Data: 2014-02-16 16:06:04 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
"M?odzi kierowcy: licencja na zabijanie" to program ... | |
Dnia Sun, 16 Feb 2014 13:45:49 +0100, Bugatti napisał(a):
Zgadzam się z konkluzją prowadzącej (Sophi), która stwierdza, że pomysł rządowe polegające na obniżaniu prędkości i wprowadzaniu restrykcji na młodych kierowców są błędne. Autorka stwierdza że lepszym rozwiązaniem jest edukacja i szkolenia młodych. To jak najbardziej - to co wyprawiają kierowcy (zresztą nie tylko młodzi) na drogach bierze się głównie z niewiedzy, połączonej z kolei z przekonaniem że tą wiedzę się posiada. A zdobywanie tej wiedzy w warunkach drogowych wymaga wielu ofiar, więc faktycznie lepiej zdobywać ją w warunkach bezpiecznych. Od siebie dodam, że dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie bonusów* za bezszkodową jazdę. No ale kto miałby te bonusy fundować? I dlaczego Ty? |
|
Data: 2014-02-16 15:22:48 | |
Autor: tá´ | |
"M?odzi kierowcy: licencja na zabijanie" to program ... | |
Tomasz Pyra wrote:
To jak najbardziej - to co wyprawiajÄ kierowcy (zresztÄ nie tylko KiedyĹ teĹź tak myĹlaĹem, ale od jakiegoĹ czasu uwazam, Ĺźe ludzie, ktĂłrzy wyprawiajÄ jakieĹ dzikie manewry sÄ najczÄĹciej po prostu chorzy, niewyspani lub zdenerwowani. Ewentualnie sÄ to ludzie, ktĂłrzy wsiadajÄ do auta raz w miesiÄ cu i majÄ zerowe doĹwiadczenie. I to, w poĹÄ czeniu ze Ĺşle zaprojektowanymi i Ĺşle oznakowanymi drogami, prowadzi do wypadkĂłw. MyĹlÄ, Ĺźe caĹa reszta to margines. A co do nauki jazdy -- Ĺźeby dobrze nauczyÄ siÄ czegokolwiek, trzeba niestety otrzeÄ siÄ o granice tego, co moĹźliwe. Trudno powiedzieÄ, czy w czysto teoretycznej sytuacji, w ktĂłrej skutecznie zabronimy mĹodym osobom agresywnej jazdy, ogĂłlny bilans bÄdzie dodatni. Zapewne spadĹaby liczba wypadkĂłw powodowanych przez mĹodzieĹź, ale czy nie wzrosĹaby liczba tych, ktĂłre spowodujÄ , gdy stanÄ siÄ starsi, ze wzglÄdu na brak umiejÄtnoĹci, ktĂłrych nie mieli jak nabyÄ toczÄ c siÄ piÄÄdziesiÄ tkÄ ? -- ssá´Ę q sá´ ÇÉuÉÉšouÉá´ |
|
Data: 2014-02-16 16:59:51 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
"M?odzi kierowcy: licencja na zabijanie" to program ... | |
Dnia 16 Feb 2014 15:22:48 GMT, tá´ napisał(a):
Tomasz Pyra wrote: Z tego co ja obeswuję kierowców, również na rozmaitych szkoleniach, to problemem jest raczej przecenianie własnych umiejtności. Taki typowy kierowca jeździ sobie "szybko i bezpiecznie" z dość dużymi prędkościami i ponieważ nic się nie dzieje (często przez setki tysięcy kilometrów), upewnia się w przekonaniu że to co robi, robi dobrze i jak należy. 95% kierowców uważa swoje umiętności za ponadprzeciętne... Nie dochodzi prawie nigdy do praktycznej weryfikacji tych umiętności, w szczególności do porównania z innymi kierowcami. Podczas gdy zazwyczaj nadal nie potrafi wiele więcej niż młody kierowca - jak kiedyś zdarzy się jakakolwiek niebezpieczna sytuacja, to przy prędkości które zazwyczaj rozwija jest w stanie tylko złapać rybę, założyć kontrę pożegnalną i wtedy już wszystko w rękach opatrzności czy zderzy się z kimś, czymś, czy może jakoś się uda bez strat w ludziach czy sprzęcie. To że z czasem ludzie powodują coraz mniej wypadków, to nie tyle wiedza i umiejętności, a raczej przestaje im się chcieć tak gnać - bo zużycie paliwa, bo szkoda auta, bo mandat, bo z wiekiem ogólnie spada parcie na wyczyn, z wiekiem ludzie dorabiają się też coraz lepszych samochodów, coraz lepiej utrzymanych. Natomiast techniczne ogarnięcie pojazdu u 20-to i 40-to latków jest na podobnie niskim poziomie, a mniemanie o sobie na podobnie wysokim. A to jest poziom, z którym można w miarę bezpiecznie jeździć, pod warunkiem że będzie się jeździło odpowiednio wolno - wtedy nawet jak dojdzie do zderzenia, to z odpowiednio mniejszymi skutkami. A co do nauki jazdy -- żeby dobrze nauczyć się czegokolwiek, trzeba niestety otrzeć się o granice tego, co możliwe. Czasami wystarczy tylko pokazać że coś tam jest niemożliwe. Sponiewierać kogoś na płycie poślizgowej pokazując mu jego bezsilność w starciu z zaskakującą sytuacją która może się wydarzyć na każdym zakręcie. I on już w zakręty na drodze będzie wchodził bez przekonania, że w razie poślizgu to zrobi to co wyczytał w internecie i wszystko będzie dobrze. |
|
Data: 2014-02-17 19:55:39 | |
Autor: mk4 | |
"M?odzi kierowcy: licencja na zabijanie" to program ... | |
On 2014-02-16 16:59, Tomasz Pyra wrote:
Dnia 16 Feb 2014 15:22:48 GMT, tá´ napisał(a): Smiem twierdzic, ze w realnej sytuacji na drodze kierowca "pro" zrobi mniej wiecej tyle samo. Bo tam zwykle nie ma miejsca na to zeby cos zrobic. Myle sie? -- mk4 |
|
Data: 2014-02-17 22:40:04 | |
Autor: John Kołalsky | |
"M?odzi kierowcy: licencja na zabijanie" to program ... | |
Użytkownik "mk4" <mk4@dev.nul> Podczas gdy zazwyczaj nadal nie potrafi wiele więcej niż młody kierowca - Tak się właśnie wydaje ale jak się doświadcza więcej to lepiej się w tym znajduje. |
|
Data: 2014-02-17 23:32:56 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
"M?odzi kierowcy: licencja na zabijanie" to program ... | |
Dnia Mon, 17 Feb 2014 19:55:39 +0100, mk4 napisał(a):
Smiem twierdzic, ze w realnej sytuacji na drodze kierowca "pro" zrobi mniej wiecej tyle samo. Bo tam zwykle nie ma miejsca na to zeby cos zrobic. Kierowca wytrenowany posiada po prostu wyuczone odruchy dzięki którym może panować nad samochodem w sytuacjach kiedy kierowcy bez takiego treningu pozostaje już tylko modlitwa. |
|
Data: 2014-02-19 13:23:48 | |
Autor: tá´ | |
"M?odzi kierowcy: licencja na zabijanie" to program ... | |
Tomasz Pyra wrote:
Z tego co ja obeswujÄ kierowcĂłw, rĂłwnieĹź na rozmaitych szkoleniach, to Tyle, Ĺźe nie wiesz, czy to jest akurat przyczyna wypadkĂłw. Bo fakt, Ĺźe ktoĹ ma z czymĹ problem, nie musi wcale oznaczaÄ, Ĺźe idÄ za tym jakieĹ bardziej powaĹźne konsekwencje. Obejrzyj kompilacje wypadkĂłw z Rosji -- albo sÄ to jakieĹ zupeĹnie dzikie manewry czy sytuacje w ktĂłrych ktoĹ siÄ zagapiĹ albo zapierdalanie jakimiĹ kompletnymi zĹomami bez ABS-u (przypuszczalnie spora czÄĹÄ z tak jadÄ cych jest pijana lub naÄpana). Takich, co jadÄ szybko ale pĹynnie dobrymi samochodami i nagle siÄ rozbijajÄ praktycznie nie ma. 95% kierowcĂłw uwaĹźa swoje umiÄtnoĹci za ponadprzeciÄtne... Podobnie jak wiÄkszoĹÄ ludzi uwaĹźa, Ĺźe jest ponadprzeciÄtnie inteligentna etc. Nie dochodzi prawie nigdy do praktycznej weryfikacji tych umiÄtnoĹci, w JeĹli ktoĹ w mĹodoĹci zapierdalaĹ, to wĹaĹnie doszĹo i te granice zna (o ile wczeĹniej siÄ nie zabiĹ). Podczas gdy zazwyczaj nadal nie potrafi wiele wiÄcej niĹź mĹody kierowca Nie jest, bo Ĺźeby mieÄ szanse wyjĹcia z poĹlizgu przy >100 km/h, trzeba zrobiÄ to wczeĹniej z 50x, to musi byÄ odruch. To Ĺźe z czasem ludzie powodujÄ coraz mniej wypadkĂłw, to nie tyle wiedza To teĹź ma znaczenie, ale myĹlÄ, Ĺźe kluczowe to doĹwiadczenie. WĹaĹnie z jego powodu ludzie jeĹźdĹźÄ wolniej w miejscach, ktĂłre sÄ czy mogÄ byÄ niebezpieczne. Natomiast techniczne ogarniÄcie pojazdu u 20-to i 40-to latkĂłw jest na MoĹźe i tak, tyle, Ĺźe nie wystarczy umieÄ naciskaÄ klawisze, Ĺźeby graÄ na pianinie. To samo z jazda samochodem. Technika wykonania jakichĹ manewrĂłw to jedno, a umiejÄtnoĹÄ jazdy jako takiej -- drugie. A to jest poziom, z ktĂłrym moĹźna w miarÄ bezpiecznie jeĹşdziÄ, pod Tyle, Ĺźe jeĹźdĹźÄ c w mĹodoĹci szybko, moĹźna mieÄ te umiejÄtnoĹci odpowiednio wiÄksze. Statystyka ze szkóŠbezpiecznej jazdy, czy cokolwiek to jest, ci tego nie pokaĹźe, bo tacy ludzie raczej siÄ tam po prostu nie wybierajÄ . Skoro potrafiÄ wprowadziÄ i wyprowadziÄ auto z poĹlizgu przy duĹźej prÄdkoĹci i potencjalnie jeĹşdziÄ 3-4x szybciej niĹź pozwalajÄ przepisy (oczywiĹcie tego nie robiÄ), to po co mam siÄ zabawiaÄ na jakiejĹ pĹycie poĹlizgowej czy z innymi trolejami? Czasami wystarczy tylko pokazaÄ Ĺźe coĹ tam jest niemoĹźliwe. SponiewieraÄ W ten sposĂłb to raczej nikogo niczego nie nauczysz, tylko raczej przestraszysz i zniechÄcisz do tej nauki. Niestety smutna prawda jest taka, ze najlepszÄ naukÄ sÄ realne sytuacje. Tyle, Ĺźe moĹźe byÄ to nauka bardzo kosztowna. Dlatego generalnie jej nie polecam. Ale zmierzam do tego, ze wcale nie jest takie oczywiste, Ĺźe "poskromienie" mĹodych kierowcĂłw nie odbije siÄ w wiÄkszej liczbie wypadkĂłw w starszym wieku. KtoĹ w ogĂłle badaĹ takÄ korelacjÄ? Chyba nie. -- ssá´Ę q sá´ ÇÉuÉÉšouÉá´ |
|
Data: 2014-02-19 15:48:47 | |
Autor: robot | |
"M?odzi kierowcy: licencja na zabijanie" to program ... | |
W dniu 2014-02-16 16:59, Tomasz Pyra pisze:
założyć kontrę pożegnalną Super :) -- pozdro |
|
Data: 2014-02-16 22:06:53 | |
Autor: Bugatti | |
"M?odzi kierowcy: licencja na zabijanie" to program ... | |
Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości:
Dnia Sun, 16 Feb 2014 13:45:49 +0100, Bugatti napisał(a): Szkolenia na wzór skandynawski. A zdobywanie tej wiedzy w warunkach drogowych wymaga wielu ofiar, więc Nie ja, tylko Państwo za kasę z podatków (czyli pośrednio z Naszych ;)), akcyzy, składek OC/AC z PZU i jeszcze z innych łupierzczych źródeł. Powinnień być właśnie jakiś system bonusowy - za dobro wynagradzać, a za zło karać. Pozdr. Bugatti |
|
Data: 2014-02-16 22:22:16 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
"M?odzi kierowcy: licencja na zabijanie" to program ... | |
Dnia Sun, 16 Feb 2014 22:06:53 +0100, Bugatti napisał(a):
To jak najbardziej - to co wyprawiają kierowcy (zresztą nie tylko młodzi) Owszem, miło się ogląda jak to tam wygląda i jakie przynosi efekty. Ale zaraz się dowiesz (albo poczytasz wyżej), że jest to bardzo szkodliwe i złe ;P |
|