Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb

Data: 2018-01-08 09:47:18
Autor: Marek
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
http://tvn24bis.pl/moto,99/na-co-uwazac-przy-skrobaniu-zamarznietych-szyb,804443.html

Czy ktoś już spotkał się z przypadkiem ukarania za włączony silnik?

--
Marek

Data: 2018-01-08 01:49:44
Autor: przemek.jedrzejczak
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
-- Czy ktoś już spotkał się z przypadkiem ukarania za włączony silnik?

tak podobno sasiadka dostala baty na gola dupe :-)

-- Wielu kierowców, widząc zamarzniętą szybę w swoim aucie, zabiera na parking gorącą wodę

Autor: msz / Źródło: tvn24bis.pl nowy rok i nowe gimbusy w tvn :-)

Data: 2018-01-08 11:01:11
Autor: Uzytkownik
W dniu 2018-01-08 o 10:49, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
-- Wielu kierowców, widząc zamarzniętą szybę w swoim aucie, zabiera na parking gorącą wodę
  i gruby portfel na nową szybę :)

Data: 2018-01-08 11:28:13
Autor: miumiu

Użytkownik "Uzytkownik" <adres@serwer.pl> napisał w wiadomości news:5a534168$0$648$65785112news.neostrada.pl...
W dniu 2018-01-08 o 10:49, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:
-- Wielu kierowców, widząc zamarzniętą szybę w swoim aucie, zabiera na parking gorącą wodę
 i gruby portfel na nową szybę :)

Ja od lat odmrażam szyby gorącą kranówą zabraną z domu w butelce 2l o temp. 50-60 stopni i zero problemów. Niemniej nie wszystkie szyby muszą być równie odporne.

Pzdr

Data: 2018-01-08 11:40:08
Autor: sirapacz
[...]

wez pod uwagę, że niektórzy mogą zabrać czajnik pełen prawie wrzącej wody i chlusnąć na szybę:)

Data: 2018-01-08 14:31:19
Autor: miumiu
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb

wez pod uwagę, że niektórzy mogą zabrać czajnik pełen prawie wrzącej wody i chlusnąć na szybę:)

Widziałem taki filmik na YT i szyba tez nie pekła :P

Pzdr

Data: 2018-01-08 14:36:14
Autor: sirapacz
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb

Widziałem taki filmik na YT i szyba tez nie pekła :P

a ja widziałem filmik z sebixem czyszczącym reflektory szklane w golfie(?) śniegiem:) pękł:)
tak czy siak eksperymentować nie zamierzam:)

Data: 2018-01-08 11:50:13
Autor: Uzytkownik
Mandat za niew?a?ciwe odmrazanie szyb
W dniu 2018-01-08 o 11:28, miumiu pisze:
Ja od lat odmra?am szyby gor?c? kran?w? zabran? z domu w butelce 2l o temp.
50-60 stopni i zero problem?w. Niemniej nie wszystkie szyby musz? by? r?wnie
odporne.

Pzdr

Szyby rozmraża się zimną wodą, bo woda gorąca szybciej zamarza niż woda zimna.

Wodę taką można tylko zastosować do szybkiego rozmrażania zamków i to nie polewając zamki, ale blachę wokół zamka, bo ciepło zostaje przekazane do blachy, a ta dalej podgrzewa powietrze w drzwiach, a te z kolei rozmraża zamek.

Co zaś się tyczy pękających szyb to się ciesz, że jeszcze Ci nie pękła.

Data: 2018-01-08 12:18:00
Autor: t-1
W dniu 2018-01-08 o 11:50, Uzytkownik pisze:

Szyby rozmraża się zimną wodą, bo woda gorąca szybciej zamarza niż woda zimna.

Nowe prawo fizyki.
Nobel murowany.

Data: 2018-01-08 07:40:23
Autor: Zenek Kapelinder
Mandat za niew?a?ciwe odmrazanie szyb
Niezbyt czesto uzytkownik ma racje ale akurat z szybszym zamarzaniem goracej niz zimnej wody ma racje. Doswiadczenie jest na tyle proste ze mozesz je zrobic w domu.

Data: 2018-01-08 12:31:39
Autor: Robert Wańkowski
W dniu 2018-01-08 o 12:18, t-1 pisze:
W dniu 2018-01-08 o 11:50, Uzytkownik pisze:

Szyby rozmraża się zimną wodą, bo woda gorąca szybciej zamarza niż woda zimna.

Nowe prawo fizyki.
Nobel murowany.

No.... byłbym ostrożny w osądach. :-)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Mpemby

Robert

Data: 2018-01-08 23:56:47
Autor: Marek
On Mon, 8 Jan 2018 12:31:39 +0100, Robert Wańkowski<robwan@wp.pl> wrote:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Mpemby

Była dyskusja o tym na pl.sci.fizyka i warunki do spełnienia tego zjawiska nie są tak oczywiste jak użytkownikowi się wydaje.

--
Marek

Data: 2018-01-08 18:30:06
Autor: Uzytkownik
Mandat za niew?a?ciwe odmrazanie szyb
Niezbyt czesto uzytkownik ma racje ale akurat z szybszym zamarzaniem goracej niz zimnej wody ma racje. Doswiadczenie jest na tyle proste ze mozesz je zrobic w domu.

Niezbyt często to jesteś w stanie zrozumieć o czym Użytkownik pisze.

Możesz pisać bez dopierdalania się osobowo do mnie?

Data: 2018-01-10 20:01:12
Autor: Budzik
Mandat za niew?a?ciwe odmrazanie szyb
Użytkownik t-1 t-1@todlaspamu.pl ...

Szyby rozmraża się zimną wodą, bo woda gorąca szybciej zamarza niż
woda zimna.

Nowe prawo fizyki.
Nobel murowany.

Dziwne a jednak prawdziwe.
Sprawdz zanim wysmiejesz.

--
Pozdrawia... Budzik
A świstak siedzi i wyrabia nadgodziny.

Data: 2018-01-08 17:43:37
Autor: Pawel \"O'Pajak\"
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
Powitanko,

Ja od lat odmrażam szyby gorącą kranówą zabraną z domu w butelce 2l o temp.
50-60 stopni i zero problemów. Niemniej nie wszystkie szyby muszą być równie
odporne.

Tak gorącą nie próbowałem, ale szyba powinna przetrwać. Faktem jest, że przy dużym mrozie, taka woda szybciej zamarznie. Ja leję dosyć niedużym strumieniem ciepłą wodę. Bonusem jest to, że taka szyba już nie paruje potem.
Mam też 2 grzałki w silniku i sobie godzinkę przed jazdą podłączam autko do prądu.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

Data: 2018-01-10 08:08:42
Autor: miumiu
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb

Tak gorącą nie próbowałem, ale szyba powinna przetrwać. Faktem jest, że
przy dużym mrozie, taka woda szybciej zamarznie. Ja leję dosyć niedużym strumieniem ciepłą wodę.

Ja tak samo, polewam małym strumieniem powoli, w różne miejsca, żeby w miare rownomiernie szyba się nagrzewała i żeby potencjalnie niebezpieczne naprężenia nie pojawily sie nagle w jednym miejscu.
No i szybko po zabiegu trzeba uruchomic wycieraczki, zeby woda nie zamarzla tym razem w postaci grubej warstwy :)

Pzdr

Data: 2018-01-10 17:56:15
Autor: Janusz
W dniu 2018-01-10 o 08:08, miumiu pisze:
[...]

Odladzam wodą szyby już 30lat, nigdy  żadna nie pękła, woda musi być dość ciepła
taka żeby lekko parzyła i polewamy strumieniem stopniowo całą szybę, wody nie wylewamy gwałtownie, butelka 2l spokojnie wystarcza.
Letnia czy zimna nic nie daje bo zamarza od razu.
Woda musi dostarczyć odpowiednią ilość ciepła szybie.
Potem trzeba od razu zgarnąć wodę wycieraczką. Ciepła szyba od razu schnie i nie paruje przez jakiś czas aż nie ostygnie.

--
Pozdr
Janusz

Data: 2018-01-09 17:24:23
Autor: Marek S
W dniu 08-01-2018 o 11:28, miumiu pisze:

Ja od lat odmrażam szyby gorącą kranówą zabraną z domu w butelce 2l o temp.
50-60 stopni i zero problemów. Niemniej nie wszystkie szyby muszą być równie
odporne.

A Goździkowa stosuje etopirynę i też nie pękła :-D

Bardziej poważnie: takie komentarze są bardzo szkodliwe. Ktoś poleje, szyba pęknie, zapłacisz za to?

Przypuszczam, ze każdy zdaje sobie sprawę z tego, że pod wpływem ciepła szkło zmienia wymiary, powstają naprężenia. Wielkość szyby, jej kształt, sposób mocowania / cokolwiek mogą wpływać na to czy pęknie czy nie.

Kumpel wymienił szybę po kamieniu, trzymał auto w garażu potem przez parę dni, wystawił auto przed garaż na słońce (latem) ... szyba warta 5000zł (!!!) pękła przez całą wysokość.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-10 08:03:07
Autor: miumiu
[...]

Przecież chyba napisalem, ze nie wszystkie szyby muszą być równie odporne. Z czego płynie oczywisty wniosek że nie daję na to żadnej gwarancji że u innych ta metoda będzie dobra.. Nikt nie będzie namawiał i przekonywał takiej metody bo jest potencjalnie ryzykowna i eksperymenty takie mogą kosztować ładnych parę stów, ale każdy ma swoją głowę i jak chce to niech ryzykuje. Plusy są ogromne (chyba że ktoś lubi strobać lód z szyb ;).
Co do pęknięcia od kamienia to zupełnie inna historia. Jak już się pojawi odprysk czy mała ryska to nie ma w zasadzie ratunku. Rzadko udaje się to zatrzymać jakimiś indiańskimi metodami.

Pzdr

Data: 2018-01-10 12:28:24
Autor: Marek S
W dniu 10-01-2018 o 08:03, miumiu pisze:

Przecież chyba napisalem, ze nie wszystkie szyby muszą być równie odporne.

Jasne. Rozwinąłem wątek i jednocześnie postuluję aby nawet takich sugestii nie publikować. Równie dobrze można było napisać, że do ropy dolałem benzyny a turbina mi nie padła mimo to.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-10 17:59:13
Autor: Janusz
W dniu 2018-01-09 o 17:24, Marek S pisze:

Kumpel wymienił szybę po kamieniu, trzymał auto w garażu potem przez parę dni, wystawił auto przed garaż na słońce (latem) ... szyba warta 5000zł (!!!) pękła przez całą wysokość.

No i co to ma wspólnego z tematem?
Prawdopodobnie szyba była źle założona i na słońcu dostała zbyt dużych naprężeń więc się jej pękło :)

--
Pozdr
Janusz

Data: 2018-01-10 18:45:35
Autor: Marek S
W dniu 10-01-2018 o 17:59, Janusz pisze:

No i co to ma wspólnego z tematem?

Z tematem nic ale z wypowiedzią, na którą odpowiedziałem - wszystko.

Prawdopodobnie szyba była źle założona i na słońcu dostała zbyt dużych naprężeń więc się jej pękło :)

W każdym aucie trzeba się liczyć z takimi efektami. Polewanie więc zmrożonej szyby gorącą wodą jest co najmniej nierozsądne - bo o tym jest mowa.

Swoją drogą nie wiem jak szybę można źle założyć. Może być nieszczelna ale nie źle założona. Nie jestem specem w tej dziedzinie lecz przyglądałem jak to robiono w moim aucie. Po odsłonięciu jej krawędzie odcina się linką, oczyszcza miejsce po niej, smaruje się klejem, wkłada się nową. Amen. Nowa szyba ma wokół siebie fabrycznie przyklejoną uszczelkę i to ona jest przyklejana do karoserii. Szyba jest więc elastycznie osadzona. Nie da się jej włożyć pod kątem, do góry nogami, przybić gwoździami. Żadna filozofia. To co warsztaty knocą?

Oczywiście mój opis jest skrótowy - jeszcze parę innych zabiegów wykonano.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-10 20:04:48
Autor: Uzytkownik
W dniu 2018-01-10 o 18:45, Marek S pisze:
[...]

Szkło ma wytrzymałość kilkakrotnie większą od stali, ale ma jedną wadę, która decyduje o takich sytuacjach. Chodzi o to, że szkło tą wytrzymałość uzyskuje pod warunkiem, że ma idealnie gładką powierzchnię bez żadnych rys czy wyszczerbień. Jeżeli gdzieś powstanie takie uszkodzenie np. na skutek zarysowania czy wyszczerbienia to jest zaczątkiem pęknięcia kruchej struktury szkła. Wystarczy wtedy niewielkie naprężenie np. powstałe na skutek rozszerzalności cieplnej, aby szyba pękła. Możliwe, ze ta szyba była gdzieś zarysowana lub wyszczerbiona.

Dlatego też jeżeli na szybie samochodowej pojawi się jakieś pęknięcie czy tzw. pajączek i nie zostanie to zabezpieczone to na 100% pęknięcia się rozszerzą i obejmą całą szybę.

Data: 2018-01-10 21:43:26
Autor: Marek S
W dniu 10-01-2018 o 20:04, Uzytkownik pisze:

Dlatego też jeżeli na szybie samochodowej pojawi się jakieś pęknięcie czy tzw. pajączek i nie zostanie to zabezpieczone to na 100% pęknięcia się rozszerzą i obejmą całą szybę.

Tzn. chcesz powiedzieć, że nie chodzi o błąd montażu jak Janusz sugeruje?

Czasem spotykam się i puszczam mimo uszu komentarze "źle mi zainstalowano szybę więc pękła". Kumplowi właśnie tak się przytrafiło. Do momentu kiedy sam w swoim aucie nie wymieniłem szyby - temat wydał mi się abstrakcyjny, nie miałem własnego zdania. Ale w końcu wymieniłem wypiaskowaną szybę więc wiem jak to wygląda. Skąd zatem biorą się takie opinie? Czy fizycznie da się źle osadzić szybę jak wiele osób twierdzi? Nie potrafię sobie tego wyobrazić. No chyba, że w innych autach szyba jest przyklejona na sztywno do karoserii, bez pośrednich elastycznych elementów. W takim przypadku dziwiłoby mnie bardziej jakim cudem nie pękła przy pierwszej zmianie temperatury.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-10 22:12:27
Autor: Uzytkownik
W dniu 2018-01-10 o 21:43, Marek S pisze:
[...]

Da się spieprzyć. Choćby np. zbyt mocno dociśnięta szyba do metalowego elementu karoserii lub pozostawiona dziura, gdzie będzie się zbierała zamarzająca woda.

Sam klej/silikon powinien zapewnić na tyle dużą elastyczność, że wszystkie naprężenia karoserii nie powinny się przenosić na szybę. Ale żeby się tak stało to musi być go odpowiednia grubość. Nie może być go ani za grubo, ani zbyt cienko.

Najgorsze jest jednak krzywe wklejenie tak, że szyba dotyka karoserii. Sama karoseria nie jest idealnie sztywna. Pracuje i się wygina. Wtedy może dojść do sytuacji, że spora część nacisku skupi się na tym punkcie styku.

Data: 2018-01-10 22:39:28
Autor: Marek S
W dniu 10-01-2018 o 22:12, Uzytkownik pisze:

Da się spieprzyć. Choćby np. zbyt mocno dociśnięta szyba do metalowego elementu karoserii lub pozostawiona dziura, gdzie będzie się zbierała zamarzająca woda.

No ale popatrz: miedzy szybą a karoserią jest gruba warstwa fabrycznie naklejonej uszczelki. Nie pamiętam już dobrze - ale wydaje mi się, że tam był może z 1cm gumy. Obojętne jak mocno byś jej nie docisnął, to i tak przyklejasz tą gumę, nie szkło do karoserii.

[...]

Jasne, ale szyba nie ma szans dotknąć karoserii nawet jeśli jest krzywo usadowiona. Zresztą nie wiem co to znaczyć by mogło "krzywo". Że niby z jednej strony odstaje na 5cm i wiatr hula? Kierowca tego nie widzi?

Masz otwór w karoserii. W niego  wchodzi szyba z grubą uszczelką wokół. Pomiędzy uszczelką i karoserią jest klej. Jeśli szybę włożysz hipotetycznie krzywo, to jakiś jej brzeg będzie wystawał przecież. Wszystko jest na wierzchu więc byłoby to widoczne. Ale nawet jeśli tak stało by się, to krzywo włożona szyba będzie miała niższe naprężenia bo jej brzeg z gumą wisi w powietrzu.

Zupełnie tego nie potrafię zobaczyć w wyobraźni. Gdybym miał zadanie krzywo włożyć przednią szybę samochodową, to poddałbym się. Nie wiem jak tego cudu dokonać. Bo przecież nie umieszczę jej w pionie skoro otwór jest poziomy. A nawet jeśli, to nie sposób ją tak przymocować by naprężenia powstały. Szyba nie jest przecież przykręcana na sztywno przez otwory w szkle.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-11 09:21:40
Autor: T.
W dniu 2018-01-10 o 22:39, Marek S pisze:
[...]

Sądzę, że do takich operacji używa się (a przynajmniej - powinno) manipulatorów. Za ich pomocą można bardzo precyzyjnie położyć ją w odpowiednim miejscu.
T.

Data: 2018-01-11 09:49:50
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-01-11 o 09:21, T. pisze:

[...]

W fabryce może i się używa w zakładach gdzie wymieniają szyby
nie mają takich udogodnień. Dwu pracowników, dwa uchwyty
podciśnieniowe przyssane do szyby i dopasowanie rękami.

Pozdrawiam

Data: 2018-01-11 11:44:25
Autor: T.
W dniu 2018-01-11 o 09:49, RadoslawF pisze:
[...]

Ale tu nie chodzi o jakieś super urządzenia - ma być sztywny maszt, a manipulatorem są właśnie te przyssawki. Tylko powinno to być z możliwością delikatnego opuszczania z jednoczesnym pasowaniem (np. wstrzymaniem na 5 mm nad karoserią, żeby można było precyzyjnie położyć szybę). Takie warsztaty powinny to mieć.
T.

Data: 2018-01-11 12:13:41
Autor: Marek S
W dniu 11-01-2018 o 11:44, T. pisze:

[...]

Na podstawie obserwacji tego jak w moim aucie szybę montowano, sądzę, że gdyby Ciebie zatrudniono w takim warsztacie, to dałbyś radę pierwszą swoją szybę umieścić prawidłowo. Z prostej przyczyny - nie da się tego źle zrobić.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-11 14:15:02
Autor: T.
W dniu 2018-01-11 o 12:13, Marek S pisze:
[...]

Przyznam, że nigdy tego nie robiłem :-)
Pewnie ważną sprawą jest odpowiednia ilośc kleju czy innego uszczelniacza...
T.
Ps. Dawno temu miałem fabrycznie źle uszczelnioną tylną szybę w Espero. Lało do środka aż miło...

Data: 2018-01-11 19:21:54
Autor: Marek S
W dniu 11-01-2018 o 14:15, T. pisze:

[...]

Warto przy jakiś naprawach przyglądać się co i jak, gdy nie jest się mechanikiem. Np. gdy będziesz chciał jakiś przewód pociągnąć do czegoś tam, to warto wiedzieć jak zdjąć element tapicerki itd.

Co do szyb - klejenie polega na posmarowaniu klejem uszczelki przytwierdzonej na stałe do szyby przez jej producenta. Pomijam odtłuszczania i inne zabiegi. Szyba w tym stanie leży odłogiem chyba przez kilkanaście min. a potem się ją zwyczajnie wpasowuje w ramę. Ot cała filozofia. Trzeba zadbać by ruch był prostopadły do ramy - wtedy szyba sama wskakuje na miejsce. Żadnego dopychania. Czasem może się zdarzyć, że rama ma delikatne wgniecenie - wtedy klej może nie sięgnąć = potop. Druga metoda na potop: jeździć autem ze świeżo klejoną szybą, najlepiej po wertepach.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-11 11:29:52
Autor: Marek S
W dniu 11-01-2018 o 09:21, T. pisze:

Sądzę, że do takich operacji używa się (a przynajmniej - powinno) manipulatorów. Za ich pomocą można bardzo precyzyjnie położyć ją w odpowiednim miejscu.

W warsztatach dwóch ludzi chwyta szybę wielkimi przyssawkami i w ten sposób je osadza.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-11 09:20:07
Autor: T.
W dniu 2018-01-10 o 22:12, Uzytkownik pisze:
[...]

Tu można zobaczyć, jak się szybę montuje w fabryce:

http://glowny-mechanik.pl/2017/03/06/montaz-volkswagena-craftera-fabryce-bialezycach-kolo-wrzesni/

Na filmiku - od 2:47.

Generalnie to nic się nie wciska - szyba delikatnie jest kładziona w odpowiednim miejscu.

T.

Data: 2018-01-11 09:52:01
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-01-11 o 09:20, T. pisze:

Tu można zobaczyć, jak się szybę montuje w fabryce:

A co montaż w fabryce ma wspólnego z omawianym tematem?
Dla przypomnienia: "Kumpel wymienił szybę po kamieniu, trzymał auto w

Data: 2018-01-12 07:48:07
Autor: miumiu

Użytkownik "Marek S" <precz@spamowi.com> napisał w wiadomości news:p35jg1$qld$1node2.news.atman.pl...
[...]

Szybę można wyprodukować lepiej lub gorzej. Szyba hartowana musi być odprężana w wysokiej temperaturze przez dość długi czas. Wtedy zanikają naprężenia wewnętrzne. Oczywiście to kolec w d... dla księgowych, bo ci chcieliby zeby odprężanie trwało minutę a nie parę godzin. I pewnie jest jakiś kompromis, który sprawia szyby montowane już w samochodach nadal mają jakieś naprężenia i w szczególnych sytuacjach (polewanie gorącą wodą, odprysk, stanie w słońcu) może to spowodować ryskę a wtedy to już leci lawinowo. Podejrzewam, że z 20 lat temu szyby miały lepszą jakość niż dzisiaj.

Nawiasem mówiąc szkło jest dość ciekawym materiałem, wytrzymałość na rozciąganie obliczeniowa jest rzędu 10MPa (np przy budowie akwariów tyle się przyjmuje), choć sama szyba w badaniach może mieć 70MPa. Ale najlepsze jest to, że to samo szkło w postaci włókien ma wytrzymałość na rozciąganie rzędu 2000MPa! Dlaczego? Bo w cienkim włókcie jest statystycznie znacznie mniej imperfekcji :)

Pzdr

Data: 2018-01-12 15:51:46
Autor: Marek S
W dniu 12-01-2018 o 07:48, miumiu pisze:

Szybę można wyprodukować lepiej lub gorzej.

To już mnie przekonuje dużo bardziej niż teza "majster mi ją źle osadził więc pękła".

[...]

Pewnie nie tylko szyby ale całe auta. Dziś to drogie jednorazówki. 5 lat i na śmietnik.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-08 11:07:57
Autor: viktorius
W dniu 2018-01-08 o 09:47, Marek pisze:
http://tvn24bis.pl/moto,99/na-co-uwazac-przy-skrobaniu-zamarznietych-szyb,804443.html Czy ktoś już spotkał się z przypadkiem ukarania za włączony silnik?

Ja nie, ale to jest jest przykład wyższości ekologii nad bezpieczeństwem.
Bo chyba lepiej wyjechać choćby lekko ciepłym autem, niż świeżo odpalonym, w którym każdy oddech powoduje doparowanie szyb od środka.

Chyba, że opatentuje ktoś sposób na nie oddychanie przez pierwszych kilka minut jazdy ;)

--
viktorius

Data: 2018-01-08 11:44:56
Autor: cyklista
viktorius pisze:
[...]

Czy wyższości?
Który przepis jest ważniejszy, ten o zakazie postoju z włączonym silnikiem czy ten o zakazie jazdy z zaparowanymi szybami?
Pytanie drugie czy postój z włączonym silnikiem w celu odparowania szyb i możliwości bezpiecznej jazdy jest postojem czy zatrzymaniem wynikającym z warunków na drodze?

Data: 2018-01-08 12:29:04
Autor: z
W dniu 2018-01-08 o 11:44, cyklista pisze:
Pytanie drugie czy postój z włączonym silnikiem w celu odparowania szyb i możliwości bezpiecznej jazdy jest postojem czy zatrzymaniem wynikającym z warunków na drodze?

Dobre. Właśnie dzisiaj wyjechałem z wydawałoby się odskrobanymi szybami ale że miałem pod słońce to było niebezpiecznie :-) i musiałem się zatrzymać aż słoneczko przygrzeje i rozpuści resztę :-)

Data: 2018-01-08 13:23:22
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-01-08 o 11:07, viktorius pisze:
[...]

Wystarczy włączyć nawiew na szyby.
Tyle że jak ktoś jest inteligentny inaczej to sam na to nie wpadnie.

Pozdrawiam

Data: 2018-01-08 14:05:36
Autor: zhbick

Użytkownik "RadoslawF"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p2vnrs$clp$3@node2.news.atman.pl...

Wystarczy włączyć nawiew na szyby.

Nie. Nie wystarczy. Chyba, że masz jakieś elektryczne grzałki.

Tyle że jak ktoś jest inteligentny inaczej to sam na to nie wpadnie.

Właśnie taki "Inteligentny inaczej" zakłada, że odpalając silnik przy minus kilkunastu stopniach z nawiewów mu poleci powietrze o plusowej temperaturze wcześniej, niż za kilka minut

Data: 2018-01-08 14:09:54
Autor: Uzytkownik
W dniu 2018-01-08 o 14:05, zhbick pisze:

[...]

A jak ktoś ma Webasto to też jest "inteligentny inaczej"?

Data: 2018-01-08 14:22:01
Autor: zhbick

Użytkownik "Uzytkownik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5a536db2$0$663$65785112@news.neostrada.pl...

A jak ktoś ma Webasto to też jest "inteligentny inaczej"?

Jeśli posiadacz Webasto zakłada, że KAŻDY je ma i mierzy swoją miarą, to, rzecz jasna, nie. Wówczas jest po prostu zdrowo stuknięty.

Data: 2018-01-08 15:05:00
Autor: Uzytkownik
W dniu 2018-01-08 o 14:22, zhbick pisze:

[...]

Stuknięty to jest ten, kto uważa innych za stukniętych.

Co do webasto. Mam w jednym z aut i nie uważam, że każdy je ma. Webasto ma za zadanie szybko dogrzać silnik oraz układ ogrzewania kabiny. Ale jest to dość duże auto typu van.

Mam jeszcze auta osobowe, a w jednym z nich standardowe ogrzewanie działa szybciej niż webasto w tym van-ie, choć ta osobówka webasta nie ma. Jeszcze z podwórka dobrze nie wyjadę, a już czuć ciepłe powietrze z nawiewu.

Nie widzę więc problemów w doradzaniu, że wystarczy włączyć nawiew.

Zapewne dla ciebie i tak jestem "inteligentny inaczej".

Data: 2018-01-08 15:39:56
Autor: zhbick
Użytkownik "Uzytkownik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5a537a8d$0$651$65785112@news.neostrada.pl...

Stuknięty to jest ten, kto uważa innych za stukniętych.

zgadzam się z Tobą,
pozwól, że przypomnę Twoją wypowiedź, w której uważasz innych za inteligentnych inaczej:

"Wystarczy włączyć nawiew na szyby.
Tyle że jak ktoś jest inteligentny inaczej to sam na to nie wpadnie."

ale powstrzymam się od komentowania

Nie widzę więc problemów w doradzaniu, że wystarczy włączyć nawiew.

Opisałem przypadek, w którym zdecydowanie nie wystarczyło

Zapewne dla ciebie i tak jestem "inteligentny inaczej".

Ależ nie, na co masz dowód chociażby w postaci zwracania się do Ciebie z szacunkiem, wyrażanym pisaniem z wielkiej litery. Z ciekawością słucham Twoich argumentów, oddalając jednak przeświadczenie, że masz jedyną słuszną rację.

Data: 2018-01-08 15:45:33
Autor: Uzytkownik
W dniu 2018-01-08 o 15:39, zhbick pisze:
[...]

Sam jesteś stuknięty skoro uważasz, że to była moja wypowiedź :)

Data: 2018-01-08 17:13:00
Autor: zhbick
Użytkownik "Uzytkownik"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:5a53840f$0$650$65785112@news.neostrada.pl...

Sam jesteś stuknięty skoro uważasz, że to była moja wypowiedź :)

Przyznaję się do błędu :)
to powiedział RadoslawF

Data: 2018-01-08 14:44:16
Autor: RadoslawF
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
W dniu 2018-01-08 o 14:05, zhbick pisze:

Wystarczy włączyć nawiew na szyby.

Nie. Nie wystarczy. Chyba, że masz jakieś elektryczne grzałki.

Po co ci grzałki?
Nie musisz tej szyby od razu podgrzewać, wystarczy że strumień
powietrza nie dopuści tam pary z twojego oddech.
Pisałem żeby do tego dojść nie można być inteligentnym inaczej,
okazuje się że do zrozumienia również.

Pozdrawiam

Data: 2018-01-08 15:01:47
Autor: yabba
W dniu 2018-01-08 o 14:44, RadoslawF pisze:
[...]

Nie zawsze działa. Nadmuch zimny chodzi na maksa, a para (lub w większy mróz - szron) nadal osiada od wewnątrz na szybie.

yabba

Data: 2018-01-08 07:57:46
Autor: Kris
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
W dniu poniedziałek, 8 stycznia 2018 16:48:01 UTC+1 użytkownik RadoslawF napisał:

Na przedniej na którą jest nadmuch nie osiada.
Jedyny samochód jaki miał za słaby nadmuch którym jechałem
to UAZ z 5 osobami w środku przy minus dziesięciu.
Jak jechałem sam to nawet nadmuch w polonezie dawał radę.

W Teslach jest najlepiej.
Bo od razu gorącym winno walić;)

Data: 2018-01-08 18:38:19
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-01-08 o 16:57, Kris pisze:

[...]

Skąd je bierze?

Pozdrawiam

Data: 2018-01-08 10:23:16
Autor: Kris
W dniu poniedziałek, 8 stycznia 2018 18:38:23 UTC+1 użytkownik RadoslawF napisał:

> W Teslach jest najlepiej.
> Bo od razu gorącym winno walić;)

Skąd je bierze?

Z farelki pod maską;)

Data: 2018-01-08 19:36:28
Autor: Chris
W dniu 08.01.2018 o 19:23, Kris pisze:
[...]

Też mam farelkę w aucie i nie jest to Tesla :) dodatkowa nagrzewnica.

http://allegro.pl/ford-mondeo-mk4-grzalka-nagrzewnicy-6g91-18k463-da-i7112137623.html#imglayer

--
www.automo.pl - www.autobaza.pl - www.vin-info.pl

Data: 2018-01-08 20:26:54
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-01-08 o 19:36, Chris pisze:

[...]

W normalnym aucie prądnica produkuje prąd do takiej grzałki.
W tesli zżera zasoby akumulatora.
Pytanie ile taka nagrzewnica zmniejszy zasięg Tesli?

Pozdrawiam

Data: 2018-01-09 22:45:49
Autor: jerzu.xyz
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
On Mon, 8 Jan 2018 10:23:16 -0800 (PST), Kris <kszysztofc@gmail.com>
wrote:

Z farelki pod maską;)

Farelkę to ja mam w Focusie. Z 2006 roku. Tesla jej nie wymyśliła.

http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06

Data: 2018-01-08 17:26:56
Autor: yabba
W dniu 2018-01-08 o 16:47, RadoslawF pisze:
[...]

W Uno przy -15 i 5 osobach przednia szyba zaszroniła się w kilka sekund, pomimo nadmuchu.

yabba

Data: 2018-01-08 21:31:27
Autor: ń
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
No i Maluch, pamiętam przy dwóch osobach szron od wewnątrz.

-- -- -
Jedyny samochód jaki miał za słaby nadmuch którym jechałem to UAZ z 5 osobami w środku przy minus dziesięciu.

Data: 2018-01-08 14:16:13
Autor: yabba
[...]

Można jechać z otworzonymi oknami. :)

yabba

Data: 2018-01-08 14:22:34
Autor: zhbick

Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p2vqv4$np4$1@node1.news.atman.pl...

Można jechać z otworzonymi oknami. :)

a głowę wystawić przez szyberdach

Data: 2018-01-09 00:49:43
Autor: Yeron
Mandat. przez rurkę.
Użytkownik "zhbick" <nie@podam.tu> napisał w wiadomości news:5a53709a$0$5144$65785112news.neostrada.pl...

Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p2vqv4$np4$1@node1.news.atman.pl...

Można jechać z otworzonymi oknami. :)

a głowę wystawić przez szyberdach

albo oddychać przez rurkę wystawioną na zewnątrz.

Data: 2018-01-08 14:01:15
Autor: zhbick
Użytkownik "Marek"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:almarsoft.6343443734194484869@news.neostrada.pl...

Czy ktoś już spotkał się z przypadkiem ukarania za włączony silnik?

Nie, ale kilka lat temu przez to mało nie doszło do wypadku:

przy minus kilkunastu i wzorowym odśnieżeniu, odszronieniu i odlodzeniu wyruszyłem w trasę. Nawiew na szybę, max temp i po minucie para, którą wydychałem, skutecznie zmieniła się w lód na szybie. Nawiew przez kolejne chwile dmuchał powietrzem o minusowej temperaturze, przyśpieszając zamarzanie kolejnych porcji pary wodnej. Widoczność zero. Nic. Żeby nie spowodować karambolu, zatrzymałem pojazd i włączyłem awaryjne. Kompletnie zablokowałem ruch na zatłoczonej jednopasmówce na kilka minut.

Poważnie zastanowiłbym się nad tym, czy respektowanie tego zakazu rozgrzewania oraz karanie mandatem nie jest przypadkiem oznaką kompletnego pierdolca umysłowego i braku wyobraźni.

Data: 2018-01-08 15:47:22
Autor: elmer radi radisson
On 2018-01-08 14:01, zhbick wrote:

[...]

Ile czasu rozgrzewa sie Twoje auto do temperatury zapewniajacej
wystarczajaco cieple powietrze z nawiewu, przy minus kilkunastu
stopniach? Stawiam, ze dosc dlugo, tym bardziej ze predzej
rozgrzejesz auto jadac.

Raczej wypadaloby poszukac rozwiazania wsrod metod, ktore
ograniczaja mozliwosc parowania szyb od wewnatrz.

--

memento lorem ipsum

Data: 2018-01-08 16:08:36
Autor: J.F.
Użytkownik "elmer radi radisson"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p3009s$mnn$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
On 2018-01-08 14:01, zhbick wrote:
[...]

2-3 minuty i silnik ma ze 20 stopni, i juz mozna rzec, ze szyba podgrzewana. A z kazda minuta czy wrecz sekunda jest juz lepiej.
Akurat tyle, ile trzeba na odsniezenie auta dookola, a skrobie sie znacznie lepiej, jak juz szyba podgrzana.

Wiec zgadzam sie z przedmowca, ze ten zakaz/nakaz to cos na ksztalt sabotażu bezpieczenstwa.

Raczej wypadaloby poszukac rozwiazania wsrod metod, ktore
ograniczaja mozliwosc parowania szyb od wewnatrz.

Ale jest jak jest - podgrzejesz troche silnik, albo czekasz do wiosny zeby wyjechac z parkingu bezpieczenie.
A wszelakie odmrazacze w plynie nie tylko nie pomoga, ale jeszcze zaszkodza, bo oziebiaja szybe i paruje jeszcze gorzej.

J.

Data: 2018-01-08 16:22:44
Autor: Liwiusz
W dniu 2018-01-08 o 16:08, J.F. pisze:

[...]

Intencja tego zakazu była inna (abyś nie stał bezsensownie z włączonym silnikiem), a nie to, żebyś nie mógł samochodu sprawnie odśnieżyć - jak zwykle to bywa ktoś dobiera przepis, i nie patrząc na jego "duch" dorabia literalną interpretację.

Pokuszę się o interpretację, że zakaz nie dotyczy odśnieżania - ponieważ zakaz dotyczy postoju -> postojem jest zatrzymanie nie wynikające z warunków -> a zatrzymanie nieodśnieżonego samochodu na czas jego odśnieżenia jest zatrzymaniem wynikającym z warunków, ponieważ stan nieodśnieżenia nie pozwala na ruch pojazdu.

--
Liwiusz

Data: 2018-01-08 16:33:43
Autor: J.F.
Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p302c6$nj4$1@node2.news.atman.pl...
[...]

Ale nie napisali jaki jest duch, wiec pozostaje zdac sie na inteligencje policji :-)
A jak im sie wyznaczy norme mandatow, to trzeba bedzie sie zdac na inteligencje sadu :-)

[...]

Ale w tym celu musisz odsniezyc na zimno, ruszyc, stwierdzic ze zaparowalo, wiec stanac i poczekac :-)

Poza tym pominales, ze chodzi o warunki ruchu drogowego, a nie atmosferyczne  :-)

J.

Data: 2018-01-09 17:32:39
Autor: Marek S
W dniu 08-01-2018 o 16:33, J.F. pisze:

Ale nie napisali jaki jest duch, wiec pozostaje zdac sie na inteligencje policji :-)
A jak im sie wyznaczy norme mandatow, to trzeba bedzie sie zdac na inteligencje sadu :-)

A tam obowiązuje zakaz jej używania :-)

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-08 16:33:02
Autor: elmer radi radisson
On 2018-01-08 16:08, J.F. wrote:

[...]

Stawiam ze benzyniak jednak przy tej temperaturze bedzie musial pochodzic dluzej niz 2-3 minuty, a diesel to juz w ogole.
W sumie teraz przy bezsnieznej pogodzie to nie za bardzo jest co odsniezac, glownie trzeba odszronic, wiec czekanie az sie silnik
wystarczajaco nagrzeje to zwyczajna strata czasu.

Wiec zgadzam sie z przedmowca, ze ten zakaz/nakaz to cos na ksztalt sabotażu bezpieczenstwa.

Ja jestem za tym zakazem, szczegolnie jak dzis patrzylem na kopcacych
skrobaczy, dymiacych w strone budynku pod ktorym stoja.

[...]

Akurat przedmowca pisal o parowaniu od srodka, wiec do tego sie odnioslem.
Raczej myslalem o srodkach ktore zapobiegaja osadzaniu sie wilgoci na szybie - podobniez zasyfienie szyby zwieksza szanse na parowanie. Poza
tym winowajca moze byc wilgoc wewnatrz samochodu wiec jakis patent
typu pakiet z pochlaniaczem wilgoci schowany pod fotel moze sie przydac.

--

memento lorem ipsum

Data: 2018-01-08 16:43:32
Autor: J.F.
Użytkownik "elmer radi radisson"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:p302vg$t65$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
On 2018-01-08 16:08, J.F. wrote:
[...]

Zalezy jaki chcesz skutek. +20 to moze nie jest bardzo cieplo, ale zawsze wiecej niz -10.

W sumie teraz przy bezsnieznej pogodzie to nie za bardzo jest co odsniezac, glownie trzeba odszronic, wiec czekanie az sie silnik
wystarczajaco nagrzeje to zwyczajna strata czasu.

Tu nie chodzi o snieg, tu chodzi o temperature.

Wiec zgadzam sie z przedmowca, ze ten zakaz/nakaz to cos na ksztalt sabotażu bezpieczenstwa.

Ja jestem za tym zakazem, szczegolnie jak dzis patrzylem na kopcacych
skrobaczy, dymiacych w strone budynku pod ktorym stoja.

Ale po co w zimie okna trzymac otwarte.

No i czy bedziesz nadal za, jak cie taki przejedzie, bo "przepraszam, nie zauwazylem, latarnia oslepila".

[...]

Jak jest duzy problem, to owszem, ale jak problem jest na minute pracy silnika ? :)

J.

Data: 2018-01-08 17:04:57
Autor: elmer radi radisson
On 2018-01-08 16:43, J.F. wrote:

Zalezy jaki chcesz skutek. +20 to moze nie jest bardzo cieplo, ale zawsze wiecej niz -10.

Skutek wlasnie w postaci osiagniecia temperatury nawiewu zdatnej
do ogrzania szyby. Takze - nie wierze w tak krotki czas wymagany
do tego.

Tu nie chodzi o snieg, tu chodzi o temperature.

No wiec wlasnie chodzi o bezproduktywne oczekiwanie, az sie nagrzeje.

Ale po co w zimie okna trzymac otwarte.

Syf leci i przez zamkniete okna albo musza go wdychac ci ktorzy
wychodza z tego budynku.

No i czy bedziesz nadal za, jak cie taki przejedzie, bo "przepraszam, nie zauwazylem, latarnia oslepila".

A ktos tu tlumaczy takich nieoskrobanych? Nie, mowa o tym, jak zapewnic
sobie widocznosc bez czekania az sie nagrzeje silnik.

Jak jest duzy problem, to owszem, ale jak problem jest na minute pracy silnika ? :)

W tym ten problem ze to jest x-minut.

--

memento lorem ipsum

Data: 2018-01-08 21:33:58
Autor: ń
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
Ford już dawno to rozwiązał drucikami w szybie, nie rozumiem czemu inni tak oporni :-(

-- -- -
wypadaloby poszukac rozwiazania wsrod metod, ktore ograniczaja mozliwosc parowania szyb od wewnatrz.

Data: 2018-01-08 21:38:14
Autor: Robert Wańkowski
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
W dniu 2018-01-08 o 21:33, ń pisze:
nie rozumiem
Odpowiadamy pod cytatem. :-)
Wygodniej się czyta.

Robert

Data: 2018-01-08 21:52:42
Autor: Uzytkownik
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
W dniu 2018-01-08 o 21:33, ń pisze:
Ford już dawno to rozwiązał drucikami w szybie, nie rozumiem czemu inni tak oporni :-(

A miałeś okazję to użytkować?

Wcale to nie jest takie super, bo w nocy na tych drucikach powstają refleksy światła, a czasem to i przy ostrym słońcu w dzień powstają.

Data: 2018-01-09 08:11:52
Autor: T.
W dniu 2018-01-08 o 21:52, Uzytkownik pisze:
[...]

Mam takie rozwiązanie w Firdzie - to rewelacja jesienią i zimą. Odszrania i odladza w ok. pół minuty. Bez względu na warstwę lodu - odkleja ją od szyby. Nie poradzi sobie z grubą warstwą śniegu - najpierw trzeba odśnieżyć, ale z lodem i szronem nie ma problemu. Żadnych refleksów nie miałem okazji zauważyć - te druciki są tak cienkie, że je trudno zauważyć. Poza tym - jeśli ktoś to uważa za problem - VW wprowadził grzane szyby za pomocą folii grzejnej między dwiema warstwami szkła. Tam nie ma żadnych drutów. Problem podobno w tym, że w Fordzie jak coś nawali, to wyłącza się jedna sekcja grzania (kilka cm grzania szyby), w VW - od razu leci całość (to wersja mojego mechanika).
T.

Data: 2018-02-07 02:36:44
Autor: RoMan Mandziejewicz
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
Hello ń,

Ford już dawno to rozwiązał drucikami w szybie, nie rozumiem czemu inni tak oporni :-(

Masakra dla krótkowidzów - wzrok ogniskuje się na drutach :(

-- -- -
wypadaloby poszukac rozwiazania wsrod metod, ktore ograniczaja mozliwosc parowania szyb od wewnatrz.

--
Best regards,
 RoMan

Data: 2018-02-07 10:12:44
Autor: J.F.
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:2419845423$20180207023645@squadack.com...
Ford już dawno to rozwiązał drucikami w szybie, nie rozumiem czemu inni tak oporni :-(

Masakra dla krótkowidzów - wzrok ogniskuje się na drutach :(

Krotkowidz ma obowiazek jezdzic w okularach/szklach korekcyjnych :-P
A im starszy jestes, tym trudniej sie zogniskowac na takiej bliskosci :-P

J.

Data: 2018-01-08 21:10:41
Autor: T.
[...]

Zwykle przepis ten nie dotyczy Policji siedzącej w radiowozie. W moim miasteczku pracuje też w centrum spora betoniarka napędzana silnikiem spalinowym.
Generalnie to warto wozić agregat prądotwórczy - to nie jest silnik samochodu i może pracować ile chce. A czy wolno w mieście stać z włączonym silnikiem elektrycznym?
T.

Data: 2018-01-09 08:13:11
Autor: T.
W dniu 2018-01-08 o 21:10, T. pisze:
[...]

Aha - i nie widziałem nigdy, żeby betoniarka stojąca z betonem miała wyłączony silnik (ten od gruszki) :-)
T.

Data: 2018-01-09 10:06:24
Autor: Poldek
[...]

Od dawna nie spotkałem się (we własnym życiu, a nie w opowieściach dziwnej treści) z żadnym przypadkiem ukarania. Ani za przejazd na czerwonym świetle, ani za przekroczenie prędkości, ani za parkowanie na przejściu dla pieszych, ani za przejazd po butach pieszemu na pasach, ani za pisanie smsa podczas kierowania pojazdem, ani za alkohol we krwi kierowcy, ani za źle ustawione rażące światła, ani za spowodowanie kolizji. Policja od kilku lat jakby zapadła się pod ziemię.

Data: 2018-01-09 18:05:28
Autor: Marek S
W dniu 08-01-2018 o 09:47, Marek pisze:
http://tvn24bis.pl/moto,99/na-co-uwazac-przy-skrobaniu-zamarznietych-szyb,804443.html Czy ktoś już spotkał się z przypadkiem ukarania za włączony silnik?

Ja nie spotkałem się z tym. Moi znajomi też się nie chwalili iż dostali za to mandat. Przepis ten można ująć inaczej: jeśli nie masz zimą garażu, to mandat się należy.

A skąd taki wniosek? Bo załóżmy, ze chcesz postąpić zgodnie z przepisami i odśnieżysz i oskrobiesz zimne auto. Co potem robisz? Wsiadasz do niego, odpalasz silnik i jedziesz. Po minucie wszystkie szyby stają się nieprzejrzyste bo od wewnątrz zachuchasz je wszystkie i nic nie widzisz. Preparaty na to nie działają. Może tylko w laboratorium i to wyłącznie amerykańskim. W dodatku szyba od strony zewnętrznej też potrafi natychmiast zamarzać zaraz za piórem wycieraczki. Łapie wilgoć z powietrza. Jeśli nic nie widzisz, to również mandat Ci się należy.

Zgodnie z przepisami nie da się w takich warunkach wyjechać na ulicę. Ekologia bierze górę nad bezpieczeństwem. Gdyby policja / straż miejska stosowała się do tych durnych przepisów, to mieliby żniwa zimą każdego ranka.

Ale przyszło mi do głowy obejście, być może złudne. Gdyby odśnieżyć i oskrobać auto na zimno a potem zamknąć się w nim, odpalić silnik i czekać aż się nagrzeje? Też mandat?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-09 19:29:28
Autor: Poldek
W dniu 2018-01-09 o 18:05, Marek S pisze:
[...]

Działa na to klimatyzacja. Włączasz ogrzewanie i jednocześnie klimatyzację. Wtedy szyby nie parują od środka.

Data: 2018-01-09 19:34:37
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .01.2018 o 19:29 Poldek <pugilares@interia.eu> pisze:

[...]

Zazwyczaj w autach które mam/miałem był to jeden dedykowany guzik. Po jego  odpaleniu wentylator na przednią szybę był ustawiany na max'a, uruchamiała  się sprężarka lub/i nagrzewnica w module klimatyzacji. Efekt: po paru min  przednia szyba była w każdych warunkach czysta i sucha.

TG

Data: 2018-01-09 19:43:46
Autor: Poldek
[...]

U mnie w starej Toycie nie było dedykowanego guzika, tylko mając włączone ogrzewanie wciskałem guzik AC i pokrętło wentylacji na szybę. Po 15 sekundach szyby były od środka odparowane. Teraz mam Climatronic i przednią szybę podgrzewaną bezprzewodowo i odbijającą promienie słoneczne więc w ogóle nie wciskam żadnych guzików, bo wszystko robi się samo.

Data: 2018-01-09 19:51:59
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .01.2018 o 19:43 Poldek <pugilares@interia.eu> pisze:

przednią szybę podgrzewaną bezprzewodowo i odbijającą promienie  słoneczne więc w ogóle nie wciskam żadnych guzików, bo wszystko robi się  samo.

Czyli wsiadasz do auta, odpalasz i auto samo wie czy szyba jest  zaparowana, oblodzona, czy zwyczajnie mokra i uruchamia odpowiednią  procedurę w zależności od potrzeb?

TG

Data: 2018-01-09 20:09:31
Autor: RadoslawF
[...]

Nie zna (nie widzi) potrzeb, działa algorytm który bez sensu włącza
mi podgrzewanie tylnej szyby. Ale jak rozumiem czasy polonezów się
skończyły i trzeba się przyzwyczaić a może i polubić.

Pozdrawiam

Data: 2018-01-09 20:12:58
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .01.2018 o 20:09 RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> pisze:

Nie zna (nie widzi) potrzeb, działa algorytm który bez sensu włącza
mi podgrzewanie tylnej szyby. Ale jak rozumiem czasy polonezów się
skończyły i trzeba się przyzwyczaić a może i polubić.

W jakim aucie tak się dzieje? - na podstawie czego? - temp. zewnętrznej?

TG

Data: 2018-01-09 20:54:16
Autor: Poldek
[...]

W Golfie 7 FL.

Na podstawie czego? Pewnie głównie temperatury. Mogę wyłączyć automatykę w ustawieniach lub coś tam zmienić, jakieś parametry, ale nie widzę potrzeby, bo działa do bardzo sprawnie i nie lubię spędzać za dużo czasu na klikaniu po nadmiarze opcji.

Data: 2018-01-10 10:30:03
Autor: RadoslawF
W dniu 2018-01-09 o 20:54, Poldek pisze:

[...]

U mnie w sabie 93.

Pozdrawiam

Data: 2018-01-09 20:22:09
Autor: Marek S
W dniu 09-01-2018 o 19:29, Poldek pisze:

Działa na to klimatyzacja. Włączasz ogrzewanie i jednocześnie klimatyzację. Wtedy szyby nie parują od środka.

Serio efekt uzyskujesz / uzyskiwałeś natychmiast na zimnym silniku???

Z moich obserwacji wynika, że trzeba trochę postać na włączonym silniku aby klimatyzacja zaczęła osuszać a nagrzewnica grzać. A w/g w/w przepisów "trochę postać" = mandat.

Mało tego, nawet jeśli to już zacznie "jakoś" działać to i tak nie wpływa to za bardzo na przednią szybę w tej fazie. Szyba staje się przejrzysta w pobliżu nawiewów a dopiero długo po tym cała staje się czysta.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-09 21:18:19
Autor: Poldek
W dniu 2018-01-09 o 20:22, Marek S pisze:
[...]

Efekt osuszający jest (był, bo już nie mam tego samochodu) prawie natychmiastowy. Efekt ogrzewający powietrzem - to tak, trzeba poczekać kilka minut. Czyli schemat postępowania a. zgarniam z szyby śnieg, zdrapuję lód, b. wsiadam, zapalam silnik, guzik AC ON i jadę. Szyba jest przejrzysta. Oczywiście ciepło w samochodzie robi(ło) się po paru minutach jazdy, ale to chyba normalne - ?

Data: 2018-01-09 21:44:39
Autor: Marek S
W dniu 09-01-2018 o 21:18, Poldek pisze:

Czyli schemat postępowania a. zgarniam z szyby śnieg, zdrapuję lód, b. wsiadam, zapalam silnik, guzik AC ON i jadę. Szyba jest przejrzysta.

W żadnym aucie tak nie miałem. Gdy był mróz, to na ZIMNYM silniku nic poza ogrzewaniem szyby nie było w stanie spowodować aby po ZEWNĘTRZNEJ stronie nie osadzała się natychmiast po ruszeniu zamarzająca mgiełka. Ale faktem jest, że na wybrzeżu mieszkam więc wilgoć pewnie większa.

AC w w/w przypadku nie poprawiał niczego. AC działał tylko na parę po stronie wewnętrznej lecz nie pamiętam czy w duecie z ogrzewaniem czy sam w sobie. Zresztą nie mam pewności czy ten układ w ogóle działa gdy w kabinie jest ujemna temperatura a nagrzewnica jest zimna. Teraz wszystko jest zelektronizowane.

Oczywiście ciepło w samochodzie robi(ło) się po paru minutach jazdy, ale to chyba normalne - ?

To oczywiste.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-09 21:01:31
Autor: Uzytkownik
W dniu 2018-01-09 o 19:29, Poldek pisze:
[...]

Przy -20'C na zewnątrz :)

Data: 2018-01-09 21:25:22
Autor: Poldek
W dniu 2018-01-09 o 21:01, Uzytkownik pisze:
[...]

W sensie, że poniżej jakiejśtam temperatury zewnętrznej (-17*C?) kompresor klimatyzacji powinien się nie włączyć? Być może, ale realnym życiu tego nie miałem szansy tego sprawdzić, bo zawsze działało.

Data: 2018-01-09 22:19:00
Autor: Cavallino
[...]

A potem klimy nie można było wyłączyć, bo przez tydzień od włączenia z miejsca szyba zachodziła mgłą.
Dziękuję, postoję, nie włączam klimy bez potrzeby - tzn. gdy jest zimniej na dworze niż chciałbym mieć w aucie.

Data: 2018-01-10 00:24:34
Autor: Marek S
W dniu 09-01-2018 o 22:19, Cavallino pisze:

A potem klimy nie można było wyłączyć, bo przez tydzień od włączenia z miejsca szyba zachodziła mgłą.
Dziękuję, postoję, nie włączam klimy bez potrzeby - tzn. gdy jest zimniej na dworze niż chciałbym mieć w aucie.

Tak czytam Twoją odpowiedź i szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem, co chciałeś powiedzieć koledze. Wydaje mi się, że jesienią i zimą klima używana jest częściej niż latem. Błyskawicznie zdejmuje parę z okien. 30s i znika.

W swoim aucie praktycznie nie ruszam ustawień. Wszystko samo się dzieje. Pojawia się wilgotne powietrze w kabinie (bo deszcz, bo mróz i chuchanie itp) - samoczynnie zmienia się wtedy kierunek nawiewu, jego siła, załącza się AC i grzanie. Para schodzi natychmiast również z szyb, na których nawiewu nie ma. Jak dla mnie bajka.

Wydaje się to być najbardziej rozsądnym scenariuszem. O co chodzi z tym tygodniem nieużywania klimy potem?

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-10 18:00:30
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .01.2018 o 22:19 Cavallino <cavallinoBEZ-SPAMU@konto.pl> pisze:

A potem klimy nie można było wyłączyć, bo przez tydzień od włączenia z  miejsca szyba zachodziła mgłą.
Dziękuję, postoję, nie włączam klimy bez potrzeby - tzn. gdy jest  zimniej na dworze niż chciałbym mieć w aucie.

Ja jeżdżę cały rok na AUTO. Ani jej nigdy nie włączam, ani nie wyłączam.
Jak potrzebuję osuszyć/odszronić przednią szybę to wciskam stosowny guzik.
Nigdy nie miałem żadnego szronu w aucie, nie przecieram szyby od wewnątrz  - wszystko działa jak powinno. Robię tak już w czwartym kolejnym aucie (w  poprzednich nie miałem klimy lub była ręczna) i nie pamiętam abym miał  problemy z parowaniem szyb.

TG

Data: 2018-01-09 21:54:06
Autor: Uzytkownik
[...]

Sprawa jest bajecznie prosta.

Jest zakaz pozostawiania uruchomionego silnika na postoju.

Co mówi PoRD o postoju?

30) postój pojazdu - unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków lub przepisów ruchu drogowego, trwające dłużej niż 1 minutę;

Aby nie trzeba było wyłączać silnika to należy nie doprowadzać do postoju. Zatem mniej jak co 1 minutę, należy autem ruszyć do przodu lub do tyłu np. o 1cm. ;)

Po każdym takim przestawieniu samochodu, silnik można pozostawić włączony jeszcze do minuty czasu. Podobnie też z postojem i parkowaniem w płatnych strefach.

Kiedyś nawet tak odesłałem z kwitkiem pasożyta w czarnym ubranku, który liczył, że nałoży na mnie karę za parkowanie w strefie płatnej.

Stałem z włączonym silnikiem, bo był upał i chodziła klima. Podszedł do mnie żeby sprawdzić czy mam wykupiony bilet. Ja w tym momencie cofnąłem auto. Doskoczył do mnie i szykuje się z aparatem foto oraz ze słowami, że będzie mi musiał wypisać opłatę dodatkową (karę) za parkowanie w strefie płatnego parkowania, bo nie dokonałem opłaty. Wspomniał też o karze za to że mam włączony silnik. Ja mu na to: pan się myli, bo ja nie parkuję, ani nie dokonałem postoju, ponieważ zgodnie z PoRD nie minęła jeszcze minuta od mojego zatrzymania. Po czym mówię, że musi mieć na uwadze, że mam w aucie rejestrator, który rejestruje jego zachowanie oraz nagrywa naszą rozmowę. Gość spojrzał na zegarek. Wychyliłem się przez okno i poprosiłem, żeby zszedł z jezdni, bo mi przeszkadza w jeździe. Po czym, kiedy jeszcze nie upłynęła minuta, znów przestawiłem auto o metr do przodu. Nie minęła kolejna minuta, znów cofnąłem. Gość zapytał co ja robię i dlaczego nie wyłączam silnika, po raz kolejny przypominając mi o karze za włączony silnik, a ja mu na to, że jeszcze jadę i mam zamiar zaparkować tylko jakoś nie potrafię się zdecydować, które miejsce będzie bardziej odpowiednie. Zobaczył, że go robię w ch....., machnął ręką i poszedł dalej robić zdjęcia innym samochodom i wypisywać kary. Tak stałem, zarazem jadąc przez chyba 15 minut, oczekując szanownej małżonki. Po czym odjechałem :)

Może bym i zapłacił tym pasożytom za ten postój, ale wtedy naprawdę nie miałem na tyle bilonu w kieszeni, aby zapłacić najniższą opłatę, która wynosiła 1zł, a rozmienić nie było gdzie. Do najbliższego sklepu było jakieś 100-150m, ale na drodze jednokierunkowej gdzie musiałbym objechać dookoła ok. 1km, żeby tam podjechać i przy tym nie było pewności czy znajdę tam miejsce. Poza tym widziałem tego pasożyta, że chodzi i wypisuje kary. Wiedziałem, że jak odejdę od auta, aby pieszo dojść do tego sklepu, aby rozmienić kasę to i tak mi wypisze karę.

Data: 2018-01-09 22:14:59
Autor: Marek S
W dniu 09-01-2018 o 21:54, Uzytkownik pisze:

[...]

Jak wóz Drzymały? :-D

Kiedyś nawet tak odesłałem z kwitkiem pasożyta w czarnym ubranku, który liczył, że nałoży na mnie karę za parkowanie w strefie płatnej.

Dobre! :-D
Czasem gdy jadę po kogoś to chwilę muszę postać. Jeśli będę chciał się kiedyś wykłócać przy okazji, przyda się ;-)

A co do korelacji z wątkiem, to blado może to wypaść bo gdy ruszysz przed minutą nie do końca odśnieżonym autem, to będzie drożej: 500zł.

--
Pozdrawiam,
Marek

Data: 2018-01-09 22:42:10
Autor: jerzu.xyz
On Mon, 08 Jan 2018 09:47:18 +0100, Marek <fake@fakeemail.com> wrote:

Czy ktoś już spotkał się z przypadkiem ukarania za włączony silnik?

A na chuj skrobać, jak auto może nie odpalić? Odpalamy, jak odpali,
skrobiemy :)

Data: 2018-01-13 22:36:47
Autor: Marek S
Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb
W dniu 08-01-2018 o 09:47, Marek pisze:

Czy ktoś już spotkał się z przypadkiem ukarania za włączony silnik?

Dla Waszej wiadomości: odśnieżanie przy włączonym silniku przez dowolną ilość czasu jest dozwolone gdy stoimy na np. parkingu przy jakiejś wspólnocie lokatorskiej, obok firm/sklepu itp. o ile te nie są oznakowane jako strefa zamieszkania lub strefa ruchu. Zakaz dotyczy dróg publicznych i oraz dróg niepublicznych z w/w oznaczeniami.

--
Pozdrawiam,
Marek

Mandat za niewłaściwe odmrazanie szyb