Mapy Google a ich wykorzystanie

Data: 2009-10-04 11:37:31
Autor: ===Tomy===
Mapy Google a ich wykorzystanie
Dzień dobry.

Pewna firma tworząc swój serwis WWW postanowiła zamieścić mapy dojazdowe do
swojej siedziby. Do tego celu wykorzystała serwis map z google. Podczas edycji mapy (zrzuty ekranowe) poddała je modyfikacjom usuwając
informacje o prawach autorskich, znakach towarowych. Tymsamym publikujÄ…c
wycinek tak przygotowanej mapy pominęła kluczową informację o warunkach
licencji NAVTEQ i TANA. Firma nie skorzystała także z darmowej możliwości
wykorzystania interfejsu API Map Google.

Mapę w obszarze Polski udostepnia firma MultiNet™ z siedzibą w Warszawie. W świetle prawa zamieszczenie zmienionej mapy bez cech w/w do celów
komercyjnych jest złamaniem prawa autorskiego.

Jakie konsekwencje poniesie firma?

--
===Tomy===

Software is like sex:
it's better, when it's free!

Data: 2009-10-04 12:09:35
Autor: Zygmunt M. Zarzecki
[...]

Chcesz się zemścić na byłym pracodawcy, a sam tę mapę przygotowałeś?
:>

zyga
--
A fe, A psik, A ha

Data: 2009-10-04 12:35:26
Autor: ===Tomy===
Mapy Google a ich wykorzystanie
Dnia Sun, 04 Oct 2009 12:09:35 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

Chcesz się zem¶cić na byłym pracodawcy, a sam tę mapę przygotowałe¶?

Czy w pytaniu widzisz gdzie¶ kwestie o jakiej piszesz?

Do sedna. Niestety znajomy prowadz±cy firmę mał± firemkę komputerow± zlecił
wykonanie serwisu domorosłemu projektantowi stron WWW, przygotował i
zamie¶cił takie mapy w sieci. Konkurencyjna firma podpatrzyła, że kto¶
popełnił babola i nieoficjalnie (małe miasto) poszła plotka, że zgłosz±
sprawę do wła¶ciciela mapy. Nie wiem co poradzić koledze. Zapewne szybko
zlikwidować wadliwe mapy aby nie narażał się na dodatkowe perypetie.
Zapewne konkurencja ma już screenu i prze¶le zawarto¶ć map do ich
prawowitego wła¶ciciela. Tak wiem, życie jest okrutne.

Złamanie praw autorskich to złożony proces i zapewne będzie musiał
zado¶ćuczynić w postaci odszkodowania. W sieci jest masa podobnych
przypdaków i w większo¶ci osoby popełniaj±ce taki bł±d poddaj± się karze i
płac± odszkodowanie.

Wracaj±c do pytania: co może grozić za złamania praw autorskich w postaci
usunięcia znaków towarowych, informacji o prawach autorskich itd. O jakich
kwotach odszkodowania możemy mówić?

Pomiędzy koleg± a Zleceniobiorc± nie było żadnej umowy cywilno-prawnej więc
odpowiedzialno¶ć spadnie na wła¶cicila serwisu.

Analizuj±c zapisy: http://www.google.com/intl/pl_pl/help/terms_maps.html
http://code.google.com/intl/pl/apis/maps/index.html
stwierdzam już teraz, że będa kłopoty.

--
===Tomy===

Software is like sex:
it's better, when it's free!

Data: 2009-10-04 10:43:40
Autor: witek
===Tomy=== wrote:

Pomiędzy koleg± a Zleceniobiorc± nie było żadnej umowy cywilno-prawnej

jak nie było jak była skoro kto¶ zlecił a kto¶ zrobił.

Data: 2009-10-04 17:54:30
Autor: ===Tomy===
Dnia Sun, 04 Oct 2009 10:43:40 -0500, witek napisał(a):

jak nie było jak była skoro kto¶ zlecił a kto¶ zrobił.

Zlecenie na tzw. buzię. Z prawnego pkt. widzenia strona WWW należy do firmy
i to Ona poniesie odpowiedzialno¶ć. Niestety...

--
===Tomy===

Software is like sex:
it's better, when it's free!

Data: 2009-10-04 12:40:32
Autor: witek
===Tomy=== wrote:
[...]

Niestety firma sobie to odbije na zleceniobiorcy.

Data: 2009-10-05 10:21:11
Autor: Kapsel
Sun, 04 Oct 2009 12:40:32 -0500, witek napisał(a):

[...]

Niby jak? Umowy przecież nie podpisali, ciężko będzie udowodnić, że to on
zrobił.

Z drugiej strony - je¶li udowodni± - to wyjdzie, że zlecili pracę na czarno
i US będzie ¶cigać.

--
Kapsel
  http://kapselek.net

Data: 2009-10-06 18:45:58
Autor: ===Tomy===
Dnia Mon, 5 Oct 2009 10:21:11 +0200, Kapsel napisał(a):

Z drugiej strony - je¶li udowodni± - to wyjdzie, że zlecili pracę na czarno
i US będzie ¶cigać.

Dokładnie. Na razie jest cisza a support google Polska nie ma zielonego
pojęcia jak to interpretować ponieważ google map nie jest rzeczywistym
produktem dystrybuoowanym na Polskę lecz ogólno¶wiatowym serwisem WWW (info
od dziewczyny z biura we Wrocławiu). Jedno co potwierdziła to możliwo¶ć
stosowania map zgodnie z interfejsem API. O reszcie nie ma zielonego
pojęcia.

Trzeba byłoby zapytać się w anglojęzycznym formularzu. Zatem ochrona praw autorskich wg amerykańskiego prawa.

Co do zwalenia winy na webmastera - nie ma takiej możliwo¶ci. Dżentelmeńska
umowa o dzieło, odprowadzono podatek dochodowy 19% i żadnych zapisów o
odpowiedzialno¶ci. Nikt nie przewidział takiego obrotu sprawy. Wadliwe mapy
już usunięte i póki co jest cisza. Namówiłem kolegę aby nie wychodził przed
szerego i czekał na rozwój sytuacji.

--
===Tomy===

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym
następuj±cym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany
pogl±dów, bez podawania przyczyny.

Data: 2009-10-06 11:49:13
Autor: witek
===Tomy=== wrote:

Co do zwalenia winy na webmastera - nie ma takiej możliwo¶ci. Dżentelmeńska
umowa o dzieło, odprowadzono podatek dochodowy 19% i żadnych zapisów o
odpowiedzialno¶ci.

Brak zapisów o odpowiedzialno¶ci nie oznacza brak odpowiedzialnosci.

Webmaster użył map, do których nie miał prawa i webmasterowi można za to łeb ukręcić.

Data: 2009-10-04 13:51:27
Autor: crazy bejbi
===Tomy=== pisze:
Dnia Sun, 04 Oct 2009 12:09:35 +0200, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

Miałem podobn± sytuację:
zrobiłem jaki¶ czas temu screena z mapy miasta udostępnianej przez Urz±d Miejski na ich stronie. Dodałem kropkę w lokalizacj± firmy.
Oczywi¶cie zgłosiło się wydawnictwo map1 jako wła¶ciciel autorskich praw maj±tkowych wydawnictwa Cartall. Że s± złamane prawa autorskie i że ż±daj± kary w wysoko¶ci 3 krotnej warto¶ci zamieszczonego fragmentu mapy. Licencja na roczne zamieszczenie wynosiła co¶ koło 600 zł netto.
Zatem do zapłaty 1800 netto - jako¶ tak.
Prowadziłem przez chwilę korespondencję, potem oni zgłosili sprawę do prokuratury, bo niestety złamanie prawa autorskiego to jest sprawa karna a nie cywilna ... po przesłuchaniu na policji na którym byłem dałem spokój i zapłaciłem - bo gdyby to była sprawa cywilna, to bym powalczył - najwyżej bym przegrał (choć różne ekspertyzy mówiły, że niekoniecznie oni maj± rację - sprawa była nawet kiedy¶ w Chipie opisana). Niemniej ponieważ to sprawa karna, to stwierdziłem, że nie warto ryzykować dla głupiego 2000 zł potencjalnego zapisu w kartotece "skazany w sprawie karnej" :)

Inna sprawa, że najbardziej chciało mi sie ¶miać, jak Pani Policjantka na przesłuchaniu wyjęła maszynę do pisania i przy ogromnym stuku klawiszy zadała pytanie: "to tak wogóle to co pan ukradł ?" :)

Rada: usuń mapę. Jak kto¶ się upomni o prawa autorskie, to pewnie ma jaki¶ cennik i wtedy dopiero co¶ się bardziej wyja¶ni - choć s±dzę, że sprawa się rozejdzie po ko¶ciach. Screen konkurencji raczej nie będzie brany pod uwagę, bo s±dzę, że każdy stwierdzi, że mógł być spreparowany itd.

Wojtek

--
              ****** www.sklepzczesciami.pl ******
amortyzatory, sprzęgło, rozrz±d, sprężyny zawieszenia, żarówki H4, H7

Data: 2009-10-04 16:07:24
Autor: pmlb
Mapy Google a ich wykorzystanie
Miałem podobn± sytuację:
[ciach...]
[...]

Dziwna jest Polska... w UK nakazano by ci jedynie usuniecie takowego materialu.
A nie mozna po prostu odrysowac takiej mapy, zmieniajac ze dwa szczegoly?
I tak wiekszosci takie mapy nie sa interaktywne a jedynie sa bitmapapi w czym wiec problem?

Data: 2009-10-04 10:42:18
Autor: witek
pmlb wrote:
materialu.
A nie mozna po prostu odrysowac takiej mapy, zmieniajac ze dwa szczegoly?
Nie można.
Można sobie mapę co najwyżej narysować, ale nie odrysować.

Data: 2009-10-04 17:57:09
Autor: ===Tomy===
Dnia Sun, 04 Oct 2009 10:42:18 -0500, witek napisał(a):

Można sobie mapę co najwyżej narysować, ale nie odrysować.

Google dopuszcza możliwo¶ć wykorzystywania ich map pod warunkiem
zastosowania interfejsu API Map Google.

--
===Tomy===

Software is like sex:
it's better, when it's free!

Data: 2009-10-06 08:25:54
Autor: Przemek Lipski
Mapy Google a ich wykorzystanie

Użytkownik "witek" <witek7205@gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomo¶ci news:haafoq$5pk$2inews.gazeta.pl...
pmlb wrote:
materialu.
A nie mozna po prostu odrysowac takiej mapy, zmieniajac ze dwa szczegoly?
Nie można.
Można sobie mapę co najwyżej narysować, ale nie odrysować.

A kto¶ sprawdzi i udowodni, że twój rysunek to kopia? Jak to będzie odrysowane ze zdjęcia satelitarnego, to mog± się bujać...

Pozdrawiam Przemek

Data: 2009-10-06 09:43:17
Autor: pmlb

pmlb wrote:
[...]

Wydaje mnie sie, ze mu chodzilo o nazewnictwo. Odrysuj mape mowiac, ze ja rysujesz.. chyba, ze zle zrozumialem?

Data: 2009-10-04 21:06:58
Autor: Michał Pysz
Mapy Google a ich wykorzystanie
Zamieść dziś/jutro mapkę zgodną z Google terms.
Wątpię by Google upominało się o taki drobiazg a nawet jak gdyby to screen nie jest zbyt dobrym dowodem (mogę CI dowolny zrobić).

mp.

Data: 2009-10-04 22:13:39
Autor: crazy bejbi
Michał Pysz pisze:

screen nie jest zbyt dobrym dowodem (mogę CI dowolny zrobić).

Ostatnio się nad tym zastanawiałem - można np. u notariusza potwierdzić podpis. Czy nie można by "potwierdzić autentyczności screena" notarialnie ? np. przychodzę ze screenem, notariusz wchodzi na podany adres i potwierdza mi, że w dniu XXX o godzinie YYY screen zgadza się ze stanem faktycznym. Czy takie coś sie praktykuje ?

Wojtek

--
              ****** www.sklepzczesciami.pl ******
amortyzatory, sprzęgło, rozrząd, sprężyny zawieszenia, żarówki H4, H7

Data: 2009-10-04 15:51:06
Autor: witek
crazy bejbi wrote:
Michał Pysz pisze:

[...]

Sie nie praktykuje, bo notariusz nie może zagwarantować, że wszedł na właściwą stronę.

Data: 2009-10-05 00:28:09
Autor: Roman Rumpel
witek pisze:
crazy bejbi wrote:
Michał Pysz pisze:

[...]

Się praktykuje, ze notariusz sporządza akt notarialny, że wpisał w przeglądarkę adres i wyświetliło mu sie to, co wydrukowane.

--
Roman Rumpel    Skype: rumpel.roman   www.rumpel.pl
blog. To teraz taka moda. Piszesz od urodzenia do dzisiaj to ĹĽyciorys,

Data: 2009-10-04 18:44:32
Autor: witek
Roman Rumpel wrote:
witek pisze:
crazy bejbi wrote:
Michał Pysz pisze:

[...]

a to zupełnie co innego.

Data: 2009-10-04 22:18:01
Autor: karol
crazy bejbi pisze:
Michał Pysz pisze:

[...]

Mozna to by latwo podwazyć.
Skad np wiadomo jakie DNSy mial ustawione w komputerze notariusz?

Data: 2009-10-04 23:41:16
Autor: crazy bejbi
karol pisze:

Mozna to by latwo podwazyć.
Skad np wiadomo jakie DNSy mial ustawione w komputerze notariusz?

czy nie będzie tak, ze notariusz powinien sprawdzić czy domena istnieje w odpowiednim whois odpowiedniego rejestratora i jego dnsy rozwiązują poprawnie ta domenę ? Coś na wzór obowiązku zweryfikowania ksiąg wieczystych przez podpisaniem umowy sprzedaży ?
Choć pewnie moje oczekiwania to byt wiele ...?

Wojtek

Data: 2009-10-04 18:44:08
Autor: witek
crazy bejbi wrote:
karol pisze:

[...]

Ty sobie chyba jaja z notariusza robisz.

Choć pewnie moje oczekiwania to byt wiele ...?

no właśnie

Data: 2009-10-04 22:14:44
Autor: ===Tomy===
Mapy Google a ich wykorzystanie
Dnia Sun, 04 Oct 2009 21:06:58 +0200, Michał Pysz napisał(a):

Zamie¶ć dzi¶/jutro mapkę zgodn± z Google terms.
W±tpię by Google upominało się o taki drobiazg a nawet jak gdyby to screen nie jest zbyt dobrym dowodem (mogę CI dowolny zrobić).

W gło¶nych sprawach firma MAP1 (chyba wła¶ciciel portalu pilot.pl) jako
dowody zał±czał screeny i to im wystarczało. Było bardzo wiele spraw, w
których wygrywali. Zreszt± zrzut ekranowy jak najbardziej może być dowodem
w sprawie a je¶li konkurencja zrobiła co trzeba to już po ptokach :/

--
===Tomy===

Software is like sex:
it's better, when it's free!

Data: 2009-10-05 01:20:45
Autor: to
Mapy Google a ich wykorzystanie
===Tomy=== wrote:

Zresztą zrzut ekranowy jak najbardziej może być
dowodem w sprawie

Raczej niezbyt, a już na pewno nie jedynym, o ile skład sędziowski jest trzeźwy. Można spreparować dowolnego screena w kilka minut.

--
cokolwiek

Data: 2009-10-04 22:23:56
Autor: ===Tomy===
Mapy Google a ich wykorzystanie
Jeszcze kilka kluczowych i ważnych rzeczy:

"Mapy Google, w tym wyniki lokalnego wyszukiwania, mapy i zdjęcia, s±
udostępniane użytkownikowi tylko do osobistego, niekomercyjnego użytku."

"Mapy Google s± udostępniane użytkownikowi biznesowemu wył±cznie do użytku
wewnętrznego i nie mog± być redystrybuowane w celach komercyjnych.
Użytkownik może korzystać z danych map oraz wy¶wietlać je, używaj±c
Interfejsu API Map Google zgodnie z warunkami umowy interfejsu API."

"Użytkownik nie może usuwać b±dĽ w jakikolwiek inny sposób zmieniać
informacji o prawach autorskich, znakach towarowych lub innych prawach
własno¶ci intelektualnej umieszczonych w informacjach map i na zdjęciach.
Dane uzyskane przy użyciu aplikacji geokoduj±cej dla zawarto¶ci map s±
udostępniane w Mapach Google na warunkach licencji udzielanych przez firmy
Navteq North America LLC ("NAVTEQ"), Tele Atlas North America, Inc.
("TANA") oraz inne firmy zewnętrzne. Dane te podlegaj± ochronie z tytułu
praw autorskich i innych praw własno¶ci intelektualnej, stanowi±cych
własno¶ć firm NAVTEQ, TANA lub innych firm zewnętrznych b±dĽ udzielonych
tym firmom w stosownych licencjach. Korzystanie z niniejszych materiałów
podlega warunkom umowy licencyjnej. Użytkownik może ponosić
odpowiedzialno¶ć prawn± za jakiekolwiek nieupoważnione kopiowanie czy
ujawnianie niniejszych materiałów. Korzystanie z Map Google oznacza, że
użytkownik zgadza się uznać firmy NAVTEQ i TANA beneficjentami niniejszej
umowy."

Czyli nie ma API i były usnięte znaki towarowe. Ba, nawet grafik uci±ł
cze¶ciowy napis Google a resztę pozostawił. Gdyby było API ze wszystkimi warunkami dopuszczaj±cymi korzystanie z map
google temat by nie powstał :(

--
===Tomy===

Software is like sex: