Modyfikacja napędu 3x8

Data: 2019-05-14 08:49:01
Autor: Ignac
Modyfikacja napędu 3x8
Pisałem kiedyś o modyfikacji kasety do jazdy na podjazdach, czyli o takim jej
zestopniowaniu 36-34-32-30-28-26-23. Niestety, na bębenek ósma zębatka już nie
weszła. A korba to 48-38-22.
Żeby poprawić pracę przerzutki tylnej, wydłużyłem posiadany jej hak-ten w ramie,
przy pomocy takiego oto zestawu:
http://tnijurl.com/c8777ba6d46d/ https://allegro.pl/oferta/sruba-przerzutki-tylnej-5128087639
Przy pomocy tej śruby przykręcam ten hak do haka ramy i do niego przerzutkę
tylną. Trzeba tą śrubę nieco dopasować pilnikiem do tego nowego i w ramie haka.
Następnie tylko wydłużyć łańcuch do 118 ogniw, dla przerzutki RD-M360- dwa kółka
po 13 ząbków i śmiga aż miło. Z kasetą jak wyżej, nie trzeba nic robić z klatką przerzutką przedniej.. W położeniu łańcucha: korba-22 i zębatka kasety-23,łańcuch
ma superowy naciąg, czyli nie wisi i nie ociera o dół klatki przerzutki p.
A w położeni łańcucha: korba-48 i zębatka kasety-36, wózek przerzutki tylnej
ma bardzo przyzwoite wychylenie.
Jest miejsce  na to, aby dołożyć jeszcze zębatkę 40t, zdejmując 23t.
Pracuję nad tym, na razie koncepcyjnie.

Data: 2019-05-14 18:29:22
Autor: qrt
Modyfikacja napędu 3x8
Ignac <smak870221@gmail.com> Wrote in message:
[...]

Dość radykalnie że tak powiem. Ja mam korbę 46/30 - zrobiona ze starej korby MTB 110/76 bcd
 (46-36-26) Położonej z lekko modyfikowana kaseta 13-15-17-19-21-24-28-32. Miałem 15-17-19-21-23-25-28-32 i jakkolwiek gęsty środek mi sie
 podobał na podjazdach o tyle jednak już dołu mi na zjazdach
 brakowało.  U ciebie to już w ogóle tego dołu nie ma.  W sumie da
 się niby bez tego żyć ale... --

Data: 2019-05-14 11:01:15
Autor: Ignac
Modyfikacja napędu 3x8
W dniu wtorek, 14 maja 2019 18:29:25 UTC+2 użytkownik qrt napisał:
Ignac > Pisałem kiedyś o modyfikacji kasety do jazdy na podjazdach, czyli o takim jej zestopniowaniu 36-34-32-30-28-26-23. Niestety, na bębenek ósma zębatka już nie weszła.
Dość radykalnie że tak powiem.
Już taką jedną kasetę zjeździłem, ale bez 36
[...]

48/23 to ok. 35km/h, ale zjazdy wykorzystuję przeważnie do odpoczynku.
Często mam 30-40 km samych podjazdów. Chociaż mógłbym się zastanowić nad
takim zestopniowaniem: 40-36-32-28-24-21-18, ale trzeba by wydłużyć/przerobić
klatkę przerzutki p. Zobaczę, jak się uda z zębatką 40t.

Data: 2019-05-14 22:53:16
Autor: qrt
Modyfikacja napędu 3x8
Dnia Tue, 14 May 2019 11:01:15 -0700 (PDT), Ignac napisał(a):

[...]

kurcze co ty masz za koła? Albo jaką masz kadencje ? :)

U mnie na kołach 622x40 przy korbie 46 i koronce 23 i kadencji 90 to jest
około 24km/h. 35 (lekko ponad) to mam na 15 ... Na 13 mam 42 i tutaj faktycznie sie można by  zgodzić ze z tego dało by sie
zrezygnować. Jednak by znaleźć koronę "kończącą" o takiej wielkości jest
chyba niemożliwe wiec jako "kończącą" mam 13 zaadoptowana z kasety suntour.   Inna kwestia ze można by w końcu pójść z duchem czasu i migrować na 10
albo chociażby 9 :)

Data: 2019-05-14 15:26:34
Autor: Ignac
Modyfikacja napędu 3x8
W dniu wtorek, 14 maja 2019 22:53:27 UTC+2 użytkownik qrt napisał:

> Często mam 30-40 km samych podjazdów. kurcze co ty masz za koła? Albo jaką masz kadencje ? :)
622x28, kadencja 110-120, to jest lekkie przełożenie na zjazdy i bardzo łatwo mi taką kadencję rozwinąć.
[...]
Choćby tylko na 9, bo wystarczy zmienić dystanse w kasecie, manetki i łańcuch.
Widzę w tej zmianie potencjał.

Data: 2019-05-15 11:38:05
Autor: qrt
Modyfikacja napędu 3x8
Dnia Tue, 14 May 2019 15:26:34 -0700 (PDT), Ignac napisał(a):

Choćby tylko na 9, bo wystarczy zmienić dystanse w kasecie, manetki i łańcuch.
Widzę w tej zmianie potencjał.

niektórzy twierdzą ze łańucha to wcale nie trzeba zmieniać i 8s daja rade
na kasetach 9s :)

Data: 2019-05-14 19:47:23
Autor: PeJot
Modyfikacja napędu 3x8
W dniu 2019-05-14 o 17:49, Ignac pisze:
Pisałem kiedyś o modyfikacji kasety do jazdy na podjazdach, czyli o takim jej
zestopniowaniu 36-34-32-30-28-26-23. Niestety, na bębenek ósma zębatka już nie
weszła.

Ponieważ ?

A korba to 48-38-22.

Spróbowałbym zestawu 44-cośtam-20, technicznie możliwe.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-14 11:13:07
Autor: Ignac
Modyfikacja napędu 3x8
W dniu wtorek, 14 maja 2019 19:47:20 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
> zestopniowaniu 36-34-32-30-28-26-23. Niestety, na bębenek ósma zębatka już

ósma musiałaby mieć dystans zintegrowany z zębami, tak jak jest w oryginalnych kasetach.
> A korba to 48-38-22.

Spróbowałbym zestawu 44-cośtam-20, technicznie możliwe.

Na korbie, łańcuch z 22 na 38 śmiga bez problemu.
Właściwie, to ten czynnik był siłą sprawczą całej modernizacji.

Data: 2019-05-14 20:25:10
Autor: PeJot
Modyfikacja napędu 3x8
W dniu 2019-05-14 o 20:13, Ignac pisze:
[...]

Oczywiście. Poteoretyzujmy: 13-15-18-21-24-28-32-36. Powinno się dać zrobić i działać.

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem

Data: 2019-05-14 13:07:07
Autor: Ignac
Modyfikacja napędu 3x8
W dniu wtorek, 14 maja 2019 20:25:09 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

Oczywiście. Poteoretyzujmy: 13-15-18-21-24-28-32-36. Powinno się dać zrobić i działać.

Sądzę że tak, ale pójdźmy dalej; zamontujmy jeszcze 40t i 46t, przerzutka z najdłuższym wózkiem i ze stosownym adapterem do tych zębatek- są takie na
aledrogo.
To wszystko w napędzie 3x10, lub tylko 2x10 i mamy rower w przystępnej cenie,
i o wiele bardziej uniwersalny, niż te Sitmanowskie wynalazki 1x11!

Data: 2019-05-15 07:10:10
Autor: ń
Modyfikacja napędu 3x8
Ciekawe, ile taka kaseta waży?

-- -- -
zamontujmy jeszcze 40t i 46t

Data: 2019-05-15 08:20:06
Autor: Ignac
Modyfikacja napędu 3x8
W dniu środa, 15 maja 2019 07:10:13 UTC+2 użytkownik ń napisał:
Ciekawe, ile taka kaseta waży?

-- -- -
> zamontujmy jeszcze 40t i 46t

 36-34-32-30-28-26-23, 650gr
z 40 stalową, dalsze 200 gr

Data: 2019-05-14 23:00:08
Autor: qrt
Modyfikacja napędu 3x8
Dnia Tue, 14 May 2019 20:25:10 +0200, PeJot napisał(a):

15-18-21

dość długie te przełożenia tutaj...  W wypadku tak szerokozakresowych kaset jak 13-36 chyba jednak warto już
zmienić na 9s.

Data: 2019-05-14 22:55:58
Autor: qrt
Modyfikacja napędu 3x8
Dnia Tue, 14 May 2019 11:13:07 -0700 (PDT), Ignac napisał(a):

[...]

16 to jest ponoć wartość graniczna ja mam 46-30 i daje rade ale kilka
problemów z konstrukcja takiej korby sie ujawniło.

Data: 2019-05-15 00:39:29
Autor: Jacek G.
Modyfikacja napędu 3x8
A przy okazji może ktoś wie (ale tak na 100 %) czy lewa manetka 3 rzędowa od napędu 3x9 + łańcuch 9-rzędowy będą poprawnie współpracowały z korbą 8-ką. Czyli czy odleglości między tarczami w korbie 8-ce są takie same jak w 9-tce. I czy same tarcze są tej samej grubości?
Rozważam kolejny raz przejście z 8-9 (tym razem w rowerze córki, w którym zaczęły się sypać manetki) i wolałbym zostawić póki co korbę, bo jest jeszcze OK.
--
Jacek G.

Data: 2019-05-15 08:38:28
Autor: Ignac
Modyfikacja napędu 3x8
W dniu środa, 15 maja 2019 09:39:31 UTC+2 użytkownik Jacek G. napisał:
[...]

Kaseta dziewiątka ma dystanse 2,56 mm, a 3,13 mm, szerokości zębatek są identyczne 2 mm. Można kupić kasetę 9s, 12-36 i zmienić tylko dystanse na 3,13mm i mamy kasetę do napędu 8s.
Łańcuchy w obu napędach mają tą samą szerokość rolek, a całkowita ich szerokości
wynika tylko z cieńszych blaszek ogniw zewnętrznych w przypadku 9s
Tarcze korb są tej samej szerokości.
Skoki w manetce są nieco mniejsze w przypadku napędu 9s.
Klatka przerzutki przedniej, może być minimalnie węższa, ze względu na różnice w szerokości obu łańcuchów, ale może zadziałać, kwestia regulacji.

Data: 2019-05-15 19:31:52
Autor: Jacek G.
Modyfikacja napędu 3x8
W dniu 2019-05-15 o 17:38, Ignac pisze:
wynika tylko z cieńszych blaszek ogniw zewnętrznych w przypadku 9s
Tarcze korb są tej samej szerokości.
To jest dla mnie istotna informacja.
Skoki w manetce są nieco mniejsze w przypadku napędu 9s.
W prawej (tylnej) manetce - to jest zrozumiałe, bo na tej samej szerokości bębenka jest o jedna zębatka więcej.
Ale czy skok na lewej (przedniej) manetce (wynikający z odległości między tarczami korby) jest taki sam w 8 i 9 - to jest istotne. Powinien być chyba identyczny, bo tu nie było powodu żeby coś zmieniać, chyba, że z powodów marketingowych.
--
Jacek G.

Data: 2019-05-15 23:39:26
Autor: Ignac
Modyfikacja napędu 3x8
Kup do 9s: manetkę przerzutki tylnej, łancuch i kasetę- kupiłbym tą z zebatką 36, jeśli przerzutka tylna ją obsłuży. Po montażu obie przerzutki jedynie do regulacji

Data: 2019-05-16 09:58:26
Autor: ń
Modyfikacja napędu 3x8
Po co taki klamot (mam HG61 i drugi raz bym 12-36 nie kupił), 34 wystarczy w większości przypadków.

-- -- -

Data: 2019-05-15 10:19:25
Autor: cytawa
Modyfikacja napędu 3x8
Jacek G. pisze:

[...]

Jezeli jest jakas roznica to liczona w setkach. Jestem pewny na 95% ze tarcze z przodu sa nierozroznialne wymiarowo. Nigdy nie mialem klopotu. Byc moze sa dedykowane tarcze pod 9-ki ale MZ po to by byly drozsze.

Jan Cytawa

Data: 2019-05-15 11:29:50
Autor: ń
Modyfikacja napędu 3x8
Jak szukałem przedniego napędu pod 8 rz. i 9 rz., to dokładnie te same tarcze były w jednym sklepie sprzedawane jako 8 rz. w innym jako 9 rz. wg widzimisię sklepu.
Z kolei ciekawa sprawa, że łańcuchy sprzedają czasem jako 7-8 rz.

-- -- -
Czyli czy odleglości między tarczami w korbie 8-ce są takie same jak w 9-tce.
I czy same tarcze są tej samej grubości?
Rozważam kolejny raz przejście z 8-9 i wolałbym zostawić póki co korbę

Data: 2019-05-15 08:11:22
Autor: cytawa
Modyfikacja napędu 3x8
Ignac pisze:

Pisałem kiedyś o modyfikacji kasety do jazdy na podjazdach, czyli o takim jej
zestopniowaniu 36-34-32-30-28-26-23. Niestety, na bębenek ósma zębatka już nie
weszła. A korba to 48-38-22.

Nie sadze bys cos na tym skorzystal. Ja mam w swoim goralu 34-29-24-20.... a z tylu 46-36-26 Najwiecej jezdze na 46x29 i 24. Na 26x34 juz jedzie sie tak wolno ze uzywam tego tylko pod najbardziej strome podjazdy i to bardzo rzadko. I praktycznie nie ma sensu stopniowac trybow tak gesto. Podejrzewam, ze dla takich predkosci juz sie kalkuluje zejsc z roweru i podchodzic.

Jan Cytawa

Data: 2019-05-15 00:29:50
Autor: Jacek G.
Modyfikacja napędu 3x8
W dniu środa, 15 maja 2019 08:11:24 UTC+2 użytkownik cytawa napisał:
Ignac pisze:
> Pisałem kiedyś o modyfikacji kasety do jazdy na podjazdach, czyli o takim jej
> zestopniowaniu 36-34-32-30-28-26-23. Niestety, na bębenek ósma zębatka już nie
> weszła. A korba to 48-38-22.

Ciekawy eksperyment, ale nie wiem czy jednak nie przekombinowany.
Są kasety 8-ki 11-34 co w połączeniu z typową górską korbą 22-32-42 lub 22-32-44 daje duży zakres przełożeń. Co prawda w takiej kasecie jest duży przeskok z 26 na 34, tak jakby brakowało 1 zębatki. Ale znów stopniowanie co 2 na tych dolnych biegach, to też przesada.
Przy kołach 28" przełożenie 22/34, nie będzie wprawdzie nieco twardsze niż w Twoim patencie, ale też 28" to zapewne nie jest typowo górski rower używany w trudnym terenie.

[...]
Natomiast nie zgodzę się, że na 26/34 (lub miększych przełożeniach) jedzie się zbyt wolno. Ja uważam, że jeśli tylko da się jechać, to zawsze lepiej jechać niż pchać. 26/34 to jest 0,76. Ja mam 22/32 = 0,68 i są sytuacje, że przydałoby się jeszcze o stopień lżejsze przełożenie - czasem na krótko, by pokonać jakiś trudniejszy fragment, a nie schodzić z roweru, zwłaszcza, że ponowne wystartowanie na podjeździe też jest czasem kłopotliwe.
Ale i na łatwych asfaltowych lub szutrowych, ale długich podjazdach na 22/32 z prędkością 5-6 km/godz. wyprzedzałem pieszych (pieszy na podejściu idzie 2-3 km/godz.) więc mimo wszystko się opłaci.
--
Jacek G.

Data: 2019-05-15 08:49:41
Autor: Ignac
Modyfikacja napędu 3x8
W dniu środa, 15 maja 2019 09:29:53 UTC+2 użytkownik Jacek G. napisał:

> [...]
Przy kołach 28" przełożenie 22/34, nie będzie wprawdzie nieco twardsze niż w Twoim patencie, ale też 28" to zapewne nie jest typowo górski rower używany w trudnym terenie.
Kluczowe było zadziałanie tarczy 22 z tarczą 38, dlatego zrobił mi się napęd uniwersalny, czyli, 48 i 38 na poziome drogi, z lekkim urozmaiceniem, a 22
na niezłe podjazdy. Popracuje jeszcze z tą zębatką 40t, zobaczymy jak zadziała.

Data: 2019-05-15 10:10:37
Autor: cytawa
Modyfikacja napędu 3x8
Jacek G. pisze:

[...]

W sumie masz racje. Na latwych drogach zdecydowanie lepiej jechac niz isc. Bo i wtedy nie zuzywa sie wielkiej sily a tylko szybciej kreci. Bardziej mialem na mysli trudniejsze odcinki w sytuacji kiedy trzeba uzyc duzej sily. Wtedy sily dzialajace na lancuch i bebenek sa potwornie duze. I dlatego ze wzgledu na sprzet wole zejsc z roweru niz na sile jechac. Widzialem sporo zakatowanych bebenkow. Niewiele osob sobie zdaje sprawe, ze sila rozciagajaca lancuch moze byc okolo 300 kG czyli 3000 N. W sily przenoszone przez pieski w bebenku przekraczaja 1 Tone.

Jan Cytawa

Data: 2019-05-15 08:22:47
Autor: Ignac
Modyfikacja napędu 3x8
Ignac pisze:

> [...]

Nie sadze bys cos na tym skorzystal. Ja mam w swoim goralu 34-29-24-20.... a z tylu 46-36-26 Najwiecej jezdze na 46x29 i 24. Na 26x34 juz jedzie sie tak wolno ze uzywam tego tylko pod najbardziej strome podjazdy i to bardzo rzadko. I praktycznie nie ma sensu stopniowac trybow tak gesto. Podejrzewam, ze dla takich predkosci juz sie kalkuluje zejsc z roweru i podchodzic.

Na podjazdach 22x34 od 8-9 km/h, zależnie od kadencji.

Modyfikacja napędu 3x8