Mieszkanie: Czyje b臋dzie?

Data: 2009-04-10 18:30:59
Autor: Piotr NetExpert
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Tristan pisze:
mam mieszkanie kupione przed 艣lubem. Teraz rodzice moi dok艂adaj膮 kas臋 i chc臋
kupi膰 wi臋ksze. Czy to nadal b臋dzie maj膮tek odr臋bny, czy 偶ona b臋dzie mia艂a
prawo do po艂owy?

Cala kasa na mieszkanie idzie ze sprzedazy twojego i darowizny od rodzicow, czy twoja zona (czy tez wy wspolnie) cokolwiek doklada?

Jezeli nic z majatku wspolnego do tego nie dokladasz, na podstawie art 33 pkt 10 KRO mieszkanie bedzie twoje. Pozostaje tylko upewnic sie, ze w przyszlosci nie bedzie mozna podwazyc tego faktu.

Obawiam sie, ze rady, ktore dosta艂es, o wpisaniu informacji o pochodzeniu pieniedzy w akt notarialny, nie sa najlepsze. Generalnie oswiadczenie jednego wspolmazlonka nie jest wystarczajacym dowodem na pochodzenie srodkow z majatku osobistego. Wydaje mi sie, ze notariusz nic tu nie zmieni (jezeli w ogole bedzie chcial to wpisac - niby jak ma to zweryfikowac?).

Byc moze wpisanie tego w akt notarialny cos by dalo, jezeli oboje byscie w nim to potwierdzili? Tylko po co macie tam byc oboje, skoro to ty kupujesz mieszkanie?

Samo wpisanie tylko ciebie w akt notarialny tez nic ci nie da. Gdybys kupowal mieszkanie za wspolne pieniadze i w akt notarialny wpisal tylko siebie, mieszkanie i tak byloby wspolne.

Wazne jest aby rodzice darowali pieniadze tylko tobie. Upewnij sie tez aby w przyszlosci ten fakt nie budzil watpliwosci. Tu mysle wystarczy odpowiednia umowa darowizny, przelew i pcc do US.

Dobrze by bylo aby pieniadze wplynely na twoj rachunek tuz przed zaplaceniem za mieszkanie. Im krocej beda lezaly, tym bardziej oczywiste bedzie to skad sie wziely.

Pamietaj, ze domniemuje sie, ze wszystko co kupujesz w trakcie malzenstwa stanowi majatek wspolny. Dzielac majatek bedziesz musial _udowodnic_, ze mieszkanie jest twoim odrebnym. Zadbaj o jak najwieksza ilosc niezbitych dowodow.

I jeszcze jedno. Jezeli po zakupie mieszkania wyremontujesz je (jesli na wtornym, albo zrobisz to po kolejnych 10 latach) lub wykonczysz (jesli nowe), tez bedzie mialo znaczenie skad na to poszly pieniadze. Mieszkanie nadal bedzie twoje, ale moze sie zdarzyc, ze bedziesz przy podziale musial zwrocic czesc nakladow.
Piotr Szafarczyk

http://www.netexpert.pl

Data: 2009-04-10 20:25:27
Autor: Cavallino
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
U偶ytkownik "Piotr NetExpert" <piotr.news@netexpert.wytnijabywyslac.net.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:

Pamietaj, ze domniemuje sie, ze wszystko co kupujesz w trakcie malzenstwa stanowi majatek wspolny.

I w艂a艣nie po to ma wpisa膰 info o maj膮tku odr臋bnym, 偶eby to domniemanie odwr贸ci膰.

Data: 2009-04-10 20:49:51
Autor: Piotr NetExpert
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Cavallino pisze:
Pamietaj, ze domniemuje sie, ze wszystko co kupujesz w trakcie malzenstwa stanowi majatek wspolny.

I w艂a艣nie po to ma wpisa膰 info o maj膮tku odr臋bnym, 偶eby to domniemanie odwr贸ci膰.

U notariusza? To moze ja czegos nie rozumiem. Wyjasnij.

Idzie do notariusza sam, czy z zona?
Jezeli z zona, co ma sie znalezc w umowie, skoro zona nie jest jej strona?
A moze zona idzie sama do notariusza i oswiadcza, ze mieszkanie nie jest jej?

Dla mnie tylko to ostatnie mialoby rece i nogi. Tylko piszesz, ze to on ma cos wpisac.
Piotr Szafarczyk

http://www.netexpert.pl

Data: 2009-04-10 20:56:09
Autor: Cavallino
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
U偶ytkownik "Piotr NetExpert" <piotr.news@netexpert.wytnijabywyslac.net.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:gro4em$lo4$1news.task.gda.pl...
Cavallino pisze:
[...]

Sam.

Dla mnie tylko to ostatnie mialoby rece i nogi. Tylko piszesz, ze to on ma cos wpisac.

No dok艂adnie.
Jak 偶ona b臋dzie chcia艂a zanegowa膰 pochodzeniu 艣rodk贸w z maj膮tku odr臋bnego to na musi to zrobi膰 i udowodni膰, nie odwrotnie.

Data: 2009-04-10 22:58:57
Autor: Piotr NetExpert
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Cavallino pisze:
Jak 偶ona b臋dzie chcia艂a zanegowa膰 pochodzeniu 艣rodk贸w z maj膮tku odr臋bnego to na musi to zrobi膰 i udowodni膰, nie odwrotnie.

No prosze cie.
Art 31 KRO - od tego wychodzimy. To jest zasada ogolna. Tak?
Mamy jednak Art 33 i jego punkt 10. To jest zasada szczegolna. Tak?

Dlaczego to zona ma cokolwiek udowadniac?

No to wezmy jeszcze:
w wyroku SN z dnia 17 maja 1985 r., III CRN 119/85 (OSPiKA 1986, nr 9-10, poz. 185) sformu艂owa艂 tez臋, 偶e w systemie obowi膮zuj膮cego prawa rodzinnego, przyjmuj膮cego jako zasad臋 re偶im ustawowej wsp贸lno艣ci maj膮tkowej, mo偶na skonstruowa膰 domniemanie, wed艂ug kt贸rego okre艣lone rzeczy w transakcji dokonywanej przez jednego tylko z ma艂偶onk贸w zosta艂y nabyte z maj膮tku dorobkowego w interesie (na rzecz) ustawowej maj膮tkowej wsp贸lno艣ci ma艂偶e艅skiej. Powo艂ane orzeczenie potwierdza zapatrywanie, 偶e wszystkie przedmioty nabyte w okresie ma艂偶e艅stwa pozostaj膮cego w ustroju wsp贸lno艣ci ustawowej wchodz膮 do maj膮tku wsp贸lnego niezale偶nie od ich charakteru i sposobu nabycia, a wi臋c niezale偶nie od tego, czy oboje lub jeden tylko ma艂偶onek je naby艂 oraz czy nabycie nast膮pi艂o na nazwisko obojga ma艂偶onk贸w lub tylko jednego z nich

To on bedzie musial udowodnic, ze zaistniala tu okolicznosc szczegolna. Oswiadczenie jednej ze stron, niewazne gdzie zapisane, nie stanowi zadnego dowodu. Jezeli oswiadcze, ze jestes mi winny 3mln, to mi oddasz?
Piotr Szafarczyk

http://www.netexpert.pl

Data: 2009-04-10 23:32:36
Autor: Cavallino
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
U偶ytkownik "Piotr NetExpert" <piotr.news@netexpert.wytnijabywyslac.net.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:

To on bedzie musial udowodnic, ze zaistniala tu okolicznosc szczegolna.

Jak rozumiem chodzi o faktyczny zakup ze 艣rodk贸w z maj膮tku odr臋bnego i darowizny.
Kt贸ra jak mnie pami臋膰 nie myli domy艣lnie wchodzi w艂a艣nie do maj膮tku odr臋bnego.

I dlatego to strona przeciwna musia艂aby to domniemanie wzruszy膰, wzgl臋dnie udowodni膰 偶e stan faktyczny by艂 inny ni偶 zapodany przez kupuj膮cego.

Data: 2009-04-11 06:33:11
Autor: Piotr NetExpert
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?

[...]

Tu ci臋 troch臋 wpu艣ci艂em w maliny. Remontu przy podziale rozlicza膰 nie b臋dziesz musia艂. Wyko艅czenie mieszkania tak. Jeszcze ciekawostka. Je偶eli chcia艂by艣 oszcz臋dzi膰 i samodzielnie np. po艂o偶y膰 pod艂og臋 lub pomalowa膰, b臋dzie to nak艂ad na mieszkanie z waszego maj膮tku wsp贸lnego.
Piotr Szafarczyk

http://www.netexpert.pl

Data: 2009-04-14 08:19:14
Autor: Dominik & Co
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Piotr NetExpert napisa艂(a):

[...]

A czemu niby to ma nie chcie膰? Z praktyki, bra艂em udzia艂 w takich
transakcjach (raz jako sprzedaj膮cy, raz jako kupuj膮cy) i nie by艂o z tym
najmniejszego problemu. Poza tym, o艣wiadczenie to raz- dwa, to dowody
na pochodzenie pieni臋dzy (umowa darowizny, akt sprzeda偶y poprzedniego mieszkania).

Sam mam mieszkanie jako maj膮tek osobisty, zakupione ze 艣rodk贸w
z maj膮tku osobistego w czasie trwania ma艂偶e艅stwa (bez um贸w zmieniaj膮cych
wsp贸lno艣膰 ustawow膮) i zapewniam- 偶adnych k艂opot贸w notariusz nie robi艂
i wiedzia艂, co napisa膰.

Samo wpisanie tylko ciebie w akt notarialny tez nic ci nie da. Gdybys kupowal mieszkanie za wspolne pieniadze i w akt notarialny wpisal tylko siebie, mieszkanie i tak byloby wspolne.

Powa偶nie? To kupno mieszkania nie jest czynno艣ci膮 przekraczaj膮c膮 zakres
zwyk艂ego zarz膮du maj膮tkiem wsp贸lnym i nie wymaga zgody wsp贸艂ma艂偶onka?
Chyba jak膮艣 nowelizacj臋 przegapi艂em...

Wazne jest aby rodzice darowali pieniadze tylko tobie. Upewnij sie tez aby w przyszlosci ten fakt nie budzil watpliwosci. Tu mysle wystarczy odpowiednia umowa darowizny, przelew i pcc do US.

To fakt.

Dobrze by bylo aby pieniadze wplynely na twoj rachunek tuz przed zaplaceniem za mieszkanie. Im krocej beda lezaly, tym bardziej oczywiste bedzie to skad sie wziely.

A tu ju偶 ROTFL.

--
Dominik (& k膮pany)
"Wszyscy chc膮 naszego dobra. Nie dajmy go sobie zabra膰." (Stanis艂aw Jerzy Lec)

Data: 2009-04-14 08:26:26
Autor: witek
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Dominik & Co wrote:

[...]

Darowizna z defincji idzie do maj膮tku odrebnego wi臋膰 nie ma si臋 co upewniac.

Data: 2009-04-15 09:30:47
Autor: Dominik & Co
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
witek napisa艂(a):

Darowizna z defincji idzie do maj膮tku odrebnego wi臋膰 nie ma si臋 co upewniac.

Niby tak, ale Art 33 KRiO:

"Do maj膮tku osobistego ka偶dego z ma艂偶onk贸w nale偶膮:
(..)
2) przedmioty maj膮tkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowizn臋
chyba 偶e spadkodawca lub darczy艅ca inaczej postanowi艂"

Zatem bez pisemnej umowy darowizny mo偶na wykr臋ca膰 kota ogonem,
偶e w艂a艣nie "darczy艅ca inaczej postanowi艂", tj. obdarowa艂 oboje ma艂偶onk贸w.

Data: 2009-04-15 07:21:18
Autor: witek
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Dominik & Co wrote:
witek napisa艂(a):

[...]

Nie.
bez pisemnej darowizny,w kt贸rej stoi, 偶e darowizna idzie do maj膮tku wsp贸lnego ma艂偶onek nie ma nic do gadania na temat darowizny.

Data: 2009-04-15 17:51:27
Autor: spp
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
witek pisze:

Nie.
bez pisemnej darowizny,w kt贸rej stoi, 偶e darowizna idzie do maj膮tku wsp贸lnego ma艂偶onek nie ma nic do gadania na temat darowizny.

Ale w takim przypadku bez pisemnej umowy darowizny (przelewu/przekazu) nie ma mowy o 偶adnej darowi藕nie. :)

--
spp

Data: 2009-04-14 20:33:28
Autor: Piotr NetExpert
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Dominik & Co pisze:
[...]

O艣wiadczenie czy dowody? Ja napisa艂em, 偶e samo o艣wiadczenie nic nie daje. Je偶eli masz na to dowody, b臋d膮 one tak samo dobre w razie przysz艂ych spor贸w jak wpis notariusza. (wpis notariusza b臋dzie mia艂 dodatkow膮 zalet臋)

[...]

I sprzedawca nie sprzeda ci mieszkania dop贸ki nie poka偶esz zgody 偶ony? Dlaczego uwa偶asz, 偶e to co napisa艂em nie jest prawd膮?

Dobrze by bylo aby pieniadze wplynely na twoj rachunek tuz przed zaplaceniem za mieszkanie. Im krocej beda lezaly, tym bardziej oczywiste bedzie to skad sie wziely.
A tu ju偶 ROTFL.

艢miej si臋, 艣miej. Ty masz do艣wiadczenia z kupowaniem do maj膮tku odr臋bnego, a ja mam do艣wiadczenia z bardzo trudnym podzia艂em maj膮tku. Uwierz, 偶e je艣li druga strona b臋dzie chcia艂a wyszarpn膮膰 jak najwi臋cej kasy dla siebie, b臋dzie potrafi艂a zeznawa膰 absolutnie wszystko.

W tym wypadku chodzi o to, 偶e je偶eli rachunek, kt贸ry b臋dzie u偶yty, jest u偶ywany tak偶e do bie偶膮cych/innych wydatk贸w, mo偶na pr贸bowa膰 udowodni膰, 偶e pieni膮dze z darowizny zosta艂y przejedzone (a wtedy przestaj膮 by膰 odr臋bne), a mieszkanie zosta艂o kupione z innych wp艂yw贸w (wsp贸lnych).
Piotr Szafarczyk

http://www.netexpert.pl

Data: 2009-04-15 09:25:15
Autor: Dominik & Co
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Piotr NetExpert napisa艂(a):

[...]

Poczytaj KRiO, Art 37. Chyba, 偶e jak wspomnia艂em,
przegapi艂em jak膮艣 nowelizacj臋.

"搂 1. Zgoda drugiego ma艂偶onka jest potrzebna do dokonania:
1) czynno艣ci prawnej prowadz膮cej do zbycia, obci膮偶enia, odp艂atnego nabycia
nieruchomo艣ci lub u偶ytkowania wieczystego, jak r贸wnie偶 prowadz膮cej
do oddania nieruchomo艣ci do u偶ywania lub pobierania z niej po偶ytk贸w"

"搂 4. Jednostronna czynno艣膰 prawna dokonana bez wymaganej zgody drugiego
ma艂偶onka jest niewa偶na."

[...]

Pr贸bowa膰 udowadnia膰 mo偶na wszystko, nawet najbardziej absurdalne rzeczy.

Data: 2009-04-15 10:11:22
Autor: Piotr NetExpert
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Dominik & Co pisze:
[...]

Scenariusz:
1. Dostaj臋 od rodzic贸w pieni膮dze do r臋ki.
2. Kupuj臋 za nie mieszkanie. Pieni膮dze z darowizny, wi臋c mieszkanie moje.
3. W akcie notarialnym podaj臋 siebie jako kupuj膮cego i wpisuj臋 siebie do KW
4. Po latach 偶ona nagle "zapomina" jak to by艂o, oficjalnie robi takie oczy, 偶e nie jest wpisana w KW, utrzymuje, 偶e oczywi艣cie wyra偶a艂a zgod臋, a pieni膮dze na zakup pochodzi艂y z maj膮tku wsp贸lnego. 呕膮da dopisania siebie do KW, a w przysz艂o艣ci po艂owy warto艣ci mieszkania.

W jaki spos贸b art 37 mnie przed tym ratuje?
Piotr Szafarczyk

http://www.netexpert.pl

Data: 2009-04-15 10:39:27
Autor: spp
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Piotr NetExpert pisze:

Scenariusz:
1. Dostaj臋 od rodzic贸w pieni膮dze do r臋ki.

"
Przekazanie w formie darowizny 艣rodk贸w pieni臋偶nych bezpo艣rednio na rzecz osoby trzeciej ... skutkuje niespe艂nieniem warunku zwolnienia okre艣lonego w art. 4a ust. 1 pkt 2 u.p.s.d., tj. udokumentowania, i偶 艣rodki pieni臋偶ne stanowi膮ce przedmiot umowy darowizny zosta艂y przekazane obdarowanemu na jego rachunek bankowy lub rachunek w SKOK, lub za po艣rednictwem poczty w drodze przekazu pocztowego.
"

B艂膮d- p艂acisz podatek.

--
spp

Data: 2009-04-15 12:57:01
Autor: Piotr NetExpert
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
spp pisze:
1. Dostaj臋 od rodzic贸w pieni膮dze do r臋ki.

B艂膮d- p艂acisz podatek.

Oczywi艣cie. Przyjmijmy, 偶e p艂ac臋, je偶eli US mnie na tym nakryje. W jaki spos贸b fakt zap艂acenia lub nie podatku wp艂ywa na p贸藕niejsze prawa do mieszkania?
Piotr Szafarczyk

http://www.netexpert.pl

Data: 2009-04-15 17:52:51
Autor: spp
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Piotr NetExpert pisze:

[...]

US ma pierwsze艅stwo? ;)

--
spp

Data: 2009-04-15 10:56:38
Autor: Dominik & Co
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Piotr NetExpert napisa艂(a):

Scenariusz:
1. Dostaj臋 od rodzic贸w pieni膮dze do r臋ki.

B艂膮d. Nie ma 偶adnego dowodu darowizny.

[...]

W taki, 偶e nie m贸g艂by艣 naby膰 mieszkania jako maj膮tek wsp贸lny bez jej zgody
wyra偶onej expresis verbis (w prawie nie ma "domniemania zgody").

Czyli albo mieszkanie jest tylko Twoje, albo- je艣li udowodni Ci, 偶e pieni膮dze
na zakup nie mog艂y pochodzi膰 z Twojego maj膮tku osobistego- czynno艣膰 prawna
jest niewa偶na. Oczywi艣cie IMO.

Data: 2009-04-15 13:07:02
Autor: Piotr NetExpert
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Dominik & Co pisze:
1. Dostaj臋 od rodzic贸w pieni膮dze do r臋ki.
B艂膮d. Nie ma 偶adnego dowodu darowizny.

Oczywi艣cie. W tym scenariuszu 艣wiadomie "pope艂niam" ten b艂膮d, aby pokaza膰, 偶e samo o艣wiadczenie nie wystarczy. Potrzebne s膮 dowody.

W taki, 偶e nie m贸g艂by艣 naby膰 mieszkania jako maj膮tek wsp贸lny bez jej zgody
wyra偶onej expresis verbis (w prawie nie ma "domniemania zgody").

To zr贸bmy ankiet臋. Kto spisa艂 umow臋 ze swoim wsp贸艂ma艂偶onkiem przed zakupem mieszkania? ;-)

Czyli albo mieszkanie jest tylko Twoje, albo- je艣li udowodni Ci, 偶e pieni膮dze
na zakup nie mog艂y pochodzi膰 z Twojego maj膮tku osobistego- czynno艣膰 prawna
jest niewa偶na. Oczywi艣cie IMO.

Je偶eli czynno艣膰 prawna mia艂aby by膰 niewa偶na, to mieszkanie nie by艂oby ani m臋偶a, ani 偶ony. W ko艅cu zakup by艂 niewa偶ny.
Mi si臋 wydaje, 偶e zgodnie z KRO zak艂ada si臋, 偶e mieszkanie jest wsp贸lne i uchybienie polegaj膮ce na przekroczeniu zwyk艂ego zarz膮du tego nie zmienia. Oczywi艣cie IMO.
Piotr Szafarczyk

http://www.netexpert.pl

Data: 2009-04-15 13:23:48
Autor: Cavallino
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
U偶ytkownik "Piotr NetExpert" <piotr.news@netexpert.wytnijabywyslac.net.pl> napisa艂 w wiadomo艣ci news:

To zr贸bmy ankiet臋. Kto spisa艂 umow臋 ze swoim wsp贸艂ma艂偶onkiem przed zakupem mieszkania? ;-)

Ja zanaby艂em dzia艂k臋 razem z ma艂偶onk膮, od razu j膮 odpowiednio dziel膮c na maj膮tki odr臋bne.

Data: 2009-04-15 17:04:15
Autor: spp
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Piotr NetExpert pisze:

To zr贸bmy ankiet臋. Kto spisa艂 umow臋 ze swoim wsp贸艂ma艂偶onkiem przed zakupem mieszkania? ;-)

Ja. :)

--
spp

Data: 2009-04-15 10:27:06
Autor: witek
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
spp wrote:
Piotr NetExpert pisze:

To zr贸bmy ankiet臋. Kto spisa艂 umow臋 ze swoim wsp贸艂ma艂偶onkiem przed zakupem mieszkania? ;-)

Ja. :)

Frajer, by艂o si臋 maj膮tku dorabia膰 przed 艣lubem.  :)

Data: 2009-04-16 07:39:37
Autor: Dominik & Co
Mieszkanie: Czyje b臋dzie?
Piotr NetExpert napisa艂(a):

Oczywi艣cie. W tym scenariuszu 艣wiadomie "pope艂niam" ten b艂膮d, aby pokaza膰, 偶e samo o艣wiadczenie nie wystarczy. Potrzebne s膮 dowody.

Oczywi艣cie. Ci臋偶ar udowodnienia faktu spoczywa na osobie,
kt贸ra z faktu tego wywodzi skutki prawne.

Je偶eli czynno艣膰 prawna mia艂aby by膰 niewa偶na, to mieszkanie nie by艂oby ani m臋偶a, ani 偶ony. W ko艅cu zakup by艂 niewa偶ny.

Zgadza si臋- tak stanowi prawo.

Mi si臋 wydaje, 偶e zgodnie z KRO zak艂ada si臋, 偶e mieszkanie jest wsp贸lne i uchybienie polegaj膮ce na przekroczeniu zwyk艂ego zarz膮du tego nie zmienia. Oczywi艣cie IMO.

A na jakiej podstawie? KRiO wyra藕nie m贸wi- brak zgody=>czynno艣膰 prawna
niewa偶na.