Maksymalne napięcie w instalacji samochodu (osobowego)

Data: 2015-09-30 04:12:51
Autor: Lisciasty
Maksymalne napięcie w instalacji samochodu (osobowego)
Witam,

Takie może głupie pytanie, jakie maksymalne napięcie
bywa w instalacji samochodowej? Chcę uruchomić wentylator od chłodnicy, minimalne dostępne napięcie
mam 19V. Poleci, czy się sfajczy?
Nie chce mi się kombinować z jakimś rezystorem,
ale skoro będzie trzeba to się pomęczę. Ale może nie trzeba? ;)

L.

Data: 2015-09-30 04:38:26
Autor: Zenek Kapelinder
Maksymalne napięcie w instalacji samochodu (osobowego)
Podlacz i napisz do ilu to 19 spadlo pod obciazeniem.

Data: 2015-09-30 13:58:42
Autor: J.F.
UĹźytkownik "Zenek Kapelinder"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych
Podlacz i napisz do ilu to 19 spadlo pod obciazeniem.

19V to zasialacze od laptopow maja. A te bydlaki czasem na 100 czy 120W projektowane ...

J.

Data: 2015-09-30 13:17:21
Autor: Artur Miller
W dniu 2015-09-30 o 13:12, Lisciasty pisze:
[...]

"poleci" to dość trafne określenie. i raczej niezbyt długo.
a co do max napięcia, to stawiałbym na 14.4V

a.

Data: 2015-09-30 13:43:05
Autor: J.F.
Użytkownik "Lisciasty"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:f421ad11-6a88-4084-9b78-
Takie może głupie pytanie, jakie maksymalne napięcie
bywa w instalacji samochodowej?

Wiecej niz 15V raczej nie bywa, a nawet bym rzekl, ze 14.5V

Chcę uruchomić
wentylator od chłodnicy, minimalne dostępne napięcie
mam 19V. Poleci, czy się sfajczy?

Silnik raczej odporny, ale na dluzsza prace moze byc troche za cieplo.
No i obrotow nabierze ... uwazaj na latajace lopatki :-)

Chyba, ze to jakis nowoczesny, z falownikiem ... zniesmaczylem sie kiedys na komputerowy, nominalnie na 12V, a osmielil sie spalic przy ~20 ... no nie mial prawa...

J.

Data: 2015-09-30 04:48:52
Autor: Lisciasty
W dniu środa, 30 września 2015 13:43:13 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> Chyba, ze to jakis nowoczesny, z falownikiem ... zniesmaczylem sie
kiedys na komputerowy, nominalnie na 12V, a osmielil sie spalic przy ~20 ... no nie mial prawa...

To stary rumpel z Opla Omegi, pewnie nie ma tam żadnych
fanaberii. Zobaczę jak toto się kręci, może dam mu jednak
rezystor żeby nie padł :>

L.

Data: 2015-09-30 13:56:15
Autor: klaus
W dniu 30-09-2015 o 13:48, Lisciasty pisze:
> [...]

To stary rumpel z Opla Omegi, pewnie nie ma tam żadnych
fanaberii. Zobaczę jak toto się kręci, może dam mu jednak

Tylko moc rezystora sobie policz wcześniej - spory Ci wyjdzie raczej.

Data: 2015-09-30 05:39:27
Autor: Lisciasty
W dniu środa, 30 września 2015 13:56:18 UTC+2 użytkownik klaus napisał:
Tylko moc rezystora sobie policz wcześniej - spory Ci wyjdzie raczej.

Pod nogami walają mi się takie od 200W do 10kW, któryś na pewno podejdzie ;)

L.

Data: 2015-09-30 14:00:49
Autor: J.F.
> [...]

To stary rumpel z Opla Omegi, pewnie nie ma tam żadnych
fanaberii. Zobaczę jak toto się kręci, może dam mu jednak

ALe chcesz zobaczyc czy dziala, czy zrobic sobie wentylator na dlugie zimowe wieczory ?

Od paru sekund 19V silnik nie padnie ... przez minute nie padnie, ale za lopatki nie recze :-)

J.

Data: 2015-09-30 05:40:27
Autor: Lisciasty
W dniu środa, 30 września 2015 14:01:21 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
ALe chcesz zobaczyc czy dziala, czy zrobic sobie wentylator na dlugie zimowe wieczory ?

Na zimowe właśnie i nie wieczory ale dnie, i ma to dmuchać ciepełkiem
z rezystora 10kW. Więc warunki pracy będzie miał niezbyt łatwe ;)

L.

Data: 2015-09-30 14:47:51
Autor: J.F.
Użytkownik "Lisciasty"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:31960c92-b8b4-416c-8fd7-
[...]

Nie lepiej normalny wentylator, albo gotowy grzejnik/dwa kupic ?

To silnik komutatorowy, mozliwe ze na niezbyt duza ilosc godzin projektowany.

J.

Data: 2015-09-30 05:50:14
Autor: Lisciasty
W dniu środa, 30 września 2015 14:47:59 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Nie lepiej normalny wentylator, albo gotowy grzejnik/dwa kupic ?

Oczywiście że tak. Ale czasami logika firmowa jest nieco odmienna
od takiej zdroworozsądkowej ;)

To silnik komutatorowy, mozliwe ze na niezbyt duza ilosc godzin projektowany.

Się zobaczy. Kosztował 29 zeta z wysyłką, więc jak dokona żywota
to nie będzie wielkiego płaczu ;)

L.

Data: 2015-09-30 15:14:55
Autor: RoMan Mandziejewicz
Maksymalne napięcie w instalacji samochodu (osobowego)
Hello J.F.,

[...]

Wysiadł Ci kiedyś w samochodzie wentylator chłodnicy?

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2015-09-30 15:24:20
Autor: J.F.
Maksymalne napięcie w instalacji samochodu (osobowego)
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości grup
Hello J.F.,
Nie lepiej normalny wentylator, albo gotowy grzejnik/dwa kupic ?
To silnik komutatorowy, mozliwe ze na niezbyt duza ilosc godzin
projektowany.

Wysiadł Ci kiedyś w samochodzie wentylator chłodnicy?

Nie, ale przeciez on w ogole nie pracuje :-)

Za to ten od nadmuchu wewnatrz to mi wysiadl.

Samochod ma w sumie niewielki czas pracy - 200kkm to jakies 4000h, a moze tylko 3k.
8h dziennie przez rok ...
No i lozyska w wiatraku moga byc byle jakie, a nawet lepiej jak sa byle jakie :-)

J.

Data: 2015-09-30 21:01:18
Autor: yabba
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:560be28a$0$8369$65785112news.neostrada.pl...
[...]

Przy włączonej klimie pracuje cały czas. Niektóre samochody mają domyślnie klimę cały czas włączoną.

--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2015-10-02 04:50:34
Autor: Marcin Kiciński
W dniu sroda, 30 wrzesnia 2015 15:24:28 UTC+2 uzytkownik J.F. napisal:
>  Hehe, w Punto wentylatory Magneti Marelli padaly wlasnie
 od "niepracowania" :) Jakas rdza sie wdawala, czy cos, i  sie zacieraly :)

 Pozdrawiam
 MK

Data: 2015-09-30 17:45:13
Autor: __Maciek
Maksymalne napięcie w instalacji samochodu (osobowego)
Wed, 30 Sep 2015 05:40:27 -0700 (PDT) Lisciasty <lisciasty@post.pl>
napisał:

Na zimowe właśnie i nie wieczory ale dnie, i ma to dmuchać ciepełkiem
z rezystora 10kW. Więc warunki pracy będzie miał niezbyt łatwe ;)

No to zrób na tych rezystorach dzielnik zasilający wentylator
właściwym napięciem (nie zapomnij o prostowniku jeżeli chesz to
zasilać z AC). Silnik w suszarce do włosów też jest na 8-12V a nie na
230V i jest zasilany z odczepu spirali grzejnej.

Data: 2015-10-01 18:30:52
Autor: Pszemol
napisał:

[...]

A jak wyłączysz grzałkę i dmuchasz zimnym powietrzem,
to z czego ten silnik w suszarce jest zasilany?

Data: 2015-10-06 01:35:00
Autor: __Maciek
Thu, 1 Oct 2015 18:30:52 -0500 "Pszemol" <Pszemol@PolBox.com> napisał:

A jak wyłączysz grzałkę i dmuchasz zimnym powietrzem,
to z czego ten silnik w suszarce jest zasilany?

Nie każda suszarka ma funkcję dmuchania zimnym powietrzem - z reguły
mają to tylko te lepsze/droższe. Popularne/tanie suszarki dmuchają
tylko gorącym i są zbudowane tak jak napisałem (wiem, bo parę razy
grzebałem w takich sprzętach). <gdybanie> W tych co mają i zimne musi
to być jakoś inaczej rozwiązane - obstawiam że jest mała, prosta,
nieizolowana przetworniczka (np. na TinySwitchu) do zasilania silnika.
W mikrosilnik 230V jakoś nie chce mi się wierzyć, ale kto go tam wie?
Zresztą w tych droższych suszarkach nie jest on aż taki mikro, więc
może i jest na napięcie sieciowe? </>

Data: 2015-09-30 15:13:52
Autor: RoMan Mandziejewicz
> [...]

Od paru sekund 19V silnik nie padnie ... przez minute nie padnie, ale za lopatki nie recze :-)

Gorzej będzie, jak nie będzie solidnie umocowany i coś poharacze...

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2015-09-30 15:12:59
Autor: RoMan Mandziejewicz
Maksymalne napięcie w instalacji samochodu (osobowego)
Hello Lisciasty,

Daj w szereg żarówkę halogenową...

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2015-10-02 09:54:45
Autor: yabba
Użytkownik "Lisciasty" <lisciasty@post.pl> napisał w wiadomości news:f421ad11-6a88-4084-9b78-9dc4c3abaab9googlegroups.com...
[...]

Takie pytania to na pl.rec.lotnictwo

Uważaj tylko przy starcie
https://www.youtube.com/watch?v=Faq07oQUgPQ

--
Pozdrawiam,

yabba

L.

Maksymalne napięcie w instalacji samochodu (osobowego)