Data: 2017-06-07 21:29:55 | |
Autor: J.F. | |
Maluch kosztował 20 pensji | |
Dnia Tue, 6 Jun 2017 17:52:58 +0200, z napisał(a):
A dziś? Jakiś skok cywilizacyjny nastąpił? A propos http://www.historycy.org/index.php?showtopic=40473 "Oferta na auta nowe w I kw 1981r wygladała następująco: - Fiat 126p 1700 USD - Fiat 125p 2900 USD, 2700 USD za wersję popularną a 3270 USD za Lux wink.gif - Polonez 1500 3500 USD. 3270 USD za popularną a 3990 USD za Lux - Toyota Corolla 5190 USD - VW Golf 1100/1300 6300/6600 USD Urzędowa cena Fiata 126p wynosiła wtedy 92000zł ale wóz był za tę kasę niedostępny. Można było sobie wpłacić kasiorkę na przedpłatę i czekać na szczęśliwy traf w losowaniu albo na koniec PRL-u. W sprzedaży tzw ekspresowej był samochód, cud polskiej techniki, którego już wtedy nikt nawet za grosze nie chciał czyli Syrena 105. Auto normalnie kosztowało 94000zł ale za tą kasę było dostępne tylko na przedpłaty, za ekspresowy odbiór (kwartał czekania) trzeba było dopłacić 30000zł. Ceny giełdowe (tzn wolnorynkowe) aut nowych (rocznik 81) na początku 1981 dla porównania: - Fiat 126p 205000zł - Syrena 105 120000zł - Fiat 125p 370000zł - Polonez 390000zł (1980r, więc roczny) - Golf (1979) 450000zł (dwulatek) - Toyota Corolla 720000zł Dane przytaczam oczywiście nie z pamięci bo tak dokładnej pamięci nie mam ale za tygodnikiem "Motor" z lutego 81r." Srednia pensja byla wtedy IMO ~6500 zl, bo za http://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/przecietne-wynagrodzenie-w-latach-1950-2014 o1980 72 480 (6040 x 12) o1981 92 268 (7689 x 12) o1982 139 572 (11 631 x 12) A w I kw chyba jeszcze nie bylo takiej dynamiki. Czyli niby nawet 15 pensji, ale tak naprawde 30. Mozliwe, ze Polmot jeszcze nie nadazyl z aktualizacja ceny oficjalnej. Hm, pamieta ktos kurs czarnorynkowy dolara z 1981 ? 205000/1700 wychodzi 120 zl, jak najbardziej taki mogl byc w okolicach tego roku, ale 7600/12 = 64$ ... i to mi sie cos duzo wydaje. P.S. A z tym "nikt syrenki nie chcial nawet za grosze" to przesada, skoro chcieli za 120 tys :-) J. |
|