Mandat karny zaoczny - co to za cudo?

Data: 2011-07-05 16:34:27
Autor: Leszek Kowalski
Mandat karny zaoczny - co to za cudo?

Użytkownik "Tomasz Pyra" <hellfire@spam.spam.spam> napisał w wiadomości news:4e121445$0$2450$65785112news.neostrada.pl...
Wystawiono mi mandat karny zaoczny za czyn którego nie popełniłem.
I co teraz należy zrobić?

Czytam Art. 98 kpw, ale niewiele rozumiem:
"Mandatem karnym zaocznym można nałożyć grzywnę w razie stwierdzenia wykroczenia, którego sprawcy nie zastano na miejscu jego popełnienia, gdy nie zachodzi wątpliwość co do osoby tego sprawcy; mandat taki pozostawia się wówczas w takim miejscu, aby sprawca mógł go niezwłocznie odebrać."

Powiadomienie o tym mandacie dostałem drogą elektroniczną, bez żadnych pouczeń dotyczących moich praw czy obowiązków i nie bardzo wiem jak to teraz rozumieć.
Powiadomienie ma tą formę:
http://img219.imageshack.us/img219/2285/niewskazaniess.jpg

Słyna SG Człuchów. Swoją drogą ostatnio ktoś z nimi w Sądzie wygrał. Sprawa rozchodziła się o to, że ichniejszy fotoradar nie miał legalizacji na robienie zdjęć z kontenera (śmietnika), a jedynie z samochodu lub statywu. Niestety w moim przypadku w świadectwie legalizacji ponownej jest już dopuszczony pomiar z kontenera

Tutaj link do wyroku:
http://kontakt24.tvn.pl/artykul,nielegalny-fotoradar-czluchow-wyrok,42156.html

A odnośnie wątku. Mandat karny kredytowany staje się prawomocny w momencie jego podpisania (czyli jak przyjąłeś i podpisałeś to już nie masz praktycznie żadnej możliwości odwołoania się - poza przypadkiem gdy czyn za który ukarano nie był wykroczenien). A mandat karny zaoczny staje się prawomocny dopiero w momencie jego opłacenia, więc dopóki nie zapłacisz to masz prawo się bronić przed Sądem i udowodnić swoją niewinność. Skoro Twoje oświadczenie było inne (nie przyznałeś się do winy) to czekaj na pisma z Sądu (wyrok zaoczny) i wtedy składaj sprzeciw i jedź na rozprawę. Teraz podobno SG nie ma możliwości karania za wykroczenia drogowe, a poza tym sama satysfakcja że w razie przegraniej kasa trafi do państwa a nie do gminy.

Leszek Kowalski

Data: 2011-07-05 17:58:27
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 5 Jul 2011, Leszek Kowalski wrote:

A odnośnie wątku. Mandat karny kredytowany staje się prawomocny w momencie
jego podpisania (czyli jak przyjąłeś i podpisałeś to już nie masz
praktycznie żadnej możliwości odwołoania się

  Ale on takiego mandatu nie przyjął (wg opisu).
  Odmówił wskazania kto przekroczył prędkość, czyli odpowiedzi na
bezprawne żądanie straży (o to kto kierował straż nie pytała,
a do tego że sam przekroczył prędkość też się nie przyznał).

BTW: tak, owszem, prawo stawiające formalizm przed merytoryką
  jest złe. Ale takie prawo ("litery" a nie "ducha") obowiazuje
  aktualnie na całym świecie, zaś eksperymenty z dopuszczalnością
  "czynów podobnych" dawały opłakane skutki (m.in. za Hitlera
  próbowano w Niemczech).
  Kto bedzie pilnował i sądził sędziów :>

pzdr, Gotfryd

Data: 2011-07-05 19:53:32
Autor: 'Tom N'
Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1107051754090.3768quad>:

[...]

Na PMS Tomek napisał, że wskazał siebie jako kierującego:
"Co prawda 27.06 wysłałem im (na szczęście listem poleconym którego mam potwierdzenie nadania) pismo z ich formularzem w którym wskazałem siebie jako kierującego, zaznaczyłem że nie przyjmuję mandatu za przekroczenie prędkości i dołączyłem przyczyny odmowy przyjęcia mandatu."

oraz, że:
"oni to pismo dostali, 29.06."

--
Tomasz Nycz
[priv-- >>X-Email]

Data: 2011-07-05 21:42:56
Autor: Gotfryd Smolik news
On Tue, 5 Jul 2011, 'Tom N' wrote:

Na PMS Tomek napisał, że wskazał siebie jako kierującego:

  A to odszczekuję!
(a na pms trzeba zajrzeć czy jakiegoś flejma w temacie "bezpiecznego
łykendu" nie ma :D, choć wg efektów czyli liczby zabitych powinno
być :()

pzdr, Gotfryd

Mandat karny zaoczny - co to za cudo?