi siê, ¿e by³y takie z 2 dyskami. Mo¿esz te¿ podpi±æ po USB jak ci jeden nie starczy.

Michoo

Data: 2013-05-14 01:05:11
Autor: Kosu
Mały serwer na Atomie
On 2013-05-13, Michoo <michoo_news@vp.pl> wrote:
"Rozmyślam o _małym_ domowym serwerze."

Dokładnie. Niektórych jak zwykle ponosi fantazja, jakto sobie
można w domu postawić Racka i mieć wypasiony serwer z RAID 5 i tak
dalej. No i można, jeśli ktoś jest hobbystą i np. ma dom. A jak ktoś
ma mieszkanie 40m2, to naprawdÄ™ nie ma miejsca na takie bajery. Pomijam
tu kwestię ceny, bo za kilkaset złotych różnicy to już można coś
fajnego kupić. Np. wspomniany przez kogoś prąd, choć szacunek podał
optymistyczny. 35W non stop to około 100 zł rocznie :).

Ja mam "mały domowy serwer" na alixie 2d2. 500MHz geoda, 256MB ram, 8GB CF i dysk po usb. Od 4 lat robi za:
- serwer poczty (SMTP + IMAP)
- serwer www
- serwer backupów
- serwer wydruku (dla sieci lokalnej)
- shell (komunikatory)

No i ja chętnie bym postawił coś takiego, ale niestety potrzebuję
Windowsa (i nie 95 tylko w miarę współczesnego), co istotnie uwala
wszystkie fajne "lekkie" możliwości.

pozdrawiam,
Kosu

Data: 2013-05-14 07:44:46
Autor: jg
Ma³y serwer na Atomie
Dnia Tue, 14 May 2013 01:29:07 +0200, Michoo napisa³(a):

- serwer backupów

a czego uzywasz?

--
jg

Data: 2013-05-14 10:53:17
Autor: Michoo
Ma³y serwer na Atomie
On 14.05.2013 07:44, jg wrote:
Dnia Tue, 14 May 2013 01:29:07 +0200, Michoo napisa³(a):

- serwer backupów

a czego uzywasz?

Backupninja z rsyncem pod spodem.

Michoo

Data: 2013-05-14 01:46:29
Autor: BartekK
Mały serwer na Atomie
W dniu 2013-05-13 23:35, Kosu pisze:
On 2013-05-13, Maciej Milinkiewicz <nntp-news@edudesk.pl> wrote:
HP ProLiant MicroServer
[...]

To szukaj "starszego" (znaczy z słabszym procesorem) Microservera N36L - 2rdzeniowy amd 1.4 czy 1.6GHz x64 z sprzetowym wsparciem virtualizacji, esxi śmiga na tym pięknie. A dostaniesz go za mniej niż połowę tej ceny.
A co do wiatraczków - tam są 2, jeden w zasilaczu normalnie stoi (to pudło pobiera ~30W z 4 dyskami, przy małym obciążeniu, więc po co chłodzić coś aktywnie), drugi ma 12cm i kręci się jak talerz w mikrofalówce - raczej do chłodzenia dysków, niż reszty, jakby go nie było, to też by było dobrze, ale wcale go nie słychać (chyba że tak jak ja - maszynkę wstawisz do szafki rack o wysokości 0.5m, razem z 3ma takimi samymi, a szafkę zamkniesz. Robi im się ciepło to zaczynają szumieć).

Data: 2013-05-14 09:00:05
Autor: Chris
Mały serwer na Atomie
Kosu nabazgrał(a):

Witam,
Krótko i na temat. Rozmyślam o małym domowym serwerze. Ideał byłby
pasywny i ciągnął tyle co żarówka, więc patrzę głównie na Intel Atom.

Może coś z tego ?
http://www.foxconnchannel.com/LatestProduct.aspx?T=NanoPC

Data: 2013-05-14 11:36:34
Autor: BUNIEK
Mały serwer na Atomie
Krótko i na temat. Rozmyślam o małym domowym serwerze. Ideał byłby
pasywny i ciągnął tyle co żarówka, więc patrzę głównie na Intel Atom.
Niestety z racji specyficznych potrzeb potrzebujÄ™ na tym Windowsa.

Nauczony doświadczeniem, kombinowanie z fajnym sprzętem co mało bierze i jest mały i jest pojemny (ilość dysków) zawsze kończy się tym ze cały czas tylko myślimy o tym.
poniżej link do Della który jest relatywnie mały dobrze zrobiony jak czysty to i cichy i jednoczenie wydajny, ile wciąga prądu nie wiem ale myślę ze koszt kilkunastu pln miesięcznie, rezygnując z CD wsadzimy 3 dyski 3,5 cala

Możliwe ze są jeszcze mniejsze. ale jest dość plaski może wejdzie pod szafę :)

http://allegro.pl/dell-optiplex-755-e7200-2x2-53ghz-ati-hd2400xt-win-i3216179683.html

I robić, jak będzie źle to sobie zmienisz na inny ale ten już będzie działał i sprawiał przyjemność ;)

Buniek

Mały serwer na Atomie