Data: 2020-09-24 11:01:33 | |
Autor: u2 | |
Ministrowie Litwy i Polski o budowie Via/Rail Baltiki i Via Carpatii | |
https://www.suwalki24.pl/article/1,ministrowie-polski-i-litwy-przygladali-sie-budowie-via-i-rail-baltiki-zdjecia
23.09.2020 Ministrowie Polski i Litwy przyglądali się budowie Via i Rail Baltiki [zdjęcia] Minister Infrastruktury RP Andrzej Adamczyk odwiedził dziś Suwalszczyznę i Sejneńszczyznę. Przyglądał się nowo budowanym drogom, a w Sejnach spotkał się z litewskim ministrem transportu i komunikacji Jarosławem Narkiewiczem. J. Narkiewicz podczas spotkania z ministrem Infrastruktury RP Andrzejem Adamczykiem, burmistrzem Sejn Arkadiuszem Nowalskim i wójtem Puńska Witoldem Liszkowskim omówił możliwości usprawnienia infrastruktury drogowej oraz zacieśnienia współpracy między litewskimi i polskimi regionami przygranicznymi. W rozmowach uczestniczyli też m.in. podlascy parlamentarzyści. Zarząd województwa reprezentował wicemarszałek Marek Olbryś. Podczas spotkania minister Narkiewicz i minister Adamczyk poinformowali, że trwają prace nad wspólnym polsko-litewskim projektem polepszenia infrastruktury drogowej w przygranicznych miejscowościach. Planuje się, że 24 września br., ministrowie Litwy i Polski podpiszą porozumienie w sprawie współpracy w zakresie poprawy infrastruktury drogowej na obszarach przygranicznych. Oczekuje się, że w ten sposób dostępność regionów przygranicznych zostanie wzmocniona i zintensyfikowana, a także przyczyni się do zrównoważonego rozwoju społeczno- gospodarczego infrastruktury na tych obszarach. To dobra wiadomość, bo od kilku lat nie ma już możliwości modernizacji i budowy dróg przy pomocy finansowej programu Interreg Polska - Litwa. Dzięki tym funduszom, a wcześniej przedakcesyjnym do UE, na pograniczu polsko - litewskim zmodernizowano wiele dróg, które okazały się bardzo pomocne po wejściu obu krajów do strefy Schengen. - Rozwój infrastruktury transportowej, która stworzyłaby atrakcyjne i bezpieczne warunki do życia oraz zapewniłaby dogodny transport, jest jednym z najważniejszych zadań litewskiej polityki transportowej. Uzgodniliśmy z Ministrem Infrastruktury RP A. Adamczykiem, że stała uwaga będzie zwracana na główną arterię komunikacyjną Litwy i Polski - autostradę Via Baltica, a jednocześnie uwzględniane będą potrzeby Litwinów w Polsce, aby z terytoriów przez nich zamieszkałych, były lepsze warunki łączności drogowej z Litwą. Zarówno ja, jak i polski minister infrastruktury ustaliliśmy, że będziemy współpracować przy ulepszaniu infrastruktury drogowej na terenach przygranicznych naszych krajów - mówił J. Narkewicz. Zdaniem litewskiego ministra, Litwa już wiele zrobiła w tym zakresie. Z planu działań na rzecz pobudzenia gospodarki i ograniczenia skutków rozprzestrzeniania się koronawirusa na remont dróg lokalnych w obszarach przygranicznych przeznaczono 6,3 mln euro, w tym 1,3 mln euro na drogi gminy Kalvarija w pobliżu granicy państwowej z Polską. Środki te zostaną przeznaczone na remonty dróg prowadzących do terenów tworzenia miejsc pracy, terenów wypoczynkowych i rekreacyjnych na pograniczu. W miejscowościach tego pograniczna powstaną drogi asfaltowe, nowe ścieżki rowerowe i piesze. - Nie można będąc tutaj, na ziemi sejneńskiej, przejeżdżając przez powiat suwalski zapominać o tym, że często mieszkańcom regionów przygranicznych potrzebne są bezpieczne drogi samorządowe - mówił z kolei minister Adamczyk. Dodał, że projekt zakłada zbudowanie sieci dróg lokalnych, które będą łączyć się z dużymi szlakami komunikacyjnymi. Satysfakcji z tych planów nie krył wicemarszałek Marek Olbryś. - Rozwój dróg lokalnych, połączenie ich z największymi trasami to jeden z warunków rozwoju gospodarczego - mówił. - Współpraca w tym zakresie polskiego i litewskiego rządu, daje szansę, że po obu stronach granicy polsko-litewskiej infrastruktura drogowa znacznie się poprawi - dodał. Na budowie Via Baltiki Uczestnicy spotkania wraz z litewską delegacją odwiedzili również teren budowy drogi ekspresowej S61 (fragment Via Baltiki) w miejscowości Żubryn. Odcinek S61 Suwałki - Budzisko z obwodnicą Szypliszk ma długość 24,2 km. Powstaną tu dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda (plus pas awaryjny). Wybudowane zostaną też dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki, przewidziano także dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): Żubryn i Budzisko. Na całym odcinku powstaną w sumie 34 obiekty inżynierskie, z tego w ciągu S61- 23szt: 2 estakady, 10 wiaduktów, 11 przejść dla zwierząt. Nad S61- 11szt wiaduktów. Koszt kontraktu budowlanego (brutto), to: 1 037 796 621, 93 PLN - Cieszymy się, że w szybkim tempie ruszają strategiczne projekty, tak po stronie litewskiej jak i polskiej. Mam na względzie i Via Baltikę i Rail Baltikę, ale też Via Carpatię, które ciągle nabierają jeszcze większego znaczenia w związku z sytuacją, która zaistniała na Białorusi - mówił litewski minister. Narkiewicz podkreślał, że w obecnej sytuacji "wymowna" jest potrzeba realizacji projektów biegnących też na południe. Zaznaczył też, że konieczna jest współpraca z Ukrainą, tak, aby w przypadku zaostrzenia sytuacji na Białorusi można było bez przeszkód podróżować przez teren Litwy, Polski, Ukrainy na południe Europy. Źródła: Ministerstwo Transportu i Komunikacji RL; Aneta Kursa -Wrota Podlasia, Opracowanie WYG Fot.: Kamil Timoszuk Wrota Podlasia i Ministerstwo Transportu i Komunikacji RL |
|