Manifold sos

Data: 2009-12-06 23:07:05
Autor: DerekL
Manifold sos
Witam,
Zamierzam zakupić twina i mam problem z wyborem manifolda. Czy ktoś poleci lub odradzi manifold sos - podobno nowa wersja zakręca się 2,5 obrotu i lekko chodzi ... ?.
Z góry dzięki za pomoc.

Pozdrawiam,
DerekL

Data: 2009-12-07 17:41:40
Autor: mirek_marciniak
Manifold sos
Stary mam -  nie polecam, nowego nie widzałem

M.

Data: 2009-12-07 17:53:36
Autor: tomq100
Manifold sos
Dnia 2009-12-07 17:41, Użytkownik mirek_marciniak napisał:
[...]

Ilość obrotów nie zależy od manifoldu. Jak chcesz to mogę Ci wyregulować tak, że będzie mniej niż jeden obrót. Natomiast rzeczywiście od konstrukicji i tego czy jest dobrze nasmarowany zależy czy chodzi lekko czy ciężko. Wg mnie sos to dobre manifoldy.

Data: 2009-12-07 17:38:24
Autor:
Manifold sos
tomq100 <tomq100@gmail.com> napisał(a):
Ilość obrotów nie zależy od manifoldu. Jak chcesz to mogę Ci wyregulować tak, że będzie mniej niż jeden obrót.

Zachowa taki sam wydatek jak dla pełnej ilości obrotów ? bez zmiany skoku
gwintu grzybka zaworu. pozdrawiam rc

Data: 2009-12-08 12:32:50
Autor:
Manifold sos
tomq100 <tomq100@gmail.com> napisał(a):
99 %

http://www.portalnurkowy.pl/forum/download/file.php?id=293&mode=view
Jak widzisz jestem złośliwy i pokazuję przykład w którym nie uzyskasz tak
dużego wydatku. To szczeliwo z prawej strony ma wgłębienie większe niż skok
gwintu (G1/8).

pozdrawiam rc

Data: 2009-12-08 15:02:30
Autor: tomq100
Manifold sos
Dnia 2009-12-08 13:32, Użytkownik demolant@gazeta.SKASUJ-TO.pl napisał:
[...]

Uzyskasz bez problemu wystarczy, że stożek ma inny kąt.
Przy okazji możesz sam sprawdzić ile z powiedzmy 4 obrotów gałką jest pracujących a ile jest proforma.

Data: 2009-12-08 14:12:40
Autor:
[...]

Jaki stożek ? zawory ze stożkowym zakończeniem nie są typowym rozwiązaniem
(polski patent wygasły). Skok gwintu grzybka zaworu to inna sprawa, na zamieszczonym zdjęciu są
drobnozwojowe. Kolejna sprawa to otwarcie na 1/4 średnicy daje duże przepływy
(równanie ciągłości strugi, tu masz dużo racji do zaworu CO2 w gaśnicy
śniegowej w której jest duży skok 1,5 mm). Ale czy na pewno w zaworach do
powietrza ?

pozdrawiam rc

Data: 2009-12-08 16:05:10
Autor: tomq100
Manifold sos
Dnia 2009-12-08 15:12, Użytkownik demolant@gazeta.SKASUJ-TO.pl napisał:
[...]

Zobacz sam co wysłałeś na zdjęciu. Gwint kończy się splanowanym stożkiem. To splanowanie wg Ciebie jaką ma wysokość 2-3mm. Wg mnie stanowi ok 1/3 do 1/4 całego sciętego stożka. To znaczy, że interesuje Cię 1/3 do 1/4 ilości obrotów które masz. Z tego co pozostało ile musisz kręcić żeby dostać 90-100 przepływu ? Jeden obrót to za dużo :-)

Data: 2009-12-08 15:41:15
Autor:
> [...]

Zobacz sam co wysłałeś na zdjęciu. Gwint kończy się splanowanym stożkiem. To splanowanie wg Ciebie jaką ma wysokość 2-3mm. Wg mnie stanowi ok 1/3 do 1/4 całego sciętego stożka. To znaczy, że interesuje Cię 1/3 do 1/4 ilości obrotów które masz. Z tego co pozostało ile musisz kręcić żeby dostać 90-100 przepływu ? Jeden obrót to za dużo :-)

Ten stożek z dziurą to grzybek zaworu bez szczeliwa, które jest z prawej
strony na dole. Ma głębokie wgniecenia bo butle były ładowane na gorąco. Tak
głębokie że 1 obrót nie otwiera zaworu nawet w 30%. I dodatkowo wypada,
blokując możliwość naładowania butli. Mniejsze wygniecenia są typowe.
http://www.portalnurkowy.pl/forum/viewtopic.php?f=31&t=427
Tu trochę więcej o wnętrzu zaworu.

pozdrawiam rc

Data: 2009-12-09 00:28:31
Autor: Włodek
Manifold sos

Użytkownik "tomq100" <tomq100@gmail.com> napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hfjbu0$j6n$1@news.onet.pl...
[...]

To ciekawe co piszesz. I aż dziw bierze że producent nie potrafi tak wyregulować swojego produktu aby nurek nie musiał kręcić gałami na okrągło? A może jednak nie chce w niektórych typach?

Zatem zdradź tajemnicę jak "wyregulujesz" zawór wieloobrotowy aby jego pełne otwarcie zawsze odbyło się w jednym obrocie?

Bo stożek na grzybku, na który wskazujesz w tej dyskusji, nie ma wiele do gadania gdy rozpatrujemy tłumienie przepływu na układzie gniado-grzybek. W tym przypadku na przepływ ma wpływ średnica gniazda, odległość szczeliny pomiędzy gniazdem i grzybkiem oraz gradient ciśnień pomiędzy stronami układu a także od gęstości medium.

W zaworach szybko otwierających się (zawory do powietrza za takie mogą uchodzić) aby w przybliżeniu uzyskać 90% przepływu max trzeba odsunąć grzybek od gniazda o około 70% średnicy gniazda (dla około 80% już wystarcza około 30% średnicy) (dane te są szacunkowe z pamięci w oparciu o charakterystykę zaworu dławiącego którą kiedyś przeglądałem) Czyli w naszych zaworach to około 2 mm  A ile to jest w przeliczeniu na obroty to już zależy od skoku gwintu grzybka. Przy skoku gwintu 1 mm będą to 2 obroty przy skoku 0,5 mm 4 obroty. Ale to jest i tak bez znaczenia gdy trzeba uwzględnić realne użytkowanie zaworu w jakimś okresie czasu przy uwzględnieniu zużycia naturalnego lub z błędów obsługi.

Zawsze mi się wydawało że ugięcie szczeliwa które pokazał rc w zaworach typu dławiącego wydłużają skok grzybka konieczny do pełnego otwarcia zaworu. Zatem przy wgniecionym szczeliwie grzybka rośnie ilość obrotów do uzyskania pełnego przepływu przez zawór (obserwowane w praktyce). Zastosowanie odpowiednio twardego szczeliwa ograniczy ugięcie ale i szczelność może być gorsza lub większej siły trzeba będzie użyć do pełnego odcięcia. Zatem w trakcie wieloletniej eksploatacji  ogranicza się wzrost obrotów do pełnego otwarcia przez stosowanie większej średnicy gniazda i/lub przez stosowanie twardszych szczeliw. Stąd producenci stosujący miększe szczeliwa dają dłuższe skoki grzybka aby zawsze nurek dostał tyle gazu ile powinien. Ci którzy stosują większe średnice gniazda lub zastosują twardsze szczeliwo mogą zmniejszyć skok grzybka w zaworze. Jednak najprościej jest wprowadzić większy skok gwintu aby zmniejszyć ilość obrotów.

Rozumiem że "regulacja" nie oznacza przeróbka?!

Znam przypadek śmiertelny w którym dławienie zaworu w wyniku nie pełnego otwarcia miało bezpośredni wpływ na zgon nurka pod wodą.

Dajesz gwarancje na tak "wyregulowany" zawór z wieloma obrotami z Twoim zaleceniem że wystarczy jeden obrót? Notabene aby uzyskać w sprawnym zaworze przepływ wystarczający nurkowi do jego potrzeb nie trzeba odsuwać na konstrukcyjnie przewidzianą pełną odległość grzybka od gniazda! W sprawnym zaworze trudno tak mało odkręcić zawór aby poczuć tłumienie przepływu na powierzchni! Jednak pamiętajmy że nurek nie widzi grzybka i zwykle nie jest w stanie ocenić wgniecenia zatem i jakości otwarcia. Nurek wiedzący w czym rzecz może szacunkowo ocenić zużycie szczeliwa w trakcie odkręcania. Nurek lawinowo zwiększa przepływ chwilowy gazu wraz ze zwiększaniem głębokości nurkowania lub wraz ze zwiększeniem wysiłku. Zatem aby nie było możliwości tłumienia przepływu i ograniczenia podaży gazu oddechowego zastosowano ogólną zasadę dobrej praktyki nurkowej polegającą na OTWIERANIU ZAWORU NA MAX.

Zalecisz nurkowi po Twojej "regulacji" odstąpienie od tych zasad?
Pozdrawiam Włodek

Manifold sos