Moc promieniowania + czu³o¶æ modemu

Data: 2012-03-31 19:51:02
Autor: qwerty
Moc promieniowania + czu³o¶æ modemu
Witam.
Mam pytanie do teoretyków. ;)
Z jak± maksymaln± moc± mo¿e nadawaæ w Polsce BTS na UMTS 900 MHz.
Dodatkowo poszukujê informacji o minimalnej sile sygna³u UMTS 900 MHz dla modemu E169. Pytam siê, gdy¿ znalaz³em star± antenê kierunkow± na 900 MHz (zysk 17 dB) i mam pasuj±cy konektor do modemu.

Mam zamiar z³apaæ sygna³ z jednego z dwóch nadajników:
1. odleg³o¶æ 25,7 km
2. odleg³o¶æ 24,4 km

Data: 2012-04-01 16:40:20
Autor: Maciej Bebenek
Moc promieniowania + czułość modemu
"qwerty" <qwerty01@poczta.fm> wrote:
Witam.
Mam pytanie do teoretyków. ;)
Z jaką maksymalną mocą może nadawać w Polsce BTS na UMTS 900 MHz.

20 W, chociaż taka informacja jest i tak bezużyteczna ;-)

Dodatkowo poszukuję informacji o minimalnej sile sygnału UMTS 900 MHz dla
modemu E169. Pytam się, gdyż znalazłem starą antenę kierunkową na 900 MHz
(zysk 17 dB) i mam pasujÄ…cy konektor do modemu.

17 dB - straty na kablu (~1,0-2,0 dB na metr) - straty na konektorze (~1,5
dB)

Mam zamiar złapać sygnał z jednego z dwóch nadajników:
1. odległość 25,7 km
2. odległość 24,4 km

Jest jakaś szansa, pod warunkiem, że nie masz zbyt dużo przeszkód
terenowych ORAZ nie masz po drodze lasu, szczególnie liściastego. No i
antenę w miarę wysoko musiałbyś zawiesić.
W dużym przybliżeniu, masz szansę na sygnał na poziomie -100 dB czyli modem
się powinien połączyć. Im więcej, tym lepiej dla Ciebie.

Na BTS-ie Aero2 w podobnych warunkach mialem -96 dB (modem Sierra Wireless,
krótki kabel 1,5 m) transfer w granicach 0,5 - 1 Mbps, z kartą CP. Z
przeszkód terenowych między anteną a BTSem tylko Wisła, a poza tym
mazowieckie równiny ;) Antena 7 m npt + kilkumetrowa skarpa czyli z górki.

Data: 2012-04-01 18:36:17
Autor: Q
Moc promieniowania + czułość modemu
17 dB - straty na kablu (~1,0-2,0 dB na metr) - straty na konektorze (~1,5
dB)

Straty na konektorze srednio wynosza az tyle?

Czyli jak mam 2m kabla SH-200
(0.425 [dB/m] @ 2.4 GHz)
zakonczonego zlaczami N i RP-SMA
(na jednym koncu antena wifi, na drugim AP),
to mam tam ~2*0.5+2*1.5 = 4 dB strat?

Czyli (teoretycznie) czy wezme antene ze zlaczem N + 2m kabla
czy antene z "wbudowanym kablem" 5m,
to straty powinny byc w obu przypadkach bardzo podobne?

Data: 2012-04-01 18:12:33
Autor: Maciej Bebenek
"Q" <no@spam.org> wrote:
17 dB - straty na kablu (~1,0-2,0 dB na metr) - straty na konektorze (~1,5
dB)

Straty na konektorze srednio wynosza az tyle?

Nie mówimy o złoconych konektorach wykonanych w normalnej fabryce, tylko o
chińskich, prawda? ;-) Z tego co pamiętam 0,5 dB na złącze to dobra wartość. 1,5 dałem trochę z
głowy, ale sądzę, że dużo się nie pomyliłem.

Czyli jak mam 2m kabla SH-200
(0.425 [dB/m] @ 2.4 GHz)
zakonczonego zlaczami N i RP-SMA
(na jednym koncu antena wifi, na drugim AP),
to mam tam ~2*0.5+2*1.5 = 4 dB strat?

Pytanie, jakie ma straty na 900 MHz, bo tu różnie bywa.

Czyli (teoretycznie) czy wezme antene ze zlaczem N + 2m kabla
czy antene z "wbudowanym kablem" 5m,
to straty powinny byc w obu przypadkach bardzo podobne?

Pi razy oko tak. Zmierzyć tego nie zmierzysz, bo i tak nie ma czym. Reguła
numer jeden - jak najkrótszy kabel, jak najmniej złącz. Dla modemu 2100
można np. śmiało przyjąć, że antena prętowa 3 dB z 1,5 metrowym kablem nic
nie daje, ale... odsuwa fizycznie antenę od komputera (zakłócenia) i wpływu
masy człowieka (pojemność), więc działa pozytywnie ;-)

Data: 2012-04-01 20:15:57
Autor: qwerty
Moc promieniowania + czułość modemu
Użytkownik "Maciej Bebenek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:1918154088354986861.464157maciej_pmt-tpsa.waw.pl@news.home.net.pl...
20 W, chociaż taka informacja jest i tak bezużyteczna ;-)

Bo nadają z większą mocą? ;)

[...]

W teorii powinno działać. Kiedyś miałem T610 i miałem problem ze złapaniem GSM. Po podłączeniu wspomnianej anteny (z tym samym przewodem i innym konektorem) łapałem GSM z odległości 17 km. Antena była na wysokości 0,7-0,8 m n.p.t. Nawet jak ustawiałem w zupełnie inny kierunek to miałem "5 kresek" na telefonie. Jednak 2W to nie 0,25 W (różnica to jakieś 9 dB, a więc nie byle co).

Data: 2012-04-02 00:37:17
Autor: Maciej Bebenek
[...]

Bo i tak nie wiesz, czy nie jesteś np. na granicy sektorów, czy panowie w
NMC nie zmienili nachylenia anten itp. itd. Poza tym przeliczenie mocy
promieniowanej na poziom sygnału w miejscu X jest dość karkołomnym
zadaniem.

Data: 2012-04-02 19:04:55
Autor: qwerty
Moc promieniowania + czułość modemu
Użytkownik "Maciej Bebenek"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci grup dyskusyjnych:1697174213355015920.926102maciej_pmt-tpsa.waw.pl@news.home.net.pl...
[...]

Dlatego rozważam teoretycznie. Nie wiem czy w UMTS jest coś takiego jak "szerokość ramki", która ogranicza zasięg (ze względu na duże opóźnienia).

Data: 2012-04-02 21:53:26
Autor: Maciej Bebenek
[...]

Nie ma ramek, jest za to zjawisko oddychania komórki - im wieksze
obciążenie, tym mniejszy zasięg.

Data: 2012-04-02 22:05:44
Autor: TGor
On 2012-04-02 19:04, qwerty wrote:

> Dlatego rozważam teoretycznie. Nie wiem czy w UMTS jest coś takiego jak
> "szerokość ramki", która ogranicza zasięg (ze względu na duże opóźnienia).

Powiedzmy.

--
Pozdr., TG
"Ty sam jesteś pomnikiem głupi szczylu."

Data: 2012-04-03 12:32:14
Autor: cpt. Nemo
Moc promieniowania + czu³o¶æ modemu

U¿ytkownik "qwerty" <qwerty01@poczta.fm> napisa³ w wiadomo¶ci news:jla60n$5nl$1inews.gazeta.pl...
U¿ytkownik "Maciej Bebenek"  napisa³ w wiadomo¶ci grup dyskusyjnych:1918154088354986861.464157maciej_pmt-tpsa.waw.pl@news.home.net.pl...
20 W, chocia¿ taka informacja jest i tak bezu¿yteczna ;-)

Bo nadaj± z wiêksz± moc±? ;)

To nie jest takie istotne z jaka moca nadaje BTS :) To nie radio i nie telewizja.
BTS zeby nadawac musi Cie uslyszec i potem slyszec kolejne potwierdzenia.
Tak ze dosc istotne jest z jaka moca Ty nadajesz, bo BTS to sobie da rade :)

Data: 2012-04-03 18:28:47
Autor: Maciej Bebenek
"cpt. Nemo" <cpt.nemo@aster.pl> wrote:

[...]

Akurat tu nie jest aż taki problem, bo bilans mocy łącza zakłada, że modem
ma antenę... jaką ma, a BTS z reguły lepszą.
Nie pamiętam jaka jest maksymalna dozwolona moc dla modemu UMTS900 MHz
(telefon ma 2 W, ale nie zdziwię się, jeśli modemom pozwala się na 1 W).
Przy 2W to antena odbiorcza w BTS-ie powinna być o jakieś 3 dB lepsza.
Co innego jak korzystasz z anteny zewnętrznej - wtedy BTS ma mniej szans
;-)
W Australii, gdzie nauki pobierał prezes Aero2, UMTS900 działa na odległość
kilkudziesięciu km. No ale tam nie ma lasow (przynajmniej na pustyni) ;-)

A co do samej mocy promieniowanej - 20 W może być, ale nie musi, anteny
mogą mieć specyficzne pochylenie, możesz znajdowac się na przecięciu
sektorów itp. itd.

Data: 2012-04-03 19:49:42
Autor: berloo
Moc promieniowania + czu³o¶æ modemu
3.04.2012 20:28 Maciej Bebenek <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> w wiadomo¶ci
napisa³(a):

A co do samej mocy promieniowanej - 20 W mo¿e byæ, ale nie musi, anteny
mog± mieæ specyficzne pochylenie, mo¿esz znajdowac siê na przeciêciu
sektorów itp. itd.

Stacje bazowe (nielicz±c mikro- i pokokomórek) maj± przewa¿nie
wielokrotnie wiêksze moce promieniowane. Czy nie mylisz tutaj mocy
nadajnika z moc± promieniowan±? --
Mateusz Berlik

Data: 2012-04-03 22:24:08
Autor: Maciej Bebenek
3.04.2012 20:28 Maciej Bebenek <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> w wiadomości
napisał(a):

A co do samej mocy promieniowanej - 20 W może być, ale nie musi, anteny
mogą mieć specyficzne pochylenie, możesz znajdowac się na przecięciu
sektorów itp. itd.

Stacje bazowe (nielicząc mikro- i pokokomórek) mają przeważnie
wielokrotnie większe moce promieniowane. Czy nie mylisz tutaj mocy
nadajnika z mocÄ… promieniowanÄ…?

Raczej nie, EIRP rządzi. Co komu po mocach stopnia końcowego itp? :-) Skoro
i tak na fiderze, mieszaczu czy innych akcesoriach traci się wielokrotność
(w porównaniu z mocą promieniowaną) mocy?
To powinno być w stosowanych normach ETSI, a teraz nie za bardzo mam jak to
sprawdzić.

Data: 2012-04-03 23:45:02
Autor: berloo
Moc promieniowania + czu³o¶æ modemu
4.04.2012 0:24 Maciej Bebenek <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> w wiadomo¶ci
napisa³(a):

Raczej nie, EIRP rz±dzi. Co komu po mocach stopnia koñcowego itp? :-) Skoro
i tak na fiderze, mieszaczu czy innych akcesoriach traci siê wielokrotno¶æ
(w porównaniu z moc± promieniowan±) mocy?
To powinno byæ w stosowanych normach ETSI, a teraz nie za bardzo mam jak to
sprawdziæ.

Normy ETSI dotycz±ce GSM/UMTS/LTE to wprost wziête dokumenty 3GPP, które
s± ogólnodostêpne (normy ETSI tak¿e mo¿na ¶ciagn±æ nieodp³atnie). W
teori, dla stacji w obszarze niezabudowanym przyjmuje siê ok. 43 dBm
mocy na wyj¶ciu nadajnika, typowa antena ma 15 - 18 dBi zysku, straty na
fiderze to kilka dB. To spokojnie daje EIRP rzêdu 56 dBm, a wiêc 400 W.
W praktyce operatorzy dostaj± pozwolenia na jeszcze wy¿sze moce.

--
Mateusz Berlik

Data: 2012-04-02 22:05:01
Autor: berloo
Moc promieniowania + czu³o¶æ modemu
31.03.2012 19:51 qwerty <qwerty01@poczta.fm> w wiadomo¶ci
<news:jl7g60$log$1inews.gazeta.pl> napisa³(a):

Witam.
Mam pytanie do teoretyków. ;)
Z jak± maksymaln± moc± mo¿e nadawaæ w Polsce BTS na UMTS 900 MHz.

Z tego co wiem, nie ma takiego ograniczenia. Stacja bazowa nie mo¿e
wytwarzaæ pól uznawanych za szkodliwe w miejscach dostêpnych dla ludzi
(tym chyba w tej chili zajmuj± siê sanepidy), a w przypadku stacji w
obszarach przygranicznych natê¿enia pola na granicy nie mog± byæ wy¿sze
ni¿ uzgodnione z naszymi s±siadami (to jest dzia³ka UKE). A tak poza
tym, to zwykle unika siê stosowania wysokich mocy.

Dodatkowo poszukujê informacji o minimalnej sile sygna³u UMTS 900 MHz dla modemu E169. Pytam siê, gdy¿ znalaz³em star± antenê kierunkow± na 900 MHz (zysk 17 dB) i mam pasuj±cy konektor do modemu.

Urz±dzenia koñcowe powinny byæ zgodne ze standardem 3GPP TS 25.101
(http://www.3gpp.org/specification-numbering). Tam znajdziesz m.in.
czu³o¶æ. W praktyce urz±dzenie mo¿e mieæ odrobinê lepsze parametry.
Tylko trzeba jeszcze pamiêtaæ o tym, ¿e czu³o¶æ to nie wszystko, wa¿ny
jest np. poziom interferencji, a do osi±gniêcia odpowiedniej
przep³ywno¶ci konieczne jest uzyskanie odpowiedniego stosunku sygna³ /
szum (interferencje).

Mam zamiar z³apaæ sygna³ z jednego z dwóch nadajników:
1. odleg³o¶æ 25,7 km
2. odleg³o¶æ 24,4 km

¯yczê powodzenia, choæ sukcesu, a na pewno satysfakcji z uzyskanego
po³±czenia nie wró¿ê. Pamiêtaj, ¿e modem ma stosunkowo ma³± moc, a
stacja musi go us³yszeæ.

--
Mateusz Berlik

Data: 2012-04-09 14:51:32
Autor: dremka
qwerty napisal:

[...]

W Polsce nie ma jako takiego limitu mocy nadawczej BTS. S± operatorzy, ktorzy stosuja 60W nadajniki UMTS900. Ale do rzeczy - przy takiej odleglosci moze byc (i pewnie bedzie) konieczne zastosowanie anteny zewnetrznej - problem bedzie najprawdopodbniej z "uslyszeniem" modemu przez stacje bazowa. Dla takiego dystansu moze byc konieczne zastosowanie nawet dosc duzej anteny typu yagi-uda.

--
dremka

Moc promieniowania + czu³o¶æ modemu