Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   Mastyks na Warszawskiej, na Smoleńsk - remont n awierzchni

Mastyks na Warszawskiej, na Smoleńsk - remont n awierzchni

Data: 2009-09-15 04:49:44
Autor: Pil
Mastyks na Warszawskiej, na Smoleńsk - remont n awierzchni
Dwie dobre wiadomo¶ci z KRK:

1. Jak kto¶ chce zobaczyć legendarny mastyks grysowy barwiony, stosowany
od lat na ¶cieżkach rowerowych w Gdańsku, to w KRK naWarszawskiejnowa
¶cieżka rowerowa ma wła¶nie nawierzchnię z takiego mastyksu:

Jeżdżę t± tras± codziennie i bardzo się cieszę, że zrobili ¶cieżkę
wzdłuż Warszawskiej. Dzięki temu 95% trasy mam po ¶cieżkach. Niestety
nie rozumiem zachwytu mastyksem. Przewiduję, że najdalej za rok cała
¶cieżka będzie się nadawać do remontu. Dużym plusem mastyksu jest to,
że nie jest ¶lisko po deszczu (a jak ¶lisko może być można się
przekonać jad±c ¶cieżk± pod dworcem, gdzie jest beton pomalowany jak±¶
farb±). Z drugiej strony mastyks bardzo długo schnie i chlapie
jad±cych bez błotników. Największym problemem jest jednak trwało¶ć. W
Polsce jeszcze nie widziałem takich ¶cieżek, ale byłem ostatnio jaki¶
czas w Szwecji gdzie ¶cieżek jest dużo i w nienagannym stanie,
wszystkie poza tymi mastyksowymi, które s± całe pofałdowane i pełne
kolein.

A przy okazji, Marcin, czy kto¶ zwracał w Krakowie uwagę na bardzo
wysokie progi przy ¶cieżkowych przejazdach przez jezdnię. Przykładem
może być przejazd spod politechniki w stronę dworca pkp.

Pzdr,
Pil

Data: 2009-09-15 12:44:26
Autor: Jan Srzednicki
Mastyks na Warszawskiej, na Smoleńsk - remont nawierzchni
On 2009-09-15, Pil wrote:
Jeżdżę tą trasą codziennie i bardzo się cieszę, że zrobili ścieżkę
wzdłuż Warszawskiej. Dzięki temu 95% trasy mam po ścieżkach. Niestety
nie rozumiem zachwytu mastyksem. Przewiduję, że najdalej za rok cała
ścieżka będzie się nadawać do remontu. Dużym plusem mastyksu jest to,
że nie jest ślisko po deszczu (a jak ślisko może być można się
przekonać jadąc ścieżką pod dworcem, gdzie jest beton pomalowany jakąś
farbą). Z drugiej strony mastyks bardzo długo schnie i chlapie
jadących bez błotników. Największym problemem jest jednak trwałość. W
Polsce jeszcze nie widziałem takich ścieżek, ale byłem ostatnio jakiś
czas w Szwecji gdzie ścieżek jest dużo i w nienagannym stanie,
wszystkie poza tymi mastyksowymi, które są całe pofałdowane i pełne
kolein.

Ale to przecieĹĽ kwestia podbudowy, a nie samej warstwy wierzchniej!
Przecież ten mastyks to cieniutka warstwa, jakie może mieć znaczenie dla
wybrzuszeń bądź ich braku?

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2009-09-15 06:07:59
Autor: Pil
Mastyks na Warszawskiej, na Smoleńsk - remont n awierzchni
Ale to przecież kwestia podbudowy, a nie samej warstwy wierzchniej!
Przecież ten mastyks to cieniutka warstwa, jakie może mieć znaczenie dla
wybrzuszeń b±dĽ ich braku?

Brzmi logicznie, ale fakty s± takie, że asfaltowe ¶cieżki były super,
a te czerwone pozostawiały sporo do życzenia. Być może rzeczywi¶cie
nie ma to nic wspólnego z mastyksem.

Pzdr,
Pil

Data: 2009-09-15 15:55:51
Autor: arturbac
Mastyks na Warszawskiej, na Smoleńsk - remont nawierzchni
Pil pisze:
Ale to przecież kwestia podbudowy, a nie samej warstwy wierzchniej!
Przecież ten mastyks to cieniutka warstwa, jakie może mieć znaczenie dla
wybrzuszeń b±dĽ ich braku?

Brzmi logicznie, ale fakty s± takie, że asfaltowe ¶cieżki były super,
a te czerwone pozostawiały sporo do życzenia. Być może rzeczywi¶cie
nie ma to nic wspólnego z mastyksem.

Zalezy od podbudowy i kruszywa czy bylo uwalcowane/zaezebilo sie, to ono rozklada naprezenia na grunt. Im ciensza podbudowa tym mniejsze obciazenie pod którym nastapi plastyczne odksztalcenie.

Data: 2009-09-15 16:01:02
Autor: Coaster
Mastyks na Warszawskiej, na Smoleńsk - remont nawierzchni
Pil wrote:
Ale to przecież kwestia podbudowy, a nie samej warstwy wierzchniej!
Przecież ten mastyks to cieniutka warstwa, jakie może mieć znaczenie dla
wybrzuszeń b±dĽ ich braku?

Brzmi logicznie, ale fakty s± takie, że asfaltowe ¶cieżki były super,
a te czerwone pozostawiały sporo do życzenia. Być może rzeczywi¶cie
nie ma to nic wspólnego z mastyksem.

Co to "mastyks"? Mastyks, czy damara sa zywicami uzywanymi miedzy innymi do produkcji werniksow. Czy "mastyks" o ktorym mowa, to substancja oparta na zywicy mastyksowej? Czy to mylace uzycie niewlasciwego okreslenia?

--
PoZdR
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"More experienced cyclists learn to "get light"
for a fraction of a second while going over rough
patches; newbies tend to sit harder on the saddle,
increasing the risk of pinch flats."
Sheldon Brown: 1944 - 2008
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Data: 2009-09-15 17:07:46
Autor: Marcin Hyła
Mastyks na Warszawskiej, na Smoleńsk - remont nawierzchni
Coaster wrote:

Co to "mastyks"? Mastyks, czy damara sa zywicami uzywanymi miedzy innymi do produkcji werniksow. Czy "mastyks" o ktorym mowa, to substancja oparta na zywicy mastyksowej? Czy to mylace uzycie niewlasciwego okreslenia?

Słuszne pytanie, bo nazwa w topicu jest niepoprawna :-)

Chodzi o mastyks grysowy: mieszankę mineralno - bitumiczn± z dodatkami m.in tworzyw sztucznych, plastyfikatorów, celulozy (i czasem pigmentów) oraz _grysami_ (żwirkiem :-).

Po angielsku to się nazywa Stone Mastic Asphalt.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Mastyks_grysowy_SMA
http://en.wikipedia.org/wiki/Stone_mastic_asphalt

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Data: 2009-09-15 15:09:50
Autor: Marcin Hyła
Mastyks na Warszawskiej, na Smoleńsk - remont nawierzchni
Pil wrote:

Jeżdżę t± tras± codziennie i bardzo się cieszę, że zrobili ¶cieżkę
wzdłuż Warszawskiej. Dzięki temu 95% trasy mam po ¶cieżkach. Niestety
nie rozumiem zachwytu mastyksem. Przewiduję, że najdalej za rok cała
¶cieżka będzie się nadawać do remontu.

Byłoby zabawnie. Nie wiem, jak robili.

Dużym plusem mastyksu jest to,
że nie jest ¶lisko po deszczu (a jak ¶lisko może być można się
przekonać jad±c ¶cieżk± pod dworcem, gdzie jest beton pomalowany jak±¶
farb±). Z drugiej strony mastyks bardzo długo schnie i chlapie
jad±cych bez błotników. Największym problemem jest jednak trwało¶ć. W
Polsce jeszcze nie widziałem takich ¶cieżek,

¦cieżka z mastyksu wybudowana w GDA na Chełm w roku 2004 jest w stanie jakby nówka nie¶migana, tyle że s± ¶lady hamowań. Mastyks wbrew temu co piszesz jest nieporównywalnie _trwalszy_ od innych stosowanych warstw ¶cieralnych.

ale byłem ostatnio jaki¶
czas w Szwecji gdzie ¶cieżek jest dużo i w nienagannym stanie,
wszystkie poza tymi mastyksowymi, które s± całe pofałdowane i pełne
kolein.

Raczej w±tpię, mogłe¶ pomylić mastyks z emulsjami - np. pod Politechnik± ¶ciezka choć kolorystycznie podobna, to jest wykonana z betonu cementowego i pokryta emulsj±. Takie emulsje można kła¶ć na różnych nawierzchniach.

A przy okazji, Marcin, czy kto¶ zwracał w Krakowie uwagę na bardzo
wysokie progi przy ¶cieżkowych przejazdach przez jezdnię. Przykładem
może być przejazd spod politechniki w stronę dworca pkp.

Zwracać zwracał, na razie bezskutecznie.

marcin ha
--
Miasta dla rowerów http://www.rowery.org.pl

Mastyks na Warszawskiej, na Smoleńsk - remont n awierzchni

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona