Grupy dyskusyjne   »   pl.rec.rowery   »   [tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000

[tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000

Data: 2010-12-15 20:44:11
Autor: Franc
[tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000
Czy kto¶ może mi wyja¶nić dlaczego jest różnica pomiędzy odległo¶ci± otworów
mocuj±cych adapter od osi koła pomiędzy napędowym kołem a nienapędowym? Tzn:
dla koła napędowego odległo¶ć od osi jest R39.9mm oraz R78.1mm a dla
nienapędowego koła R49.7mm i R87.3mm. Dla obu przypadków odległo¶ć pomiędzy
osiami otworów mocuj±cych adapter jest taka sama: 51mm.
Czy do koła napędowego da się dobrać adapter do tarczy 200mm?
Pzdrw
Franc "Rowery Poziome Rule"

--
niczym niewyróżniaj±cy się IMK P7 SWB, ASS
granatowa je#@$&*%#na Żaba z D7F i LPG, "TKP Edition"
zielona Xantia, kombi, 2.0HDi

--


Data: 2010-12-15 21:51:56
Autor: kml
[tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000

Użytkownik "Franc " <czolk.SKASUJ@gazeta.pl> napisał w wiadomo¶ci news:ieb9ar$oth$1inews.gazeta.pl...

Czy do koła napędowego da się dobrać adapter do tarczy 200mm?

Nie wiem do końca o co chodzi, ale ja mam adapter na tylnym kole (napędowym) pod tarczę 203mm i wszystko jest ok. Najlepiej jest kupić adapter od producenta hamulca b±dĽ identyczny zamiennik (avid -> accent)

Poza tym wydaje mi się, że standard IS odnosi się do rozstawu oczek mocuj±cych zacisk do ramy a nie innych odległo¶ci :)


--
pozdrawiam
kml
http://endurorider.pl Beskidy na rowerze.
4/10/2010 test Samsung Solid B2100

Data: 2010-12-15 22:03:41
Autor: Wooyek
[tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000
Czy kto¶ może mi wyja¶nić dlaczego jest różnica pomiędzy odległo¶ci± otworów
mocuj±cych adapter od osi koła pomiędzy napędowym kołem a nienapędowym? Tzn:
dla koła napędowego odległo¶ć od osi jest R39.9mm oraz R78.1mm a dla
nienapędowego koła R49.7mm i R87.3mm. Dla obu przypadków odległo¶ć pomiędzy
osiami otworów mocuj±cych adapter jest taka sama: 51mm.
Czy do koła napędowego da się dobrać adapter do tarczy 200mm?

Ale kombinujesz z tym "napędowym" i "nienapędowym" - napisałby¶ po prostu "przednie" i "tylne", bo z napędem to nie ma zwi±zku, a domy¶lam się, że piszesz na podstawie pomiarów roweru nie-poziomego, więc sprawa jest prosta...

Zasada dla adapterów jest taka:
- przód 160 mm = tył 140 mm
- przód 180 mm = tył 160 mm
i tak dalej

Czyli potrzebujesz adaptera przód 220/230 mm, choć te akurat zwykle nazywaj± się po prostu tył 200 mm (lub 203 - w praktyce bez znaczenia). W każdym razie s± ogólnie dostępne.
--
Michal "Wooyek" Lalik // wooyek na gmail.com // www.wooyek.pl //

Data: 2010-12-16 08:24:52
Autor: Franc
[tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000
Ale kombinujesz z tym "napędowym" i "nienapędowym" - napisałby¶ po prostu
"przednie" i "tylne", bo z napędem to nie ma zwi±zku, a domy¶lam się, że
piszesz na podstawie pomiarów roweru nie-poziomego, więc sprawa jest prosta...


Nie kombinuję :D, po prostu projektuję sobie wy¶cigowy rower FWD, czyli piasta
z kaset± i rozstawem widełek 135mm (czyli w klasycznym rowerze tylna) będzie z
przodu a piasta z rozstawem widełek 100mm, bez napędu (czyli po klasycznemu
"przednia") będzie z tyłu. I st±d nie używam przednia/tylna bo dla klasycznie
my¶l±cych byłoby odwrotnie.
Nie mierzyłem ramy, tylko ¶ci±gn±łem broszurkę o IS2000, ze strony Magury.


Zasada dla adapterów jest taka:
 - przód 160 mm = tył 140 mm
 - przód 180 mm = tył 160 mm
 i tak dalej

Czyli potrzebujesz adaptera przód 220/230 mm, choć te akurat zwykle
nazywaj± się po prostu tył 200 mm (lub 203 - w praktyce bez znaczenia). W
każdym razie s± ogólnie dostępne.

Oki, czyli adaptery s± zamienne, z przesunięciem 20mm.
Ogólnie rower będzie miał aluminiow± ramę, koła 20" zarówno z przodu jak i z
tyłu, z przodu dam tarczę 200mm, na tył 160mm, wysoko¶ć fotela nad ziemi±
170~200mm i k±t oparcia 20~25stopni. Tylne koło będzie na jednostronnym
wahaczu, przód na pocz±tek sztywny, ale z możliwo¶ci± założenia headshock'a
samoróbki w standardzie 1 1/8". Będzie git.

Pzdrw
Franc "Rowery Poziome Rule"

--
niczym niewyróżniaj±cy się IMK P7 SWB, ASS
granatowa je#@$&*%#na Żaba z D7F i LPG, "TKP Edition"
zielona Xantia, kombi, 2.0HDi

--


Data: 2010-12-16 08:29:09
Autor: Jan Srzednicki
[tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000
On 2010-12-16, Franc wrote:
Czyli potrzebujesz adaptera przód 220/230 mm, choć te akurat zwykle
nazywają się po prostu tył 200 mm (lub 203 - w praktyce bez znaczenia). W
każdym razie są ogólnie dostępne.

Oki, czyli adaptery są zamienne, z przesunięciem 20mm.
Ogólnie rower będzie miał aluminiową ramę, koła 20" zarówno z przodu jak i z
tyłu, z przodu dam tarczę 200mm, na tył 160mm, wysokość fotela nad ziemią
170~200mm i kąt oparcia 20~25stopni. Tylne koło będzie na jednostronnym
wahaczu, przód na początek sztywny, ale z możliwością założenia headshock'a
samoróbki w standardzie 1 1/8". Będzie git.

Eeee...

Naprawdę potrzebujesz takich bydlackich tarcz dla kół 20"? 200mm z
przodu używa się zwykle do najcięższych odmian MTB przy kołach 26", dla
20" wydaje mi siÄ™ to juĹĽ ostrym overkillem.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2010-12-16 09:35:37
Autor: Franc
[tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000
Eeee... Naprawdę potrzebujesz takich bydlackich tarcz dla kół 20"? 200mm z przodu
używa się zwykle do najcięższych odmian MTB przy kołach 26", dla 20" wydaje mi
się to już ostrym overkillem.

W aktualnie posiadanym rowerze czyli IMK P7, który to waży z kufrem co¶ około
18~19kg i pozwala na utrzymanie prędko¶ci marszowej 37~40km/h z przodu mam
koło 20" i tarczę 160mm, z tyłu koło 26" i v-ki. Tarcza (mechaniczny zacisk
Shimano) jako główny hamulec nie wystarcza do sprawnego hamowania roweru. Nie
da się nawet zablokować przedniego koła co mogłem bez problemu zrobić w
poprzednim IMK Nr5 (podobna waga, koło 20" z przodu i v-ka, 28" z tyłu i
spowalniacz rolkowy). Wy¶cigówka ma być szybsza, więc ma też dobrze hamować.
Co najwyżej na tył dam 140mm tarcze. Poza tym, oba zaciski będ± mechaniczne,
bo musz± być klamki samoróbki mocowane wzdłuż mostka.

Pzdrw
Franc "Rowery Poziome Rule"

--
niczym niewyróżniaj±cy się IMK P7 SWB, ASS
granatowa je#@$&*%#na Żaba z D7F i LPG, "TKP Edition"
zielona Xantia, kombi, 2.0HDi

--


Data: 2010-12-16 09:49:57
Autor: Jan Srzednicki
[tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000
On 2010-12-16, Franc wrote:
Eeee... Naprawdę potrzebujesz takich bydlackich tarcz dla kół 20"? 200mm z przodu
używa się zwykle do najcięższych odmian MTB przy kołach 26", dla 20" wydaje mi
siÄ™ to juĹĽ ostrym overkillem.

W aktualnie posiadanym rowerze czyli IMK P7, który to waży z kufrem coś około
18~19kg i pozwala na utrzymanie prędkości marszowej 37~40km/h z przodu mam
koło 20" i tarczę 160mm, z tyłu koło 26" i v-ki. Tarcza (mechaniczny zacisk
Shimano) jako główny hamulec nie wystarcza do sprawnego hamowania roweru. Nie
da się nawet zablokować przedniego koła co mogłem bez problemu zrobić w
poprzednim IMK Nr5 (podobna waga, koło 20" z przodu i v-ka, 28" z tyłu i
spowalniacz rolkowy). Wyścigówka ma być szybsza, więc ma też dobrze hamować.
Co najwyżej na tył dam 140mm tarcze. Poza tym, oba zaciski będą mechaniczne,
bo muszą być klamki samoróbki mocowane wzdłuż mostka.

OK, jak masz praktykę i doświadczenie z tymi konkretnymi zaciskami (nie
znam, choć zwykle ludzie wypowiadali się o nich raczej źle), to pewnie
masz rację. Niemniej, dziwiłem się. :)

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

Data: 2010-12-16 09:39:39
Autor: Fabian
[tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000
W dniu 16.12.2010 09:29, Jan Srzednicki pisze:
On 2010-12-16, Franc wrote:
Czyli potrzebujesz adaptera przód 220/230 mm, choć te akurat zwykle
nazywają się po prostu tył 200 mm (lub 203 - w praktyce bez znaczenia). W
każdym razie są ogólnie dostępne.

Oki, czyli adaptery są zamienne, z przesunięciem 20mm.
Ogólnie rower będzie miał aluminiową ramę, koła 20" zarówno z przodu jak i z
tyłu, z przodu dam tarczę 200mm, na tył 160mm, wysokość fotela nad ziemią
170~200mm i kąt oparcia 20~25stopni. Tylne koło będzie na jednostronnym
wahaczu, przód na początek sztywny, ale z możliwością założenia headshock'a
samoróbki w standardzie 1 1/8". Będzie git.

Eeee...

Naprawdę potrzebujesz takich bydlackich tarcz dla kół 20"? 200mm z
przodu używa się zwykle do najcięższych odmian MTB przy kołach 26", dla
20" wydaje mi siÄ™ to juĹĽ ostrym overkillem.

Czy wielkość tarczy nie powinna być funkcją przewidywanej ilości energii
do wytracania czyli ~ ( Vmax * masa ) , a nie wielkości koła?

Fabian.

Data: 2010-12-16 08:48:02
Autor: Jan Srzednicki
[tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000
On 2010-12-16, Fabian wrote:
Oki, czyli adaptery są zamienne, z przesunięciem 20mm.
Ogólnie rower będzie miał aluminiową ramę, koła 20" zarówno z przodu jak i z
tyłu, z przodu dam tarczę 200mm, na tył 160mm, wysokość fotela nad ziemią
170~200mm i kąt oparcia 20~25stopni. Tylne koło będzie na jednostronnym
wahaczu, przód na początek sztywny, ale z możliwością założenia headshock'a
samoróbki w standardzie 1 1/8". Będzie git.

Eeee...

Naprawdę potrzebujesz takich bydlackich tarcz dla kół 20"? 200mm z
przodu używa się zwykle do najcięższych odmian MTB przy kołach 26", dla
20" wydaje mi siÄ™ to juĹĽ ostrym overkillem.

Czy wielkość tarczy nie powinna być funkcją przewidywanej ilości energii
do wytracania czyli ~ ( Vmax * masa ) , a nie wielkości koła?

Wielkość tarczy przede wszystkim wprost proporcjonalnie wpływa na siłę
hamowania (odwrotnie proporcjonalnie do wielkości koła).

Ilość energii do wytracenia jest mętnym terminem. Tak naprawdę
interesuje CiÄ™ wydzielana moc cieplna, a nie energia. A moc zaleĹĽy od
gwaĹ‚townoĹ›ci hamowaĹ„.  Jak planujesz wielokilometrowe alpejskie zjazdy,
zwłaszcza z bagażem - owszem, ta moc może być całkiem spora. Ale ma się
nijak do Vmax w takim układzie.

Oczywiście, mniejsza tarcza z racji mniejszej pojemności cieplnej,
mniejszej prędkości liniowej i mniejszej powierzchni będzie gorzej
oddawała ciepło.

No i, awaryjnym hamowaniem do zera nie zdążysz zagotować hamulca, jeśli
to będzie hydraulik.

--
  Jan Srzednicki :: wrzaskd@IRCNet :: http://wrzask.pl/

[tech] Mocowanie zacisku hamulca tarczowego wg IS2000

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona