Modzelewski: Ja za kapitalizm nie walczy艂em

Data: 2014-01-01 03:34:18
Autor: McGhee
29-12-2013, ostatnia aktualizacja 29-12-2013 08:39

"Rewolucjonista w drugim pokoleniu" - pisze o sobie Karol Modzelewski w ksi膮偶ce "Zaje藕dzimy koby艂臋 historii. Wyznania poobijanego je藕d藕ca".
Legenda opozycji wyznaje, 偶e patrz膮c na wsp贸艂czesn膮 Polsk臋, trudno mu odpowiedzie膰 na pytanie, czy o to w艂a艣nie walczy艂. Zobacz na Empik.rp.pl

Historia Modzelewskiego i jego rodziny uk艂ada si臋 w dramatyczn膮 opowie艣膰 o historii XX wieku. "Ale偶 pan sobie znalaz艂 miasto i rok, 偶eby si臋 urodzi膰" - powiedzia艂a mu rosyjska mediewistka Anna Michaj艂owna Kuzniecowa, gdy us艂ysza艂a, 偶e przyszed艂 na 艣wiat 23 listopada 1937 w Moskwie. W ZSRR szala艂 w艂a艣nie Wielki Terror, kt贸rego ofiarami pad艂o oko艂o 10 mln ludzi, rozstrzelanych lub osadzonych w 艂agrach. Biologiczny ojciec Karola Modzelewskiego, Aleksander Budniewicz, oficer Armii Czerwonej, zosta艂 aresztowany, gdy jego syn mia艂 zaledwie 17 dni. Dosta艂 wyrok o艣miu lat 艂agru, kt贸ry uda艂o mu si臋 prze偶y膰. Z synem utrzymywa艂 kontakt, jednak wychowaniem Karola zaj膮艂 si臋 polski rewolucjonista, Zygmunt Modzelewski, kt贸ry w lipcu 1939 roku wyszed艂 ze wi臋zienia na 艁ubiance. Przetrzyma艂 dwa lata 艣ledztwa nieprzyznaj膮c si臋 do szpiegostwa, ale by艂 tak wyczerpany, 偶e po uwolnieniu nie m贸g艂 utrzyma膰 艂y偶ki w r臋ku. Matka Modzelewskiego opiekowa艂a si臋 nim i zwi膮za艂a na reszt臋 偶ycia.

Ca艂膮 rodzin膮 po wojnie wyjechali do Warszawy, gdzie Zygmunt Modzelewski zosta艂 ministrem spraw zagranicznych PRL, potem cz艂onkiem Rady Pa艅stwa. Mieszkali w pi臋ciopokojowym apartamencie, potem w willi z ogrodem, mieli gosposi臋, a Karol Modzelewski, kt贸ry ju偶 w 1950 roku zapisa艂 si臋 do ZMP, nieco wstydzi艂 si臋 tych przywilej贸w. Jak wspomina, ju偶 wtedy dociera艂o do niego, 偶e g艂oszone przez komunist贸w zasady sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej to tylko szumne frazesy. Ukszta艂towany przez 艣rodowisko komunistycznej nomenklatury i edukacj臋 polityczn膮 ZMP Modzelewski m贸g艂 prowadzi膰 偶ycie beneficjenta powojennego porz膮dku, a jednak w okolicach polskiego Pa藕dziernika '56 zacz膮艂 szuka膰 dla socjalizmu "ludzkiej twarzy".

Studiowa艂 wtedy histori臋 na Uniwersytecie Warszawskim, kierowa艂 Politycznym Klubem Dyskusyjnym - forum m艂odych marksist贸w krytycznie nastawionych do PRL-owskich w艂adz. Ju偶 w 1964 roku Modzelewski zosta艂 wykluczony z PZPR, dwa lata p贸藕niej na wiecach w Fabryce Samochod贸w Osobowych na 呕eraniu, zafascynowa艂 si臋 robotniczym przyw贸dc膮 Lechos艂awem Go藕dzikiem. Razem z przyjacielem Jackiem Kuroniem, pr贸bowa艂 broni膰 w realnym socjalizmie robotniczych racji. W 1965 r. razem napisali "List otwarty do Partii", uznawany za fundament dopiero kszta艂tuj膮cej si臋 opozycji. Memoria艂 krytykowa艂 PZPR za odej艣cie od marksizmu zar贸wno w sprawach politycznych, jak i gospodarczych, uznawali, 偶e Polsk膮 rz膮dzi biurokracja partyjna wyzyskuj膮ca klas臋 robotnicz膮. W艂adze udaremni艂y zamiar powielenia i tajnego kolportowania memoria艂u w zak艂adach pracy

W marcu 1965 roku Modzelewski i Kuro艅 zostali aresztowani i skazani na 3,5 roku wi臋zienia za nawo艂ywanie w li艣cie do obalenia przemoc膮 ustroju politycznego Polski Ludowej oraz rozpowszechnianie fa艂szywych wiadomo艣ci jej dotycz膮cych. Modzelewski wyszed艂 z wi臋zienia w sierpniu 1967, ale ju偶 kilka miesi臋cy p贸藕niej znowu narazi艂 si臋 w艂adzom. W 1968 roku nale偶a艂 do inicjator贸w akcji protestacyjnej przeciw zdj臋ciu "Dziad贸w" ze sceny Teatru Narodowego w Warszawie, to on wymy艣li艂 has艂o "niepodleg艂o艣膰 bez cenzury", skandowane podczas ostatniego spektaklu. Aresztowany w marcu 1968, dosta艂 wyrok 3,5 roku wi臋zienia za udzia艂 w zwi膮zku zmierzaj膮cym do realizacji wrogiego PRL programu politycznego.

Po wyj艣ciu na wolno艣膰 Modzelewski postanowi艂 po艣wi臋ci膰 si臋 dzia艂alno艣ci naukowej, jako pracownik naukowy Instytutu Historii Kultury Materialnej PAN we Wroc艂awiu. Jednak pod koniec lat 70. Modzelewski znowu zaanga偶owa艂 si臋 w dzia艂alno艣膰 opozycyjn膮, to on zreszt膮 wymy艣li艂 nazw膮 Solidarno艣ci i zosta艂 rzecznikiem prasowym Komisji Krajowej. W listopadzie 1980 uczestniczy艂 w rozmowach z w艂adzami PRL dotycz膮cych rejestracji zwi膮zku, by艂 cz艂onkiem Krajowej Komisji Porozumiewawczej, potem Komisji Krajowej Solidarno艣ci.
Rewolucjonista w drugim pokoleniu" - pisze o sobie Karol Modzelewski w ksi膮偶ce "Zaje藕dzimy koby艂臋 historii. Wyznania poobijanego je藕d藕ca".

Do kwietnia 1981 roku Modzelewski pe艂ni艂 funkcj臋 rzecznika prasowego KKP. Zrezygnowa艂 z niej w prote艣cie przeciw sposobowi porozumienia si臋 Solidarno艣ci z w艂adzami PRL po tzw. prowokacji bydgoskiej (pobicie cz艂onk贸w zwi膮zku, m.in. Jana Rulewskiego) oraz przeciw autorytarnemu stylowi kierowania zwi膮zkiem przewodnicz膮cego NSZZ "Solidarno艣膰" Lecha Wa艂臋sy. Zdaniem Modzelewskiego "rewolucja, kt贸rej doradcy wsp贸lnie z g艂贸wnym przyw贸dc膮 narzucili w decyduj膮cym momencie samoograniczenie, znalaz艂a si臋 na r贸wni pochy艂ej". "Przyznawa艂em, 偶e decyzja o zawarciu porozumienia i odwo艂aniu strajku mog艂a by膰 trafna, cho膰 nie mia艂em w贸wczas, co do tego pewno艣ci. Obstawa艂em przy bardzo krytycznej ocenie sposobu podj臋cia tej decyzji, a zw艂aszcza nieformalnego sposobu kierowania zwi膮zkiem przez +kr贸la i dw贸r+" - wspomina po latach.

Modzelewski zosta艂 internowany w nocy z 12 na 13 grudnia 1981, po og艂oszeniu stanu wojennego. Po roku zosta艂 aresztowany pod zarzutem zmierzania do obalenia przemoc膮 ustroju PRL, wyszed艂 z wi臋zienia, na mocy amnestii z lipca 1984 roku. Wr贸ci艂 do pracy naukowej, pracowa艂 w Instytucie Historii PAN, nast臋pnie w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Wroc艂awskiego oraz Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. W roku 1990 uzyska艂 tytu艂 naukowy profesora. Po 1989 r. zosta艂 senatorem, ale tylko na jedn膮 kadencj臋, bo nie akceptowa艂 贸wczesnej polityko gospodarczej i spo艂ecznej.

W swoich wspomnieniach Modzelewski wyra偶a wiele w膮tpliwo艣ci, co do przebiegu polskiej transformacji ustrojowej. Otwarcie m贸wi, 偶e, jego zdaniem, rachunek spo艂eczny za transformacj臋 realizowan膮 wedle receptury neoliberalnej nie musia艂 by膰 tak du偶y i o tak d艂ugotrwa艂ych skutkach. "Ja za kapitalizm nie walczy艂em i nie siedzia艂em w wi臋zieniu" - pisze. Modzelewski uwa偶a, 偶e plan Balcerowicza nie by艂 jedyn膮 ani najlepsz膮 z mo偶liwo艣ci przeprowadzenia zmian, a jego realizacja spowodowa艂a wiele nieszcz臋艣膰, takich jak powstanie w Polsce wielkich nier贸wno艣ci spo艂ecznych, bezrobocia. Zdaniem Modzelewskiego, frustracja spo艂eczna ludzi poszkodowanych przez transformacj臋, obr贸ci艂a si臋 przeciwko elitom, kt贸re transformacje zainicjowa艂y, a zagospodarowuj膮 j膮 rozmaici populi艣ci - od Andrzeja Leppera po radio Maryja.

"Nale偶臋 do pokolenia i 艣rodowiska, kt贸re nie mo偶e si臋 wyprze膰 odpowiedzialno艣ci za obecny kszta艂ty Rzeczpospolitej. M贸j rachunek do艣wiadcze艅 z tego czasu staje si臋 nieuchronnie rachunkiem sumienia" - pisze Modzelewski, podkre艣laj膮c, 偶e jego do艣wiadczenia mog膮 przys艂u偶y膰 si臋 przysz艂ym "m艂odym rewolucjonistom", jako materia艂 do przemy艣le艅 i wniosk贸w. Tytu艂 jego wspomnie艅 zawiera cytat z wiersza Majakowskiego "Lew膮 marsz".

Ksi膮偶ka "Zaje藕dzimy koby艂臋 historii. Wyznania poobijanego je藕d藕ca" ukaza艂a si臋 nak艂adem Iskier."

http://www.rp.pl/artykul/1075483-Modzelewski-- Ja-za-kapitalizm-nie-walczylem.html

Data: 2014-01-01 09:40:45
Autor: Trybun
W dniu 2014-01-01 04:34, McGhee pisze:
Modzelewski: Ja za kapitalizm nie walczy艂em

Co艣 takiego, nie krzycza艂 na ulicach "precz z komun膮", nie rzuca艂 kamieniami w s艂u偶by porz膮dkowe, i nie podnosi艂 paluch贸w w "ge艣cie"? Pro ludzki 艣wi臋toszek rodzaju boukuna - co z艂ego to nie ja...

--
Kapitalizm jest chorob膮 (zaraz膮) z kt贸r膮 nale偶y walczy膰..
  Instaluj膮c Linuksa na swoim komputerze robisz pierwszy krok w tym kierunku..

Data: 2014-01-06 18:26:46
Autor: Jakub A. Krzewicki
McGhee wrote:

Modzelewski: Ja za kapitalizm nie walczy艂em

http://www.rp.pl/artykul/1075483-Modzelewski-- Ja-za-kapitalizm-nie-walczylem.html

Nam strzela膰 nie kazano. - Wst膮pi艂em na dzia艂o. I spojrza艂em na pole...
                         ... kurwa, ja pierdol臋!

--
小袙袝孝
袦袠袪

Data: 2014-01-06 19:16:12
Autor: u2
Modzelewski: Ja za kapitalizm nie walczy艂em
W dniu 2014-01-06 18:26, Jakub A. Krzewicki pisze:
  kurwa, ja pierdol臋!

to jak sewek blumsztajn aka blumik dla znajomych ...-;)

--
"呕yd贸w gubi brak umiaru we wszystkim i przekonanie, 偶e s膮 narodem wybranym. Czuj膮 si臋 oni upowa偶nieni do interpretowania wszystkiego, tak偶e doktryny katolickiej. Cokolwiek by艣my zrobili, i tak b臋dzie poddane ich krytyce - za ma艂o, 偶e 藕le, 偶e zbyt ma艂o ofiarnie. W moim najg艂臋bszym przekonaniu szkoda czasu na dialog z 呕ydami, bo on do niczego nie prowadzi... Ludzi, kt贸rzy u偶ywaj膮 s艂贸w 'antysemita', 'antysemicki', nale偶y traktowa膰 jak ludzi niegodnych debaty, kt贸rzy usi艂uj膮 niszczy膰 innych, gdy brakuje argument贸w merytorycznych. To oni tworz膮 mow臋 nienawi艣ci".

Data: 2014-01-06 19:51:02
Autor: A. Filip
"Jakub A.  Krzewicki" <patrick.o.hooligan@gmail.com> pisze:
McGhee wrote:

[...]

To kto wam Krzewicki mia艂 kaza膰 walczy膰 za kapitalizm? ;-)

--
A. Filip
Pieni膮dze, kiedy odchodz膮, maj膮 setki n贸g, kiedy przychodz膮, tylko dwie.  (Przys艂owie bo艣niackie)

Modzelewski: Ja za kapitalizm nie walczy艂em