W dniu niedziela, 7 października 2012 11:25:04 UTC+2 użytkownik spider napisał:
Tylko skąd takie durne wnioski? W jakimś matriksie ci ludzie żyją?
http://manager.money.pl/news/artykul/budzet;traci;3;miliardy;rocznie;w;szarej;strefie,104,0,1173096.html
Budżet traci 3 miliardy rocznie w szarej strefie
Firmy paliwowe, zrzeszone w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, zwróciły się do premiera Donalda Tuska o
podjęcie pilnych działań na rzecz ograniczenia szarej strefy w obrocie paliwami płynnymi. Ich zdaniem budżet traci na tym 3
miliardy złotych rocznie.
W liście, podpisanym przez Dyrektora Generalnego organizacji Leszka Wieciecha, zwraca się uwagę na znaczny spadek konsumpcji
paliw w Polsce postępujący od początku roku 2012.
Według wstępnych szacunków po ośmiu miesiącach 2012 roku popyt na trzy główne gatunki paliw silnikowych spadł do poziomu 95
procent wielkości z roku ubiegłego (olej napędowy - 93 procent, benzyna - 96 procent, LPG - 103 procent).
Spowoduje to spadek wpływów do budżetu państwa, które - z tytułu VAT, akcyzy i opłaty paliwowej - w 2011 roku wyniosły około 55
miliardów złotych, czyli kilkanaście procent całości dochodów podatkowych budżetu i jednocześnie prawie połowę kwoty potrzebnej do
wypłaty emerytur w Polsce.
W opinii branży, oprócz czynników obiektywnych, decydujący wpływ na spadek wielkości legalnego obrotu paliwami ma szara strefa, w
wyniku której - według szacunków POPiHN - budżet straci w roku bieżącym około 3 miliardy złotych.
W sektorze paliw na szarą strefę składają się zarówno działania, będące wprost łamaniem prawa, jak też polegające na wykorzystywaniu
luk w prawie w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.
Do pierwszej grupy zaliczyć można przede wszystkim wyłudzanie VAT, niepłacenie podatku akcyzowego (wprowadzanie na rynek jako
paliwa substancji o innym przeznaczeniu, zwolnionych z podatku akcyzowego, bądź obłożonych niższą stawką podatkową) i opłaty
paliwowej, wprowadzanie na rynek paliw z nielegalnych źródeł.
Do drugiej grupy należy wykorzystywanie luk w przepisach prawnych dotyczących zapasów obowiązkowych, biopaliw oraz podatku
akcyzowego na oleje smarowe.
W związku z funkcjonowaniem szarej strefy pogłębiają się straty legalnie działających podmiotów, co musi wpłynąć na decyzje co do
dalszego ich funkcjonowania i inwestowania na polskim rynku. Obecna sytuacja, w której na rynku hurtowym i detalicznym występuje
kilku głównych graczy zapewnia właściwy poziom konkurencji, z oczywistym pożytkiem dla konsumentów i całej gospodarki.
Branża jest także niezadowolona z powodu tego, że w opublikowanym 28 września projekcie Ustawy prawo energetyczne znalazły się
niekonsultowane z branżą zapisy, likwidujące obowiązek uzyskiwania koncesji na obrót paliwami ciekłymi i uznające tą działalność za
działalność regulowaną, a także wyłączające spod reguł działalności regulowanej obrót gazem płynnym poniżej równowartości 10 000
euro rocznie.
Ich zdaniem, grozi to wręcz eksplozją szarej strefy i upadkiem legalnie działających firm branży paliwowej, z nieobliczalnymi skutkami dla
budżetu państwa. Firmy apelują o wstrzymanie prac nad tym projektem do czasu przeprowadzenia rzeczywistych konsultacji
społecznych i uwzględnienia argumentów branży i środowisk eksperckich.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego zrzesza 13 przedsiębiorstw, reprezentujących około 85 procent dostaw hurtowych i
ponad połowę dostaw detalicznych paliw w Polsce.
Mniej spalamy bo paliwo drogie i będzie jeszcze droższe bo mniej spalamy.
|