Data: 2009-09-25 22:13:27 | |
Autor: Sebastian Biały | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adre sowania urządzeń? | |
Witam.
Bawie się CAN w zupełnie innym zastosowaniu (nie motoryzacyjnym). Ale ponieważ posiadam autko z CANem i mam możliwości sprzętowe to z ciekawości chciałbym zobaczyć jak wygląda ruch i jakie informacje latają po kablach. Pomijając oczywistości jak budowa protokolu CAN - czy ktokolwiek z grupowiczów spotkał się z dokladniejszym opisem CAN, a w szczególnosci adresacją urzadzeń na ten magistali typu: "w samochodzie X czujnik ciśnienia posiada adres 0x45 i podaje dane jako dwa bajty". Interesuje mnie do dowolnego samochodu bo po cichu liczę że przynajmniej w części będzie się zgadzać z moim (Laguna 2). |
|
Data: 2009-09-25 22:43:15 | |
Autor: Pa_blo | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeñ? | |
U¿ytkownik "Sebastian Bia³y" <heby@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:h9j89b$mj8$1achot.icm.edu.pl... - czy ktokolwiek z grupowiczów spotka³ siê z dokladniejszym opisem >CAN, Zapamietaj sobie jedno - najlepsi kombinatorzy to elektronicy a biorac pod uwage meritum proponuje pl.misc.elektronika ewentualnie elektrode. Picasso |
|
Data: 2009-09-25 22:57:19 | |
Autor: Sebastian Biały | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeñ? | |
Pa_blo wrote:
Zapamietaj sobie jedno - najlepsi kombinatorzy to elektronicy a biorac pod uwage meritum proponuje pl.misc.elektronika ewentualnie elektrode. I jak zapewne zauważyłeś jestem tam aktywnym uczestnikiem. Zakladam jednak, że łatwiej trafić na kogoś kto widział tego typu informacje tutaj (i nie musiał ich nawet pojąć, wystarczy ze wpadla mu w łapska jakaś "serwisówka do CANa") niż wśrod elektroników. CAN ogólnie to zagadnienie elektroniczne, ale CAN samochodowy to po prostu bardzo specyficzna sprawa dla dziedziny samochodowej. |
|
Data: 2009-09-25 23:03:43 | |
Autor: bratPit[pr] | |
Magistrala CAN - sa jakies s tandardy adresowania urządzeń? | |
Bawie się CAN w zupełnie innym zastosowaniu (nie motoryzacyjnym). Ale nie takie konkrety ale możesz zerknąć na poniższy artykuł, tyle że on jest interesujący dla ludzi którzy nie mieli dotąd styczności z CAN np w samochodzie bo to podstawy, ale być może znajdziesz w nim coś co Cię zainteresuje, http://archives.sensorsmag.com/articles/1000/18/index.htm brat |
|
Data: 2009-09-25 23:06:24 | |
Autor: Sebastian Biały | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń? | |
bratPit[pr] wrote:
http://archives.sensorsmag.com/articles/1000/18/index.htm To niestety informacje ogólne o CAN ktorych jest na pęczki w internecie. Brak tam opisu samych komunikatów, standardów, etc. |
|
Data: 2009-09-25 23:20:56 | |
Autor: Micha³ | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeñ? | |
bratPit[pr] wrote: a tak z ciekawo¶ci co idzie po takich magistralach ? tz. co jest pod³±czone do tego w autach 10 letnich (powiedzmy ta laguna2) co by³o pod³±czane 20 lat temu a co jest teraz ? jak patrze na specyfikacje to i video (nie hd) po tym by posz³o :) pozdrawiam. -- |
|
Data: 2009-09-26 07:15:31 | |
Autor: Sebastian Biały | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń? | |
Michał wrote:
To niestety informacje ogĂłlne o CAN ktorych jest na pÄ�czki w internecie. Brak tam opisu samych komunikatĂłw, standardĂłw, etc. a tak z ciekawości co idzie po takich magistralach ? Nie wiem co teraz (pewnie więcej) ale u mnie jest z grubsza połowa samochodu. W tym po CANie zapewne dowiem się o stanie części czujników silnika zapewne (co moze się przydac przy diagnostyce). Przez CANa nie włacze sobie natomiast żadnej żarówki w mojej L2, a w nowych autkach bez problemu. O ile wiem przez CANa w nowych samochodach da się bez problemu otwierać centralny zamek, więc wystarczy przewiercic sie przez klosz lampy ... jak patrze na specyfikacje to i video (nie hd) po tym by poszło :) Za wolne. CAN przesyła na raz max pare bajtów więc narzut na protokół jest ogromny. |
|
Data: 2009-09-26 10:53:45 | |
Autor: J.F. | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz¹dzeñ? | |
On Sat, 26 Sep 2009 07:15:31 +0200, Sebastian Bia³y wrote:
O ile wiem przez CANa w nowych samochodach da siê bez problemu otwieraæ centralny zamek, wiêc wystarczy przewiercic sie przez klosz lampy ... Cos mi chodzi po glowie ze tych magistral moze byc w aucie kilka, wiec niekoniecznie z lampy. jak patrze na specyfikacje to i video (nie hd) po tym by posz³o :)Za wolne. CAN przesy³a na raz max pare bajtów wiêc narzut na protokó³ jest ogromny. Ale na "video" wystarczalo 128kbps. J. |
|
Data: 2009-09-26 11:45:46 | |
Autor: Marcin J. Kowalczyk | |
Magistrala CAN - sa jakies stan dardy adresowania urz¹dzeñ? | |
J.F. pisze:
On Sat, 26 Sep 2009 07:15:31 +0200, Sebastian Bia³y wrote: I tak jest. Np. starsze 307 mialy i VAN i CAN ;-) |
|
Data: 2009-09-26 20:57:20 | |
Autor: R2r | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń? | |
Sebastian Biały pisze:
Jesteś pewien? W Megane I ph.2 żarówek nie dawało się sterować, ale dawało się np. wycieraczki włączać (bo chyba komunikacja Clipa z samochodem odbywa się właśnie przez magistralę CAN). W Lagunie II to już zdecydowanie dalej było posunięte...a tak z ciekawości co idzie po takich magistralach ? -- Pozdrawiam. Artur. ________________________________________________________ |
|
Data: 2009-09-26 10:57:28 | |
Autor: J.F. | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz¹dzeñ? | |
On Fri, 25 Sep 2009 23:20:56 +0000 (UTC), Micha³ wrote:
a tak z ciekawo¶ci co idzie po takich magistralach ? 20 lat nie bylo nic. Teraz to juz moze byc wszystko. J. |
|
Data: 2009-09-26 09:46:39 | |
Autor: Micha³ | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz¹dzeñ? | |
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³(a):
On Fri, 25 Sep 2009 23:20:56 +0000 (UTC), Micha³ wrote: >a tak z ciekawo¶ci co idzie po takich magistralach ? to po czym 20 lat temu komunikowa³y sie fotele, lusterka, kierownica, klapeczki do nawiewów, wiatraki, klimatroniki, czujniki, zawieszenia itp... ? pozdrawiam. -- |
|
Data: 2009-09-26 16:35:59 | |
Autor: J.F. | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urzšdzeñ? | |
On Sat, 26 Sep 2009 09:46:39 +0000 (UTC), Micha³ wrote:
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisa³(a): Pedal gazu z gaznikiem komunikowal sie przy pomocy stalowej linki, a kierownica z przekladnia przy pomocy dwoch rurek i przegubu :-) Lusterka, swiatelka itp mialy po prostu odpowiednia ilosc kabli. J. |
|
Data: 2009-09-26 19:16:44 | |
Autor: AL | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz�dzeń? | |
J.F. pisze:
On Sat, 26 Sep 2009 09:46:39 +0000 (UTC), Michał wrote:mialem kiedys w samarze przednie reflektory sterowane hydraulicznie (przez to b.awaryjne i trudno naprawialne) W starych beczkach centralny zamek - o ile dobrze pamietam - sterowany byl pneumatyka -- pozdr Adam (AL) TG |
|
Data: 2009-09-26 19:32:27 | |
Autor: Alex81 | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeñ? | |
In article <h9li9q$ju6$1@inews.gazeta.pl>, adam@skads.tam says...
mialem kiedys w samarze przednie reflektory sterowane hydraulicznie (przez to b.awaryjne i trudno naprawialne)Identycznie by³o w Polonezach (te¿ hydraulika i równie¿ awaryjna) - na marginesie, by³ to produkt niemiecki ;) Sytuacjê ratowa³a mo¿liwo¶æ przeszczepu systemu elektrycznego z Lanosa. W starych beczkach centralny zamek - o ile dobrze pamietam - sterowany byl pneumatykaDok³adnie. W przewodach by³ p³yn hamulcowy. -- Pzdr Alex |
|
Data: 2009-09-26 20:00:43 | |
Autor: J.F. | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeñ? | |
On Sat, 26 Sep 2009 19:16:44 +0200, AL wrote:
mialem kiedys w samarze przednie reflektory sterowane hydraulicznie (przez to b.awaryjne i trudno naprawialne) Hamulce tez masz sterowane hydraulicznie - czy przez to sa b.awaryjne i trudno naprawialne ? :-) J. |
|
Data: 2009-09-27 19:07:03 | |
Autor: jerzu | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy a dresowania urz?dzeñ ? | |
On Sat, 26 Sep 2009 20:00:43 +0200, J.F.
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote: Hamulce tez masz sterowane hydraulicznie - czy przez to sa b.awaryjne Ja mia³em regulacjê reflektorów w CC sterowan± hydraulicznie. I praktycznie by³o to nienaprawialne. -- Pozdrawiam - Dariusz Niemczyñski xxx.jerzu@poczta.onet.pl http://jerzu.waw.pl GG:129280 http://bitnova.info/?p=495699 Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200 |
|
Data: 2009-09-27 19:50:57 | |
Autor: J.F. | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeñ? | |
On Sun, 27 Sep 2009 19:07:03 +0200, jerzu wrote:
On Sat, 26 Sep 2009 20:00:43 +0200, J.F. Ale nie dlatego ze hydrauliczne, tylko dlatego ze tak zrobione :-) J. |
|
Data: 2009-09-27 20:30:04 | |
Autor: jerzu | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy a dresowania urz?dzeñ ? | |
On Sun, 27 Sep 2009 19:50:57 +0200, J.F.
<jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote: Ale nie dlatego ze hydrauliczne, tylko dlatego ze tak zrobione :-) Niby jak? Dzia³a³o ponad trzy lata, w zimie szlag to trafi³, koszt naprawy w ASO (wymiana) ma³o zachêcaj±cy, prywaciarz ¿aden siê nie podj±³, proponowali przeróbkê na elektryczny uk³ad, jak w CC Sporting. -- Pozdrawiam - Dariusz Niemczyñski xxx.jerzu@poczta.onet.pl http://jerzu.waw.pl GG:129280 http://bitnova.info/?p=495699 Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim`06 3.3t -> U520XL+AP1200 |
|
Data: 2009-09-26 20:11:15 | |
Autor: Michas | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz ?dzeñ? | |
Pedal gazu z gaznikiem komunikowal sie przy pomocy stalowej linki, a Tylko mi nie mówcie ¿e teraz to siê wszystko komunikuje po CANie???!!! :O Tzn jak pr±du braknie albo kabelki przetr± to na zakrêcie jedziemy prosto? (albo gdzie akurat procesor resztk± pr±du chce..?) M. |
|
Data: 2009-09-26 20:35:55 | |
Autor: J.F. | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz?dzeñ? | |
On Sat, 26 Sep 2009 20:11:15 +0200, Michas wrote:
Pedal gazu z gaznikiem komunikowal sie przy pomocy stalowej linki, a Pedal gazu juz obecnie w wielu autach kreci potencjometrem, a przepustnica kreci komputer [lub dawkuje paliwo]. Hamulce masz jeszcze hydrauliczne, ale komputer moze je zwolnic [ABS] lub zahamowac sam [ESP,TCS]. Kierownica jeszcze jest tradycyjna, ale juz ma czujnik obrotu dla komputera, czasem elektryczne wspomaganie, a czasem samoczynne parkowanie. Tak wiec bliski jest czas gdy samochod bedzie mogl sam pojechac. Ty mu w gaz i na lewo, a on prosto i hamuje. A komputerek mowi: "usilowanie przekroczenia dozwolonej predkosci 1 pkt karny, usilowanie przejechania przez linie ciagla 3 pkt karne, przekroczono 24 pkt - oczekiwanie na przyjazd policji" :-) Zreszta i dzis jak ci sie wspomaganie uszkodzi i zacznie sciagac, to nie wiem czy nie skonczysz w rowie. Tyle ze to awaria, nie dowiesz sie "w instrukcji jest wyraznie napisane zeby co 100km zatrzymac sie, wylaczyc zaplon i wlaczyc ponownie celem resetu systemu" :-) J. |
|
Data: 2009-09-27 19:14:09 | |
Autor: Micha³ | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz¹dzeñ? | |
20 lat nie bylo nic. a z 20 latków (lub prawie) to po szym sz³a elektronika w: -lexus ls 89' -w140 91' -citroen xm 89' -safrane 92' -hmm e32 i v8 by³o stare a e38 i a8 94' to ju¿ 15 latek to nie podchodzi :) -- |
|
Data: 2009-09-26 11:01:32 | |
Autor: Marcin Ciećwierz | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń? | |
Sebastian Biały pisze:
Bawie się CAN w zupełnie innym zastosowaniu (nie motoryzacyjnym). Ale Robiliśmy obsługę magistrali CAN na potrzeby naszego systemu monitoringu pojazdów. Z tego co pamiętam specyfikacja jest dość nieprecyzyjna i w zależności od producenta pojazdu różnice w obsłudze mogą być znaczne. A przykładowe informacje jakie my czytamy to np. nacisk na oś, spalanie, itp. (sam. ciężarowe) Pozdrawiam Marcin Ciećwierz marcin@opennet.pl |
|
Data: 2009-09-27 07:20:39 | |
Autor: Sebastian Biały | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urządzeń? | |
Marcin Ciećwierz wrote:
A przykładowe informacje jakie my czytamy to np. nacisk na oś, spalanie, Ok, a możesz mi powiedziec, czy informacje tego typu opakowane sa wprost w te 8 bajtów CANa czy też moze istnieje jeszcze jakaś warstwa posrednia? Coś w rodzaju dodatkowego protokołu. |
|
Data: 2009-09-27 13:18:48 | |
Autor: J.F. | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz¹dzeñ? | |
On Sat, 26 Sep 2009 11:01:32 +0200, Marcin Cieæwierz wrote:
Robili¶my obs³ugê magistrali CAN na potrzeby naszego systemu monitoringu A czytacie wprost z czujnikow, czy odbieracie z komputera pokladowego ? J. |
|
Data: 2009-09-26 20:21:51 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy adresowania urz±dzeñ? | |
Dnia Fri, 25 Sep 2009 22:13:27 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
Pomijając oczywistości jak budowa protokolu CAN - czy ktokolwiek zHaslo: profile OpenCAN moze cos pomoga? -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-09-27 07:22:46 | |
Autor: Sebastian Biały | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy � | |
Jaroslaw Berezowski wrote:
Haslo: profile OpenCAN moze cos pomoga? A nie CANOpen ? OglÄ…dalem go ale nie wiem czy stosowany jest powszechnie w samochodach osobowych. |
|
Data: 2009-09-27 20:16:54 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy � | |
Dnia Sun, 27 Sep 2009 07:22:46 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
A nie CANOpen ?Racja. OglÄ…dalem go ale nie wiem czy stosowany jest powszechnieNo kontrolery silnikow trakcyjnych (elektrycznych) zazwyczaj maja jeden lub wiecej profili zaimplementowanych :) -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|
Data: 2009-09-27 23:03:36 | |
Autor: Sebastian Biały | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy � | |
Jaroslaw Berezowski wrote:
No kontrolery silnikow trakcyjnych (elektrycznych) zazwyczaj maja jeden lub wiecej profili zaimplementowanych :) E tam, to raczej automatyka przemysłowa ;) Interesuje mnie chyba najbardziej to, czy CAN w samochodzie pracuje w trybie "raw" tzn dane z czujników nie sa pakowane innymi protokołami, czy tez wlasnie sa wkladane w jakies wynalazki typu CANOpen. W zasadzie robie mały sniffer do CANa i akurat idealnie by się go testowalo na dzialającej sieci a taka mam w samochodzie. A jak juz moge sniffowac, to może też i stwierdzić jakie są adresy czujników ... Może się z tego jakis projekt diagnostyczny urodzi. |
|
Data: 2009-09-27 23:38:00 | |
Autor: Jaroslaw Berezowski | |
Magistrala CAN - sa jakies standardy � | |
Dnia Sun, 27 Sep 2009 23:03:36 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
E tam, to raczej automatyka przemysłowa ;)A gdzie - to w napedach EV bywa stosowane :) -- Jaroslaw "jaros" Berezowski |
|