Mieszkowi monety bili Żydzi

Data: 2010-02-16 21:27:08
Autor: boukun
Mieszkowi monety bili Żydzi
Fragmenty rozmowy z prof. Samsonowiczem:

>U nas monety zaczęto bić dopiero w X wieku, czym trudnili się
mincerze, najprawdopodobniej żydowscy.

Żydowscy?

Świadczą o tym napisy na monetach. Ma pan przy sobie banknot
dziesięciozłotowy? Tu na rewersie jest moneta Mieszka I, z hebrajskimi
literami.

Co za cios w samo serce nacjonalistów.

A dlaczego?

Bo tu z jednej strony mieczyk Chrobrego w klapie, a tu tatusiowi
Bolesława monety bili Żydzi.

Oni jeszcze większe kłopoty powinni mieć z chrześcijaństwem, ale wróćmy
do monet. Na pobrzeżu Bałtyku znaleziono kilkadziesiąt tysięcy skarbów,
czyli monet pochodzących ze wszystkich stron świata - bitych w
cesarstwie Karolingów, na terenie Wielkiej Brytanii, a przede wszystkim
bizantyjskich i arabskich. Zakopywano je w ziemi, ponieważ pójście na
targ z dinarem karolińskim czy dirhamem arabskim nie zawsze było sensowne.

Rozumiem, że przywozili je kupcy, ale po co?

My byliśmy dostarczycielami niesłychanie atrakcyjnego towaru - niech pan
to weźmie w cudzysłów - czyli ludzi, niewolników.

Hm, sprzedawaliśmy braci Słowian?

Jak tatuś miał zbyt wiele córeczek, to niektóre oddawał. Niektórzy szli
też po to, aby służyć w armiach muzułmańskich, inni trafiali na galery,
a jeszcze inni - nieco poszkodowani fizycznie - do haremów.(...)

Chrzest był dla Mieszka decyzją polityczną, nie religijną.

Oczywiście, że tak. Na temat wyboru religii mamy bardzo ciekawe
świadectwo pochodzące z Rusi Kijowskiej. Jej władca Włodzimierz Wielki,
późniejszy święty prawosławny, rozważając, jaką przyjąć religię,
zaprosił do siebie Żydów, muzułmanów, Niemców i Greków. Co prawda
relacja jest bardzo tendencyjna, ale ciekawie oddaje stan ówczesnej
świadomości. Otóż Żydzi mówili, że są narodem wybranym, ale Włodzimierz
się dowiedział, że nawet nie mają własnego państwa. Muzułmanie zachęcali
go opowieścią o raju i hurysach, więc, jak mówi kronika, "Włodzimierz
słuchał ich chętnie, bo był bardzo chutliwy", ale zdyskwalifikował ich w
jego oczach zakaz picia alkoholu.

Już w X wieku takie herezje na Rusi nie przeszły?

A skąd! Papiści z kolei nie zrobili na Włodzimierzu wrażenia, bo byli
biedni, dopiero wspaniała wizja Bizancjum go przekonała. My mieliśmy
bliższe kontakty z Zachodem, stąd wybór Rzymu. W X wieku chrzest
przyjęło siedem państw europejskich. Nie chcę prowadzić tu
historiozoficznych rozważań, ale warto zauważyć, że schyłek X wieku to
czas kryzysu papiestwa, a jednocześnie największe rozprzestrzenienie
chrześcijaństwa. Schyłek XIV wieku to również kryzys papiestwa, a
jednocześnie Polska chrystianizuje ostatnie wielkie pogańskie państwo
Europy - Litwę.<

http://www.rp.pl/artykul/433187_Piast_wychodzi__z_czarnej_dziury.html

Data: 2010-02-16 22:29:44
Autor: awe
Mieszkowi monety bili Żydzi
Przeciez wszyscy o tym wiedza. Tu na psp tez o tym bylo
awe

Data: 2010-02-16 22:24:19
Autor: boukun

Użytkownik "awe" <fakej2345@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:hlf2ei$re6$1news.onet.pl...
Przeciez wszyscy o tym wiedza. Tu na psp tez o tym bylo
awe

Możliwe, ale ja to widocznie przeoczyłem...

boukun

Data: 2010-02-17 02:02:04
Autor: awe

Użytkownik "boukun" <boukun@neostrada.pl> napisał w wiadomości news:hlf2m9$872$1mx1.internetia.pl...

[...]

-- -- -- --
musiales. bylo na psp. ale sie nie przejmuj. w tamtych czasach trudno bylo o kogos kto umial bic monete
awe

Data: 2010-02-17 01:05:36
Autor: brat_olin
Mieszkowi monety bili Żydzi

"boukun" <boukun@neostrada.pl> wrote

Fragmenty rozmowy z prof. Samsonowiczem:
 >U nas monety zaczęto bić dopiero w X wieku, czym trudnili się
mincerze, najprawdopodobniej żydowscy.

Znaczy Chazarzy?

--
Smart questions to stupid answers

Data: 2010-02-17 13:58:32
Autor: awe

Użytkownik "brat_olin" <brat_olin@yahoo.com> napisał w wiadomości news:hlfb6t$fj2$1news.onet.pl...

"boukun" <boukun@neostrada.pl> wrote

Fragmenty rozmowy z prof. Samsonowiczem:
 >U nas monety zaczęto bić dopiero w X wieku, czym trudnili się
mincerze, najprawdopodobniej żydowscy.

Znaczy Chazarzy?

-- -- --
nie mniej nie wiecej