Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Mniej spalamy

Mniej spalamy

Data: 2012-10-07 17:50:26
Autor: yabba
Mniej spalamy
Użytkownik "spider" <sp@wp.pl> napisał w wiadomości news:k4rhpf$2186$1news2.ipartners.pl...
Tylko skąd takie durne wnioski? W jakimś matriksie ci ludzie żyją?

http://manager.money.pl/news/artykul/budzet;traci;3;miliardy;rocznie;w;szarej;strefie,104,0,1173096.html

Budżet traci 3 miliardy rocznie w szarej strefie

Firmy paliwowe, zrzeszone w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, zwróciły się do premiera Donalda Tuska o
podjęcie pilnych działań na rzecz ograniczenia szarej strefy w obrocie paliwami płynnymi. Ich zdaniem budżet traci na tym 3
miliardy złotych rocznie.
W liście, podpisanym przez Dyrektora Generalnego organizacji Leszka Wieciecha, zwraca się uwagę na znaczny spadek konsumpcji
paliw w Polsce postępujący od początku roku 2012.
Według wstępnych szacunków po ośmiu miesiącach 2012 roku popyt na trzy główne gatunki paliw silnikowych spadł do poziomu 95
procent wielkości z roku ubiegłego (olej napędowy – 93 procent, benzyna – 96 procent, LPG – 103 procent).
Spowoduje to spadek wpływów do budżetu państwa, które – z tytułu VAT, akcyzy i opłaty paliwowej - w 2011 roku wyniosły około 55
miliardów złotych, czyli kilkanaście procent całości dochodów podatkowych budżetu i jednocześnie prawie połowę kwoty potrzebnej do
wypłaty emerytur w Polsce.

Najlepszą metodą pobudzenia gospodatki do większej konsumpcji paliw będzie kolejna podwyżka VAT-u.

W opinii branży, oprócz czynników obiektywnych, decydujący wpływ na spadek wielkości legalnego obrotu paliwami ma szara strefa, w
wyniku której – według szacunków POPiHN - budżet straci w roku bieżącym około 3 miliardy złotych.
W sektorze paliw na szarą strefę składają się zarówno działania, będące wprost łamaniem prawa, jak też polegające na wykorzystywaniu
luk w prawie w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.
Do pierwszej grupy zaliczyć można przede wszystkim wyłudzanie VAT, niepłacenie podatku akcyzowego (wprowadzanie na rynek jako
paliwa substancji o innym przeznaczeniu, zwolnionych z podatku akcyzowego, bądź obłożonych niższą stawką podatkową) i opłaty
paliwowej, wprowadzanie na rynek paliw z nielegalnych źródeł.
Do drugiej grupy należy wykorzystywanie luk w przepisach prawnych dotyczących zapasów obowiązkowych, biopaliw oraz podatku
akcyzowego na oleje smarowe.
W związku z funkcjonowaniem szarej strefy pogłębiają się straty legalnie działających podmiotów, co musi wpłynąć na decyzje co do
dalszego ich funkcjonowania i inwestowania na polskim rynku. Obecna sytuacja, w której na rynku hurtowym i detalicznym występuje
kilku głównych graczy zapewnia właściwy poziom konkurencji, z oczywistym pożytkiem dla konsumentów i całej gospodarki.

A dlaczego nie ma kilkunastu graczy?

Branża jest także niezadowolona z powodu tego, że w opublikowanym 28 września projekcie Ustawy prawo energetyczne znalazły się
niekonsultowane z branżą zapisy, likwidujące obowiązek uzyskiwania koncesji na obrót paliwami ciekłymi i uznające tą działalność za
działalność regulowaną, a także wyłączające spod reguł działalności regulowanej obrót gazem płynnym poniżej równowartości 10 000
euro rocznie.
Ich zdaniem, grozi to wręcz eksplozją szarej strefy i upadkiem legalnie działających firm branży paliwowej, z nieobliczalnymi skutkami dla
budżetu państwa. Firmy apelują o wstrzymanie prac nad tym projektem do czasu przeprowadzenia rzeczywistych konsultacji
społecznych i uwzględnienia argumentów branży i środowisk eksperckich.

Aha, już wiem dlaczego nie ma kilkunastu graczy. Wszystkim obecnym odpowiada stan jaki jest obecnie i nie chcą dopuścić innych do tego tortu.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego zrzesza 13 przedsiębiorstw, reprezentujących około 85 procent dostaw hurtowych i
ponad połowę dostaw detalicznych paliw w Polsce.

No tak, duży może więcej.


--
Pozdrawiam,

yabba

Data: 2012-10-07 18:03:59
Autor: J.F.
Mniej spalamy
Dnia Sun, 7 Oct 2012 17:50:26 +0200, yabba napisa³(a):
W zwi±zku z funkcjonowaniem szarej strefy pog³êbiaj± siê straty legalnie dzia³aj±cych podmiotów, co musi wp³yn±æ na decyzje co do
dalszego ich funkcjonowania i inwestowania na polskim rynku. Obecna sytuacja, w której na rynku hurtowym i detalicznym wystêpuje
kilku g³ównych graczy zapewnia w³a¶ciwy poziom konkurencji, z oczywistym po¿ytkiem dla konsumentów i ca³ej gospodarki.

A dlaczego nie ma kilkunastu graczy?

Chcesz postawic kilkanascie rafinerii, gdy wystarcza dwie ? No i czy lepiej pielegnowac monopol kilku podmiotow, czy oddac wolnej
konkurencji i skonczyc z jednym lub dwoma ;-)
 
Bran¿a jest tak¿e niezadowolona z powodu tego, ¿e w opublikowanym 28 wrze¶nia projekcie Ustawy prawo energetyczne znalaz³y siê
niekonsultowane z bran¿± zapisy, likwiduj±ce obowi±zek uzyskiwania koncesji na obrót paliwami ciek³ymi i uznaj±ce t± dzia³alno¶æ za
dzia³alno¶æ regulowan±, a tak¿e wy³±czaj±ce spod regu³ dzia³alno¶ci regulowanej obrót gazem p³ynnym poni¿ej równowarto¶ci 10 000
euro rocznie.
Ich zdaniem, grozi to wrêcz eksplozj± szarej strefy i upadkiem legalnie dzia³aj±cych firm bran¿y paliwowej, z nieobliczalnymi skutkami dla
bud¿etu pañstwa. Firmy apeluj± o wstrzymanie prac nad tym projektem do czasu przeprowadzenia rzeczywistych konsultacji
spo³ecznych i uwzglêdnienia argumentów bran¿y i ¶rodowisk eksperckich.

Aha, ju¿ wiem dlaczego nie ma kilkunastu graczy. Wszystkim obecnym odpowiada stan jaki jest obecnie i nie chc± dopu¶ciæ innych do tego tortu.

Ale czy jest jakis problem z uzyskaniem koncesji ?
Polska Organizacja Przemys³u i Handlu Naftowego zrzesza 13 przedsiêbiorstw, reprezentuj±cych oko³o 85 procent dostaw hurtowych i
ponad po³owê dostaw detalicznych paliw w Polsce.
No tak, du¿y mo¿e wiêcej.

Jest jeszcze PIPP, tam chyba jest 100% dostaw.

J.

Data: 2012-10-07 23:15:54
Autor: pablo eldiablo
Mniej spalamy
W dniu niedziela, 7 pa¼dziernika 2012 18:03:48 UTC+2 u¿ytkownik J.F. napisa³:
Dnia Sun, 7 Oct 2012 17:50:26 +0200, yabba napisa³(a):


>> Polska Organizacja Przemys³u i Handlu Naftowego zrzesza 13 >> przedsiêbiorstw, reprezentuj±cych oko³o 85 procent dostaw hurtowych i

>> ponad po³owê dostaw detalicznych paliw w Polsce.

> No tak, du¿y mo¿e wiêcej.



Jest jeszcze PIPP, tam chyba jest 100% dostaw.



PIPP i POPiHN s± organizacjami zrzeszaj±cymi inne podmioty - najogólniej w PIPP zrzeszeni s± drobni przedsiêbiorcy typu 'stacja u kazika', natomiast w POPiHN najwiêksze podmioty: Orlen, Lotos i inne du¿e koncerny.

Mniej spalamy

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona