Mocna lampka na dynamo

Data: 2020-10-23 07:52:25
Autor: mmateusz
Mocna lampka na dynamo
Szukam mocnej przedniej lampki na standardowe dynamo shimano, z wyjściem do tylnej lampki.
Co ogólnie polecacie? Budżet powiedzmy 50-100zł, jeżeli warto to więcej. 100 lumenów, to myślę ze jest to takie minimum socjalne do miasta.

Z tego co widzę to albo jest chińszczyzna albo markowe i drogie axa/b&m.
Obydwie wersje to zakup w ciemno, bo w specyfikacji zazwyczaj jest ilość luxów, a nie lumenów* => powinni strzelać za to :P
Polecane tu były na grupie chińskie JY7006 (podobno 60 lumenów) i  JY7060. Teraz widzę, ze pojawiła się JY-7070.
Widzę, że Kross Dynlight jest chlubnym wyjątkiem: podają, że wersja 30lux ma 125 lumenów, a 50lux - 180lum - nie widze jednak wyjscia na tylną lampkę.

Tak btw:
Ceny za b&m i axa naprawdę są z kosmosu.
Markowa 3W dioda (philips/osram/cree) kosztuje jakieś 10zł, do tego jakiś prostownik i przetworniczka za 20-30zł i chłodzenie z kawałka aluminiowej blaszki i mamy 300 lumenów.

(*) Trochę fizyki: świeczka ma światłość 1 kandeli, to daje jakieś 12 lumenów (4*pi) i możemy z tego uzyskać dowolne natężenie oświetlenia w luksach. Wystarczy, na przykład że założymy że mierzymy luksy na powierzchni 10x10cm - wystarczy zbliżyć swieczkę na kilkanaście centymetrów od ściany i bam mamy magiczne 100luxów!
--
mmateusz

Data: 2020-10-24 09:14:02
Autor: ToMasz
Mocna lampka na dynamo
W dniu 23.10.2020 o 16:52, mmateusz pisze:
Szukam mocnej przedniej lampki na standardowe dynamo shimano,
więc do dyspozycji masz coś około 3 watów maks, przy czym powinno dobrze świecić gdzieś od połowy tej mocy, czyli od 1 wata. w dzisiejszych czasach lampka na baterie/akumulator 1 watowa to raczje jest... lampka. Możemy powiedzieć eeee... fajnie świeci lampka za 9.99zł. albo jak na takie światło lampka ładowana z usb za 29.99 to nie dużo. ale żeby ktoś powiedział widząc 1 watową lampkę - ale wali po oczach! - to od lat nie słyszałem. Więc problemem raczej jest niestabilność, marnośc zasilania, nie to ze producenci wstawiają marne diody.

porada: kup latarkę, na kierownice, czołówkę, taką do której możesz zrobić mocowanie (choć o tym nie wspominasz) na widelec. dorób sam prostownik, wielki kondensator i być moze przetwornice dc-dc i ciesz sie super lampą rowerową w niskiej cenie

ToMasz

Data: 2020-10-24 04:12:32
Autor: WS
Mocna lampka na dynamo
On Saturday, October 24, 2020 at 9:14:05 AM UTC+2, ToMasz wrote:

[...]

pewnie wyjdzie drozej niz gotowiec ;)
np. zestaw AXA Echo 30 I AXA Slim na alledrogo z darmowa  wysylka smart 84 PLN

jak kupisz 2 byle lampki to pewnie ze 30 (+ wysylka), do tego elektronika np. kondensator podtrzymujący napięcie 1F 5.5V 6,39 PLN + wysylka 8.90...
Bawic to sie czasem warto przy drogich, nietypowych produktach, lampki myfriendy produkuja na kontenery...

Data: 2020-10-24 15:38:30
Autor: PeJot
Mocna lampka na dynamo
W dniu 2020-10-23 o 16:52, mmateusz pisze:
[...]

Zdecyduj się - kupujesz lampkę czy *chińskie* papierowe lumeny ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-10-24 21:30:35
Autor: Maciek
Mocna lampka na dynamo
[...]

Wpisz na allegro "lumotec premium" masz B&M za 46zł z przesyłką ze smartem.
Pewnie będzie trzeba dodać mostek prostowniczy, pod dynamo nie podłączałem.
Na stałym napięciu świeci b.ładnie.

Data: 2020-10-26 00:16:34
Autor: przemek.jedrzejczak
Mocna lampka na dynamo
-- Pewnie będzie trzeba dodać mostek prostowniczy, pod dynamo nie podłączałem.

jakis link do takiego ustrojstwa ? na szybkiego nic nie znalazlem sprzedajacy sciemnia Przeznaczona do rowerów elektrycznych, ale działa normalnie z rowerami na dynamo.
Należy jedynie odciąć końcówkę kabla i podłączyć do dynama.
Lampka nie posiada włącznika, co skutkuje tym, że świeci cały czas kiedy jest doprowadzany do niej prąd.
Nie posiada funkcji podtrzymania, gdy zatrzymamy rower.
Aby to podłączyć do dynama trzeba kupić mostek prostowniczy  ( informacja od kupujących )

Data: 2020-10-26 01:05:12
Autor: WS
Mocna lampka na dynamo

https://allegro.pl/listing?string=mostek%20gretza

[...]

wg producenta (https://www.bumm.de/files/PDF/Catalogue_2017_ENGLISH.pdf) lampka do elektrycznych powinna byc zasilana 6-42 V DC

Ja bym po mostku dolozyl jeszcze kondensator, przynajmniej 4700uF na napiecie wieksze niz katalogowe max pradnicy razy 1.41

A jesli to dynamo daje mniej niz 6V to diabli wiedza czy bedzie dzialalo, wtedy jakas dodatkowa przetwornica moze byc potrzebna...

Data: 2020-10-26 04:18:38
Autor: przemek.jedrzejczak
Mocna lampka na dynamo
-- jakis link do takiego ustrojstwa ? na szybkiego nic nie znalazlem  https://allegro.pl/listing?string=mostek%20gretza

he he dzieki ale ilu uzytkownikow roweru bedzie sie w tym grzebac ? jesli nie ma gotowca to slabo

-- Ja bym po mostku dolozyl jeszcze kondensator, przynajmniej 4700uF na napiecie wieksze niz katalogowe max pradnicy razy 1.41

jestes wyjatkiem :-)

-- A jesli to dynamo daje mniej niz 6V to diabli wiedza czy bedzie dzialalo, wtedy jakas dodatkowa przetwornica moze byc potrzebna...

czyli temat zdycha

Data: 2020-10-26 04:44:55
Autor: WS
Mocna lampka na dynamo
On Monday, October 26, 2020 at 12:18:40 PM UTC+1, przemek.j...@gmail.com wrote:

he he dzieki ale ilu uzytkownikow roweru bedzie sie w tym grzebac ? jesli nie ma gotowca to slabo

Dlatego od razu napisalem, ze nie warto sie bawic w samodzielna budowe
zwlaszcza, jesli ktos nie zajmuje sie elektronika i za drobne, pojedyncze czesci musi placic koszt wysylki, bo nie ma z czym polaczyc takiego zakupu.
Tanio to nie wyjdzie, a ta przykladowa lampka nie bedzie miala podstawowej opcji dla tych na dynamo, czyli podtrzymania podczas postoju... oczywiscie mozna wsadzic kolejny kondensator 1F ;) (zapewniajac nie przekraczaie max napiecia...) ale gotowiec raczej tanszy bedzie, ladniej zrobiony, wodoodporny itp... No i grzebiac traci sie gwarancje, a zawsze cos mozna zepsuc, zwlaszcza robiac to pierwszy raz...

Data: 2020-10-27 13:37:02
Autor: Jan Cytawa
Mocna lampka na dynamo
przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:

-- A jesli to dynamo daje mniej niz 6V to diabli wiedza czy bedzie
dzialalo, wtedy jakas dodatkowa przetwornica moze byc potrzebna...

Dynamo daje duzo wiecej niz 6V. Jak mierzylem, to moze dojsc do 100v Oczywiscie w piku i bez obciazenia. Obciazenie mocno redukuje to napiecie ale i tak bedzie ponad 10V. Na oscyloskopie to sa tylko szpileczki i takim napieciu. Napiecie skuteczne moze byc rzeczywiscie male gdy sie wolno jedzie i obciazenie jest duze.

Jan Cytawa

Data: 2020-10-27 14:53:00
Autor: PeJot
Mocna lampka na dynamo
W dniu 2020-10-27 o 13:37, Jan Cytawa pisze:

[...]

Tak z ciekawości - co takiego *ekstra* ma w sobie dynamo, skoro nie da się zapiąć do niego ogólnodostępnej lampki o sensownych parametrach ? Na miasto używam najpodlejszego oświetlenia z Lidla za 35 zł, do tego 2 paczki akumulatorów AA i jest wygodnie i funkcjonalnie.

A jak rower zmieni właściciela w sposób nieprzewidziany, żalu nie będzie.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-10-27 09:16:21
Autor: WS
Mocna lampka na dynamo
On Tuesday, October 27, 2020 at 2:53:07 PM UTC+1, PeJot wrote:

Tak z ciekawości - co takiego *ekstra* ma w sobie dynamo, skoro nie da się zapiąć do niego ogólnodostępnej lampki o sensownych parametrach ?

Co znaczy, ze sie nie da? Trzeba kupic lampke dedykowana do zasilania dynamem ;) Taki koplet przod tyl z wylacznikiem automatycznym (reagujacym na poziom swiatla), manualnym, podtrzymaniem na postoju to z 25Eu kosztuje... Kilku znajomych uzywa w miejskich rowerach. Mozna zapomniec o oswietleniu, przykrecone na amen (nie demontowalne), bo nie trzeba zabierac do ladowania....
Ten analizowany model to dedykowany do elektrykow, czyli zasialnia stalym pradem o napieciu typowym dla akumulatorow rowerowych, wykastrowany z wszystkich bajerow, np. bez wylacznika recznego, automatycznego... swieci zawsze jak ma napiecie. Do dynama sie nie nadaje.

Data: 2020-10-27 18:12:10
Autor: PeJot
Mocna lampka na dynamo
W dniu 2020-10-27 o 17:16, WS pisze:
[...]

A ile punktów do lansu ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-10-27 11:12:46
Autor: WS
Mocna lampka na dynamo
On Tuesday, October 27, 2020 at 6:12:19 PM UTC+1, PeJot wrote:

A ile punktów do lansu ?

Lampka do lansu? Nie te czasy ;)
Ani toto super jasne... po prostu wygodne. Jesli ktos jezdzi po miscie (jak np. Krakow) to wrecz idealne. Samo sie odpala jak ruszysz, jak staniesz na czerwonym to nie zgasnie, moze szalu z iloscia swiatla nie ma, ale na oswietlone drogi jako (glownie) swiatla pozycyjne idealne. Widzialem juz kilka "bezobslugowych" mieszczuchow przypietych pod biurowcami: naped na pasek, przerzutka w piascie, oswietlenie z dynama (tez w piascie). Tylko jezdzic i pewnie raz na rok dla przyzwoitosci przeglad zrobic...

Data: 2020-10-27 19:18:09
Autor: 2late
Mocna lampka na dynamo
On 27/10/2020 06:12 PM, WS wrote:
[...]

Ja tam mam przyczepione USB lampki do kasku na szybkozlaczce, zmieniam rower kiedy chce, w razie jak jade bez kasku przczyczepiam gdzie chce bo to cateye i ma troche tych opcji. Malutkie to, lekkie, idealne na miasto.
Kombinacje z dynamem to nic jak hipsterstwo. ;)

Data: 2020-10-27 12:30:58
Autor: WS
Mocna lampka na dynamo
On Tuesday, October 27, 2020 at 8:25:55 PM UTC+1, 2late wrote:

Ja tam mam przyczepione USB lampki do kasku na szybkozlaczce, zmieniam rower kiedy chce

to jedzies bez przepisowego oswietlenia ;)

Kombinacje z dynamem to nic jak hipsterstwo. ;)

Ulatwienie, nie trzeba wlaczac, wylaczac, ladowac, zmieniac baterii, zabierac ze soba przypinajac rower...
Ale ja mam tylko MTB i lampki w plecaku, a jak pogoda w miare przewidywalna to w domu zostaja ;)

Data: 2020-10-27 19:56:15
Autor: 2late
Mocna lampka na dynamo
On 27/10/2020 07:30 PM, WS wrote:

to jedzies bez przepisowego oswietlenia ;)

Tzn?
Bo wyglada na to nie znam dokladnie przepisow.

Data: 2020-10-27 13:24:50
Autor: WS
Mocna lampka na dynamo
On Tuesday, October 27, 2020 at 9:11:50 PM UTC+1, 2late wrote:
On 27/10/2020 07:30 PM, WS wrote:

> to jedzies bez przepisowego oswietlenia ;)

Tzn?
Bo wyglada na to nie znam dokladnie przepisow.

bo to rower powinien byc wyposazony w swiatla (a nie rowerzysta) ;)
no i wysokosc, na kasku moze przekroczyc 1.5m

http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160002022

§ 53. 1. Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone:
1) z przodu - co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2) z tyłu - co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej
w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;

1a. Dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru i wózka rowerowego, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, były zdemontowane,
jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy.

§ 56. 1. Światła pojazdu, o których mowa w § 53-55, powinny odpowiadać następującym warunkom:
1) światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne
w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego
dopuszcza się migające światła pozycyjne;

2) powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni, a w przypadku roweru
i wózka rowerowego nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni;

Data: 2020-10-27 21:19:16
Autor: 2late
Mocna lampka na dynamo
On 27/10/2020 07:30 PM, WS wrote:

[...]

W porzadku, wierze bez cytowania regulaminu. :)
Od czasu jak zdawalem na karte rowerowa zdarzylem zapomniec.
Tak na prawde, mam dwie przednie i dwie tylne lampy w razie czego. Zwlaszcza ze jeden z moich rowerow, ma znowu swiatla - wg. mnie - za nisko, 0k. 40 cm nad ziemia.

Swoja droga zastanawiam sie jak to jest, ze w kraju gdzie kazdy tak egzekwuje regulaminy, na wjazd z drogi podporządkowanej czeka sie czasem 5 minut, jest taka wysoka smiertelnosc na drogach, podczas gdy w innych krajach, podchodzi sie do tego na prawde swobodnie i jest zupelnie odwrotnie. Doslownie pare godzin temu czytalem statystyki EU na temat smiertelnych wypadkow i Polska 3 od konca a UK na przeciwleglym koncu.

Data: 2020-10-27 22:09:11
Autor: ToMasz
Mocna lampka na dynamo
[...]

Ciekawe. Ty wypisałeś zalety, a dla mnie to są wady. Jako główne oświetlenie mam convoya i jak jadę przez las/park, to daje rade, ale dupy nie urywa. Jak jadę ulicami, to mam jednodiodową lampkę którą.... widać ze 150m. ona nic nie oświetli, za to nic nie waży. Napisałeś - sam się odpala jak ruszysz. a czy to ma jakieś znaczenie? PRzypominają mi się reklamy liczników rowerowych, które miały 37 funkcji, bo funkcją było pokazywanie 12stu lub 24 godzin. Tak więc mamy automatyczny start, ale w ciemnościach jest lipa, na drodze jest za jasno (w każdym razie nie potrzebnie jasno) ale dymać na pedały trzeba. zrób test, rozpędź takie koło ręką w powietrzu i załącz oświetlenie. raz że masz rower o pół kilo cięższy, dwa że na płaskim masz pod górkę. Z jednym częściowo muszę się zgodzić.  na płaskie miasto się nadaje. tylko tam.
ToMasz

PS korzystając ze świetnej pogody wyszedłem z dzieckiem na rower o 15.30. na dwie godzinki, wracaliśmy po ciemku. Masakra.

Data: 2020-10-27 14:22:47
Autor: WS
Mocna lampka na dynamo
On Tuesday, October 27, 2020 at 10:09:14 PM UTC+1, ToMasz wrote:
Z jednym częściowo muszę się zgodzić.  na płaskie miasto się nadaje.. tylko tam.

Dokaldnie, to jest rozwiazanie dedykowane do rowerow miejskich (w Krk zdaje sie mialy toto nawet rowery "miejskie" z wypozyczalni). Dla ludzi, ktorzy rower traktuja tylko jako srodek transporu i nie uznaja zadnego serwisu itp.... jak jezdzi to jada do pracy/sklepu, jak sie zepsuje to sie szuka gdzie naprawic... majac inna lampke najczesciej pojada bez swiatla :( bo zawsze cos bedzie nie tak (zapomna, nie naladuja, nie zmienia baterii)
Ja takich tez nie uzywam ;) natomiast rozumiem ludzi, dla ktorych to jest znaczna wygoda...

Data: 2020-10-29 01:42:04
Autor: przemek.jedrzejczak
Mocna lampka na dynamo
-- Ja takich tez nie uzywam ;) natomiast rozumiem ludzi, dla ktorych to jest znaczna wygoda...

to jest wygoda i wlasnie wracam do takiego rozwiazania bo zaczelo sie szybciej robic ciemno i trzeba czesciej ladowac baterie co kloci sie z konceptem wygody :-)

lekki uppgrade zamiast slabej Axy na przod zamowilem B&M Lumoteca zeby cos bylo widac, na tyl tez wroci Secula ale bateryjna zostawie tylko przestawie z manualnego na czujnik ruchu

Data: 2020-10-29 10:44:13
Autor: Maciek
Mocna lampka na dynamo
lekki uppgrade zamiast slabej Axy na przod zamowilem B&M Lumoteca zeby cos bylo widac, na tyl tez wroci Secula ale bateryjna zostawie tylko przestawie z manualnego na czujnik ruchu

Na tył o ile masz bagażnik i możliwość przykręcenia, mógłbyś wziąć pod uwagę: SPANNINGA SOLO. Z czystym sumieniem polecam.

Jest wersja pod dynamo jest i bateryjna, mam tą drugą.

IMO plusy to:
- dobrze wykonana
- ma uszczelnienie, nie paruje w środku
- jedna dioda z transmisją światła na większą powierzchnię (nie żre gigantycznie prądu, podają do 100h świecenia)
- dobrze widoczna sprawdzałem z 0,5km przy szarówie
- spory odblask
- dla estetów ;-) - zgrabna, nieklocowata konstrukcja jak na lampkę bagażnikową

Średnio ze 2 razy na rok ładuje akumulatorki, które już pewnie nie są świeże a jazda wieczorna/nocna nie jest mi obca.

Stuknie już jej 3 rok a z lampką zupełnie nic się nie dzieje tzn. nie miałem efektu, że coś nie kontaktuje na stykach, wyłącza się przypadkowo itp.
Nigdy też się nie urwała, nie otwarła na wybojach gdy wpadałem w jakiś krater drogowy itd.

Takie rzeczy praktycznie bezobsługowe - lubię :)

Data: 2020-10-29 13:49:12
Autor: Jan Cytawa
Mocna lampka na dynamo
W dniu 2020-10-29 o 09:42, przemek.jedrzejczak@gmail.com pisze:

[...]

Wczesniej pisalem co uzywam a teraz daje zdjecie:

http://hektor.umcs.lublin.pl/~cytawa/zdjecia/latarka.jpg

Swiatlo ma zarabiste. Uchwyt zrobiony z 2 obejm na rury hydrauliczne. Swietnie sie trzyma kierownicy i jest w latwy sposob regulowalna we wszystkich kierunkach.

Zaplacilem w sumie ze 20 zl.\

Jan Cytawa

Data: 2020-10-28 10:58:55
Autor: Jan Cytawa
Mocna lampka na dynamo
W dniu 2020-10-27 o 22:09, ToMasz pisze:

[...]

Praktyka jest taka, ze diodowe lampki bateryjne calkowicie do jazdy wystarczaja. W turystyku juz kilka lat mam te same baterie z tylu a z przodu montuje jasna ledowa latarke na akumulatory L-ion. Zasieg super a w ciagu roku moze ze 3 razy ja uzywalem, gdy wracalem z imprezy za miastem.

Pradnicy w piascie uzywalem tylko do ladowania akumulatorow w czasie dluzszych wypraw. Sprawdza sie toto srednio. Za malo wydajne i trzeba naprawde dlugo i dosc intensywnie jechac by cokolwiek naladowalo. Moge powiedziec, ze smarfon zuzywal dziennie wiecej energii niz ja moglem z dynama mu dostarczyc. Panele sloneczne sa troche wydajniejsze.

Ale co by nie powiedziec, to w mieszczuchu, ktorym czesciej sie jezdzi po ciemku jeszcze widze sens posiadania oswietlenia dynamowego.

Jan Cytawa

Data: 2020-10-29 11:01:13
Autor: Maciek
Mocna lampka na dynamo
Na miasto używam najpodlejszego oświetlenia z Lidla za 35 zł, do tego 2 paczki akumulatorów AA i jest wygodnie i funkcjonalnie.

Te lampki Lidlowe IMO szału nie ma ale świecą nie najgorzej do jazdy po mieście. Są dobrze widoczne i nie oślepiają innych jak wszystkie inne badziewia chińskie ala "spawarka".

Problemy są za to inne, miałem 3szt.
W jednej się spaliła elektronika, druga zaczęła przerywać i lubiła się wyłączać podczas jazdy, trzecia z tych nowszych parowała pod kloszem po jeździe na deszczu.
Uchwyty kiepskie i się wyrabiały przy częstym demontażu.
Mimo wszystko pewnie jak się dobrze trafi i nie wymaga się przede wszystkim niezawodności od oświetlenia, można być zadowolonym z tych lampek.

Data: 2020-10-29 12:57:53
Autor: PeJot
Mocna lampka na dynamo
W dniu 2020-10-29 o 11:01, Maciek pisze:
[...]

Fakt, lutowanie elementów dosyć "chińskie". Do tego koszyk na baterie słabej jakości.

Uchwyty kiepskie i się wyrabiały przy częstym demontażu.

Potwierdzam, zrobione są z najpodlejszego polipropylenu.

Mimo wszystko pewnie jak się dobrze trafi i nie wymaga się przede wszystkim niezawodności od oświetlenia, można być zadowolonym z tych lampek.

Mam niby najnowszą wersję, taką z *odkręcanym* pojemnikiem na akumulatory i ta chyba jest najlepiej dopracowana.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2020-10-29 11:48:34
Autor: Maciek
Mocna lampka na dynamo
[...]

Trochę się pobawiłem tą lampką no i wnioski takie :

- lampka nie włącza się przy odwrotnej polaryzacji
- startuje od ~5,9V, stabilna praca raczej od 6V.
Testowałem do 32V.

Pobór prądu:

No i tutaj jest feature ;-)

- 0,47A dla 6V w trybie wieczornym (przygaszone diody pozycyjne znajdujące się pod lustrem)
- 0,65A dla 6V przy trybie dziennym (przygaszona główny led reflektora, silnie świecące diody pod lustrem)

Tryb dzienny/wieczorny przełącza się w zależności od tego co wykryje czujnik lampki. No więc dla dynama lepiej go zamalować lub zakleić :)

Wniosek też taki, że mostek z kondensatorem dla dynama tak jak piszesz należałoby dołożyć.
Wymagany jest aby ograniczyć lub wyeliminować migotanie i zapewnić odpowiedni prąd pracy.

Mocna lampka na dynamo