Mandaty za korzystanie z komórki także dla rowerzystów

Data: 2019-10-04 13:24:36
Autor: ąćęłńóśźż
Mandaty za korzystanie z komórki także dla rowerzystów
Data: 2019-10-04 14:59:25
Autor: Jan Cytawa
Mandaty za korzystanie z komórki także dla rowerzystów
ąćęłńóśźż pisze:

www.rp.pl/Prawo-drogowe/309189912-Mandaty-za-korzystanie-z-komorki-takze-dla-rowerzystow.html

czy ogladanie mapy jest zabronione?

Jan Cytawa

Data: 2019-10-05 13:10:46
Autor: cyklista
Jan Cytawa pisze:
ąćęłńóśźż pisze:

www.rp.pl/Prawo-drogowe/309189912-Mandaty-za-korzystanie-z-komorki-takze-dla-rowerzystow.html

czy ogladanie mapy jest zabronione?

Jan Cytawa

Nie jest, ani nic innego jak nie trzymasz telefonu w ręce.

--
Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus

Data: 2019-10-06 00:43:14
Autor: Olivander
Mandaty za korzystanie z komórki także dla rowerzystów
ciut trudniej trzymać nogą

(niedawno gadaliśmy o sygnalizowaniu nogami...)

Data: 2019-10-08 08:58:46
Autor: cyklista
Olivander pisze:
ciut trudniej trzymać nogą

(niedawno gadaliśmy o sygnalizowaniu nogami...)

hmm, jak mam telefon w uchwycie na rowerze to rzeczywiście trudno go noga obsługiwać :)

--
Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus

Data: 2019-10-08 09:05:15
Autor: Jan Cytawa
cyklista pisze:

www.rp.pl/Prawo-drogowe/309189912-Mandaty-za-korzystanie-z-komorki-takze-dla-rowerzystow.html

czy ogladanie mapy jest zabronione?

Nie jest, ani nic innego jak nie trzymasz telefonu w ręce.

Mape mam w smartfonie i czesto na nia patrze nie schodzac z roweru. Ponadto moj smarfon nie jest telefonem. Nie ma w nim karty i sluzy wylacznie jako komputer. Czy to ma byc zabronione?

Jan Cytawa

Data: 2019-10-08 09:07:33
Autor: Piotr Majka
W dniu 08.10.2019 o 09:05, Jan Cytawa pisze:

Mape mam w smartfonie i czesto na nia patrze nie schodzac z roweru. Ponadto moj smarfon nie jest telefonem. Nie ma w nim karty i sluzy wylacznie jako komputer. Czy to ma byc zabronione?

A na pl.rec.rowery powstał ten przepis, że tutaj o to wypytujesz? Idź zapytaj autora nowelizacji PORD.

Data: 2019-10-08 10:21:45
Autor: cyklista
Jan Cytawa pisze:
cyklista pisze:

[...]

Nie rozumiem tej dyskusji, jest przepis:
"
Kierującemu pojazdem zabrania się:
1)korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku;
"

więc gdzie widzicie problem?
jak będziesz trzymał w ręce to mandat, jak będzie w uchwycie to nie ma mandatu

powstał jakiś nowy przepis że się problem pojawił i takie bezsensowne dywagacje?

--
Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus

Data: 2019-10-08 11:03:49
Autor: Jan Cytawa
cyklista pisze:

[...]

Bo nie rozumiesz co czytasz. Trzymam w rece nie telefon tylko mape w smarfonie(bez funkcji telefonu). A ze wyglada jak telefon to nie moja wina.
Problem jest jak prawo jest za szczegolowe i probuje wszystko normowac. Wtedy wychodza takie kwiatki.

Jan Cytawa

Data: 2019-10-08 11:20:00
Autor: Andrzej W.
W dniu 2019-10-08 o 11:03, Jan Cytawa pisze:>
> [...]
> Problem jest jak prawo jest za szczegolowe i probuje wszystko normowac.

Można tu iść podobną drogą jak przy abonamencie RTV, czyli podstawowe/pierwotne przeznaczenie urządzenia.
Komputery pozwalają na oglądanie TV (tuner USB za kilka złotych) ale nie musisz płacić od nich abonamentu, większość smartfonów pozwala na odbiór stacji radiowych ale też nie płacisz abonamentu.

Jeśli więc używasz telefonu jako mapnika to nadal jest to telefon a wyświetlanie map jest funkcją dodatkową i bęc mandacik.
Przy tablecie zaś było by na odwrót, możesz sobie nim wymachiwać nawet jeśli ma włożoną kartę SIM, bo telefon w nim jest funkcją dodatkową, oczywiście pod warunkiem, że obie nogi trzymasz na pedałach lub podnóżku...
A tak naprawdę wszystko zależy od tego ile masz kasy na papugę i jak bardzo zabetonowany jest sędzia...

--
AWa.

Data: 2019-10-08 11:22:13
Autor: Piotr Majka
W dniu 08.10.2019 o 11:03, Jan Cytawa pisze:
cyklista pisze:

[...]

Ale Twoja wina, że skąpisz kilkanaście złotych na uchwyt do tego nie-telefonu żeby mieć obie dłonie na kierownicy. Chętnie zobaczę awaryjne hamowanie w Twoim wykonaniu podczas trzymania kierownicy jedną ręką, bo w drugiej masz swoją nawigację/mapę/whatever.

Data: 2019-10-08 11:42:55
Autor: cyklista
Jan Cytawa pisze:
cyklista pisze:

[...]

I o tym możemy podyskutować, gdyby była definicja telefonu albo zapis "urządzenie elektroniczne trzymane w ręce" to by było łatwiej.

Czy Twoje urządzenie rzeczywiście nie ma funkcji telefonu czy też ty jej nie używasz z dowolnego powodu? Bo jak było wyprodukowane z funkcją telefonu to spełnia według mnie i pewnie tez sądów przesłanki zastosowania tego przepisu.

ps. czy jadać na rowerze i trzymając obsługując dowolne urządzenie nie możemy dostać mandatu z innego przepisu o trzymaniu kierownicy obydwoma rekami?

--
Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus

Data: 2019-10-08 11:50:41
Autor: Liwiusz
W dniu 2019-10-08 o 11:42, cyklista pisze:
nie możemy dostać mandatu z innego przepisu o trzymaniu kierownicy obydwoma rekami?

Gdyby był taki przepis, to tak.

--
Liwiusz

Data: 2019-10-08 12:00:04
Autor: Piotr Majka
W dniu 08.10.2019 o 11:50, Liwiusz pisze:
W dniu 2019-10-08 o 11:42, cyklista pisze:
nie możemy dostać mandatu z innego przepisu o trzymaniu kierownicy obydwoma rekami?

Gdyby był taki przepis, to tak.

A wszystko musi być regulowane przepisami, a nie podyktowane rozsądkiem i wyobraźnią? Tak ciężko sobie wyobrazić jak zakończy się nagłe hamowanie kogoś kto w prawej dłoni trzyma telefon, a lewą kierownicę?
Chociaż, może jak ktoś po OTB wyląduje na betonie tą pustą głową, to więcej tego nie będzie robić.

Data: 2019-10-08 12:43:06
Autor: Liwiusz
W dniu 2019-10-08 o 12:00, Piotr Majka pisze:
[...]

Tutaj byłoby nie tylko niezgodnie z przepisami, ale i nierozsądne.

i wyobraźnią? Tak ciężko sobie wyobrazić jak zakończy się nagłe  > hamowanie kogoś kto w prawej dłoni trzyma telefon, a lewą kierownicę?

Miałem dwa hamowania z telefonem zakończone jego upadkiem, w jednym z przypadków wraz ze zbiciem szybki. Nie powiem, aby oduczyło mnie to trzymania telefonu, ale znam ryzyko.

Chociaż, może jak ktoś po OTB wyląduje na betonie tą pustą głową, to więcej tego nie będzie robić.

Ostre hamowanie to większa szansa na OTB, więc tu akurat bezpieczeństwo się zwiększa, bo większa szansa po prostu na wywrotkę na bok, a nie centralnie na głowę.

--
Liwiusz

Data: 2019-10-08 12:00:27
Autor: cyklista
Liwiusz pisze:
W dniu 2019-10-08 o 11:42, cyklista pisze:
nie możemy dostać mandatu z innego przepisu o trzymaniu kierownicy obydwoma rekami?

Gdyby był taki przepis, to tak.

No tak, jest tylko przepis o jednej ręce, więc wszystko pasuje. Jak mam telefon w uchwycie to sobie mogę na nim jedna ręka robić co chcę, a jak jednak trzymam w jednej a druga wtedy obsługuje mapę to już dostane mandat albo z jednego albo drugiego przepisu. (wiem, wiem, można ta sama ręką trzymać i obsługiwać)

--
Sprawdzone przez Kaspersky Anti-Virus

Data: 2019-10-08 12:13:08
Autor: Piotr Majka
W dniu 08.10.2019 o 12:00, cyklista pisze:
Liwiusz pisze:
[...]

Problem polega na odwróceniu uwagi podczas obsługi tego urządzenia, niż de facto ile masz dłoni na kierownicy. Zdecydowana większość w przypadku nagłego zdarzenia nie wyrzuci telefonu, tylko tą jedną ręką będzie używać hamulca. Z skutkiem raczej kiepskim - nie zahamujesz awaryjnie z ponad 20km/h trzymając kierownicę tylko jedną dłonią. Z jednej strony można by uznać przepis za nadgorliwy, bo na ścieżce rowerowej to taki delikwent rozkwasi sobie buzię o asfalt. Jego facjata, jego połamane palce/ręce.  Ale o zgrozo - widuje takich typów jeżdżących jezdnią pośród samochodów - a za nim jadą "troszkę" więksi, z większą prędkością. Nadal to on sobie krzywdę robi, ale czy na pewno chciałbyś być kierowcą który potrącił rowerzystę choć nie było w tym Twojej winy i z punktu litery prawa jesteś "czysty" ? Pytanie czysto retoryczne :)

Data: 2019-10-08 12:40:24
Autor: Liwiusz
Liwiusz pisze:
[...]

Nie wyobrażam sobie jazdy na rowerze ze 100% trzymaniem rąk na kierownicy. Już pomijając fakt, że nie mógłbym sygnalizować skrętów, to i nie mógłbym odgonić muchy z twarzy. O niewygodzie tylko napominając. Nie wierzę, aby jakikolwiek czynny rowerzysta mógł postulować bezwzględny obowiązek trzymania obu rąk na kierownicy.

--
Liwiusz

Data: 2019-10-08 12:56:05
Autor: Piotr Majka
W dniu 08.10.2019 o 12:40, Liwiusz pisze:

[...]

Słowo klucz - "odwrócenie uwagi" od tego co mamy przed sobą. Co innego jazda bez trzymanki ale z pełną świadomością i ogarnianiem tego co się dzieje wokół nas, bo złapanie kierownicy to kwestia poniżej 1 sekundy, a co innego zagapienie się w telefon i reakcja na coś kiedy "to" pojawiło się 2-3 metry przed rowerem.

Data: 2019-10-08 13:11:44
Autor: Liwiusz
W dniu 2019-10-08 o 12:56, Piotr Majka pisze:
[...]

I jak to się ma do nakazu trzymania 2 rąk na kierownicy?

--
Liwiusz

Data: 2019-10-08 13:23:20
Autor: Jan Cytawa
cyklista pisze:

ps. czy jadać na rowerze i trzymając obsługując dowolne urządzenie nie
możemy dostać mandatu z innego przepisu o trzymaniu kierownicy obydwoma
rekami?

A jest przepis, ktory naklada kare za trzymanie kierownicy jedna reka???

Jest tak:
Otóż zgodnie z art. 33 ust. 3 pkt 2 ustawy prawo o ruchu drogowym:

     3. Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się: (...)
     2) jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach;

Nie ma zadnego przepisu regulujacego co moge robic z druga reka.

Jan Cytawa

Data: 2019-10-08 14:19:29
Autor: ąćęłńóśźż
Mandaty za korzystanie z komórki także dla rowerzystów
A jest przepis zabraniający jazdy inwalidom?

Mandaty za korzystanie z komórki także dla rowerzystów