Meritum - rozliczenie lokaty

Data: 2013-06-11 20:24:26
Autor: S
Meritum - rozliczenie lokaty
A to ciekawostka... Jest 11.06 godz. 20:20, wchodzę sobie na konto w Meritum, a tu rozliczenie lokaty z datą księgowania 12.06 w historii rachunku. Zatem przelewam sobie jeszcze dziś na KO. Przelew przychodzi... i zdaje się, iż odsetki dostałem za dziś jeszcze na lokacie i dostanę za 11.06 na KO. Czyżby podwójne oprocentowanie tego samego wkładu?
--
-- -- -- -- -- -
Pozdrawiam

Data: 2013-06-11 20:27:58
Autor: S
Meritum - rozliczenie lokaty
Dodam, że lokaty - mimo powrotu środków na ROR - nie zostały zerwane i wiszą w systemie, więc podaje mi w sumie dostępnych środków x2.

Data: 2013-06-11 20:53:40
Autor: osa
Meritum - rozliczenie lokaty
W dniu 2013-06-11 20:24, S pisze:
A to ciekawostka... Jest 11.06 godz. 20:20, wchodzÄ™ sobie na konto w
Meritum, a tu rozliczenie lokaty z datą księgowania 12.06 w historii
rachunku. Zatem przelewam sobie jeszcze dziÅ› na KO. Przelew
przychodzi... i zdaje się, iż odsetki dostałem za dziś jeszcze na
lokacie i dostanę za 11.06 na KO. Czyżby podwójne oprocentowanie tego
samego wkładu?

Na 99% przelew na KO zostanie zaksięgowany z datą 12.06

Data: 2013-06-11 21:15:00
Autor: S
W dniu 2013-06-11 20:53, osa pisze:
Na 99% przelew na KO zostanie zaksięgowany z datą 12.06

Masz rację. Przelew przychodzący już jest w historii, ale księgowany na jutro czyli 12.06. A ciekawe czy z ROR dałoby się kartą pociągnąć jeszcze dziś pieniądze z lokaty... Po 20-stej banki zamknięte, ale są wpłatomaty ;-)

--
-- -- -- -- -- -
Pozdrawiam

Data: 2013-06-11 21:17:32
Autor: MarekZ
Meritum - rozliczenie lokaty
Użytkownik "S"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:kp7t0g$inp$1@node1.news.atman.pl...

[...]

Na 90% by się dało.

Data: 2013-06-11 21:20:25
Autor: osa
W dniu 2013-06-11 21:15, S pisze:
[...]

Też się kiedyś zastanawiałem czy bankomat w konfrontacji z ich systemem ma jeszcze dziś czy już jutro i kasę da ;)

Data: 2013-06-11 21:21:49
Autor: MarekZ
Meritum - rozliczenie lokaty
Użytkownik "osa"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:kp7svs$qt6$5@dont-email.me...

Też się kiedyś zastanawiałem czy bankomat w konfrontacji z ich systemem ma jeszcze dziś czy już jutro i kasę da ;)

A jest tam w tym banku coś jak "saldo dostępne"?

Bo jak ono jest niezerowe, to bankomat powinien wypłacić...

Data: 2013-06-11 21:29:19
Autor: osa
W dniu 2013-06-11 21:21, MarekZ pisze:
[...]

Nie wiem bo nie mam już (ale bardziej jeszcze) konta. Obawiam się jednak, że 'saldo dostępne' może być też na 'jutro' bo ich system po 20. jest już chyba w przyszłości ;)

Data: 2013-06-12 09:18:12
Autor: Zbynek Ltd.
Meritum - rozliczenie lokaty
osa napisa³(a) :
W dniu 2013-06-11 21:21, MarekZ pisze:
U¿ytkownik "osa"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

Te¿ siê kiedy¶ zastanawia³em czy bankomat w konfrontacji z ich
systemem ma jeszcze dzi¶ czy ju¿ jutro i kasê da ;)

A jest tam w tym banku co¶ jak "saldo dostêpne"?

Bo jak ono jest niezerowe, to bankomat powinien wyp³aciæ...

Nie wiem bo nie mam ju¿ (ale bardziej jeszcze) konta. Obawiam siê jednak, ¿e 'saldo dostêpne' mo¿e byæ te¿ na 'jutro' bo ich system po 20. jest ju¿ chyba w przysz³o¶ci ;)

Bo jutro to dzi¶. Tyle ¿e jutro ;-)

    Zbyszek
PGP key: 0x1E6680DF

Data: 2013-06-11 21:33:42
Autor: S
[...]

Dostępna jest kwota z lokat wraz z odsetkami. Właśnie dlatego udało się zrobić przelew na KO, bowiem saldo było dodatnie. Tylko daty jutrzejsze. Zrobienie przelewu zewnętrznego nie miałoby oczywiście sensu, bo i tak jutro dopiero wyszedłby z Meritum. Więc chyba tylko w grę karta może wchodzić.

Niemniej... zaczynają mnie niepokoić te wszystkie systemy bankowe - Meritum robi sobie wycieczki do przyszłości, Millenium przyznaje, że mieli błąd w systemie, który naliczał cashback, komuś tam zły % na KO, Idea raz na jakiś czas albo nie zwraca środków z ping-ponga, albo ma problem z synchronizacją salda z historią, do tego mBank nowy też niekoniecznie sprawnie działa... no co za licho?

--
-- -- -- -- -- -
Pozdrawiam

Data: 2013-06-12 01:21:12
Autor: kks
Meritum - rozliczenie lokaty
W dniu wtorek, 11 czerwca 2013 21:33:42 UTC+2 u¿ytkownik S napisa³:
W dniu 2013-06-11 21:21, MarekZ pisze:

> U¿ytkownik "osa"  napisa³ w wiadomo¶ci grup

> A jest tam w tym banku co¶ jak "saldo dostêpne"?

> Bo jak ono jest niezerowe, to bankomat powinien wyp³aciæ...

Dostêpna jest kwota z lokat wraz z odsetkami. W³a¶nie dlatego uda³o siê zrobiæ przelew na KO, bowiem saldo by³o dodatnie. Tylko daty jutrzejsze. Zrobienie przelewu zewnêtrznego nie mia³oby oczywi¶cie sensu, bo i tak jutro dopiero wyszed³by z Meritum. Wiêc chyba tylko w grê karta mo¿e wchodziæ.

Niemniej... zaczynaj± mnie niepokoiæ te wszystkie systemy bankowe - Meritum robi sobie wycieczki do przysz³o¶ci, Millenium przyznaje, ¿e mieli b³±d w systemie, który nalicza³ cashback, komu¶ tam z³y % na KO, Idea raz na jaki¶ czas albo nie zwraca ¶rodków z ping-ponga, albo ma problem z synchronizacj± salda z histori±, do tego mBank nowy te¿ niekoniecznie sprawnie dzia³a... no co za licho?

-- -- -- -- -- -- -

Pozdrawiam

Szymon

Stosuj stara zasade.
Zaufanie zaufaniem, a kontrola musi byc.
Banki to w koncu instytucje zaufania publciznego, nie?

Data: 2013-06-12 09:56:49
Autor: Rafal M
On 11 Cze, 21:33, S <a...@wp.pl> wrote:

problem z synchronizacj± salda z histori±, do tego mBank nowy te¿
niekoniecznie sprawnie dzia³a... no co za licho?

Studenci na zleceniach piszacy oprogramowanie ;)

Pozdrawiam
Rafal

Data: 2013-06-12 10:30:05
Autor: Zbynek Ltd.
Meritum - rozliczenie lokaty
S napisa³(a) :

[...]

Czy te¿ w Alior Sync pracuj± t³umoki o inteligencji mniej rozgarniêtego trzecioklasisty.
Sk³ada³em reklamacje na wysoko¶æ money back w kwietniu i marcu. W³a¶nie dosta³em odpowied¼ w której obie reklamacje przemieszano, po³±czono, i rado¶nie zakomunikowano mi, ¿e 5% od kwoty 15,15z³ to 0,83z³. Tego to nawet maturzy¶ci giertychowscy by nie wymy¶lili.

    Zbyszek
PGP key: 0x1E6680DF

Data: 2013-06-12 19:22:13
Autor: mx
Meritum - rozliczenie lokaty
"MarekZ"  wrote A jest tam w tym banku coÅ› jak "saldo dostÄ™pne"?
Bo jak ono jest niezerowe, to bankomat powinien wypłacić...

Sprawdzone, wypłaci. Tylko małe ALE:
Wypłata w bankomacie przed północą spowoduje niedozwolony debet i naliczą odsetki.
Miałem, reklamowałem, nie uznali. To że ICH system wprowadza klienta w błąd ICH nie obchodzi.

Data: 2013-06-12 19:39:26
Autor: osa
W dniu 2013-06-12 19:22, mx pisze:
[...]

naliczÄ… odsetki.
Miałem, reklamowałem, nie uznali. To że ICH system wprowadza klienta w
błąd ICH nie obchodzi.

No i jakby mają rację... bo przed północą w dniu D dla nich jest już dzień D+1. A rozliczenie przychodzi z datą D, a w tym dniu kasy na rachunku nie było. Kto wie, może specjalnie tak to zaprogramowali... zawsze to ~4 godziny dziennie na złapanie klienta na niedozwolonym debecie!

Data: 2013-06-12 19:57:33
Autor: S
W dniu 2013-06-12 19:39, osa pisze:

[...]

Rzecz w tym, że fizycznie już była. Debetu nie liczą, gdy dzień wcześniej na KO trafia pieniądz, tylko go księgują fizycznie od razu, w historii dzień później. Swoją drogą nie liczyłem czy dobrze dopisali %. Mam nadzieję, że skoro oddali "szybciej" to jednak naliczyli prawidłowo. Cyrk byłby, gdyby nie dopisali ostatniego dnia "bo już oddali", a jednocześnie brali za debet "bo jeszcze nie było". ;-) Wszystkiego po bankach się można spodziewać.

--
-- -- -- -- -- -
Pozdrawiam

Data: 2013-06-12 20:02:54
Autor: osa
W dniu 2013-06-12 19:57, S pisze:
[...]

Fizycznie, ale nie księgowo i w tym tkwi szkopuł. Bo wypłacasz wg banku w dniu D+1, a obciążenie przychodzi z datą D czyli dla Meritka wypłacasz dzień wcześniej niż środki były (księgowo) dla Ciebie dostępne co skutkuje niedozwolonym debetem. Po prostu aktualnie system pozwala wypłacić kasę, której nie ma z punktu widzenia księgowego.

Data: 2013-06-12 20:14:37
Autor: S
W dniu 2013-06-12 20:02, osa pisze:

[...]

Nie wiem tylko czy to prawnie ma umocowanie, że bank sobie liczy raz D, innym razem D+1. Za chwilę może jeszcze D+7 albo D-7, jak mu się tam zachce...

--
-- -- -- -- -- -
Pozdrawiam

Data: 2013-06-12 20:39:00
Autor: osa
W dniu 2013-06-12 20:14, S pisze:
[...]

Obawiam się, że bank jest górą: ma kwit, że wypłata była w dniu X, a środków w dniu X nie było na rachunku. Jedynie można podważyć fakt, że bank autoryzował w tym dniu transakcję mimo braku środków na rachunku i to jest jakiś punkt zaczepienia. Pod warunkiem że mamy dowód, że była blokada autoryzacyjna w dniu X mimo, że nie było środków na pokrycie tej blokady. Bo przecież autoryzacji być nie musi, a na kliencie spoczywa obowiązek zapewnienia środków na rachunku.

Data: 2013-06-12 22:43:27
Autor: S
W dniu 2013-06-12 20:39, osa pisze:
[...]

Ale w dniu X środki są, bo wróciły wcześniej. Więc skoro mam środki na moim koncie to chyba mam prawo z nich korzystać.
Z drugiej strony bank zasilając mi konto dzień wcześniej wprowadził mnie w błąd. Przecież nie muszę wiedzieć, że to pieniądze z lokaty, która powinna się zakończyć dzień później. Zresztą dyspozycja była taka, iż PO zakończeniu kasa wraca, zatem jeśli bank zakończył umowę lokaty, zwrócił środki to mam prawo - chyba - domniemywać, iż umowa już nie obowiązuje. Jeśli teraz obciążyłby mnie debetem na skutek wprowadzenia w błąd (autoryzacja jest, środki są) to myślę, iż może to wyczerpywać znamiona przestępstwa z Art. 286 par. 1 kk. Choć pewnie udowodnienie byłoby trudne.

Wydaje mi się, że saldo podawane w serwisie transakcyjnym jest wiążące dla obu stron. Inaczej straciłby on rację bytu. Wszak dostając przelew o 11:00, o 12:00 mogę wyciągnąć pieniądze i byłoby dziwne, gdyby bank nagle policzył mi debet, bo ma 2 dni na księgowanie, więc niby kasa jest, ale tak naprawdę to będzie za 2 dni ;-) Dość absurdalna interpretacja. Skoro konto zostało zasilone to rozumiem, że przelew dotarł, pieniądze są do dyspozycji właściciela konta. Ktoś inaczej rozumie? ;-)

--
-- -- -- -- -- -
Pozdrawiam

Data: 2013-06-13 07:18:16
Autor: TrzyLinie
W dniu 2013-06-12 22:43, S napisał(a):
[...]

Ja rozumiem tak samo. To nie pierwszy przykład "innego" rozumienia
wydawałoby się "oczywistych oczywistości" przez banki ;) Do mojej listy
dziwnych banków należały BPHahaha i Mille, ale dziś, dopisuję sobie
Meritum :-/
--
TrzyLinie

Meritum - rozliczenie lokaty