Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Mainstreamowe media nagle zacz臋艂y si臋 troszczy膰 o polski handel

Mainstreamowe media nagle zacz臋艂y si臋 troszczy膰 o polski handel

Data: 2016-02-06 08:41:11
Autor: u2
Mainstreamowe media nagle zacz臋艂y si臋 troszczy膰 o polski handel
http://naszeblogi.pl/60269-mainstreamowe-media-nagle-zaczely-sie-troszczyc-o-polski

1. Pod koniec stycznia ministerstwo finans贸w zaprezentowa艂o projekt ustawy tzw. podatku od supermarket贸w i od tego momentu mainstreamowe media zacz臋艂y si臋 troszczy膰 o przysz艂o艣膰 polskiego handlu.

Przypomnijmy tylko, 偶e projekt ministerstwa powsta艂 po spotkaniu premier Beaty Szyd艂o, ministra Sza艂amachy i ministra Kowalczyka z ponad 100 przedstawicielami r贸偶nych grup handlowc贸w, kt贸rzy przedstawili im ca艂y szereg postulat贸w.

G艂贸wnym z nich by艂 ten aby rz膮d odst膮pi艂 od oparcia podatku o powierzchni臋 handlow膮 (w przed艂o偶eniu rz膮dowym proponowano obj臋cie tym podatkiem sklep贸w o powierzchni sprzeda偶nej ponad 250 m2), aby zamiast stawki liniowej (mia艂a wynosi膰 2% warto艣ci obrot贸w), wprowadzi膰 stawk臋 progresywn膮 rosn膮c膮 wraz z wielko艣ci膮 obrot贸w, wreszcie 偶eby mniejsze sklepy zwolni膰 z opodatkowania.

Wszystkie te postulaty zosta艂y przez ministra finans贸w uwzgl臋dnione, co wi臋cej zdecydowa艂 si臋 on na wprowadzenie dodatkowej najwy偶szej stawki podatku dla supermarket贸w sprzedaj膮cych w soboty, niedziele i 艣wi臋ta (postulat ograniczenia sprzeda偶y w supermarketach w dni wolne od pracy przedstawia艂y z kolei organizacje zwi膮zkowe).

2. Wed艂ug nowego projektu po konsultacjach z handlowcami podatnikami nowego podatku b臋d膮 wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawcy detaliczni, kt贸rych obroty netto (bez podatku VAT) przekraczaj膮 1,5 mln z艂 miesi臋cznie czyli 18 mln z艂 rocznie (przedsi臋biorcy maj膮cy mniejsze obroty, nie b臋d膮 obj臋ci tym podatkiem i w zwi膮zku z tym nie b臋d膮 sk艂adali tak偶e deklaracji podatkowych).

A wi臋c w ten spos贸b wszystkie sklepy detaliczne (tzw. rodzinne) nie b臋d膮 podlega艂y temu podatkowi bowiem aby w sprzeda偶y detalicznej osi膮gn膮膰 18 mln obrot贸w rocznie mog膮 naprawd臋 du偶e sklepy.

Podstawowa stawka tego podatku to 0,7% warto艣ci obrot贸w netto obowi膮zuj膮ca od kwoty powy偶ej 1,5 mln z艂 do 300 mln z艂 miesi臋cznie, obroty powy偶ej tej kwoty b臋d膮 opodatkowane stawk膮 1,3%, a sprzeda偶 sklep贸w sprzedaj膮cych tak偶e w soboty, niedziele i 艣wi臋ta, stawk膮 1,9%.
Podatkiem nie b臋dzie obj臋ta sprzeda偶 lek贸w i wyrob贸w medycznych refundowanych, definicj膮 towaru obj臋tego tym podatkiem nie zosta艂y obj臋te posi艂ki przygotowane przez zbywc臋, gaz ziemny, woda, ciep艂o systemowe i energia elektryczna.

3. Przypomnijmy tylko, 偶e nowe obci膮偶enie podatkowe ma na celu zdaniem rz膮du, opr贸cz przyniesienia dodatkowych dochod贸w podatkowych do bud偶etu, tak偶e wyr贸wnanie szans pomi臋dzy wielkimi sieciami i sieciami dyskont贸w, a mniejszymi przedsi臋biorstwami handlowymi, a tak偶e wsparcie dla rodzimych producent贸w 偶ywno艣ci, kt贸rzy sprzedaj膮 swoje produkty g艂贸wnie w lokalnych sklepach ma艂ych i 艣rednich przedsi臋biorstw.

Podatek ma r贸wnie偶 na celu doprowadzenie do efektywnego opodatkowania sieci wielkopowierzchniowych, kt贸re unikaj膮 pe艂nego opodatkowania w Polsce, transferuj膮c cz臋艣膰 zysk贸w za granic臋, a w konsekwencji powstrzymania ekspansji sklep贸w dyskontowych i wielkich zagranicznych sieci sklepowych.

Bowiem jeszcze w 2008 sklepy ma艂oformatowe w Polsce stanowi艂y jeszcze 51% wszystkich plac贸wek handlowych, a wed艂ug szacunk贸w na koniec 2015 roku tego rodzaju sklepy stanowi艂y ju偶 tylko 37% wszystkich sklep贸w.
Dochody z tego podatku zosta艂y zaprojektowane w 2016 roku na poziomie 2 mld z艂 (tylko za 3 kwarta艂y) co oznacza, 偶e ca艂oroczne wp艂ywy w kolejnych latach b臋d膮 wynosi艂y od 2,5 do 3 mld z艂.

Przypomnijmy tak偶e, 偶e 20 najwi臋kszych sieci handlowych w Polsce odprowadza艂o w ostatnich latach oko艂o 0,6 mld z艂 rocznie w postaci podatku dochodowego od os贸b prawnych (CIT), a wi臋c dodatkowe obci膮偶enie b臋dzie przynajmniej 4-krotnie wy偶sze.

4. W艂a艣nie po tej prezentacji w mainstreamowych mediach pojawi艂a si臋 nagle troska o polski handel w tym drobne sklepy, kt贸re jak napisa艂em wy偶ej, nie b臋d膮 obj臋te tym podatkiem.

Rzeczywi艣cie pojawi艂 si臋 problem opodatkowania tzw. sieci franczyzowych (w du偶ej cz臋艣ci polskich) i by膰 mo偶e podczas kolejnych konsultacji handlowc贸w z rz膮dem, kt贸re si臋 maj膮 odby膰 w nast臋pnym tygodniu, uda si臋 go jako艣 rozwi膮za膰.

Mainstreamowe media jednak akurat si臋 tym problemami nie martwi膮, nag艂a艣niaj膮c protesty polskich handlowc贸w, chc膮 storpedowa膰 wprowadzenie tego podatku w og贸le i w ten spos贸b uratowa膰 wielkie zagraniczne sieci handlowe przed opodatkowaniem.


--
General Skalski o zydach w UB :

"Rozanski, Zyd, kanalia najgorszego gatunku, razem z Brystigerowa, Fejginami, to wszystko (...) nie byli ludzie."

prof. PAN Krzysztof Jasiewicz o zydach :

"Zydow gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, ze sa narodem
wybranym. Czuja sie oni upowaznieni do interpretowania wszystkiego,
takze doktryny katolickiej. Cokolwiek bysmy zrobili, i tak bedzie
poddane ich krytyce - za malo, ze zle, ze zbyt malo ofiarnie. W moim
najglebszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z Zydami, bo on do
niczego nie prowadzi... Ludzi, ktorzy uzywaj膮 slow 'antysemita',
'antysemicki', nalezy traktowac jak ludzi niegodnych debaty, ktorzy
usiluja niszczyc innych, gdy brakuje argumentow merytorycznych. To oni
tworza mowe nienawisci".

Mainstreamowe media nagle zacz臋艂y si臋 troszczy膰 o polski handel

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona