"Matka przełożona nie udziela wywiadów"

Data: 2013-01-31 06:56:48
Autor: Grzegorz Z.
"Matka przełożona nie udziela wywiadów"
Siostry norbertanki z Krakowa ciągle szukają inwestora, który zechce
odkupić od nich całe osiedle razem z mieszkańcami. Jak nieoficjalnie
ustaliło TOK FM, zainteresowane są dwie duże firmy z Warszawy. Deweloper i
biuro architektów. Ale o swoje walczą też mieszkańcy. To prawie 90 osób.
Razem złożyli się na prawnika i szukają sposobu na odkupienie mieszkań, w
których żyją od wielu lat.

Ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości przy ul. Marglowej w Nowej Hucie
zniknęło ze stron jednej z krakowskich agencji po nagłośnieniu sprawy przez
TOK FM. Ale dopiero kilka dni temu norbertanki zerwały umowę na
pośrednictwo sprzedaży. Od razu w portalach ogłoszeniowych pojawiło się
prywatne ogłoszenie z bezpośrednim numerem kontaktowym do pełnomocnika
sióstr.

Pełnomocnik jest podejrzliwy

Dzwonimy i przedstawiamy się jako inwestor. - Sprzedaż jest zawieszona na
miesiąc - słyszymy w słuchawce. - Siostry chcą przedstawić ofertę
mieszkańcom, ale są niewielkie szanse, że ci ludzie wykupią domy. Za
miesiąc ogłoszenie będzie wznowione - mówi pełnomocnik sióstr. Kiedy
dopytujemy o szczegóły, robi się podejrzliwy i odkłada słuchawkę. Na
oficjalną rozmowę się nie zgadza, bo, jak mówi, nie ma upoważnienia.

Oferta? Nie wiemy

- Nic o żadnej ofercie dla nas nie wiemy - dziwi się pan Zbigniew. -
Pierwsze słyszę, siostry się do nas do tej pory nie odezwały - podkreśla.
Mieszkańcy liczą, że swoje domy będą mogli wykupić z bonifikatą. - Tu na
rynkowe ceny nikogo nie stać, a mieszkamy tu od lat. Tu są sami biedni
ludzie, ledwo wiążą koniec z końcem i siostry dobrze o tym wiedzą - dodaje.

Ulica Marglowa w Nowej Hucie to 19 domów, mieszka tam blisko 90 osób -
byłych pracowników kombinatu. Na początku lat 90. decyzją Komisji
Majątkowej teren od huty przejęły siostry norbertanki. O tym, że zakonnice
planują działkę sprzedać, lokatorzy nie mieli pojęcia. - Te domy miały
sprzedać nam - mówi Helena Synowska, która na Marglowej mieszka od
urodzenia, czyli 73 lata. - To nasze mieszkania, całe życie ciężko na nie
pracowaliśmy, zdarzało się, że i po 14 godzin w deszczu, na mrozie, a
teraz, jak zapłacę siostrom czynsz, to ledwo starcza mi na chleb, ziemniaki
i węgiel, a grzać trzeba - żali się. Mimo że pani Helena grzeje, w
mieszkaniu jest zimno i aż prosi się o remont. - Do remontów to siostry
skore nigdy nie były, wszystko robiliśmy na własną rękę - twierdzi pan
Zbigniew, jeden z mieszkańców. - Sam flizowałem łazienkę, wymieniałem okna,
bo i grzyb, i pleśń już tu były, ale nie wszystkich na to stać - opowiada.

Co z nami będzie?

Zanim siostry przejęły osiedle wraz z ziemią, bliźniaki na Marglowej były
służbowymi mieszkaniami pracowników huty. - Dostawaliśmy mniejsze wypłaty,
żadnych premii czy dodatków, wszystko za to, że tu mieszkamy - tłumaczy pan
Zbigniew. - Teraz nie wiemy, co z nami będzie.

Dlatego ludzie postanowili walczyć o swoje. Od kilku tygodni mają prawnika.
- To sprawa bardzo skomplikowana, materiał jest bardzo obszerny, ale dla
mnie to precedens w skali kraju, bo nie słyszałem wcześniej o tym, żeby w
podobnej sprawie mieszkańcy tak szybko się zorganizowali i byli tak
zdesperowani - mówi TOK FM adwokat Konrad Serafiński, pełnomocnik
lokatorów.

Co na to Watykan?

A zdesperowani są, pomocy szukają wszędzie. Obiecał ją także prezydent
Krakowa Jacek Majchrowski, ale być może okaże się niepotrzebna, bo nie
wiadomo, czy siostry na sprzedaż osiedla mają zgodę Watykanu.

Kilka tygodni temu w TOK FM mówił o tym dr Paweł Borecki z Uniwersytetu
Warszawskiego, ekspert prawa wyznaniowego. - Norbertanki wyceniły
nieroztropnie nieruchomość na 4,5 mln zł. To wyraźnie więcej niż
równowartość miliona euro. A zgodnie z kanonem 1292. Prawa kanonicznego
oraz dekretem Konferencji Episkopatu Polski w przypadku alienacji przez
instytucję kościelną [m.in. sprzedaży, dzierżawy, najmu - red.]
nieruchomości o równowartości przynajmniej miliona euro potrzebna jest
zgoda wyższych władz zakonnych i zgoda Stolicy Apostolskiej - tłumaczył.

Siostry milczą

Same siostry mimo wielokrotnych prób kontaktu rozmawiać na ten temat nie
chcą. - Matka przełożona nie udziela wywiadów - słyszymy w klasztorze. Ale
mieszkańcy się nie poddają. - Tylko gdzie jeszcze możemy szukać pomocy? -
zamyśla się Helena Synowska. - Chyba u Pana Boga - uśmiecha się. http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,13324249,Mieszkancy_z_Marglowej_chca_odkupic_mieszkania_od.html

--
"We are controlling the transmission"

Data: 2013-01-31 08:14:03
Autor: Przemysław M.
Dnia Thu, 31 Jan 2013 06:56:48 +0100, Grzegorz Z. napisał(a):

[...]

Wychodzi na to, żę siostryzczki chcą opylić stajenki. Co zrobią z taką
kasą, rozdadzą potrzebujacym?

--
"Jedną z zalet demokracji jest to, że nikt kto został wybrany
nie jest głupszy niż ci co go wybrali. Im głupszy jest ten wybrany, tym głupsi są ci co go wybierali..."

Data: 2013-01-31 08:27:28
Autor: Artur Kosmal
"Matka przełożona nie udziela wywi adów"
On Thu, 31 Jan 2013 08:14:03 +0100
Przemysław M. <BronimyPiSprzedPO@gaztea.pl> wrote:

> [...]

> których żyją od wielu lat.

Wychodzi na to, żę siostryzczki chcą opylić stajenki. Co zrobią z taką

Kupia zloto do kosciola. Wiadomo, ze bez zlota bog jest niczym.

--
Bóg jest miłością. Pwt 7,16

Data: 2013-01-31 08:58:44
Autor: Sevek
On 31/01/13 07:27, Artur Kosmal wrote:
[...]

ludziom w dupach sie przewraca, jakies mieszkania chca za bezcen, a
mosiezna korona wyglada strasznie nieprofesjonalnie

--
Sevek

Data: 2013-01-31 10:40:14
Autor: mkarwan
"Matka przełożona nie udziela wywiadów"
Użytkownik "Grzegorz Z." <torri@higginson.org> napisał w wiadomości news:ked12v$tja$1dont-email.me...

Z listów Grzegorza Z. tchórzliwie ukrywającego się za anonymizerem

"Przeciez juz nalezalem do seminarium duchownego, a wyrzucili mnie za
pedalstwo"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/9ebda8b1607f6a0a?hl=pl

"Tak, ja i mój partner."
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/a50eb25dd7f6ac48?hl=pl

"Serdecznie zydów nie znosze"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/2de9105554d4e52e?hl=pl
"spierdalaj Zydu"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/58f9dc37842a482b?hl=pl

"Nie lubie dzieci"
https://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/b96c58e80aad45aa?hl=pl

" Jestem prawnikiem"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/c5466853818aaf10?hl=pl

"Masz cos nie tak z tym lbem!"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/ec882cfb6109439a?hl=pl

"Za kazdy taki post powinno ci sie wyrywac pare tysiecy wlosów i wybijac
jeden zab."
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/6f969fb2ae0ae03d?hl=pl

"Zajebiemy dzisiaj mkarwana"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/3abdd1aa0c174ac3?hl=pl

"Co za skurwysyn"
https://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/6eed6f87eb6c04a0?hl=pl

"stado moherskiego bydla wychodzacego z kosciola"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/342e7d3b837d07b3?hl=pl

"Watykanskie totemy won z Polski!"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/a472c27183b8834e?hl=pl

"Mój oficer prowadzacy równiez tak uwaza"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/f99857d114119f2a?hl=pl

"i huj :)"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/6064ad8733dd4618?hl=pl

"O kurwa!"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/13170d7cc479cda3?hl=pl

"Rozjebalo mnie"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/0da237172c7c09a5?hl=pl

"O zesz kurwa"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/735c8000b655b53a?hl=pl

"Co ty kurwa "
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/a7305c3c70f25a21?hl=pl
"Jebany"
http://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/ec14c8342075f1fb?hl=pl
"Pierdolisz od rzeczy"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/d9d7d637e72a5ad4?hl=pl
"ale wez nie pierdol"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/e664a994ded103f6?hl=pl

"Gówno prawda"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/523a66587e2da510?hl=pl

"A teraz spierdalajcie"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/3aca36a9157ed006?hl=pl
"Obys zdychal dlugo i bolesciach"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/7b99cac811db7ebb?hl=pl
"Ty popierdolona kurwo!"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/51fafb78319eebaa?hl=pl
"Spierdalaj pedale!"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/b3e042ca774655b8?hl=pl

"Alez ja jestem skurwielem"
https://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/a0796e4133375fa8?hl=pl
"najebany jak swinia"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/1c1566508a8e386c?hl=pl

"Grzesia sobie zamów na telefon."
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/b4e4b38e4442ae39?hl=pl

"Oj boli dzisiaj dupa"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/c3917633a7fad87a?hl=pl
"Mam kurwa w dupie"
http://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/67d54e75ea2c4d92?hl=pl

"plwam na wasze sakramenta i na ten wasz kosciól"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/380f491375cfb03f?hl=pl

"Niechaj bedzie przeklety Bóg Ojciec i Syn, i Duch, i Matka Najswietsza, i
cale królestwo niebieskie"
https://groups.google.com/group/pl.soc.polityka/msg/8ea0b3856782ccb4?hl=pl

"KURWA NIE MAM NIESTETY"
http://groups.google.com/group/pl.soc.religia/msg/fe62c85440eafc86?hl=pl