Mocowanie szyby do drzwi przesuwnych?

Data: 2010-11-25 08:29:14
Autor: belgrano
Mocowanie szyby do drzwi przesuwnych?
Witam.
Mam zamiar zamocować szybę na drzwi przesuwne w szafie. Czy macie
pomysły jak to zrobić? Drzwi to płyta z boków s± aluminiowe listwy
wykończeniowe. Szybę chce wprawić po¶rodku drzwi o wymiarach 0,77x0,4.
Na pewno trzeba ja przykleić. Natomiast my¶lałem że od dołu i góry
zamontuje ceownik. Tyle że nie ma ceownika z dłuższym ramieniem, który
można wkręcić do drzwi szafy, potem włożyć w rowek szybę i po
problemie. Znacie jaki¶ sposób sensownego zamocowania szyby na takich
przesuwnych drzwiach?

Data: 2010-11-25 17:47:56
Autor: Rentier
Mocowanie szyby do drzwi przesuwnych?
przesuwnych drzwiach?
IdĹş do hurtownikĂłw pĹ‚yt meblowych  i /lub wyposaĹĽenia szaf a tam zakupisz gotowe dowolne rozwiÄ…zania..

Data: 2010-11-25 17:57:58
Autor: BartekK
W dniu 2010-11-25 17:29, belgrano pisze:
Witam.
Mam zamiar zamocować szybę _na_ drzwi przesuwne w szafie. Czy macie
pomysły jak to zrobić? Drzwi to płyta z boków są aluminiowe listwy
wykończeniowe. Szybę chce wprawić pośrodku drzwi o wymiarach 0,77x0,4.
Na pewno trzeba ja przykleić. Natomiast myślałem że od dołu i góry
zamontuje ceownik. Tyle że nie ma ceownika z dłuższym ramieniem, który
można wkręcić do drzwi szafy, potem włożyć w rowek szybę i po
problemie. Znacie jakiĹ› sposĂłb sensownego zamocowania szyby na takich
przesuwnych drzwiach?
Nie piszesz 3 spraw: czy ta szyba ma robić "okno do szafy" do wnętrza, czy tylko być przykręcona "na płytę" (powyżej moje podkreślenie, w miejscu które sieje zamęt), jakimi narzędziami i umiejętnościami dysponujesz, i jaka jest gruba płyta (12,16,18mm) drzwi.

Jeśli chcesz "na płytę" (jakiś witraż czy coś), to są ładne listwy aluminiowe (skoro boki drzwi są alu, to będzie pasowało) krawędziowe L które mają rozmiar np 10mm x 3mm (albo 15mm x 5mm). Przy czym te 5mm to "po zewnętrznej" a od wewnątrz L patrząc - zostaje mniej, akurat na szybę + klej. Wystarczy dać ramkę-prostokąt z takiego kątownika trochę większą niż szyba, by dało się "na zewnątrz" szyby przykręcić do płyty, a jeszcze by krawędz szyby była ukryta pod aluminium.

Jeśli chcesz "w płytę" to odrysowujesz ołówkiem szybę na płycie (dzięki temu powstały otwór będzie o ten 1mm większy od szyby, która musi w niego wejść), robisz otwory wiertarką w 2 narożnikach, wyrzynarką wycinasz od rogu do rogu prostokąt, byle jak najrówniej.
Jeśli twoja płyta ma 16 lub 18mm (typowa meblowa) to bez problemu bierzesz kątowniki 10x10 (po wewnętrznej stronie będzie miało 8x8mm) i robisz ładną ramkę od zewnątrz drzwi, w otworze od wewnątrz o krawędź tej ramki opiera się szyba... i wykańczasz od wewnątrz szafy jak chcesz (też taką ramką, lub po prostu klejem/gwózdkami) by szyba do środka nie wpadła.
Trochę gorzej jest jak masz z cieńkiej płyty 12mm - ale też nie tragicznie, profil L dajesz 15x15 (zasłania całą powierzchnię krawędzi płyty z wyciętego otworu), a szybę całkowicie od wewnątrz drzwi do tego mocujesz.

Problemem wykonawczym jedynie jest ładne ukrojenie tych profili alu na 45' narożniki trzymając wymiar całości, tak by powstał ładny prostokąt bez szpar w miejscach łączenia. Tego nie zrobisz brzeszczotem w ręce.

Data: 2010-11-25 09:33:10
Autor: belgrano
Mocowanie szyby do drzwi przesuwnych?
Szyba ma być na płycie jak obraz na ¶cianie:-). Mniej pracy będzie
kosztować a jako że mam listwy boczne aluminiowe to nie będzie szyba
odstawać po bokach.
Jestem sprawny manualnie (modelarz) no i sam zrobiłem szafę przesuwn±
więc da się:-)). Jako że miałem płytę friko nie my¶lałem o wstawieniu
między ni± szyby bo byłoby najłatwiej, gotowce kupie w meblowych
sklepach. No ale muszę teraz dać na płytę.

Je¶li chcesz "na płytę" (jaki¶ witraż czy co¶), to s± ładne listwy
aluminiowe (skoro boki drzwi s± alu, to będzie pasowało) krawędziowe L
które maj± rozmiar np 10mm x 3mm (albo 15mm x 5mm). Przy czym te 5mm to
"po zewnętrznej" a od wewn±trz L patrz±c - zostaje mniej, akurat na
szybę + klej. Wystarczy dać ramkę-prostok±t z takiego k±townika trochę
większ± niż szyba, by dało się "na zewn±trz" szyby przykręcić do płyty,
a jeszcze by krawędz szyby była ukryta pod aluminium.

Nie za bardzo sobie mogę to wyobrazić? Czy chodzi że zewnętrzn± stronę
L przykręcam do płyty od góry i dołu-robi się podstawa i daszek i
miedzy to wstawiam na klej szybę dolna krawędż pełni rolę podstawy dla
ciężaru a górny daszek po prostu jej odpowiednik bardziej na ozdobę?

Data: 2010-11-25 18:47:29
Autor: BartekK
Mocowanie szyby do drzwi przesuwnych?
W dniu 2010-11-25 18:33, belgrano pisze:
Szyba ma być na płycie jak obraz na ścianie:-). Mniej pracy będzie
kosztować a jako że mam listwy boczne aluminiowe to nie będzie szyba
odstawać po bokach.
Jestem sprawny manualnie (modelarz) no i sam zrobiłem szafę przesuwną
więc da się:-)). Jako że miałem płytę friko nie myślałem o wstawieniu
między nią szyby bo byłoby najłatwiej, gotowce kupie w meblowych
sklepach. No ale muszę teraz dać na płytę.

Jeśli chcesz "na płytę" (jakiś witraż czy coś), to są ładne listwy
aluminiowe (skoro boki drzwi są alu, to będzie pasowało) krawędziowe L
ktĂłre majÄ… rozmiar np 10mm x 3mm (albo 15mm x 5mm). Przy czym te 5mm to
[...]

Nie za bardzo sobie mogę to wyobrazić? Czy chodzi że zewnętrzną stronę
L przykręcam do płyty od góry i dołu-robi się podstawa i daszek i
miedzy to wstawiam na klej szybę dolna krawędż pełni rolę podstawy dla
ciężaru a górny daszek po prostu jej odpowiednik bardziej na ozdobę?
Dokładnie tak, tyle że myślałem raczej o zrobieniu 4 elementów, ściętych na końcach na 45st \______/ i zmontowaniu z tego ramki prostokątnej dookoła całej szyby (by w ogóle jej bocznych krawędzi nie było widać.
Jak jesteś zdolny manualnie, a szyba nie ma być przeźroczysta (np mleczna), to możesz ładnie to też inaczej wykombinować. Frezarką górno-wrzecionową bez problemu zrobisz sobie "dołek" idealnie na grubość szyby. Wiem że brzmi to jak masochizm, ale sam bez problemu robiłem takie rzeczy - frez palcowy 6mm ustawiony tak, że wystaje tylko tyle ile ma być wgłębienia w płycie, płyta na płasko, zaczynasz ze środka prostokąta i jezdzisz sobie po obwodzie prostokątów coraz większych, tak że realnie frezarka ciągle jest oparta na płycie (na jej niewyfrezowanej części), a od środka prostokąta zostaje wgłębienie o coraz większym promieniu, aż do zaznaczonych brzegów.
W zasadzie jak się mocno postarać, to możesz wyfrezować dołek idealnie na szybę, tak że krawędzie szyby zejdą się z płytą co do milimetra.
Jeśli szyba jest matowa, to pod spód można dać choćby biały papier, albo tapetę.

Data: 2010-11-25 10:07:15
Autor: belgrano
Mocowanie szyby do drzwi przesuwnych?
Dzięki, może jakbym miał frezarke to bym jeszcze się pobawił, ale w
ostateczno¶ci zrobię ramkę. Szklarz twierdzi że sam klej starczy, ale
wolałbym jednak na czym¶ szybę oprzeć. Dzięki za podpowiedzi.

Data: 2010-11-25 21:14:00
Autor: BartekK
W dniu 2010-11-25 19:07, belgrano pisze:
Dzięki, może jakbym miał frezarke to bym jeszcze się pobawił, ale w
ostateczności zrobię ramkę. Szklarz twierdzi że sam klej starczy, ale
wolałbym jednak na czymś szybę oprzeć. Dzięki za podpowiedzi.
Klej jak klej - będzie jego miejsca styku z szybą widać od frontu na szybie (nawet jak to szyba matowa/z wzorkiem). Poza tym co zrobisz jak ci się ta szyba rozbije? Zrywanie z klejem będzie niefajne.

Data: 2010-11-25 23:10:02
Autor: belgrano
Mocowanie szyby do drzwi przesuwnych?
On 25 Lis, 21:14, BartekK <s...@NOSPAMdrut.org> wrote:
W dniu 2010-11-25 19:07, belgrano pisze:> Dzięki, może jakbym miał frezarke to bym jeszcze się pobawił, ale w
> ostateczno¶ci zrobię ramkę. Szklarz twierdzi że sam klej starczy, ale
> wolałbym jednak na czym¶ szybę oprzeć. Dzięki za podpowiedzi.

Klej jak klej - będzie jego miejsca styku z szyb± widać od frontu na
szybie (nawet jak to szyba matowa/z wzorkiem). Poza tym co zrobisz jak
ci się ta szyba rozbije? Zrywanie z klejem będzie niefajne.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
| s...@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
|http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Mam tak przyklejonego czerwonego lakobela i ie widac kleju. Jako¶ musi
to na ramkach trzymać. Ew. mogę wywiercić 4 otwory i dać ładne zaczepy
wkręcane chromowe.

Mocowanie szyby do drzwi przesuwnych?