Mala pozyczka

Data: 2014-03-04 20:19:15
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
15k na 2 lata, ale jest szansa, ze bedzie splacone w kilka miesiecy albo tygodni dlatego fajnie zeby nie bylo oplat za "aneksy" i wczesniejsza splate.
Sprawdzam jakies rankingi i jest slabo.
Niby Plusbank przoduje, ale jak sie sprawdzi TOiP to wychodzi, ze warto miec konto (bo prowizja 0%), ale trzeba za to zaplacic. A za 15k to 14,50% bez ubezpieczenia i 12,50% z ubezpieczniem. Oczywiscie trzeba doliczyc za konto jak bez prowizji. A jakos plusbankowi nie ufam.
Jeszcze pocztowy. Ale dla wybranych "wolnych zawodow", bo jak nie to kosmos. A nie jestem felczerem ani pielegniarka (w jaki sposob to jest dla nich dobry material na kredytobiorce, pielegniarka? Serio?). Reklamuje sie okrutnie BZWBK i ING, ale po dokladnym przyjrzeniu RRSO zabija. Mimo gwiazd w reklamach.

I wychodzi mi na to, ze optymalnie (i bezproblemowo, bo jeden telefon do opiekuna) jest skorzystac z wyplaty z KK w mBanku i skorzystania z "splaty na raty" - 12%. Co prawda CHYBA (jeszcze sie nie dowiadywalem) trzeba zaplacic 4% za przelew z karty (jesli tak to nie wiem czy jest jakies pole do negocjacji dla "starego klienta"), ale poza tym wydaje sie bezproblemowo i dosc tanio (RRSO wychodzi duzo mniejsze niz banki w rankingu "bez ubezpieczenia") w porownaniu z normalnymi kredyto-pozyczkami. Myle sie? Czy ktos cos innego poleci?

Data: 2014-03-04 21:38:20
Autor: RobertS
Mala pozyczka
W dniu 2014-03-04 20:19, neoniusz pisze:
[...]

BOŚ ma promocję na gotówki

w DB jest fajna oferta jak spłacasz kredyt hipo - tacy klienci są promowani

opłat za wcześniejszą spłatę nie będzie, za ubezpieczenie zwrócą, unikaj tylko prowizji, bo im krótsza spłata tym gorzej na tym wychodzisz

RobertS

Data: 2014-03-05 17:53:19
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
W dniu 04.03.2014, 21:38, RobertS pisze:
[...]

Hmm, no srednia ta promocja w bosiu.
Widze ze trzeba ubezpieczenie i 7.99% jest tylko przy wariancie z 12 miesiacami. W ogole znalezienie tabeli oprocentowania jest trudniejsze niz cudownych brandowanych tapet z lasem w rozdzielczosci 640x480...
Ale jak sie juz znajdzie to przy promocyjnej pozyczce jest dopisek:
"(oferta w okresie 12.04. - 09.07.2010 r.)"
wiec w sumie nie wiem czy dotyczy aktualnej promocji, ale tabeli do innych promocji nie ma. Jesli tak to na wiecej niz 12 miesiecy jest WIBOR 6M + 9,00 czyli wychodzi prawie 12 a i jeszcze 5% prowizji. A jesli 12 miesiecy to i tak trzeba u nich jeszcze konto zalozyc i to ubezpieczenie i juz nie jest cudownie :/ Daleko im do tych reklamowanych w TV gdzie wszystko jest pieknie i cudownie a na koncu zostaje sie w skarpetkach, ale nadal w porownaniu z kredytem z KK wydaje sie to zbyt skomplikowane. Bo w mBanku nadal jest to 4% za przelew i pozniej 12% odsetek. Przy okresie, ktory wspomnialem w poscie inicjujacym wniosek calkowity koszt wychodzi podobny jak przy aktualnie topowych "pozyczkach" a sam proces zajmuje kilka minut.

Co do DB to nie splacam hiptecznego wiec nie jest fajnie. W ogole co to za promowanie klientow, ktorzy splacaja hipoteke, jaki to ma sens?

W Citi cos meczyli, ze moga przelac limit karty na dowolne konto, ale nie chcialo mi sie sluchac szczegolow, ktos cos wie wiecej?

Data: 2014-03-05 19:58:56
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
[...]

Wlasnie chce unikac prowizji, bo przy szybkiej splacie najbardziej uderza.
Ale teraz wpadlem na inny pomysl. Skoro mBank chce 4% za przelew z karty i pozniej moge go rozlozyc na raty to lepiej zrobie gdy te pieniadze wrzuce na Skycash (1.9%) i stamtad za 2 zl sobie je przeleje. To znaczaco zmniejszy prowizje.

Data: 2014-03-05 20:11:19
Autor: MarekZ
Mala pozyczka
Użytkownik "neoniusz"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:lf7s5g$451$1@node2.news.atman.pl...

[...]

Od BOŚ lepiej trzymać się z daleka, to bank pokroju Getin czy BPH.

W mBanku chyba nadal jest coś takiego jak "gotówka z karty". Daje się to wyklikać z opcji spłaty na raty. Prowizja jest chyba 0%, ale nie wiem na pewno bo nie korzystałem ostatnio, więc to jest najlepsza opcja.

Data: 2014-03-05 20:20:59
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
W dniu 05.03.2014, 20:11, MarekZ pisze:
Od BOŚ lepiej trzymać się z daleka, to bank pokroju Getin czy BPH.

Wlasnie widze po ich stronie...

W mBanku chyba nadal jest coś takiego jak "gotówka z karty". Daje się to
wyklikać z opcji spłaty na raty. Prowizja jest chyba 0%, ale nie wiem na
pewno bo nie korzystałem ostatnio, więc to jest najlepsza opcja.

To mnie najbardziej przekonuje od samego początku, ale zdania są podzielone odnośnie prowizji. Niektórzy twierdza, że jest 4% prowizji za przelew a inni, że nie ma. mLinka-opiekunka twierdziła, że jednak popłynę na te 4%. Stąd pomysł na Skycash. Doszedłem z ciekawości prawie do samego końca wnioskowania i o żadnych opłatach nie pisali tylko wskazywali na regulamin kart, który o prowizji nie mówi.

Data: 2014-03-05 23:41:37
Autor: MarekZ
Mala pozyczka
Użytkownik "neoniusz"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:lf7ter$5f8$2@node2.news.atman.pl...

[...]

Korzystałem z tego w grudniu i żadnej prowizji nie było. Z tym że wtedy to była jakas "promocja", że oprocentowanie było jakieś niższe niż 12% oraz brak prowizji.

Nie wiem jak to działa teraz, najlepiej wyklikaj sobie to na jakąś małą kwotę np. 1000 zł, jak się prowizja nie pobierze to potem wyklikasz na resztę, można z tego korzystać dowolna ilość razy z tej samej karty.

Data: 2014-03-05 23:49:29
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
W dniu 05.03.2014, 23:41, MarekZ pisze:
To mnie najbardziej przekonuje od samego poczÄ…tku, ale zdania sÄ…
[...]

Ano wtedy byla ta promocja (wlasciwie to od pazdziernika byla, ale pozniej zastapili stary plik nowym i dlatego jest tylko data ze stycznia)
http://www.mbank.pl/download/Regulamin-Promocji-Szybka-gotwka-dla-posiadaczy-kart-kredytowych-mBanku.pdf

I rzeczywiscie oprocentowanie obnizone do 8,99 i brak prowizji. Ale poklikam, poprobuje.

Data: 2014-03-06 11:03:06
Autor: Wojciech Bancer
Mala pozyczka
On 2014-03-05, MarekZ <brak.adresu@w.pl> wrote:

[...]

W mBanku chyba nadal jest co¶ takiego jak "gotówka z karty". Daje siê to wyklikaæ z opcji sp³aty na raty. Prowizja jest chyba 0%, ale nie wiem na pewno bo nie korzysta³em ostatnio, wiêc to jest najlepsza opcja.

By³a taka promocja. Teraz jest 4% prowizji.

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2014-03-05 17:15:34
Autor: Wiwo
Mala pozyczka

Użytkownik "neoniusz" <neon@joemonster.org> napisał w wiadomości news:lf58vj$im5$1node2.news.atman.pl...

[...]

Polbank T-mobile? Kiedyś za raty w karcie chcieli tylko 5% kwoty. Nie jestem tylko pewny czy można było to rozłożyć na 24 miesiące i czy nie pomieszali czegoś po przejęciu przez Raiffeisena.

Wiwo

Data: 2014-03-05 17:26:32
Autor: RobertS
Mala pozyczka

Polbank T-mobile? KiedyÅ› za raty w karcie chcieli tylko 5% kwoty. Nie
jestem tylko pewny czy można było to rozłożyć na 24 miesiące i czy nie
pomieszali czegoś po przejęciu przez Raiffeisena.

Wiwo

to lepsza jest KK z Mille, 3000 zł na 12 m-cy kosztuje tylko 1% prowizji ;-)

RobertS

Data: 2014-03-05 17:40:55
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
W dniu 05.03.2014, 17:26, RobertS pisze:
[...]

;-)

Mozna rozlozyc przelew z karty? Nie bylo tak, ze tylko jakies zakupy?

Data: 2014-03-05 17:48:37
Autor: Wiwo
Mala pozyczka

Użytkownik "RobertS" <bob75@xpostx.pl> napisał w wiadomości news:lf7j7o$cef$1sunflower.man.poznan.pl...

[...]

Ale neoniusz chce 15tys. zł...

Wiwo

Data: 2014-03-05 18:33:55
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
W dniu 05.03.2014, 17:15, Wiwo pisze:
Polbank T-mobile? KiedyÅ› za raty w karcie chcieli tylko 5% kwoty. Nie
jestem tylko pewny czy można było to rozłożyć na 24 miesiące i czy nie
pomieszali czegoś po przejęciu przez Raiffeisena.

Niestety raiffi to zepsul...

Data: 2014-03-05 18:39:58
Autor: Wiwo
Mala pozyczka

Użytkownik "neoniusz" <neon@joemonster.org> napisał w wiadomości news:lf7n63$ude$1node2.news.atman.pl...
[...]

A co dokładnie? Nie ma już 5%, czy są dodatkowe prowizje?

Wiwo

Data: 2014-03-05 19:12:05
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
W dniu 05.03.2014, 18:39, Wiwo pisze:
[...]

Mozna rozlozyc na wiecej rat - max. 30, ale prowizja za wyplate w bankomacie (opcji przelewu nie widze, jest to dziwne) i normalne oprocentowanie.
http://raiffeisenpolbank.com/klienci-indywidualni/karty/aktualne-promocje-kart-kredytowych

Co prawda jest to troche dziwne wszystko, bo np. jak sie kliknie we wniosek o karte to pisza:
"Płacąc kartą kredytową Raiffeisen Polbank możesz rozkładać płatności za zakupy nawet na 12 rat bez odsetek. Jedyny koszt to 5% prowizji od rozłożenia na raty."
a w TOiP polbanku (maja osobny dokument) nadal jest 5% prowizji za rozlozenie na raty transakcji bezgotowkowej.
Na stronie karty T-Mobile w ogole nie widze, za to z googla da sie wejsc. Nie wiem co o tym myslec.

Data: 2014-03-05 19:15:04
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
W dniu 05.03.2014, 19:12, neoniusz pisze:
[...]

Chyba ze te "lekkie raty" to zupelnie co innego niz rozlozenie na raty 12-miesieczne...

Data: 2014-03-05 19:22:05
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
W dniu 05.03.2014, 19:15, neoniusz pisze:
[...]

I z regulaminu i TOiP wynika, ze za 5% mozna rozlozyc na raty, ale tylko transakcje bezgotowkowa. Niby przelew z karty powinien byc transakcja bezgotowkowa, prawda? Ale w tej tabeli, w ktorej wspominaja o ratach 5% nie ma opcji przelewu. O przewie wspominaja w tabeli, w ktorej nie wspominaja o ratach. Hehe. A zeby jeszcze bardziej zepsuc jedna jest zrobiona pionowo.

Tu jest o ratach:
http://raiffeisenpolbank.com/documents/30393755/30395127/TOiP+-+16.09.2013+%28PB%29.pdf

A tu o przelewie:
http://raiffeisenpolbank.com/documents/30393755/30395127/TOiP+-+16.09.2013+%28RBPL%29.pdf

Data: 2014-03-05 20:14:43
Autor: Wiwo
Mala pozyczka

Użytkownik "neoniusz" <neon@joemonster.org> napisał w wiadomości news:lf7pj8$11s$2node2.news.atman.pl...

Chyba ze te "lekkie raty" to zupelnie co innego niz rozlozenie na raty 12-miesieczne...

Z ciekawości zadzwoniłem do r-p i odpytałem konsultanta.
Rzeczywiście to są dwa różne "produkty".
5% dalej obowiązuje, ale tylko do 12 miesięcy i tylko dla transakcji bezgotówkowych, a przez takie rozumieją wyłącznie zakupy kartą. Zlecenie przelewu nie wchodzi w grę. Kiedyś podobno była "kampania" umożliwiająca przelew z karty, ale i oprocentowanie było inne (chociaż dałbym sobie paznokieć obciąć, że proponowali mi wtedy na 5%).
Lekkie raty mogą być do 30 rat, ale już z innym oprocentowaniem.

Tak więc nie trafiłem z radą...

Wiwo

Data: 2014-03-05 20:20:18
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
W dniu 05.03.2014, 20:14, Wiwo pisze:
[...]

Niby nie, ale jednak trochę tak. Jak wspominam wyżej w wątku zawsze można bezgotówkowo doładować sobie Skycash za 1,9% prowizji (albo ich centrum kart albo dotpay/przelewy24) a później wejść w te 5% na 12 miesięcy. Nie wychodzi źle. Ośmieliłbym się powiedzieć, że nawet całkiem sympatycznie. Nie wiem tylko czy chce mi się zakładać kartę w Raffim i czy zmieszczę się w 12 miesiącach.

Data: 2014-03-05 22:32:55
Autor: RobertS
Mala pozyczka

[...]
czy zmieszczÄ™ siÄ™ w 12 miesiÄ…cach.

skoro BOŚ to "zły" bank, to w Eurobanku dostaniesz fajną pożyczkę i tylko na wyciąg bankowy

kwestia czy chcesz kombinować (przelewy z KK) czy chcesz zwyczajnie dostać gotówkę z banku?

RobertS

Data: 2014-03-05 23:36:04
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
W dniu 05.03.2014, 22:32, RobertS pisze:
kwestia czy chcesz kombinować (przelewy z KK) czy chcesz zwyczajnie
dostać gotówkę z banku?

Zalezy co rozumiesz przez kombinowanie. Dla mnie latwiejsze jest przeczytanie na spokojnie warunkow w domu, klikniecie 2 razy i dostanie pieniedzy na jasnych warunkach niz chodzenie z wyciagami albo pitami po oddzialach banku po to zeby dostac jeszcze gorsze warunki (a tego sie nie dowiem, bo na stronie nie racza napisac wyraznie tylko jest "od ilestam %"). A skoro RRSO przy 47 miesiacach i 13800 zl wychodzi im 30% to raczej nie jest "fajna pozyczka".

Data: 2014-03-06 21:52:11
Autor: RobertS
Mala pozyczka

[...]

jakiś czas temu opisywałem na grupie, że można dostać pożyczkę w BGŻ z RRSO 0%...i też się nie podobała

zajmuję się głównie kredytami hipotecznymi, ale jak przyjdzie ktoś po gotówkę to interesuje go tylko:
1. czy dostanie?
2. ile max?
3. jaka będzie rata

oprocentowanie, prowizje, ubezpieczenia...ludzie o to nawet nie pytają, czasem naprawdę jestem pełen podziwu

RobertS

Data: 2014-03-06 22:33:35
Autor: neoniusz
Mala pozyczka
W dniu 06.03.2014, 21:52, RobertS pisze:
[...]

Nie rozumiem z jakiego powodu piszesz "tez sie nie podobala"? Wskazales mi rozwiazania, sprawdzilem je i doszedlem do wniosku, ze moge to zrobic latwiej przy poniesieniu takich samych a raczej nawet mniejszych kosztow, bo i BOS i Eurobank wyjda drozej niz kasa z KK mBanku.

zajmuję się głównie kredytami hipotecznymi, ale jak przyjdzie ktoś po
gotówkę to interesuje go tylko:
1. czy dostanie?
2. ile max?
3. jaka będzie rata

Akurat to mnie nie interesuje, ale ciekawych masz klientow. Bardziej by sie moze nadawali do punktu z "chwilowkami". Martwi mnie jednak to, ze wypowiadasz sie tutaj wlasnie jak do swoich klientow, ktorzy zadaja takie pytania ;)

oprocentowanie, prowizje, ubezpieczenia...ludzie o to nawet nie pytajÄ…,
czasem naprawdę jestem pełen podziwu

Tam moze nie pytaja, tutaj jest to dosc istotne.

Data: 2014-03-06 22:47:30
Autor: RobertS
Mala pozyczka

[...]

ale to nie było tylko do Ciebie, taki był odzew na grupie, odniosłem się do RRSO, nawet 0% się nie podobało (ogółowi)
skoro kasa z KK wyjdzie najtaniej to po co brać gotówkę z prowizjami i ubezpieczeniami?

Tam moze nie pytaja, tutaj jest to dosc istotne.

masz rację, tutaj "statystyczny" klient przecież nie zagląda, zwracam honor ;-)

RobertS

Data: 2014-03-05 23:53:07
Autor: MarekZ
Mala pozyczka
Użytkownik "neoniusz"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:lf7tdi$5f8$1@node2.news.atman.pl...

Niby nie, ale jednak trochę tak. Jak wspominam wyżej w wątku zawsze można bezgotówkowo doładować sobie Skycash za 1,9% prowizji (albo ich

Pamiętaj o limicie w SkyCache 10k na miesiąc na konto (liczonym z prowizjami za przelewy/wypłaty).

Data: 2014-03-06 11:55:22
Autor: Sawesk
Mala pozyczka
Niby Plusbank przoduje, ale jak sie sprawdzi TOiP to wychodzi, ze warto miec konto (bo prowizja 0%), ale trzeba za to zaplacic. A za 15k to 14,50% bez ubezpieczenia i 12,50% z ubezpieczniem. Oczywiscie trzeba

TrochÄ™ nie w temacie.
Czy jest w Europie jakiÅ› inny kraj gdzie na depozycie dajÄ… 3% a kredyty dajÄ… na 15%?
Przecież teraz to jest lichwa. Nie dziwię się, że wszyscy chcą mieć w Polsce banki.

Data: 2014-03-06 13:42:28
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Mala pozyczka

"Sawesk" 5318541e$0$2153$65785112@news.neostrada.pl

Czy jest w Europie jaki¶ inny kraj gdzie na depozycie
daj± 3% a kredyty daj± na 15%?

ZTCMWS (z tego, co mnie/mi wydaje siê) kiedy¶ (ze 30 lat
temu) te wide³ki by³y mniejsze na ca³ym (czy prawie ca³ym)
¶wiecie, co skutkowa³o lepszym rozwojem gospodarczym.
Zwiêkszenie zysków banków da³o bankom ogromn± przewagê
nad reszt± ,,ludzko¶ci'':

 -- gospodarka by³a duszona
 -- banki bogaci³y siê nadmiernie
 -- rz±dy po¿ycza³y z banków, p³ac±c
    op³atami bankowymi i... uleg³o¶ci±...

Mechanizm ten jednak w przesz³o¶ci doprowadzi³ do zguby
Templariuszy -- ,,pierwszych'' bankierów. Gdy Filip
Piêkny nie móg³ znie¶æ nadmiernych obci±¿eñ, oskar¿y³
Templariuszy o herezje i zdrady, wymordowa³ i tym
samym pozby³ siê natrêtów. ;)

Przecie¿ teraz to jest lichwa.

:)

Nie Ty jeden to  odkrywasz.

**Ponoæ** Brazylia, aby d¼wign±æ siê -- obni¿y³a
niedawno podatki i koszt pieni±dza.

Nie dziwiê siê, ¿e wszyscy chc± mieæ w Polsce banki.

Data: 2014-03-06 14:12:43
Autor: J.F
Mala pozyczka
Użytkownik "Sawesk"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci
TrochÄ™ nie w temacie.
Czy jest w Europie jakiś inny kraj gdzie na depozycie dają 3% a kredyty dają na 15%? Przecież teraz to jest lichwa.

Kazden jeden rozwijajacy sie ?
Przeciez to jest rynek, jesli daje sie uzyskac kapital na 3% to swietnie, a jesli daje sie go wypozyczyc na 15% to jeszcze lepiej ..

zabawa w tym ze 15% jest znosne jak ktos chce na krocej pozyczyc i na szczytny cel - samochod, telewizor, lodowke ... na ktory go stac, patrzac po zdolnosci kredytowej :-)
A ze nie ma takich duzo, to oszczednosci nisko oprocentowane.

J.

Data: 2014-03-06 15:39:26
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Mala pozyczka

"J.F" 5318744d$0$2231$65785112@news.neostrada.pl

Przeciez to jest rynek, jesli daje sie uzyskac kapital na 3% to swietnie, a jesli daje sie go wypozyczyc na 15% to jeszcze lepiej ..

Jêzyk nie bierze siê znik±d -- jest uzewnêtrznieniem my¶li,
ale kszta³tuje siê powoli i raczej bezstopniowo/p³ynnie/powoli.
Nie zmienimy go natychmiast, ale ogólnie -- jest kszta³towany
i tworzony przez ludzi.

I ogólne zachowanie narodu, czy jakiej¶ grupy zawodowej,
etnicznej, religijnej itp. te¿ nie bierze siê znik±d
i te¿ ulega d³ugotrwa³emu kszta³towaniu.

Niby rynek decydowa³ o tym, ¿e przed laty pospólstwo
¿y³o tak, jak ukazuje to Ziemia obiecana Reymonta.
Dzi¶ tak¿e nie urzêdnik czy biskup, ale po prostu
rynek kszta³tuje zale¿no¶ci typu:

 -- zysk banku i (ogólnie koszt pieni±dza)
 -- przeciêtna p³aca
 -- koszt najmu lokali (nieruchomo¶ci ogólnie)
 -- cena mojej pracy... [Twojej tak¿e]

Cz³owiek niewiele mo¿e uczyniæ w danym momencie, ale
nawet id±c powoli, mo¿e doj¶æ daleko, o ile idzie
umiejêtnie, wytrwale, w sposób skoordynowany, m±dry...

Gdy wszystkie banki w okolicy zarabiaj± ile¶, ¿aden nie mo¿e
od tego odskoczyæ zbyt daleko, ale mo¿na cierpliwie kszta³towaæ
ów zysk przez d³ugi czas tak, aby by³ ogromny czy umiarkowany...

Tak jest z p³ac± (przeciêtn± czy minimaln±) jakiej¶
grupy spo³ecznej, i tak te¿ jest z zyskiem banków.

Na zysk banków wp³yw wywieraj± ró¿ne czynniki:

 -- uleg³o¶æ klientów (czêsto nie¶wiadomych swego
    postêpowania; nierzadko sp³acanie cudzych
    d³ugów prowadzi do rozpasania banków
    ¿eruj±cych na ludziach niedojrza³ych)

 -- polityka rz±du (w tym i umarzanie cudzych d³ugów,
    i uleg³o¶æ zbudowana w wyniku nadmiernego zad³u¿enia,
    i zwyczajna nieuczciwo¶æ, i polityka podatkowa,
    i gorliwo¶æ windykacyjna -- jaki bank zechce
    tanio po¿yczaæ w ¶wiecie, w którym pañstwo
    nie ¶ciga nieuczciwych d³u¿ników?...)

 -- ogólny stan gospodarczy i zyskowno¶æ interesów
    (kto zechce budowaæ bank ¼le zarabiaj±cy, gdy
    inne interesy dooko³a przynosz± ogromne zyski?)

 -- typowe rynkowe mechanizmy samokontroli (je¶li pieni±dz
    jest zbyt drogi, ro¶nie liczba banków chêtnych do jego
    ,,kreowania'', przez co spada cena pieni±dza)

IMO najwiêksze pole do popisu ma w³a¶nie pañstwo.
Po nim za¶ ci, którzy nie po¿yczaj±. :) Czy BGates
po¿ycza pieni±dze, aby finansowaæ swe przedsiêwziêcia?
Raczej nie. Ale na pewno wywiera wp³yw na pracê banków.

[...]

IMO banki p³ac± nam ma³o, bo p³awi± siê w ,,depozytariuszach''.
A dlaczego jest tak wielu chêtnych do po¿yczania bankom?
Zapewne winna jest niestabilno¶æ sytuacji.

  -- Ludzie chomikuj±, aby w razie wpadki nie zdechn±æ
     (cz³owiek umiera, ale gdy spo³eczeñstwo traktuje
     ludzi g³odnych gorzej ni¿ traktuje zwierzêta, to
     chyba ju¿ mo¿na mówiæ o zdychaniu) z g³odu.

  -- Wol± ma³y, ale pewny (w miarê pewny?) zysk w banku
     od niby du¿ego zysku, ale niepewnego do tego stopnia,
     ¿e a¿ zysku ujemnego, nazywanego po prostu strat±...

Byæ mo¿e zwiêkszenie opiekuñczo¶ci pañstwa wobec jego obywateli
zachêci³oby ludzi do odwa¿niejszego inwestowania, co z kolei
doprowadzi³oby (przynajmniej ludzi m±drych) do zysków, których
skutkiem by³yby podatki i nakrêcanie koniunktury... Tak wiêc
zwiêkszenie pomocy socjalnej (zasi³ków dla bezrobotnych itp.
¶wiadczeñ -- choæby ujemnych podatków) mo¿e doprowadziæ do
zmniejszenia zysków banków. (u nas nawet wisienki zosta³y
indywidualnie opodatkowane dodatnio)

-=-

Co IMO my mo¿emy uczyniæ? Mo¿emy co najwy¿ej lokowaæ tam,
gdzie nam daj± najwiêcej nawet wtedy, gdy nasze zyski
dodatkowe s± ma³e. Ale czy nie jeste¶my leniwi do tego
stopnia, aby pogardziæ dodatkowym zyskiem rzêdu 10 pln?

Je¶li bêdziemy konsekwentnie wycofywali nasze oszczêdno¶ci
z banków daj±cych nam najmniej, nasza cena bêdzie ros³a,
choæ ogromnego ;) zysku nie zobaczymy natychmiast.

Gdy bêdziemy przyzwyczajali ludzi (banki czy kogokolwiek)
do tego, ¿e pracujemy (b±d¼ po¿yczamy nasze pieni±dze) za
darmo, za jaki¶ czas jaki¶ ,,prawnik'' uzna za niemoralne
ci±gniêcie zysków z pracy czy po¿yczania b±d¼ u¿yczania...

Pod pretekstem czynienia dobra mno¿yæ siê bêd± wolontariaty,
bêd± organizowane prace spo³eczne, rozrosn± siê fundacje itd...
W efekcie przeciêtny cz³owiek stanie siê niewolnikiem. :)

Kto u Ciebie kupi Twoj± pracê, je¶li dooko³a Ciebie ka¿dy bêdzie
swoj± pracê dawa³ za darmo? W szczególno¶ci -- po co kto¶ ma
p³aciæ za pracê, je¶li mo¿e ,,wymodliæ'' tak± pracê w necie
za darmo? IMO mo¿na uznaæ za poprawne korzystanie za darmo
z czyjej¶ pracy w sytuacji zagro¿enia (g³odem chocia¿by)
ale je¶li dooko³a szerzyæ siê bêdzie propaganda nawo³uj±ca
do pracy bezp³atnej -- ludzie popadn± w nêdzê. :)

A stanie siê to dlatego, ¿e m±dry najchêtniej/najszybciej
(szybciej i chêtniej ni¿ g³upi) odda swoj± pracê za darmo,
z uwagi na miêkkie serce i wiarê w przysz³o¶æ budowan±
swoj± zaradno¶ci±, za¶ g³upi (ale cwany) sprzeda cudz±
pracê (pozyskana za darmo) i narzuci swe panowanie
m±drym, t³amsz±c ich i zabieraj±c im mo¿liwo¶ci rozwoju...

-=-

Reasumuj±c -- to prawda, ¿e rynek kszta³tuje zyski banków,
ale ów rynek jest kszta³towany przez ludzi, zatem ludzie
maj± wp³yw na zyski banków. W szczególno¶ci prawo zabrania
zysków zbyt du¿ych, nazywanych lichw±, ale prawo nie mo¿e
narzucaæ tego, czego nie mo¿na osi±gn±æ. :) (przyk³adowo
 -- prawnie nie mo¿na zwiêkszyæ p³acy minimalnej do
10 tysiêcy obecnych pln, ale gdyby d±¿yæ rozs±dnie do
poprawy sytuacji gospodarczej, mo¿na by doj¶æ do
wiêkszych zarobków minimalnych...)

Ja swoj± pracê dawa³em w przesz³o¶ci za darmo, co przyp³aci³em
niemal ¶mierci± g³odow±. Papuga wypuszczona z klatki na wolno¶æ
raczej po¿yje krótko, o ile nie znajdzie sobie innej klatki
i ludzi karmi±cych tê papugê...

-=-

Banki po postu przyzwyczai³y ludzi do tak wysokich zysków.

Mala pozyczka