Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa

Data: 2016-02-13 14:53:13
Autor: Marcin Kocur
Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa
Witajcie grupowicze,

przez myśl by mi nie przeszło, że napiszę kolejny tego typu post, ale tak, wypadłem z rynku na jakieś 8 lat i chciałbym zmodernizować komputer.

Kupiłem w tym celu Samsunga SSD 850 evo 500GB, jednak okazało się, że płyta nie obsługuje HCI, więc do niczego ta inwestycja (Linux nie obsługuje TRIM bez HCI). Postanowiłem zatem wyasygnować około 500zł (więcej, jeśli będzie warto) z nadwyżki finansowej, która w innym razie służyłaby sfinansowaniu jakichś niepotrzebnych prezentów czy wycieczek na walentynki i zmodernizować to, czego używam w tej chwili:

AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5600+
Gigabyte M61P-S3 (s. AM2)
DDR2 Kingmax 2x 2GB 800MHz
NVIDIA Corporation GF119 [GeForce GT 610] (pasywna PCI-E)
2x HDD Samsung 250GB > 500GB SSD już kupiony
Chieftec 450W
Lite-On DVD-RW PATA (z bólem mogę z niej zrezygnować)
Pioneer DVD-RW SATA
napęd FDD :) (do wywalenia)
karta dźwiękowa Audiotrak Prodigy cośtam na PCI (tę bym chętnie podłączył)

Co chcę osiągnąć poza podłączeniem dysku SSD i przyspieszeniem komputera nowymi komponentami? Przede wszystkim spokój na kolejne 8 lat, więc:

1. Brak wymiany zasilacza, chciałbym możliwie energooszczędny CPU (w tej chwili TDP 65W i niech nie rośnie, wydajność pewnie i tak będzie znacznie większa od tego co mam teraz)
2. Grafika integra z dobrym wsparciem na Linuksa (dobre 2D dla przeglądarki WWW, bajery typu webgl, wsparcie dla dekodowania wideo Full HD lub 4k z najnowszymi kodekami x265, wiele monitorów (docelowo 2 + telewizor / projektor), czasem jakieś niszowe niewymagające gry 3D)
3. Chociaż jedno gniazdo PCI dla karty dźwiękowej, która swego czasu kosztowała 400zł
4. Co najmniej 6 portów SATA, co najmniej 2 porty SATA III (możliwy w przyszłości RAID 0 z dysków SSD)
5. Przyszłościowe PCI-E, żeby się dało podłączyć dyski SSD pod PCI-E jeśli kiedyś spopularyzuje się taka możliwość
6. Nowe mobo z 3-letnią gwarancją i polimerowymi kondensatorami
7. 4 sloty na RAM
8. najlepiej format full ATX

===
opcjonalnie (chyba mnie nie stać)
1. M.2 na dyski SSD
2. sieciówka 1Gb/s

Pewnie większość z Was nie ma wiedzy czy lepsze dla Linuksa będzie APU AMD czy Intel HD Graphics, i ja niestety też tego nie wiem, ale domyślam się, że pojawią się obie propozycje. Co w przedziale 500-750zł jest warte uwagi? Do tego jeszcze co najmniej 4GB RAM + 2 sloty na ewentualne rozszerzenie. Bardziej zależy mi na możliwościach karty graficznej dla multimediów (nie gier) niż na ilości RAM i prędkości CPU.

Uff, dziękuję wszystkim, którzy dotarli aż tu :)

Marcin Kocur
http://linux-porady.info- Linux od A do B :]

Data: 2016-02-13 15:01:34
Autor: Marcin Kocur
Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa
Ok, zrobiłem 2 babole, oczywiście stać mnie na 1Gb/s sieciówkę, nie stać mnie chyba na M.2, a zasilacza na razie nie chcę wymieniać, ale jestem świadomy, że w trakcie 8-letniego użytkowania może wystąpić taka możliwość. To zanim ktoś się przyczepi.

Chodziło mi raczej o to, żeby zestaw był energooszczędny, nie grzał i przede wszystkim był cichy (głównie z tych powodów stawiam na integrę).

Data: 2016-02-13 22:46:54
Autor: ToMasz
[...]
ale o co chodzi? W czym to w linuksie przeszkadza?

AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5600+
To dość oszczędny procek. Mimo żałosnej oceny w passmarku, daje radę w napędzaniu internetowego kompa

[...]
czytaj o starych grafikach. z drugiej strony, jeśli stawiasz na energooszczędność, to seria radeonów 5xxx była znacznie oszczędniejsza niz gforce. jak w innych grupach - niewiem.

Uff, dziękuję wszystkim, którzy dotarli aż tu :)
jeśli istotnie utpiłeś kasę w dysku ssd, to niebardzo jest co radzić. moze używany procek i płyta z poleasingowca? Używany=są pewne informacje o ewentualnych kłopotach z linuksem.
ToMasz

Data: 2016-02-14 16:04:52
Autor: Marcin Kocur
Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa
W dniu 13.02.2016 o 22:46, ToMasz pisze:

Hej, dzięki za odpowiedzi.

[...]

Bez HCI dysk działa praktycznie 2x wolniej niż powinien, więc bez sensu. Brak TRIM-a powoduje nadmierne zużycie komórek.

AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 5600+
To dość oszczędny procek. Mimo żałosnej oceny w passmarku, daje radę w
napędzaniu internetowego kompa

Daje radę, ale z drugiej strony Windows 98 też dawał radę ;) Stać mnie na wymianę na 2x szybszy, to po co mam się wahać.

[...]

Właśnie dlatego chciałem integrę... będzie lepsza pod tym względem niż podłączone pod PCI-E. Doczytałem jednak, że sprzętową obsługę x265 ma na rynku tylko jedna karta graficzna i nie jest to integra.

[...]

Poleasingowe to zwykle konstrukcje typowo niekompatybilne z wieloma rzeczami. Chciałbym jednak jakiś mainstream...

Data: 2016-02-14 18:25:15
Autor: marfi
Użytkownik "Marcin Kocur" <marcin2006@yhygmail.com> napisał w wiadomości news:n9q52l$rr3$1node2.news.atman.pl...
Brak TRIM-a powoduje nadmierne zużycie komórek.

  Raczej spadek wydajności w dłuższym okresie czasu a nie zużycie.

--
marfi

Data: 2016-02-14 18:25:49
Autor: Poldek
Marcin Kocur wrote:
[...]

Sprawdzałeś, że chodzi dwa razy wolniej, czy tylko tak zakładasz?
Z płytą AHCI wcale nie działa automatycznie z taką przepustowością, jak w ulotce producenta.
Nowe dyski same robią sobie trima, bez powiadamiania o tym OSa.

Moim zdaniem, to zainstaluj ten SSD bez obaw, dołóż RAM do 8GB i będzie klawo.
Za jakiś czas pojawią się mocniejsze karty graficzne na ten wymiar, to sobie wymienisz, czyli masz furtkę do dalszej modernizacji i przyspieszania kompa.

Data: 2016-02-14 20:01:37
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa
Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 14 Feb 2016 18:25:49 +0100  doszła do mnie wiadomość  <56c0b895$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
od Poldek <pugilares@interia.eu>  :
Marcin Kocur wrote:
[...]

Nie, dyski same nie robią TRIM, chodzi zapewne o garbage collector:
https://en.wikipedia.org/wiki/Garbage_collection_%28SSD%29#Garbage_collection
TRIM to komenda wysyłana do dysku najczęściej po zwolnieniu miejsca
zajmowanego przez pliki(po skasowaniu pliku)zawierająca numery
zwalnianych sektorów:
https://en.wikipedia.org/wiki/Trim_%28computing%29
W pewnych wypadkach TRIM może spowolnić(dziwne, ale prawdziwe)
działanie dysku.
Konsekwencje braku obsługi TRIM można częściowo wyeliminować
zostawiając na dysku dość spore niespartycjonowane miejsce(25-50%
pojemności)

[...]
Całujmy wszyscy dupę Henryka.
http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,1546

Data: 2016-02-15 19:06:47
Autor: Marcin Kocur
W dniu 14.02.2016 o 18:25, Poldek pisze:

[...]

Przyznam szczerze, że nie włożyłem nawet tego dysku. Robiłem za to wymianę u ojca na SSD 850 evo, tylko że 250GB. Po instalacji chodził szybko, ale jakoś bez szału, miałem wrażenie że SSD to jednak wyrzucone pieniądze. Zacząłem wtedy czytać co należy zrobić po zakupie SSD, jednym z punktów było włączenie HCI. No i w tym momencie nagle wszystko zaczęło pięknie śmigać.

Stwierdziłem zatem, że zamiast katować dysk w płycie bez trima, wymienię przy okazji resztę.

Być może macie rację, że ten TRIM jest niepotrzebny lub że dysk obejdzie się bez, ale na mojej płycie tak czy inaczej jest SATA II i nie ma HCI, więc to wszystko działałoby na pół gwizdka. No i stać mnie na modernizację, ten komputer ma już swoje lata, a filmy w x265 odtwarzają się płynnie, o ile nic nie działa w tle.

[...]

W sumie miałbyś rację, tylko opierasz się na błędnych założeniach:
1. więcej RAM-u - otóż wąskim gardłem na moim systemie nie jest RAM:

[mk@linux ~]$ free -h
               razem       użyte       wolne    dzielone
Pamięć:        3,9G        516M        2,8G         34M
Wymiana:        2,0G          0B        2,0G

2. Nowa grafika przyspieszy kompa - niestety z linuksowymi sterownikami w operacjach 2D będzie to prawda, jeśli tym razem nie kupię Nvidii, tylko jakiegoś Radeona lub Intela - przynajmniej tak mi się wydaje z moich obserwacji. Niestety 2D na binarnych sterownikach nvidii jak dla mnie się nie sprawdza. Nawet nouveau działa lepiej, a to nie jest jakiś super dopracowany sterownik.

Stwierdziłem więc, że wymienię przy okazji resztę zamiast inwestować w osobną grafikę, która i tak głównie służy do gier, co mi nie jest aż takie znowu potrzebne.

Wymyśliłem więc sobie ostatecznie taki zestaw:

89zł 4GB RAM http://proline.pl/?p=BLS4G3D1609DS1S00CEU
235zł MOBO Gigabyte GA-F2A88XM-HD3 A88X s.FM2 http://proline.pl/?p=GA-F2A88XM-HD3
165złzł AMD A4-6300 s.FM2 BOX http://proline.pl/?p=AMD+A4-6300

Mieści się w 500zł. Proszę o uwagi.

Data: 2016-02-16 04:27:43
Autor: s.grushka83
[...]

nie daloby dolozyc zeby wziac cos lepszego w sensie- procka?
to nie jest dwurdzeniowy procek, tylko jedno-modulowy. nie lepiej wziac cos dwumodulowego? rowniez wzialbym szybsza pamiec (i wzialbym 8 gb, ale jesli tobie 4 wystarcza to ok).

Data: 2016-02-16 14:14:59
Autor: Marcin Kocur
W dniu 16.02.2016 o 13:27, s.grushka83@gmail.com pisze:
[...]

Ha, faktycznie. Nie miałem o tym pojęcia. Zaproponujesz coś?

Data: 2016-02-16 14:30:14
Autor: Marcin Kocur
W dniu 16.02.2016 o 14:14, Marcin Kocur pisze:
[...]

Tylko jeszcze tak, żeby nie przekraczało tych 65W ;]

Data: 2016-02-17 02:45:25
Autor: s.grushka83
Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa
> Ha, faktycznie. Nie miałem o tym pojęcia. Zaproponujesz coś?

Tylko jeszcze tak, żeby nie przekraczało tych 65W ;]

A8 7600 ma tdp rowne 65 watom- z tym ze kosztuje wiecej niz ten procek ktory chciales. moze kupic uzywkę?
no i w tym przypadku (tak jak w poprzednim) lepiej jest dolozyc do szybszej pamieci. z tym ze budzet musialby byc nieco wiekszy :/

simon

Data: 2016-02-16 11:18:57
Autor: Poldek
Marcin Kocur wrote:
[...]

Mam tu SSD na SATAII bez AHCI, zresztą też z Athlonem 64x2, tylko że ja mam 5200+. Do tego mam grafikę GT210 silent oraz 8 GB RAM w dualu. System Win 7 64 bit. Wszystko razem działa bardzo sprawnie do internetu itp. Może to linux spowalnia ci system?

Data: 2016-02-16 14:22:34
Autor: Marcin Kocur
W dniu 16.02.2016 o 11:18, Poldek pisze:
[...]

Nie. To nie jest kwestia tego, że coś mi źle działa, bo komputer jest bardzo szybki i nawet Firefox, który pod Linuksem niewydajnie renderuje wszelkie poruszające się obiekty łącznie z filmami, działa tu jako tako (Chome działa o niebo lepiej, ale FF jest bardziej podatny na dostosowywanie przez użytkownika, dlatego chcę FF). Gdybym włożył tego SSD, to zapewne wszystko by działało jeszcze szybciej.

Mam mimo to 500zł na modernizację, więc próbuję zrobić komputer jeszcze szybszym, bo taki mam po prostu kaprys ;)

Data: 2016-02-18 16:30:03
Autor: Poldek
Marcin Kocur wrote:
[...]

500 to za dużo na to, żeby zauważalnie przyspieszyć (SSD już masz więc RAM i grafika) i zarazem za mało, żeby sensownie przeskoczyć na wyższy poziom - musiałbyś wymienić płytę główną, CPU, RAM i ew. też grafikę, być może też zasilacz, a jak zasilacz, to i obudowę, czyli cały komp do wymiany :-)

Data: 2016-02-25 13:36:07
Autor: Marcin Kocur
W dniu 18.02.2016 o 16:30, Poldek pisze:
Marcin Kocur wrote:
[...]

Przyglądałem się rynkowi dzisiaj intensywnie od 4 rano ;)

Ostatecznie macie rację i postanowiłem trochę zwiększyć budżet i kupić proponowany procesor, którego zresztą sam odnalazłem w czeluściach Internetu, a później zobaczyłem, że simon proponuje mi ten sam model ;)

Zatem:

Procesor AMD APU A8-7600 3.8GHz BOX, 332zł z wysyłką: http://www.elektronicznyswiat.pl/p/337959-procesor-amd-apu-a8-7600-38ghz-box-fm2-ad7600ybjabox.html

Asrock A88M-G/3.1 za 319zł w komputroniku z odbiorem osobistym (płyta ma M.2, USB 3.1, 4 gniazda na DDR 3 2400Mhz, 8 SATA III i polimerowe kondensatory:
http://www.komputronik.pl/product/308745/Elektronika/Cz%C4%99%C5%9Bci_PC/Asrock_A88M_G_3_1.html (komputronik z uwagi na dużą sieć, gdzie można w razie czego oddać jak się zepsuje)

RAM Kingston HyperX 4GB DDR3-2400 Non-ECC CL11 za 124zł w proline z odbiorem w kiosku: http://proline.pl/?p=HX324C11SR%2F4
(jak stanieje za 2 lata, to kupię jeszcze jedną)

== 775zł

Czekam jeszcze na sugestie, wkrótce się przeprowadzam, więc przez najbliższy tydzień i tak nie wezmę się za modernizację :)

Data: 2016-02-14 19:00:12
Autor: Budzik
[...]

Pamietaj, ze tak naprawde zysk z dysku ssd to w mniejszym stopniu transfer, w wiekszym czasy dostepu a tutaj juz strat nie bedzie.

Z tym trimem to nie wiem jak jest, cos mi sie kojarzyło, ze w linuksie nie ma z tym kłopotu ale mogę się mylić.

Data: 2016-02-14 21:16:29
Autor: Olaf Frikiov Skiorvensen
Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa
Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 14 Feb 2016 19:00:12 +0000 (UTC)  doszła do mnie wiadomość
<XnsA5AEC62F7F21Cbudzik61pocztaonetpl@127.0.0.1>  od Budzik <budzik61@poczta.o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>  :
[...]

Czasem w biosie ustawia się tryb emulacji IDE na "compatibility"(trim
prawdopodobnie nie będzie działał) lub "enchanced"(trim powinien
działać), trzeba potestować.
Generalnie trzeba pamiętać o tym, że po strimowaniu jakichś sektorów
dysku ich zawartość, mimo prawidłowo działającej funkcji TRIM może być
dalej widoczna(do czasu, aż ich garbage collector nie wyzeruje):

There are different types of Trim defined by SATA Words 69 and 169
returned from an ATA IDENTIFY DEVICE command:

    Non-deterministic Trim: each read command to the Logical block
address (LBA) after a Trim may return different data.
    Deterministic Trim (DRAT): all read commands to the LBA after a
Trim shall return the same data, or become determinate.
    Deterministic Read Zero after Trim (RZAT): all read commands to
the LBA after a Trim shall return zero.

Wszystko można(pod linuxem) odczytać za pomocą hdparm -I.

Data: 2016-02-14 16:10:42
Autor: Marcin Kocur
Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa
Na razie wymyśliłem procesor:

Intel Pentium Dual Core G2030 na socket 1155, jest na allegro za ~100zł. Do tego jakaś płyta.

Data: 2016-02-21 18:26:06
Autor: Smok Eustachy
Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa
W dniu 13.02.2016 o 14:53, Marcin Kocur pisze:
/..../
[...]

AMD ma słabe wsparcie do Linuksa. Spytaj się konkretnie na forum Twojej ulubionej dystrybucji jak to wyglada.

Modernizacja Athlon 64-bit za 500zł pod Linuksa