Malá Fatra - Veľký a Malý Rozsutec

Data: 2012-11-19 23:24:42
Autor: jotemon
Malá Fatra - Veľký a Malý Rozsutec
Jednym dla przypomnienia, innym dla zachęty http://members.upcpoczta.pl/jozef.mysliwiec/rozsutec/ Trasa wiodła zielonym szlakiem ze Štefanovej na s. Medziholie, czerwonym na Veľký Rozsutec i dalej pod Malý Rozsutec, zielonym przez Malý Rozsutec do Biely Potok. Na koniec niebieskim i żółtym do Štefanovej. Nie jestem pewien czy wszystkie góry właściwie rozpoznane i dlatego wszelkie korekty przyjmuję z pokorą. Jako wsparcie do oglądania polecam mapę on-line http://mapy.hiking.sk/ Mam jeszcze Suchy Stratenec i Baraniarky Kraviarske ale to mniej ciekawe.

jotemon

Data: 2012-11-20 11:01:21
Autor: Andrzej Kłos
jotemon pisze:
[...]

P_36 - *Tatry Wysokie* zaczynając od lewej Osobitą, Giewontem (?) i kończąc z prawej pipkiem Krywania i Barańcem

andy_nek

Data: 2012-11-20 11:06:49
Autor: Andrzej Kłos
jotemon pisze:
[...]

P_37 - Ciemny masyw Kubińskiej Holi

andy_nek

Data: 2012-11-20 21:31:04
Autor: jotemon

Użytkownik "Andrzej Kłos" <andy.klos@wp.pl> napisał w wiadomości news:50ab5668$1news.home.net.pl...
jotemon pisze:
[...]

I tutaj jest Biela a nad nią Hrčova Kečka. Zgadza się?

jotemon

Data: 2012-11-20 22:58:42
Autor: Andrzej Kłos
jotemon pisze:

P_37 - Ciemny masyw Kubińskiej Holi

I tutaj jest Biela a nad nią Hrčova Kečka. Zgadza się?

Tak, i centralnie widać dolinę potoku Čremoš

andy_nek

Data: 2012-11-20 11:11:19
Autor: Andrzej Kłos
jotemon pisze:
[...]

P_08 To nie Bela a Zazriva, nad nią po prawej Kozinec, a przed nim na wzgórku zabudowania PGRu

P_16 Ciemny masyw - Kubińska Hola

P_18 Ostra wysoka góra - Chocz

andy_nek

Data: 2012-11-20 18:24:40
Autor: Andrzej Kłos
Andrzej Kłos pisze:
jotemon pisze:
[...]

i na ostatnim planie masyw Pilska

P_16 Ciemny masyw - Kubińska Hola

P_18 Ostra wysoka góra - Chocz

a za nią, na prawo, nie Velka Fatra tylko Niskie Tatry

andy_nek

Data: 2012-11-20 21:46:14
Autor: jotemon

Użytkownik "Andrzej Kłos" <andy.klos@wp.pl> napisał w wiadomości news:50abbcdb$1news.home.net.pl...
Andrzej Kłos pisze:
jotemon pisze:
[...]

Tutaj chyba nakładają się Velká Fatra i Nizke Tatry ale szczyty mogą być od Tatr.

jotemon

andy_nek

Data: 2012-11-20 23:11:22
Autor: Andrzej Kłos
jotemon pisze:

[...]

Według mnie nie masz racji, obniżenie na prawo od Chocza to prawie poziom "0", dolina Váhu, oddzielająca, z tej perspektywy masyw Chocza od masywy Velkiej Fatry. A na prawo jest mało co tej Fatry. Natomiast za doliną Váhu, na wprost ewidentnie Niskie Tatry.

andy_nek

Data: 2012-11-20 23:21:34
Autor: Andrzej Kłos
Andrzej Kłos pisze:

[...]

A Velka Fatra świetnie widoczna na P_21 "za" Stohem, a na prawo od niej, zamglona dolina rzeki Turiec

andy_nek

Data: 2012-11-20 21:25:05
Autor: jotemon

Użytkownik "Andrzej Kłos" <andy.klos@wp.pl> napisał w wiadomości news:50ab574a$1news.home.net.pl...
jotemon pisze:
[...]

Porównałem P_08 z P_34 i rzeczywiście PGR przemawia na Twoją korzyść. Kubinska Hola wielce prawdopodobna jak również Veľký Choč bo widać charakterystyczną brodawkę na zboczu - poprawiam.
Jeżeli chodzi o Bielę to jest na P_13, czy potwierdzasz?

jotemon

Data: 2012-11-20 23:00:29
Autor: Andrzej Kłos
jotemon pisze:

[...]

tak, P_13 Bela, co widać też na P_37

andy_nek

Data: 2012-11-20 18:17:23
Autor: Andrzej Kłos
jotemon pisze:
[...]

ratunku, P_17 *Wysokie Tatry*, Krywań nawet widać, na lewo od Barańca, a z lewej Osobita, i na prawo od niej Giewont, w takim dziwnym skrócie, że aż nie podobny do siebie.

andy_nek

Data: 2012-11-20 22:11:06
Autor: jotemon

Użytkownik "Andrzej Kłos" <andy.klos@wp.pl> napisał w wiadomości news:50abbb71$1news.home.net.pl...
jotemon pisze:
[...]

Czy jeszcze coś poprawić?

jotemon

Data: 2012-11-20 23:00:10
Autor: Jacek G.
Mal� Fatra - Ve�k� a Mal� Rozs utec
W dniu 2012-11-20 22:11, jotemon napisał(a)::
Czy jeszcze coďż˝ poprawiďż˝?

jotemon

Nie obraź się, ale jeśli to możliwe, to kolorki :) Za dużo żółtego i za duże nasycenie. Nie wiem czy coś podkręcałeś, czy w aparacie masz takie ustawienia.
--
Jacek G.

Data: 2012-11-21 21:00:27
Autor: jotemon
Mal? Fatra - Ve?k? a Mal? Rozsutec

Użytkownik "Jacek G." <"jginter[wytnij]"@wp.pl> napisał w wiadomości news:50abfd6b$0$1309$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2012-11-20 22:11, jotemon napisał(a)::
Czy jeszcze co? poprawi??

[...]

Żółte i czerwone musi być bo to jesień. Co do nasycenia, to podkręcam.
Jeżeli zdjęcie wydaje mi się mdłe, to sprawdzam histogram i albo
jaskrawość+kontrast albo gamma i wtedy rzeczywiście nasycenie poprawia się.
Czasem z przesadą. Na nasycenie ma też wpływ filtr polaryzacyjny. Najmocniej
podkreśla kolory gdy promienie słońca padają pod kątem prostym do kierunku
fotografowania. Wtedy niebo zaczyna być granatowe jeżeli filtr podkręci się
za mocno. Na koniec trzeba wziąć pod uwagę kalibrację monitora. Ta sama
fotografia oglądana na pięciu monitorach to pięć różnych fotografii. W
praktyce, tylko profesjonaliści zajmujący się grafiką mają wykalibrowane
monitory - ja nie mam. Na moim monitorze pewne wątpliwości budzi P_26
pokazujące Boboty. Czy w Twoim przypadku wszystkie zdjęcia mają zbyt mocne
nasycenie? Które najbardziej?

jotemon

Data: 2012-11-21 23:56:25
Autor: Jacek G.
Mal? Fatra - Ve?k? a Mal? Rozsutec
W dniu 2012-11-21 21:00, jotemon napisał(a)::
[...]

No tak, ale białe musi być białe, a szare - szare :)

za mocno. Na koniec trzeba wziąć pod uwagę kalibrację monitora.
Oczywiście, też nie mam żadnego profesjonalnego sprzętu, ale porównuję z innymi fotografiami z sieci.
monitory - ja nie mam. Na moim monitorze pewne wątpliwości budzi P_26
pokazujące Boboty. Czy w Twoim przypadku wszystkie zdjęcia mają zbyt mocne
nasycenie? Które najbardziej?
Większość. Może to kwestia gustu, ale wolę bardziej naturalne kolory. Zwiększając nasycenie i kontrast gubi się często sporo niuansów. A przy takim świetle/pogodzie jak na zdjęciach, to raczej nie trzeba nic podkręcać. Co do konkretnych zdjęć, to np. od P_03 - P_07 są u mnie zbyt nasycone i zbyt żółte - spójrz na kolor skał.
Natomiast na tych dalszych widokach np. P_16 rażą zbyt niebieskie/granatowe cienie. Ale to takie moje subiektywne uwagi.
Jak wspomniałem - może to kwestia gustu.
A co do panoramek - nie wiem czy znasz taką stronę:

http://www.udeuschle.selfhost.pro/panoramas/makepanoramas_en.htm

Wprawdzie to zabija całą zabawę - ale można zawsze sprawdzić czy dobrze się rozpoznało różne szczegóły.

--
Jacek G.

Data: 2012-11-22 00:11:34
Autor: Jacek G.
Mal? Fatra - Ve?k? a Mal? Rozsutec
Może jeszcze spójrz i oceń jak odbierasz moje fotki - też trochę jesieni. Czy u Ciebie wyglądają zbyt mdło ? Bo może faktycznie mamy inaczej ustawione monitory ?
http://www.jacekg.netai.net/Relacje/Jesien%202012/Troche%20jesieni/index.html
albo coś takiego:
http://www.jacekg.netai.net/Relacje/Jesien%202012/Jesienne%20rowery/slides/IMG_9362.html
to może się wydawać faktycznie nieco stonowane, ale pora była mocno popołudniowa i faktycznie tak to wyglądało - chciałem zachować taką spokojną tonację.
lub to:

Data: 2012-11-22 06:54:38
Autor: Jacek G.
Mal? Fatra - Ve?k? a Mal? Rozsutec
On 22 Lis, 00:12, "Jacek G." <"jginter[wytnij]"@wp.pl> wrote:
lub to:http://www.jacekg.netai.net/Relacje/Jesien%202012/Jesienne%20rowery/s...
Sory, coś mi się dwa razy ten sam link wkleił. Ale za to przypomniałem
sobie, że mam niemal identyczne jak u Ciebe ujęcie Rozsutca ( i też
jesienią) robione wiele lat temu jeszcze na slajdach:
http://www.jacekg.netai.net/Tematy/Gory/slides/Rozsutec1.html

--
Jacek G.

Data: 2012-11-22 22:16:10
Autor: jotemon
Mal? Fatra - Ve?k? a Mal? Rozsutec

Użytkownik "Jacek G." <"jginter[wytnij]"@wp.pl> napisał w wiadomości news:50ad5c16$0$1226$65785112news.neostrada.pl...
[...]

 Akurat zdjęć P_03 - P_07 nie wstydzę się, nawet koleżanka małżonka pochwaliła mnie. P_03 ma intensywne kolory ale upieram się, że do przyjęcia - rzecz gustu. Co do P-16, przyznaję, mogłem trochę wyhamować. Za to dziwi mnie, że nie zwróciłeś uwagi na P_19. Tam ewidentnie nie trafiłem balansem bieli i wyszło za ciepło. Moja tendencja do podbijania intensywności kolorów bierze się chyba z tego, że mam kolegę, mój guru od fotografii, który w góry chodzi ze statywem, spędza noce w górach żeby złapać albo wschód albo zachód słońca i produkuje się na różnych konkursach. Zaliczył nawet jakieś tam nagrody i wyróżnienia i właśnie on lubi kolory soczyste. Z drugiej jednak strony, przeglądając Twoje jesienne zdjęcia nie widzę dramatycznej różnicy w intensywności kolorów. Natomiast biorąc pod uwagę inne zdjęcia odnoszę wrażenie, że lubisz zimne światło i czego można Ci zazdrościć dobrze trafiasz z balansem bieli śniegu. Ja mam z tym problemy, albo niebieski, albo żółty. Zresztą nie mam ambicji profesjonalisty, zadowoli mnie poziom zaawansowanego amatora i będę starał się zapanować nad soczystością kolorów.

http://www.udeuschle.selfhost.pro/panoramas/makepanoramas_en.htm

Wprawdzie to zabija całą zabawę - ale można zawsze sprawdzić czy dobrze się rozpoznało różne szczegóły.

 Co do panoramek, to korzystałem z tej strony. Robiłem tak, że przed wyjściem w góry drukowałem sobie kilka dla punktów widokowych i próbowałem z nich korzystać w terenie. Nie byłem zachwycony. Był taki problem, że trzeba było ustawić dystans obserwacji i wychodziło albo tak gęsto, że trudno się było w tym połapać albo tak mało, że brakowało tego co było interesujące i zrezygnowałem z tego. Czasem też panorama nijak przylegała do tego co było widać.
jotemon

Data: 2012-11-22 23:41:18
Autor: Jacek G.
Mal? Fatra - Ve?k? a Mal? Rozsutec
W dniu 2012-11-22 22:16, jotemon napisał(a)::
> [...]
> Co do P-16, przyznaję, mogłem trochę wyhamować. Za
to dziwi mnie, że nie zwróciłeś uwagi na P_19. Tam ewidentnie nie trafiłem
Moim zdaniem co do P_03, to nieco zbyt podkęcone nasycenie, a  P_04 za ciepły balans bieli. Natomiast P_19 akurat wydaje mi się w miarę OK, podobnie jak np. P_23. Ale już P_25, P_26, P_28 są podkręcone tak, że gubią się szczegóły w poszczególnych kolorach. Z tym P_28, to w ogóle jest coś nie tak, bo kolory niby podkręcone, ale kontrasty dość słabe i przydałoby się przyciemnić.
Oczywiście nie wszystkie zdjęcia analizowałem, podałem tylko moje uwagi do przykładowych.
Cóż uczymy się cały czas. Ja czasem gdy oglądam jakieś moje stare zdjęcie stwierdzam, że teraz zrobiłbym je zupełnie inaczej i poprawiam.
Jak się robi w RAW'ach, to dość łatwo wrócić do punktu wyjścia i wprowadzić nowe ustawienia bez strat w jakości.
A jeśli lubisz takie mocne  barwy, to polecam profesjonalną galerię pewnego Czecha:
http://www.horolezec.cz/gallery.htm
To zupełnie inna półka no i inny sprzęt. Większość zdjęć ma faktycznie dość mocne kolorki, ale sądzę, że to świadoma konwencja i nie  jest to zwykłe podkręcenie suwaczka "nasycenie".

  Co do panoramek, to korzystałem z tej strony. Robiłem tak, że przed
wyjściem w góry drukowałem sobie kilka dla punktów widokowych i próbowałem z
nich korzystać w terenie.
W terenie, to staram się raczej korzystać z pamięci i ewentualnie z mapy. Ale bywają trudne widoczki i czasem w domu warto posłużyć się takim narzędziem, aby zweryfikować swoje koncepcje - zwłaszcza, gdy rzecz dotyczy mniej znanych gór.
--
Jacek G.

Data: 2012-11-23 18:58:25
Autor: jotemon
Mal? Fatra - Ve?k? a Mal? Rozsutec

Użytkownik "Jacek G." <"jginter[wytnij]"@wp.pl> napisał w wiadomości news:50aeaa0f$0$1231$65785112news.neostrada.pl...
> [...]
Moim zdaniem co do P_03, to nieco zbyt podkęcone nasycenie, a  P_04 za ciepły balans bieli. Natomiast P_19 akurat wydaje mi się w miarę OK, podobnie jak np. P_23. Ale już P_25, P_26, P_28 są podkręcone tak, że gubią się szczegóły w poszczególnych kolorach. Z tym P_28, to w ogóle jest coś nie tak, bo kolory niby podkręcone, ale kontrasty dość słabe i przydałoby się przyciemnić.

Dlatego uznałem P_19 za zbyt ciepłe bo P_19 i P_23 pokazują skały znajdujące się blisko siebie i ...
Natomiast na P_28 pierwszy plan zajmuje mało miejsca i większość kadru jest dotknięta perspektywą powietrzną, stąd takie wrażenie. Myślę, że na razie wyczerpaliśmy temat i trzeba zaczekać na nowy materiał do ocen.

jotemon

Data: 2012-11-20 23:34:15
Autor: Andrzej Kłos
Malá Fatra - Veľký a Malý Rozsutec
jotemon pisze:

Czy jeszcze coś poprawić?

P-27, centralnie Veľký Kriváň, na prawo od niego Malý Kriváň, i na prawo od niego Suchy

P-33, na ostatnim planie z prawej Babia, z lewej Pilsko

andy_nek

Data: 2012-11-21 20:56:50
Autor: jotemon

Użytkownik "Andrzej Kłos" <andy.klos@wp.pl> napisał w wiadomości news:50ac056b$1news.home.net.pl...
jotemon pisze:

Czy jeszcze coś poprawić?

P-27, centralnie Veľký Kriváň, na prawo od niego Malý Kriváň, i na prawo od niego Suchy

P-33, na ostatnim planie z prawej Babia, z lewej Pilsko

andy_nek

Andrzeju, wielkie dzięki za wszystkie uwagi. Była to dla mnie ciekawa lekcja.

jotemon

Data: 2012-11-22 15:36:39
Autor: Artur Krupiński
Malá Fatra - Veľký a Malý Rozsutec
W dniu wtorek, 20 listopada 2012 18:18:43 UTC+1 użytkownik Andrzej Kłos napisał:
ratunku, P_17 *Wysokie Tatry*, Krywa� nawet wida�, na lewo od Bara�ca,
a z lewej Osobita, i na prawo od niej Giewont, w takim dziwnym skr�cie,
�e a� nie podobny do siebie.
andy_nek

Odnoszę wrażenie, że Bielskie też widać, reprezentowane przez Hawrania, widocznego w obniżeniu między Giewontem a Małołączniakiem (zapewne nad Wielką Turnią). Widać też zapewne Świnicę i Granaty.

pzdr.A

Malá Fatra - Veľký a Malý Rozsutec