Ma³y zus - perpetuum mobile?

Data: 2014-09-25 10:24:24
Autor: Gotfryd Smolik news
Ma³y zus - perpetuum mobile?
On Wed, 24 Sep 2014, Piotrek wrote:

Dla przypomnienia: przedsiêbiorca, który w ci±gu ostatnich
5 lat nie prowadzi³ dzia³alno¶ci gospodarczej, przez 2 lata
od rozpoczêcia dzia³alno¶ci p³aci ni¿sz± stawkê zus.

  Dla porz±dku, wychodzi wiêc 1-osobowa DG osoby fizycznej.

Potrzebne s± 4 osoby. Schemat postêpowania jest prosty.
Pierwsza osoba
zak³ada firmê
   ^^^^^^^^^^^^^

  Jak odpowiadasz na pytanie "czy ma pan zegarek" oraz co to
jest si³a od¶rodkowa?
  Powy¿sze okre¶lenie jest:
- potoczne
- nie¶cis³e
- stanowi uproszczenie
....które skutkuje podobnie jak nisko lataj±ce kwantyfikatory,
znaczy mo¿na nim siê pokaleczyæ, jak siê nie wie na czym
polega meritum zjawiska ;>

i prowadzi j± przez 2 lata. Po 2 latach wyrejestrowuje firmê,
a druga osoba od razu j± rejestruje pod now± nazw± i nr REGON.

  To jest *INNA* firma!
  Parafrazuj±c Ludwika XIV, "firma to ja".
  Firma to osoba.

osoba przejmuje firmê od drugiej na tych samych zasadach.

  Niemo¿liwe.
  Przej±æ mo¿na przedsiêbiorstwo, nie firmê o której mowa.
  Co innego, je¶li ta firma by³aby osob± prawn±, wtedy
mo¿liwa by³aby fuzja (po³±czenie) ich w jedn±.
  Firma i przedsiêbiorstwo to s± dwa *odrêbne* byty, przy czym
firma to nazwa *osoby* prowadz±cej dzia³alno¶æ, czyli
przedsiêbiorcy, nazwa ta reprezentuje wiêc samego
przedsiêbiorcê (bez powi±zania z przedsiêbiorstwem!)
  I tak dobrze, ¿e nie zaproponowa³e¶ "zlikwidowania firmy" ;>

Po tym roku mija 5 lat od chwili, kiedy pierwsza osoba
przesta³a prowadziæ firmê, w zwi±zku z czym mo¿e
j± teraz spokojnie przej±æ na 2 lata od czwartej osoby,
znów p³ac±c ni¿szy ZUS i tak w kó³ko.

  Teraz obja¶nij drobny szczegó³: w jaki sposób przez 3/4 okresu
te osoby, które nie s± przedsiêbiorcami, zarabiaj±.
  I dlaczego musz± z tego powodu p³aciæ... ZUS :>

Dlaczego to tak nie mo¿e dzia³aæ,

  Ale¿ mo¿e.

a je¶li mo¿e, to dlaczego ka¿dy tak nie robi?

  Bo nie bêd±c przedsiêbiorc±, lecz zatrudnionym, te¿ trzeba
p³aciæ ZUS.
  Do tego aktualny "nieprzedsiêbiorca" nie mo¿e sam wystêpowaæ,
jak jego nastêpca mu "zabierze" klientów i pó¼niej ka¿e siê
wypchaæ, to... mo¿e siê wypchaæ.
  Jak bêdzie siê chcia³ poskar¿yæ, ¿e tak naprawdê to prowadzi³
DG, ale w celu obni¿enia op³at publicznoprawnych zapodawa³
nieprawdê, to zagl±da do Kodeksu Karnego i czyta co tam
daj± w pozycji "firmanctwo" :P

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-26 11:05:33
Autor: Piotrek
Ma³y zus - perpetuum mobile?
Ale mnie chodzi³o o co¶ o wiele prostszego.
Po prostu z tych 4 wspomnianych osób biznes prowadzi
tylko jedna, pozosta³e 3 wystêpuj± w charakterze s³upów.
Co 2 lata star± firmê siê likwiduje i kolejna osoba
z grupy - albo faktyczny w³a¶ciciel, albo jeden z figurantów (zale¿y
na kogo akurat wypadnie) - dla formalno¶ci rejestruje now± firmê. Oczywi¶cie jest to ca³y czas ta sama firma, jedynie "na papierze" zmieniaj± siê jej dane. Poniewa¿ co 2 lata kolejna osoba zaczyna "nowy" biznes (i dziêki
pozosta³ym 3 osobom ma zagwarantowane wymagane
5 lat przerwy), za ka¿dym razem przys³uguj± jej 2 lata ulgi w ZUSie i tak w kó³ko. Oczywi¶cie firmê prowadzi ca³y czas
ta jedyna osoba z grupy, która faktycznie trudni
siê tym biznesem, pozosta³e 3 wy¶wiadczaj±
jej jedynie przys³ugê - dziêki nim ca³y czas p³aci mniejszy haracz. Nie tak to w³a¶nie wygl±da w tych rodzinnych firmach, które rejestruje siê
na ró¿ne babcie i ciocie?

Data: 2014-09-26 22:12:02
Autor: Wojciech Bancer
Mały zus - perpetuum mobile?
On 2014-09-26, Piotrek <pilarp@poczta.onet.pl> wrote:

[...]

jej jedynie przys³ugê - dziêki nim ca³y czas p³aci mniejszy haracz. Nie tak to w³a¶nie wygl±da w tych rodzinnych firmach, które rejestruje siê
na ró¿ne babcie i ciocie?

I poczyta o "firmanctwie". :)
http://www.bankier.pl/wiadomosc/Firmanctwo-czyli-nielegalny-sposob-na-zmniejszenie-zobowiazan-podatkowych-1144090.html

--
Wojciech Bañcer
proteus@post.pl

Data: 2014-09-27 00:05:52
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Ma³y zus - perpetuum mobile?
Powitanko,

I poczyta o "firmanctwie".

No to trzeba odpowiedziec sobie na pytanie, czy ZUS to podatek. Jesli tak, to sprawa jasna, jesli nie, to z artykulu wynika, ze skladek na ZUS to nie dotyczy, nie bylo unikania PODATKU i nie ma sprawy. A o ZUS tylko autor watku pytal.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznaæ ma³± szkodliwo¶æ spo³eczn±?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S.  Mro¿ek)

Data: 2014-09-27 13:50:49
Autor: Gotfryd Smolik news
Ma³y zus - perpetuum mobile?
On Sat, 27 Sep 2014, Pawel "O'Pajak" wrote:

[...]

  Jeszcze obja¶nij jak on to zrobi, ¿e przychody wykazywaæ bêdzie jedna
osoba, a ZUS 4 ró¿ne (sekwencyjne) i bêdzie jasno¶æ ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2014-09-26 22:34:50
Autor: RadoslawF
Mały zus - perpetuum mobile?
Dnia 2014-09-26 20:05, Użytkownik Piotrek napisał:
Ale mnie chodziło o coś o wiele prostszego.
Po prostu z tych 4 wspomnianych osób biznes prowadzi
tylko jedna, pozostałe 3 występują w charakterze słupów.
Co 2 lata starÄ… firmÄ™ siÄ™ likwiduje i kolejna osoba
z grupy - albo faktyczny właściciel, albo jeden z figurantów (zależy
na kogo akurat wypadnie) - dla formalności rejestruje nową firmę.

A jak jeden z aktualnie będących "właścicielem" figurantów trafi na
cwaniaka i mu tÄ™ twojÄ… firmÄ™ sprzeda ? to co zrobisz ?
W końcu właścicielowi wolno sprzedać. Pójdziesz do prokuratora
i doniesiesz na siebie że ZUS oszukiwałeś ?

Pozdrawiam

Data: 2014-09-27 03:50:08
Autor: Piotrek
Ma³y zus - perpetuum mobile?
W dniu pi±tek, 26 wrze¶nia 2014 22:34:50 UTC+2 u¿ytkownik RadoslawF napisa³:
Dnia 2014-09-26 20:05, U¿ytkownik Piotrek napisa³:

> [...]

> z grupy - albo faktyczny w³a¶ciciel, albo jeden z figurantów (zale¿y

> na kogo akurat wypadnie) - dla formalno¶ci rejestruje now± firmê.

A jak jeden z aktualnie bêd±cych "w³a¶cicielem" figurantów trafi na

cwaniaka i mu tê twoj± firmê sprzeda ? to co zrobisz ?

W koñcu w³a¶cicielowi wolno sprzedaæ. Pójdziesz do prokuratora

i doniesiesz na siebie ¿e ZUS oszukiwa³e¶ ?

Jakie¶ ryzyko zawsze istnieje, na pewno nie wziê³oby siê
do takiego przedsiêwziêcia przypadkowych osób z ulicy,
tylko najprawdopodobniej albo bliskich znajomych, albo
w³a¶nie rodzinkê - firma (formalnie co 2 lata inna)
po kolei w rêkach faktycznego w³a¶ciciela, potem
jego krewnych, pó¼niej znów jego i tak w kó³ko. Podobnie mo¿na siê zastanawiaæ nad tym jak to mo¿liwe, ¿e aferzy¶ci z regu³y wszystko maj± poprzepisywane
na ¿onki tak, ¿eby oficjalnie byæ bez grosza - nie
boj± siê, ¿e ich "druga po³owa", bêd±c formaln± w³a¶cicielk± ca³ego maj±tku, mo¿e ich w ka¿dej chwili pu¶ciæ w skarpetkach?

Data: 2014-09-27 23:59:49
Autor: RadoslawF
Mały zus - perpetuum mobile?
Dnia 2014-09-27 12:50, Użytkownik Piotrek napisał:

[...]

Jakieś ryzyko zawsze istnieje, na pewno nie wzięłoby się
do takiego przedsięwzięcia przypadkowych osób z ulicy,
tylko najprawdopodobniej albo bliskich znajomych, albo
właśnie rodzinkę - firma (formalnie co 2 lata inna)
po kolei w rękach faktycznego właściciela, potem
jego krewnych, później znów jego i tak w kółko.
Podobnie można się zastanawiać nad tym jak to możliwe,
że aferzyści z reguły wszystko mają poprzepisywane
na żonki tak, żeby oficjalnie być bez grosza - nie
boją się, że ich "druga połowa", będąc formalną
właścicielką całego majątku, może ich w każdej chwili
puścić w skarpetkach?

Do takich machlojek bierze się nie dosyć że z ulicy to
jeszcze nic niemających pijaczków którym jest wszystko
jedno. Normalny człowiek nawet z rodziny ma za dużo do
stracenia aby uczestniczyć w czymś takim. Ale zawsze może
się trafić ktoś kto ma inne zdanie.

Pozdrawiam

Data: 2014-09-28 02:20:38
Autor: Aicha
Ma³y zus - perpetuum mobile?
W dniu 2014-09-27 12:50, Piotrek pisze:

[...]

Oczywi¶cie, ¿e ¿onie te¿ nie nale¿y ufaæ :>
http://www.forbes.pl/szwedzki-miliarder-kjell-larsson-zostal-bezdomnym,artykuly,180021,1,1.html

--
Nie sztuka byæ wielkim kucharzem maj±c kasê i kuchniê wielk±
jak studio TV. Sztuk± jest tworzyæ dzie³a kucharskie na 4m. kw.,

Ma³y zus - perpetuum mobile?