Grupy dyskusyjne   »   pl.soc.polityka   »   Mierni na艣ladowcy Platona

Mierni na艣ladowcy Platona

Data: 2015-07-21 14:21:56
Autor: u2
Mierni na艣ladowcy Platona
http://24tp.pl/?mod=blog&u=116&id=28472

Niedawno si臋gn膮艂em po dzie艂o, kt贸ro jeszcze dziesi臋膰 lat temu fascynowa艂o mnie na r贸wni z najnowszymi osi膮gni臋ciami techniki komputerowej i telekomunikacyjnej. Dzisiaj, po latach wraca ono do mnie jak bumerang i odbija si臋 refleksj膮.

W Pa艅stwie - Platon usi艂uje stworzy膰 optymaln膮 ide臋 polis. Polis w kt贸rej racjonalna organizacja ca艂o艣ci jest gwarantem osi膮gni臋cia sprawiedliwo艣ci, a przynajmniej jej zr臋b贸w.
Tote偶 aby zaniecha膰 praktyk powszechnych w demokracji polegaj膮cych na pchaniu si臋 do w艂adzy bez baczenia na to, czy jest si臋 zwyk艂ym kmieciem, garncarzem, czy te偶 m臋drcem Platon proponuje podzia艂 spo艂ecze艅stwa  na grupy o 艣ci艣le wyznaczonych zadaniach. I tak jak wyr贸偶nia sk艂adniki duszy, tak samo dzieli spo艂ecze艅stwo. Filozofowie - rozum, wojownicy - odwaga, oraz lud - zaspokojenie potrzeb naturalnych. Ta Sophokratia mia艂a zajmowa膰 si臋 tylko i wy艂膮cznie sprawami polis. Ale 偶eby m贸c piastowa膰 takie stanowisko trzeba - wed艂ug Platona przej艣膰 przez g臋ste sito rekrutacji, kt贸re pozwoli wy艂oni膰 najlepszych bez 艂amania prawa i gwa艂cenia jakichkolwiek cn贸t obywatelskich.
I tak od 17 do 20 roku 偶ycia m艂ody cz艂owiek uprawia艂by gimnastyk臋. Od 20 do 30 roku g艂臋bokie studia filozoficzne. Lata 35-50 to lata sprawowania funkcji publicznych, aby po 50-tce doj艣膰 do po艂膮czenia wiedzy z rozumem.
  Je偶eli chodzi o 偶ycie osobiste, to Platon przedk艂ada艂 nad nie dobro powszechne. Wsp贸lnota rodzinna b臋dzie kojarzona na zasadzie losowania, uwzgl臋dniaj膮cego wiek i cechy najkorzystniejsze dla zrodzenia najzdrowszego potomstwa.
  Platon szwenda艂 si臋 po Sycylii, g艂osz膮c swoj膮 koncepcj臋 pa艅stwa, za co dwukrotnie zosta艂 pojmany. Dzi臋ki interwencji swoich przyjaci贸艂, za drugim razem  ocali艂 swoj膮 g艂ow臋 od niechybnego stryczka. U schy艂ku 偶ycia, Platon zacz膮艂 powa偶nie w膮tpi膰 w swoj膮 ide臋. Mo偶na by rzec 鈥 z艂o偶y艂 samokrytyk臋.


Kiedy ogl膮dam wiadomo艣ci, czytam codzienn膮 pras臋 鈥 nie mog臋 oprze膰 si臋 wra偶eniu, 偶e z tych no艣nik贸w informacji przemawiaj膮 do mnie jakie艣 n臋dzne plato艅skie kopie. Szubrawcy karmi膮cy pust膮 gadanin膮 (to si臋 teraz nazywa politycznym marketingiem, a wi臋c m贸wimy og艂upia艂emu mot艂ochowi to, co chce us艂ysze膰, ku zadowoleniu jego, a spokoju naszego) biedny i sponiewierany nar贸d.  Coraz to wymy艣lniejsze koncepcje na ratowanie Najdro偶szej Ojczyzny wyzieraj膮 z ka偶dego akapitu gazety, czy internetowego linku. Proste i jak zwykle genialne metody na uzdrowienie toczonego przez raka patologii oraz absurdu organizmu pa艅stwowego. Oto w艂a艣nie te biedne kreatury, co 偶yj膮 w prze艣wiadczeniu, 偶e maj膮 moralne prawo stylizowa膰 si臋 na platon贸w epoki internetu i telefonii kom贸rkowej.

R贸偶nica mi臋dzy samym Platonem, a nimi jest taka, i偶 Platonowi przysz艂o odpowiada膰 za swoj膮 koncepcj臋, z kolei naszym m臋drcom jeszcze nie zdarzy艂o si臋 odpowiedzie膰 za swoje knoty przed jakimkolwiek trybuna艂em. Nawet 鈥 jak pokazuj膮 co cztery lata wyniki wybor贸w, ten najwi臋kszy trybuna艂 鈥 jakim jest spo艂ecze艅stwo nie jest w stanie im zagrozi膰.
Bo i trudno si臋 temu dziwi膰.  Lata permanentnego marketingu politycznego niskich lot贸w zrobi艂o z g艂贸w dw贸ch - trzech pokole艅 Polak贸w dokumentne siano, kt贸re nie nadaje si臋 ju偶 do niczego innego jak podpa艂ka do propagandowego ogniska.

Pr贸by postawienia w miar臋 trze藕wej i obiektywnej diagnozy podj膮艂 si臋 kiedy艣 dziennikarz, Tomasz Lis w swojej ksi膮偶ce Co z t膮 Polsk膮? . Ksi膮偶ka, o kt贸rej jeszcze kilka lat temu by艂o g艂o艣no 鈥 dzisiaj posz艂a w zapomnienie.  Towarzysz膮cy wydaniu tej ksi膮偶ki entuzjazm 鈥 widoczny zw艂aszcza w艣r贸d m艂odzie偶y akademickiej opad艂 i tak naprawd臋 ma艂o kto ju偶 pami臋ta o kilkudziesi臋ciu wa偶kich pytaniach postawionych przez Lisa na jej kartach. Dla porz膮dku przypomn臋, 偶e o ksi膮偶ce Giertycha Kontrrewolucja m艂odych, niemal dwadzie艣cia lat po jej wydaniu tak偶e ma艂o kto pami臋ta, a je艣li ju偶 powr贸ci ona na pami臋膰- wywo艂uje na twarzach dziwny u艣mieszek. Z reszt膮 w tym ostatnim przypadku nale偶y si臋 zastanowi膰, czy sam Autor pami臋ta jeszcze o tym, co drzewiej publikowa艂.   Tez swoich ani nie odszczeka艂 pod sto艂em, ni 偶adnych sprostowa艅, ni samokrytyki 偶adnej te偶 nie z艂o偶y艂.

Tak wi臋c po raz wt贸ry zag艂臋biam si臋 w 艣rodki przekazu i czytam  o odchudzaniu rz膮dowej administracji, 艂膮czeniu rz膮dowych agencji i tak dalej, i tak dalej... 呕ycie uczy, 偶e z tych genialnych koncepcji na nowe pa艅stwo ju偶 nied艂ugo nie pozostanie 艣lad.  Jednak偶e przewaga ich nad Platonem jest taka, 偶e swoje 鈥 jak zawsze genialne wizje, testuj膮 praktycznie bez 偶adnych konsekwencji na obywatelach naszej biednej, um臋czonej polis. Platon tego szcz臋艣cia nie mia艂. Nie mia艂 do dyspozycji du偶ego pa艅stwa w 艣rodku Europy, pe艂nego og艂upia艂ych obywateli, na kt贸rych mo偶na dokonywa膰 coraz to wymy艣lniejsze eksperymenty.
Mo偶e dobrze, 偶e tak si臋 sta艂o. Przynajmniej dzisiaj Platon jest powa偶any jako m臋drzec, a nie wytykany palcami, 偶e 鈥瀦艂odziej i bandyta鈥. Mo偶e w艂a艣nie dzi臋ki temu Pa艅stwo plato艅skie uwa偶amy dzisiaj za klasyk臋 filozofii.

艢miem w膮tpi膰, czy kiedykolwiek Kontrrewolucja m艂odych, i Co z t膮 Polsk膮   urosn膮 do rangi plato艅skiego Pa艅stwa. 艢miem r贸wnie偶 w膮tpi膰 czy Gietrych z Lisem stan膮 si臋 ikon膮 my艣li spo艂ecznej i politycznej naszych czas贸w. Chyba lepiej, 偶ebym tego nie do偶y艂.

Dzie艅 dobry si臋 z Pa艅stwem



--
General Skalski o zydach w UB :

"Rozanski, Zyd, kanalia najgorszego gatunku, razem z Brystigerowa, Fejginami, to wszystko (...) nie byli ludzie."

prof. PAN Krzysztof Jasiewicz o zydach :

"Zydow gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, ze sa narodem
wybranym. Czuja sie oni upowaznieni do interpretowania wszystkiego,
takze doktryny katolickiej. Cokolwiek bysmy zrobili, i tak bedzie
poddane ich krytyce - za malo, ze zle, ze zbyt malo ofiarnie. W moim
najglebszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z Zydami, bo on do
niczego nie prowadzi... Ludzi, ktorzy uzywaj膮 slow 'antysemita',
'antysemicki', nalezy traktowac jak ludzi niegodnych debaty, ktorzy
usiluja niszczyc innych, gdy brakuje argumentow merytorycznych. To oni
tworza mowe nienawisci".

Data: 2015-07-21 15:38:29
Autor: Marek Czaplicki
Mierni na艣ladowcy Platona
u2 pisze na pl.soc.polityka w wtorek, 21 lipca 2015 14:21:

http://24tp.pl/?mod=blog&u=116&id=28472

Niedawno si臋gn膮艂em po dzie艂o, kt贸ro jeszcze dziesi臋膰 lat temu
fascynowa艂o mnie na r贸wni z najnowszymi osi膮gni臋ciami techniki
komputerowej i telekomunikacyjnej. Dzisiaj, po latach wraca ono do mnie
jak bumerang i odbija si臋 refleksj膮.

W Pa艅stwie - Platon usi艂uje stworzy膰 optymaln膮 ide臋 polis. Polis w
kt贸rej racjonalna organizacja ca艂o艣ci jest gwarantem osi膮gni臋cia
sprawiedliwo艣ci, a przynajmniej jej zr臋b贸w.

Oj kurna ilu jeszcze ludzi b臋dzie si臋 zaczytywa膰 w tym uczniu Sokratesa i nie dojdzie do wniosku, 偶e Platon "stworzy艂" t膮 ide臋, bo si臋 zapatrzy艂 na zwyk艂e mrowisko?

Data: 2015-07-22 08:23:58
Autor: Lord z Cowshed
Mierni na艣ladowcy Platona

kutas "u2" <u_2@o2.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:55ae3962$0$8370$65785112@news.neostrada.pl...
http://24tp.pl/?mod=blog&u=116&id=28472

Niedawno si臋gn膮艂em po dzie艂o, kt贸ro jeszcze dziesi臋膰 lat temu fascynowa艂o mnie na r贸wni z najnowszymi osi膮gni臋ciami techniki komputerowej i telekomunikacyjnej. Dzisiaj, po latach wraca ono do mnie jak bumerang i odbija si臋 refleksj膮.

Ale偶 ty jeste艣 m膮dry! Platona cytujesz!

Lord z Cowshed

Mierni na艣ladowcy Platona

Nowy film z video.banzaj.pl wi阠ej »
Redmi 9A - recenzja bud縠towego smartfona