Ma³y zus - perpetuum mobile?

Data: 2014-09-24 09:34:31
Autor: Piotrek
Ma³y zus - perpetuum mobile?
Dla przypomnienia: przedsiêbiorca, który w ci±gu ostatnich
5 lat nie prowadzi³ dzia³alno¶ci gospodarczej, przez 2 lata
od rozpoczêcia dzia³alno¶ci p³aci ni¿sz± stawkê zus. Skoro tak, to jakie prawne przeszkody nie pozwalaj± na wcielenie
w ¿ycie prostego planu, pozwalaj±cego ju¿ zawsze p³aciæ
ulgowy zus? Potrzebne s± 4 osoby. Schemat postêpowania jest prosty. Pierwsza osoba zak³ada firmê i prowadzi j± przez 2 lata. Po 2 latach wyrejestrowuje firmê, a druga osoba od razu j± rejestruje pod now± nazw± i nr REGON. Po nastêpnych 2 latach trzecia
osoba przejmuje firmê od drugiej na tych samych zasadach. Wreszcie, po kolejnych 2 latach, trzecia osoba "odstêpuje" firmê na rok czwartej osobie. Po tym roku mija 5 lat od chwili, kiedy pierwsza osoba przesta³a prowadziæ firmê, w zwi±zku z czym mo¿e j± teraz spokojnie przej±æ na 2 lata od czwartej osoby, znów p³ac±c ni¿szy ZUS i tak w kó³ko. 4 osoby, 4 nazwy firmy, 4 numery REGON, ca³y czas niski ZUS. Dlaczego to tak nie mo¿e dzia³aæ, a je¶li mo¿e, to dlaczego ka¿dy tak nie robi?

Data: 2014-09-24 18:36:17
Autor: Liwiusz
Mały zus - perpetuum mobile?
W dniu 2014-09-24 18:34, Piotrek pisze:
Dla przypomnienia: przedsiębiorca, który w ciągu ostatnich
5 lat nie prowadził działalności gospodarczej, przez 2 lata
od rozpoczęcia działalności płaci niższą stawkę zus. Skoro tak, to jakie prawne przeszkody nie pozwalają na wcielenie
w życie prostego planu, pozwalającego już zawsze płacić
ulgowy zus? Potrzebne są 4 osoby. Schemat postępowania jest prosty. Pierwsza osoba zakłada firmę i prowadzi ją przez 2 lata. Po 2 latach wyrejestrowuje firmę, a druga osoba od razu ją rejestruje pod nową nazwą i nr REGON. Po następnych 2 latach trzecia
osoba przejmuje firmę od drugiej na tych samych zasadach. Wreszcie, po kolejnych 2 latach, trzecia osoba "odstępuje" firmę na rok czwartej osobie. Po tym roku mija 5 lat od chwili, kiedy pierwsza osoba przestała prowadzić firmę, w związku z czym może ją teraz spokojnie przejąć na 2 lata od czwartej osoby, znów płacąc niższy ZUS i tak w kółko. 4 osoby, 4 nazwy firmy, 4 numery REGON, cały czas niski ZUS. Dlaczego to tak nie może działać, a jeśli może, to dlaczego każdy tak nie robi?

No, jeśli nie jesteś w stanie ogarnąć odpowiedzi na to pytanie, to
raczej za biznes siÄ™ nie bierz ;)

--
Liwiusz

Data: 2014-09-24 18:55:31
Autor: alkazelcer
Mały zus - perpetuum mobile?
W dniu 2014-09-24 18:36, Liwiusz pisze:
W dniu 2014-09-24 18:34, Piotrek pisze:
Dla przypomnienia: przedsiębiorca, który w ciągu ostatnich
5 lat nie prowadził działalności gospodarczej, przez 2 lata
od rozpoczęcia działalności płaci niższą stawkę zus. Skoro
tak, to jakie prawne przeszkody nie pozwalajÄ… na wcielenie
[...]

Ja nie ogarniam odpowiedzi a biznes prowadzÄ™ i dobrze mi siÄ™ powodzi :).

Podejrzewam ze największy problem jest w "przekazywaniu firmy" . w sumie jak ktoś ma dużą rodzinę to może zawsze podarować(po zgłoszeniu sdz2 nie płaci się podatku). Problem pojawia się jak pozostali członkowie rodziny chcieli by pomagać przy prowadzeniu firmy (osoba współpracująca i wysoki zus). Do tego dochodzi mnostwo papierkowej roboty , będąc płatnikiem VAt jeszcze bardziej się wszystko komplikuje.

Generalnie państwo konsekwentnie dba o to aby prowadzący działalność nie mieli zbyt łatwo coby im się w głowach nie poprzewracało bo skłonni jeszcze pomyśleć że państwo jest dla nich a nie odwrotnie.

Data: 2014-09-25 10:13:59
Autor: adam
Mały zus - perpetuum mobile?
W dniu 2014-09-24 18:55, alkazelcer pisze:
W dniu 2014-09-24 18:36, Liwiusz pisze:
W dniu 2014-09-24 18:34, Piotrek pisze:
(...)
i tak w kółko. 4 osoby, 4 nazwy firmy, 4 numery REGON, cały czas
niski ZUS. Dlaczego to tak nie może działać, a jeśli może, to
dlaczego każdy tak nie robi?
(...)

W ten sposób można uprawiać handelek w szczęce, firmy (w powszechnym znaczeniu tego słowa) nie da się tak prowadzić. Dlatego wszyscy płaczą, ale płacą ten haracz.

Data: 2014-09-25 15:00:12
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Ma³y zus - perpetuum mobile?
Powitanko,

Dlatego wszyscy p³acz±, ale p³ac± ten haracz.

Chyba tylko oficjalnie. Radze zapoznac sie z pojeciem "szarej strefy" i odszukac dane jaki jej dzialalnosc ma udzialu w PKB.
Do tego masa firm dzialajaca w sposob opisany przez autora watku i calkiem sporo zarejestrowanych w GB, czy innych nieco normalniejszych krajach.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznaæ ma³± szkodliwo¶æ spo³eczn±?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mro¿ek)

Data: 2014-09-25 10:24:24
Autor: Gotfryd Smolik news
Ma³y zus - perpetuum mobile?
On Wed, 24 Sep 2014, Piotrek wrote:

Dla przypomnienia: przedsiêbiorca, który w ci±gu ostatnich
5 lat nie prowadzi³ dzia³alno¶ci gospodarczej, przez 2 lata
od rozpoczêcia dzia³alno¶ci p³aci ni¿sz± stawkê zus.

  Dla porz±dku, wychodzi wiêc 1-osobowa DG osoby fizycznej.

Potrzebne s± 4 osoby. Schemat postêpowania jest prosty.
Pierwsza osoba
zak³ada firmê
   ^^^^^^^^^^^^^

  Jak odpowiadasz na pytanie "czy ma pan zegarek" oraz co to
jest si³a od¶rodkowa?
  Powy¿sze okre¶lenie jest:
- potoczne
- nie¶cis³e
- stanowi uproszczenie
....które skutkuje podobnie jak nisko lataj±ce kwantyfikatory,
znaczy mo¿na nim siê pokaleczyæ, jak siê nie wie na czym
polega meritum zjawiska ;>

i prowadzi j± przez 2 lata. Po 2 latach wyrejestrowuje firmê,
a druga osoba od razu j± rejestruje pod now± nazw± i nr REGON.

  To jest *INNA* firma!
  Parafrazuj±c Ludwika XIV, "firma to ja".
  Firma to osoba.

osoba przejmuje firmê od drugiej na tych samych zasadach.

  Niemo¿liwe.
  Przej±æ mo¿na przedsiêbiorstwo, nie firmê o której mowa.
  Co innego, je¶li ta firma by³aby osob± prawn±, wtedy
mo¿liwa by³aby fuzja (po³±czenie) ich w jedn±.
  Firma i przedsiêbiorstwo to s± dwa *odrêbne* byty, przy czym
firma to nazwa *osoby* prowadz±cej dzia³alno¶æ, czyli
przedsiêbiorcy, nazwa ta reprezentuje wiêc samego
przedsiêbiorcê (bez powi±zania z przedsiêbiorstwem!)
  I tak dobrze, ¿e nie zaproponowa³e¶ "zlikwidowania firmy" ;>

Po tym roku mija 5 lat od chwili, kiedy pierwsza osoba
przesta³a prowadziæ firmê, w zwi±zku z czym mo¿e
j± teraz spokojnie przej±æ na 2 lata od czwartej osoby,
znów p³ac±c ni¿szy ZUS i tak w kó³ko.

  Teraz obja¶nij drobny szczegó³: w jaki sposób przez 3/4 okresu
te osoby, które nie s± przedsiêbiorcami, zarabiaj±.
  I dlaczego musz± z tego powodu p³aciæ... ZUS :>

Dlaczego to tak nie mo¿e dzia³aæ,

  Ale¿ mo¿e.

a je¶li mo¿e, to dlaczego ka¿dy tak nie robi?

  Bo nie bêd±c przedsiêbiorc±, lecz zatrudnionym, te¿ trzeba
p³aciæ ZUS.
  Do tego aktualny "nieprzedsiêbiorca" nie mo¿e sam wystêpowaæ,
jak jego nastêpca mu "zabierze" klientów i pó¼niej ka¿e siê
wypchaæ, to... mo¿e siê wypchaæ.
  Jak bêdzie siê chcia³ poskar¿yæ, ¿e tak naprawdê to prowadzi³
DG, ale w celu obni¿enia op³at publicznoprawnych zapodawa³
nieprawdê, to zagl±da do Kodeksu Karnego i czyta co tam
daj± w pozycji "firmanctwo" :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-26 11:05:33
Autor: Piotrek
Ma³y zus - perpetuum mobile?
Ale mnie chodzi³o o co¶ o wiele prostszego.
Po prostu z tych 4 wspomnianych osób biznes prowadzi
tylko jedna, pozosta³e 3 wystêpuj± w charakterze s³upów.
Co 2 lata star± firmê siê likwiduje i kolejna osoba
z grupy - albo faktyczny w³a¶ciciel, albo jeden z figurantów (zale¿y
na kogo akurat wypadnie) - dla formalno¶ci rejestruje now± firmê. Oczywi¶cie jest to ca³y czas ta sama firma, jedynie "na papierze" zmieniaj± siê jej dane. Poniewa¿ co 2 lata kolejna osoba zaczyna "nowy" biznes (i dziêki
pozosta³ym 3 osobom ma zagwarantowane wymagane
5 lat przerwy), za ka¿dym razem przys³uguj± jej 2 lata ulgi w ZUSie i tak w kó³ko. Oczywi¶cie firmê prowadzi ca³y czas
ta jedyna osoba z grupy, która faktycznie trudni
siê tym biznesem, pozosta³e 3 wy¶wiadczaj±
jej jedynie przys³ugê - dziêki nim ca³y czas p³aci mniejszy haracz. Nie tak to w³a¶nie wygl±da w tych rodzinnych firmach, które rejestruje siê
na ró¿ne babcie i ciocie?

Data: 2014-09-26 22:12:02
Autor: Wojciech Bancer
Mały zus - perpetuum mobile?
On 2014-09-26, Piotrek <pilarp@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

jej jedynie przys³ugê - dziêki nim ca³y czas p³aci mniejszy haracz. Nie tak to w³a¶nie wygl±da w tych rodzinnych firmach, które rejestruje siê
na ró¿ne babcie i ciocie?

I poczyta o "firmanctwie". :)
http://www.bankier.pl/wiadomosc/Firmanctwo-czyli-nielegalny-sposob-na-zmniejszenie-zobowiazan-podatkowych-1144090.html

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-27 00:05:52
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Ma³y zus - perpetuum mobile?
Powitanko,

I poczyta o "firmanctwie".

No to trzeba odpowiedziec sobie na pytanie, czy ZUS to podatek. Jesli tak, to sprawa jasna, jesli nie, to z artykulu wynika, ze skladek na ZUS to nie dotyczy, nie bylo unikania PODATKU i nie ma sprawy. A o ZUS tylko autor watku pytal.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2014-09-27 13:50:49
Autor: Gotfryd Smolik news
Ma³y zus - perpetuum mobile?
On Sat, 27 Sep 2014, Pawel "O'Pajak" wrote:

[...]

  Jeszcze obja¶nij jak on to zrobi, ¿e przychody wykazywaæ bêdzie jedna
osoba, a ZUS 4 ró¿ne (sekwencyjne) i bêdzie jasno¶æ ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-26 22:34:50
Autor: RadoslawF
Mały zus - perpetuum mobile?
Dnia 2014-09-26 20:05, Użytkownik Piotrek napisał:
Ale mnie chodziło o coś o wiele prostszego.
Po prostu z tych 4 wspomnianych osób biznes prowadzi
tylko jedna, pozostałe 3 występują w charakterze słupów.
Co 2 lata starÄ… firmÄ™ siÄ™ likwiduje i kolejna osoba
z grupy - albo faktyczny właściciel, albo jeden z figurantów (zależy
na kogo akurat wypadnie) - dla formalności rejestruje nową firmę.

A jak jeden z aktualnie będących "właścicielem" figurantów trafi na
cwaniaka i mu tÄ™ twojÄ… firmÄ™ sprzeda ? to co zrobisz ?
W końcu właścicielowi wolno sprzedać. Pójdziesz do prokuratora
i doniesiesz na siebie że ZUS oszukiwałeś ?

Pozdrawiam

Data: 2014-09-27 03:50:08
Autor: Piotrek
Ma³y zus - perpetuum mobile?
W dniu pi±tek, 26 wrze¶nia 2014 22:34:50 UTC+2 u¿ytkownik RadoslawF napisa³:
Dnia 2014-09-26 20:05, U¿ytkownik Piotrek napisa³:

> [...]

> z grupy - albo faktyczny w³a¶ciciel, albo jeden z figurantów (zale¿y

> na kogo akurat wypadnie) - dla formalno¶ci rejestruje now± firmê.

A jak jeden z aktualnie bêd±cych "w³a¶cicielem" figurantów trafi na

cwaniaka i mu tê twoj± firmê sprzeda ? to co zrobisz ?

W koñcu w³a¶cicielowi wolno sprzedaæ. Pójdziesz do prokuratora

i doniesiesz na siebie ¿e ZUS oszukiwa³e¶ ?

Jakie¶ ryzyko zawsze istnieje, na pewno nie wziê³oby siê
do takiego przedsiêwziêcia przypadkowych osób z ulicy,
tylko najprawdopodobniej albo bliskich znajomych, albo
w³a¶nie rodzinkê - firma (formalnie co 2 lata inna)
po kolei w rêkach faktycznego w³a¶ciciela, potem
jego krewnych, pó¼niej znów jego i tak w kó³ko. Podobnie mo¿na siê zastanawiaæ nad tym jak to mo¿liwe, ¿e aferzy¶ci z regu³y wszystko maj± poprzepisywane
na ¿onki tak, ¿eby oficjalnie byæ bez grosza - nie
boj± siê, ¿e ich "druga po³owa", bêd±c formaln± w³a¶cicielk± ca³ego maj±tku, mo¿e ich w ka¿dej chwili pu¶ciæ w skarpetkach?

Data: 2014-09-27 23:59:49
Autor: RadoslawF
Mały zus - perpetuum mobile?
Dnia 2014-09-27 12:50, Użytkownik Piotrek napisał:

[...]

Jakieś ryzyko zawsze istnieje, na pewno nie wzięłoby się
do takiego przedsięwzięcia przypadkowych osób z ulicy,
tylko najprawdopodobniej albo bliskich znajomych, albo
właśnie rodzinkę - firma (formalnie co 2 lata inna)
po kolei w rękach faktycznego właściciela, potem
jego krewnych, później znów jego i tak w kółko.
Podobnie można się zastanawiać nad tym jak to możliwe,
że aferzyści z reguły wszystko mają poprzepisywane
na żonki tak, żeby oficjalnie być bez grosza - nie
boją się, że ich "druga połowa", będąc formalną
właścicielką całego majątku, może ich w każdej chwili
puścić w skarpetkach?

Do takich machlojek bierze się nie dosyć że z ulicy to
jeszcze nic niemających pijaczków którym jest wszystko
jedno. Normalny człowiek nawet z rodziny ma za dużo do
stracenia aby uczestniczyć w czymś takim. Ale zawsze może
się trafić ktoś kto ma inne zdanie.

Pozdrawiam

Data: 2014-09-28 02:20:38
Autor: Aicha
Ma³y zus - perpetuum mobile?
W dniu 2014-09-27 12:50, Piotrek pisze:

[...]

Oczywi¶cie, ¿e ¿onie te¿ nie nale¿y ufaæ :>
http://www.forbes.pl/szwedzki-miliarder-kjell-larsson-zostal-bezdomnym,artykuly,180021,1,1.html

--
Nie sztuka byæ wielkim kucharzem maj±c kasê i kuchniê wielk±
jak studio TV. Sztuk± jest tworzyæ dzie³a kucharskie na 4m. kw.,

Data: 2014-09-25 22:57:34
Autor: cef
Ma³y zus - perpetuum mobile?

Potrzebne s± 4 osoby. Schemat postêpowania jest prosty.

S± jeszcze tañsze rozwi±zania nie wymagaj±ce tylu osób.

Data: 2014-09-26 10:22:41
Autor: Ajgul
Ma³y zus - perpetuum mobile?

U¿ytkownik "Piotrek" <pilarp@poczta.onet.pl> napisa³ w wiadomo¶ci news:66620ead-0e70-4537-b723-997850d3a4b4googlegroups.com...

Potrzebne s± 4 osoby.

____

czyli 4 wspólników, a to znaczy, ¿e musia³by¶ zarobic 4 razy wiêcej, ¿eby oszczêdziæ na ZUSie.
Nie op³aca siê.

A.

Ma³y zus - perpetuum mobile?