Male pakiety udp przez GPRS - pytanie techniczne do znawcow GSM

Data: 2011-04-10 09:38:54
Autor: mb
Male pakiety udp przez GPRS - pytanie techniczne do znawcow GSM

Witam,
na początek mam prośbę, jeśli niżej opisany problem wychodzi poza tematykę
grupy, może ktoś byłby w stanie wskazać, gdzie poniższy problem mogę poruszyć
(news lub "forum").
Mam dwa urządzenia, które wymieniaja dane między sobą poprzez GPRS. Dla
uproszczenia nazwę je nadawcą i odbiorcą. Nadawca i odbiorca są w sieci
iPlus. Dane są wysyłane przez nadwcę jako pakiety udp z payloadem ok 20 bajtów, odbiorca ma stałe IP. Zauważyłem dziwne zachowanie sieci GSM przy transmisji takich małych payloadów.
Odbiorca podczas lcp negocjuje mru na najmniejsze dozwolone tj. 128 (odbiorca nie może ze względu na swoje ograniczenia hardwerowe odebrać większy
pakiet). Nadawca nadaje pakiety udp co 200ms. Pakiety do odbiorcy docieraja
"falami", po kilkanaście naraz z przerwami między "falami". Przerwy są ok 2-3 sek. Z czego takie zachowanie wynika (chodzi mi o te fale i przerwy) ? Wygląda jakby coś w po stronie GSM u nadawcy buforowało udp.
Jeśli nadawca wysyła te same pakiety z sieci stacjonarnej, to ten sam odbiorca
otrzymuje je ciągłym strumieniem (bez tych przerw). Problem się pojawia
tylko wtedy gdy nadawca używa gprs... --
pozdrawiam,
Marek B.

Data: 2011-04-10 16:19:31
Autor: Paweł
Male pakiety udp przez GPRS - pytanie techniczne do znawcow GSM

Zauważyłem dziwne zachowanie sieci GSM przy transmisji takich małych payloadów.

W przypadku GPRS należy liczyć się z dużymi fluktuacjami czasu przesyłania poszczególnych pakietów. Ich długość raczej nie ma istotnego znaczenia. Szczególne widoczne będzie to zjawisko w przypadku przesyłania danych do urządzenia mobilnego. W praktyce przerwy trwające kilka sekund nie są niczym dziwnym.

Paweł

Data: 2011-04-10 20:30:03
Autor: ToMasz
Paweł pisze:

[...]

znawcą nie jestem, ale z samej nazwy "packet" wynika ze dane zbierane są
w pakiety i dopiero potem w dogodneij dla siecy wysyłane. ale to tylko
domysły.

ToMasz

Data: 2011-04-11 08:11:09
Autor: G Nowak
[...]

Pakiet moze przeslac mniej danych niz jego maksymalna pojemnosc, jesli to masz na mysli.

--
Pozdr

Male pakiety udp przez GPRS - pytanie techniczne do znawcow GSM