Mocowanie bagażnika - wytrzymałość ?

Data: 2010-03-19 16:46:44
Autor: Bartek znad Nysy
Mocowanie bagażnika - wytrzymałość ?
Witam

Mam ramę z otworami do przykręcenia tylnego bagażnika na śruby M5. Czy taka mała średnica śrub zwłaszcza tych w okolicach tylnej piasty jest wystarczająca żeby utrzymać bagażnik ze sporym ładunkiem (ok 20 kg) ? Oczywiście śruby o podwyższonej twardości. Dodam jeszcze , że muszę użyć 15 mm tulejkę dystansową ze względu na hamulce tarczowe. Czy ktoś ma jakieś doświadczenia w tym temacie? Może to od razu przegwintować na M6 ? (rower Giant Xsport2 + bagażnik Hamx Plus)

Pozdrawiam
Bartek znad nysy

Data: 2010-03-19 16:51:19
Autor: Dominik Mirowski
Użytkownik "Bartek znad Nysy" napisał w wiadomości

Mam ramę z otworami do przykręcenia tylnego bagażnika na śruby M5. Czy taka mała średnica śrub zwłaszcza tych w okolicach tylnej piasty jest wystarczająca żeby utrzymać bagażnik ze sporym ładunkiem (ok 20 kg) ?

Śruba spokojnie wytrzyma - prędzej zegnie się aluminiowy bagażnik :).
--
Dominik

Data: 2010-03-19 17:23:51
Autor: Grzegorz
Mocowanie bagażnika - wytrzymałość ?
Hello Dominik Mirowski !:
[...]

Dokładnie. Ale ..... trzeba zabezpieczyć albo kontrą albo Loctite (243), bo co kilkaset km się luzuje.

Ja na 2 x M5 woziłem córcię 25 kg, powyżej były już 4 śrubki .....

pzdrw.
--
Grzegorz

Data: 2010-03-19 20:46:13
Autor: arturbac
Mocowanie bagażnika - wytrzymałość ?
W dniu 2010-03-19 17:23, Grzegorz pisze:
Hello Dominik Mirowski !:
[...]

Przy połączeniach ścinanych typu śruba badziewny bagażnik to ten drugi
jest wykonany z gorszej stali i powierzchnia docisku uplastyczni sie
szybciej niż śruba zetnie.

W uproszczeniu (dużym) dla lasy 3.6 śrub
Rm = 330MPa
Re = 190MPa

SRv = 0.45Rm * m Pi*d^2 / 4
m - ilosc płaszczyzn ścinania
d - średnica trzpienia (bez gwintu) w uproszczeniu 0,8 d śruby

0,45 * 330*10^6N/m2 * 1 * 3,14 * (0,005*0,8)m^2 / 4 =
4665 N [ kg*m / s^2 ]
Na ziemi 1 kg = 9.8 N
Czyli ta śruba ( z najgorszego materialu 3.6 stosowanego w budownictwie
nie wiem jakie w rowerach ) przeniesie obciążenia jakies 476 kG ;-)

Martwiłbym się wytrzymałością na docisk do ścianki otworu materiału
bagażnika szczególnie jeśli to jakieś dur aluminium lub statyka/dynamika
przy zginaniu elementów tego bagażnika.

Data: 2010-03-19 20:48:41
Autor: arturbac
W dniu 2010-03-19 20:46, arturbac pisze:
Martwiłbym się wytrzymałością na docisk do ścianki otworu materiału
bagażnika szczególnie jeśli to jakieś dur aluminium lub statyka/dynamika
przy zginaniu elementów tego bagażnika.

Zapomniałem o ważnej rzeczy, jak poluzuje się śruba to można zapomnieć o
jej nośności na ścinanie ,zacznie pracować na zginanie i zapewnie się
powygina gdy będzie z zwykłej stali. ;-)

Data: 2010-03-19 13:37:23
Autor: tadek
Mocowanie bagażnika - wytrzymałość ?
On 19 Mar, 20:48, arturbac <artur_no_spam@no_spam.ebasoft.com.pl>
wrote:
> [...]

powygina gdy będzie z zwykłej stali. ;-)

 że muszę użyć 15
mm tulejkę dystansową ze względu na hamulce tarczowe.
Panowie zginanie też chyba będzie a szczególnie jak się śruba odkręci
trochę

Data: 2010-03-19 21:41:54
Autor: Piotr
Dnia 19-03-2010 o 21:37:23 tadek <tadeklodz@poczta.onet.pl> napisał(a):

Panowie zginanie też chyba będzie a szczególnie jak się śruba odkręci
trochę
Zgadza się, dlatego o tym pisaliśmy.

--
Piotr AKA Zbój
zboj87@gmail.com

Data: 2010-03-19 21:04:29
Autor: Piotr
Dnia 19-03-2010 o 20:48:41 arturbac <artur_no_spam@no_spam.ebasoft.com.pl>  napisał(a):

Zapomniałem o ważnej rzeczy, jak poluzuje się śruba to można zapomnieć o
jej nośności na ścinanie ,zacznie pracować na zginanie i zapewnie się
powygina gdy będzie z zwykłej stali. ;-)
To już zależy od obciążenia (zakładając, że za zwykłą stal uważamy S235 -  dawniej St3). Przykładowo do obciążenia 15kg nic się nie stanie, a powyżej  nastąpi trwałe odkształcenie plastyczne. To już zależy od kilku czynników.

Co do samego tematu, to uważam, że śruba M5 spokojnie wytrzyma. Jednak  należy pamiętać o podkładce sprężynowej lub jakiejś kontrze.

--
Piotr AKA Zbój
zboj87@gmail.com

Data: 2010-03-19 20:51:05
Autor: arturbac
Mocowanie bagażnika - wytrzymałość ?

I jeszcze jedno.
Nie robi się połączeń na 1 śrubkę z uwagi na bezpieczeństwo i ew
zmęczenie materiału.

Data: 2010-03-20 15:39:15
Autor: Fabian
arturbac pisze:
[...]

Ale jest to obciążenie statyczne, nie? Jak zjadę z wysokiego krawężnika
to te 25 kg "waży" już trochę więcej.

Fabian.

Data: 2010-03-20 09:21:02
Autor: tadek
On 20 Mar, 15:39, Fabian <fab...@niematakiegoadresu.pl> wrote:
arturbac pisze:

> [...]
> nie wiem jakie w rowerach ) przeniesie obciążenia jakies 476 kG ;-)

Ale jest to obciążenie statyczne, nie? Jak zjadę z wysokiego krawężnika

Panowie o co tu "bić pianę" We wszystkich  /wydaje mi się/ rowerach
jest mocowanie na śrubę 5-kę i spokojnie wytrzymuje znacznie większe
obciążenia niż 25 kg. Poczytajcie opisy tych którzy jechali z
obciążeniem np 50 kg i dało radę. Większym problemem tu jest podkładka
dystansowa 15 mm bo ona daje moment na śrubę i zmienia rodzaj obciążeń
przekazywanych na hak ramy. Ale mimo to uważam że nie powinno być
problemu ze śrubami przy obciążeniu 25 kg a powyżej to TUBUS

Data: 2010-03-20 15:31:16
Autor: Marek 'marcus075' Karweta
Mocowanie bagażnika - wytrzymałość ?
Grzegorz bredzi/łże/gada/bełkocze/zeznaje (niepotrzebne skreślić):
Dokładnie. Ale ..... trzeba zabezpieczyć albo kontrą albo Loctite (243), bo co kilkaset km się luzuje.

Ciekawa teoria, szkoda tylko, że moja praktyka "nieco" jej nie potwierdza.

Mocowanie bagażnika - wytrzymałość ?