Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Moment a moc

Moment a moc

Data: 2010-09-24 10:23:31
Autor: J.F.
Moment a moc
Użytkownik "Wangog" <Wangog78@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:i7hkc5$poh$1inews.gazeta.pl...
Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko moc silnika wyrazona z KM?

No nie - w Europie podaja moment i moc, a w USA tylko pojemnosc :-)

Przeciez moc to predkosc a dopiero moment obrotowy to elastycznosc silnika,

Ale to wymaga calego wykresu i nie tak latwo zreszta ocenic.

przyspieszenie i frajda z jazdy.

A to juz niekoniecznie. Przyspieszenie w duzym stopniu zalezy od mocy.

Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107 KM (125 Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300 Nm.
Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".

Ale ktorym ciekawsza ? I czy umiesz beigi zmieniac :-)

Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to chodzi.

Ten wyzszy moment zazwyczaj znika w skrzyni. O eleastycznosci mozna dlugo dyskutowac .. ale to w dieslach montuja 6 biegowe skrzynie, benzyniaki widac ich nie potrzebuja :-)

A ogolnie .. kup sobie auto z 200KM mocy,  zobacz jak sie ciekawie jezdzi .. i zauwaz ze nawet nie popatrzyles na moment :-)

J.

Data: 2010-09-24 10:37:10
Autor: Katanka
Moment a moc
J.F. wrote:

A ogolnie .. kup sobie auto z 200KM mocy,  zobacz jak sie ciekawie
jezdzi .. i zauwaz ze nawet nie popatrzyles na moment :-)

To jest fajne podsumowanie.

Mimo wszystko chciałbym gdzieś się wczytać w szczegóły, jak interpretować dobrze wykres moc + moment. Czy znacie taka stronkę, która by dobrze to tłumaczyła?

--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!
www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl | www.KocieLakocie.pl

Data: 2010-09-24 11:39:09
Autor: J.F.
Moment a moc
Użytkownik "Katanka" <katanka24@interia.pl> napisał w wiadomości news:i7hnvk$993$1inews.gazeta.pl...
J.F. wrote:
A ogolnie .. kup sobie auto z 200KM mocy,  zobacz jak sie ciekawie
jezdzi .. i zauwaz ze nawet nie popatrzyles na moment :-)
To jest fajne podsumowanie.

Aha - tak najpiej kupic sobie mazde z Wanklem. Tam stosunek mocy do momentu jest chyba najwiekszy :-)

Mimo wszystko chciałbym gdzieś się wczytać w szczegóły, jak interpretować dobrze wykres moc + moment. Czy znacie taka stronkę, która by dobrze to tłumaczyła?

Po pierwsze : moc=moment*obroty.
Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy - osiagalnej przy danych obrotach
Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)

A na wykresie mozna sie dopatrzec paru rzeczy .. w jakim zakresie obrotow moc wynosi co najmniej  90% maksymalnej, 80%,
Ponizej jakich obrotow moment drastycznie spada itp.


J.

Data: 2010-09-24 13:10:00
Autor: Excite
Moment a moc
W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
osiagalnej przy danych obrotach
Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)

To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc

Bieg zawsze ten sam.
Które stwierdzenie jest prawdziwe ?

Data: 2010-09-24 11:36:50
Autor: bobesh
Moment a moc
Excite <niema@none.pl> napisa³(a): 
To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc

Bieg zawsze ten sam.
Które stwierdzenie jest prawdziwe ?

Drugie - je¶li pominiesz opory ruchu.
A jak we¼miesz pod uwagê opory ruchu i prêdko¶c na tym biegu przy odpowiednich obrotach to mo¿e byæ róznie.

B.



--


Data: 2010-09-24 13:50:31
Autor: Jakub Witkowski
Moment a moc
W dniu 2010-09-24 13:36,  bobesh pisze:
Excite<niema@none.pl>  napisaÅ‚(a):


To zadam pytanie które pad�o na pewnym forum i spowodowa�o d�ug�
dyskusje z której wynik�y dwa róşne przekonania. Maj�c samochód z
silnikiem o sta�ym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
1) b�dzie przyspiesza� tak samo pomi�dzy 2000 a 3500 jak pomi�dzy 3500
5000rpm poniewaş silnik daje taki sam moment obrotowy na ko�a
2) pomi�dzy 3500-5000rpm b�dzie przyspiesza� mocniej niş w przedziale
2000-3500rpm poniewaş silnik generuje wi�ksz� moc

Bieg zawsze ten sam.
KtĂłre stwierdzenie jest prawdziwe ?

Drugie - jeśli pominiesz opory ruchu.

Uściślijmy: drugie jest nieprawdziwe :)
A pierwsze prawdziwe przy zerowych oporach właśnie.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub caÅ‚oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Data: 2010-09-24 11:47:07
Autor: to
Moment a moc
begin Excite
To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą
dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z
silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm: 1)
będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500
5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła 2)
pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale
2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc

Przestań czytać to forum bo najwyraźniej pisują tam sami ignoranci. Oczywiście na tym samym biegu będzie przyspieszał tak samo (pomijając opory ruchu), tyle że w aucie które ma moment obrotowy na silniku wysoko możesz zredukować bieg i mieć moment na kołach odpowiednio większy.

--
ignorance is bliss

Data: 2010-09-24 13:31:23
Autor: J.F.
Moment a moc
Użytkownik "Excite" <niema@none.pl> napisał w wiadomości news:i7i0u8$hlf$1news.net.icm.edu.pl...
W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc

Bieg zawsze ten sam.  Które stwierdzenie jest prawdziwe ?

Skoro bieg jest ten sam, to oczywiscie 1.
moment*przelozenie/promien kola = sila pociagowa.

Oczywiscie sila*predkosc= masa*przyspieszenie*predkosc= moc
wiec nie ma sie co dziwic ze to samo przyspieszenie przy wyzszej predkosci wymaga wiecej mocy, i ze wykresu silnika wynika ze przy wyzszych obrotach silnik te wyzsza moc dostarczy. (*)

Tylko ze szybki kierowca bieg zmieni, z 2000 rpm zrobi sie powiedzmy 3000, przelozenie sie zmieni 1.5 raza i sila pociagowa tylez razy wzrosnie.
Jak dojdzie do 5000 to znow zmieni i  bedzie przyspieszal wolniej ... ale co zyskal to zyskal.

J.

P.S. A z (*)  przy okazji wynika ze jak sie chce miec auto ktore nie tylko przy ruszaniu gumy pali, ale tez nie boi sie w trasie wyprzedzac, to i moc musi byc duza. I sam moment dynamicznego auta nie czyni - musi mu towarzyszyc moc. Za to co ciekawe - moment jest nieokreslony, moze byc dowolnie maly, byleby moc byla :-) Wszystko da sie na przelozeniach wyrownac.

Jest w tym niestety jeden dalszy niuans - rozpedzanie mas wirujacych. Wada np lotniczych silnikow turbinowych - moc maja wielka, ale obroty i bezwladnosc tez i samo rozkrecenie turbiny trwa wieki .

Data: 2010-09-24 13:47:31
Autor: Jakub Witkowski
Moment a moc
W dniu 2010-09-24 13:10, Excite pisze:
W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
osiagalnej przy danych obrotach
Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)

To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc

Bieg zawsze ten sam.

Prawdziwe jest pierwsze (o ile "przyspieszał tak samo" = stałe przyspieszenie).

Drugie nie jest prawdziwe, bo prędkość nie jest taka sama (patrz: "przy danej prędkości").

A poza tym, J.F. równe dobrze mógł napisać że przyspieszenie przy danej prędkości
zależy wprost od momentu na danych obrotach :) Po prostu mając daną prędkość
i obroty (czy też co na jedno wyjdzie, prędkość i przełożenie skrzyni),
chwilowe przyspieszenie możesz wyliczyć równie dobrze z mocy jak i z momentu.
Fizyka na poziomie 1 klasy liceum + matma z podstawówki :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub caÅ‚oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

Data: 2010-09-24 21:10:46
Autor: J.F.
Moment a moc
On Fri, 24 Sep 2010 13:47:31 +0200,  Jakub Witkowski wrote:
A poza tym, J.F. równe dobrze móg³ napisaæ ¿e przyspieszenie przy danej prêdko¶ci
zale¿y wprost od momentu na danych obrotach :)

Specjalnie napisalem o mocy, bo mi zniklo ze wzorow przelozenie.

I juz widac czego do przyspieszenia potrzeba :-)

J.

Data: 2010-09-24 13:53:18
Autor: Agent
Moment a moc

Użytkownik "Excite" <niema@none.pl> napisał w wiadomości news:i7i0u8$hlf$1news.net.icm.edu.pl...
W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
osiagalnej przy danych obrotach
Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)

To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc

Ale czy uwzględniamy że wraz z wzrostem prędkości rosna opory (np. powietrza) czy nie?

Data: 2010-09-25 10:43:00
Autor: Excite
Moment a moc
W dniu 24.09.2010 13:53, Agent pisze:
Ale czy uwzględniamy że wraz z wzrostem prędkości rosna opory (np.
powietrza) czy nie?

Uwzględniamy wszystko co występuje w realnej sytuacji przyspieszania samochodu czyli rosnące opory powietrza również.

Data: 2010-09-24 13:54:27
Autor: Agent
Moment a moc

Użytkownik "Excite" <niema@none.pl> napisał w wiadomości news:i7i0u8$hlf$1news.net.icm.edu.pl...
W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
osiagalnej przy danych obrotach
Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)

To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500 5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale 2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc

Bieg zawsze ten sam.
Które stwierdzenie jest prawdziwe ?

Moc silnika będzie się zwiększała proporcjonalnie do wzrostu obrotów

Data: 2010-09-24 18:01:48
Autor: Tomasz Pyra
Moment a moc
W dniu 2010-09-24 13:10, Excite pisze:
W dniu 24.09.2010 11:39, J.F. pisze:
Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
osiagalnej przy danych obrotach
Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)

To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą
dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z
silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500
5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale
2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc

Bieg zawsze ten sam.
Które stwierdzenie jest prawdziwe ?

Oczywiście pierwsze i nie ma tu żadnych wątpliwości (przy zaniedbaniu oporów powietrza).

Tylko należy pamiętać, że zamiast przyspieszać w zakresie 2000-3500, można zrobić redukcję i przyspieszyć szybciej przy wysokich obrotach.

Data: 2010-09-24 22:47:39
Autor: Jaroslaw Berezowski
Moment a moc
Dnia Fri, 24 Sep 2010 18:01:48 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

Tylko należy pamiętać, że zamiast przyspieszać w zakresie 2000-3500,
można zrobić redukcję i przyspieszyć szybciej przy wysokich obrotach.
Chyba, ze przekroczysz granice przyczepnosci. Z punktu widzenia przyspieszania nie ma sensu bieg mniejszy niz taki dobijajacy momentem kol do granicy przyczepnosci.
Idelna charakterystyka maksymalnych osiagow napedu dyspnonujacego pewna moca to hiperbola stalej mocy, odcieta w zakresie niskich predkosci stalym momentem granicy przyczepnosci. Wszystkie skrzynie biegow to urzadzenia robiace z dowolnie syfiatej chaarakterystyki mozliwie dobra aproksymacje tej idealnej.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-09-26 01:25:23
Autor: Jaroslaw Berezowski
Moment a moc
Dnia Fri, 24 Sep 2010 22:47:39 +0200, Jaroslaw Berezowski napisał(a):

A tu rysuneczek:
http://s1.blomedia.pl/autokult.pl/images/2010/08/trakcpluscvt.png

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Data: 2010-09-27 03:59:59
Autor: Filip KK
Moment a moc
W dniu 2010-09-24 13:10, Excite pisze:

To zadam pytanie które padło na pewnym forum i spowodowało długą
dyskusje z której wynikły dwa różne przekonania. Mając samochód z
silnikiem o stałym momencie obrotowym w przedziale np. 2000-5000rpm:
1) będzie przyspieszał tak samo pomiędzy 2000 a 3500 jak pomiędzy 3500
5000rpm ponieważ silnik daje taki sam moment obrotowy na koła
2) pomiędzy 3500-5000rpm będzie przyspieszał mocniej niż w przedziale
2000-3500rpm ponieważ silnik generuje większą moc

Bieg zawsze ten sam.
Które stwierdzenie jest prawdziwe ?

1.

Data: 2010-09-24 23:08:02
Autor: Bugatti
Moment a moc
Użytkownik "J.F."  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci:

Po pierwsze : moc=moment*obroty.

Pomyślcie zanim coś napiszecie.
TDI ASZ ma 310 Nm przy 1900 obr.. Zgodnie z tym w/w bzdurnym wzorem powinno mieć 589 000 KM ...niefajnie byłoby czymś takim jeździć ;>

Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy - osiagalnej przy danych obrotach
Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)

Nie.
Przyspieszenie zależy od siły napędowej na kołach, która zależy od:
- silnika o odpowiednim momencie obr. (z której def. wynika moc),
- przełożeń biegów,
- przełożenia głównego,
- strat w napędzie (AWD np. X-Drive w BMW zabiera nawet 90 PS z mocy na silniku),
- masy autka,
- powierzchni czołowej nadwozia,
- w wurcach otwarte dyfry
itd.


A na wykresie mozna sie dopatrzec paru rzeczy .. w jakim zakresie obrotow moc wynosi co najmniej  90% maksymalnej, 80%,
Ponizej jakich obrotow moment drastycznie spada itp.

Dokładnie chodzi o pole powierzchni pod wykresem momentu obr. Zakładając że oba autka mają takie same parametry (które wypunktowałem powyżej) lecz inne silniki, to lepiej będzie przyspieszało to autko które ma większe pole pod wykresem - tutaj kłania się całka podwójna ;> w graniach od powiedźmy 2000 obr. do rev lim danego silnika (lub jeśli mamy klekota i ZI to górną granicą niech będzie max PS w ZI ;] ).


J.

Pozdr.

Bugatti

Data: 2010-09-24 14:23:31
Autor: arek.pp
Moment a moc
On 24 Wrz, 23:08, "Bugatti" <spame...@maklerzy.pl> wrote:
U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci:

> Po pierwsze : moc=moment*obroty.

Pomy¶lcie zanim co¶ napiszecie.
TDI ASZ ma 310 Nm przy 1900 obr.. Zgodnie z tym w/w bzdurnym wzorem powinno
mieæ 589 000 KM ...niefajnie by³oby czym¶ takim je¼dziæ ;>

To nie tak!
Moc to zawsze iloczyn momentu i obrotów i wspó³czynnika ~ 0,00014,
tylko, ze w wyjasnianiu definicji mocy kazdy omija ten wspó³czynnik,
zeby by³o prosciej....
Wspó³czynnik ten to wynik podawania MOCY w KM (bo James Watt liczy³
kiedys te wartosci obserwujac prace mu³a, czy konia, niewazne) i
obrotowego ruchu korbowodu.   Zreszt± te sprawy sa wyjasnione
dok³adniej na bardziej zaawansowanych naukowo portalach /nic nie
ujmuj±c tej grupie.../
Otwórz jakikolwiek wykres mocy i momentu i spróbuj pomnozyc :  dowolne
obroty x moment przy tych obrotach x 0,00014 (czy cos ko³o tego..).
Zawsze wyjdzie ci moc, taka jak na wykresie dla danych obrotów.

Data: 2010-09-24 23:39:26
Autor: Tomasz Pyra
Moment a moc
W dniu 2010-09-24 23:08, Bugatti pisze:
Użytkownik "J.F."  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci:

Po pierwsze : moc=moment*obroty.

Pomyślcie zanim coś napiszecie.
TDI ASZ ma 310 Nm przy 1900 obr.. Zgodnie z tym w/w bzdurnym wzorem
powinno mieć 589 000 KM ...niefajnie byłoby czymś takim jeździć ;>

Mi wychodzi 61kW = 83KM

Data: 2010-09-24 23:42:54
Autor: J.F.
Moment a moc
On Fri, 24 Sep 2010 23:08:02 +0200,  Bugatti wrote:
U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci:
Po pierwsze : moc=moment*obroty.
Pomy¶lcie zanim co¶ napiszecie.
TDI ASZ ma 310 Nm przy 1900 obr.. Zgodnie z tym w/w bzdurnym wzorem powinno mieæ 589 000 KM ...niefajnie by³oby czym¶ takim je¼dziæ ;>

Czemu nie skorzystasz dobrej rady i nie pomyslisz zanim napiszesz ?
:-P

310 Nm* 1900 obr/min = 589000 ....  Nm*obr/min

potrafisz dalej przeliczyc na KM, czy podpowiedziec ? :-)

Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy - osiagalnej przy danych obrotach
Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)

Nie.
Przyspieszenie zale¿y od si³y napêdowej na ko³ach, która zale¿y od:
- silnika o odpowiednim momencie obr. (z której def. wynika moc),
- prze³o¿eñ biegów,
- prze³o¿enia g³ównego,

A z obrotow i przelozen wynika tez predkosc. Uwierzysz ze sie znosi, czy sam sobie przeliczysz ?
- strat w napêdzie (AWD np. X-Drive w BMW zabiera nawet 90 PS z mocy na silniku),
- powierzchni czo³owej nadwozia,
- w wurcach otwarte dyfry

Oczywiscie, ale pomijamy w obliczeniach, bo i tak nie mamy wplywu

- masy autka,

Oczywiscie, ale to czynnik staly.

A na wykresie mozna sie dopatrzec paru rzeczy .. w jakim zakresie obrotow moc wynosi co najmniej  90% maksymalnej, 80%,
Ponizej jakich obrotow moment drastycznie spada itp.

Dok³adnie chodzi o pole powierzchni pod wykresem momentu obr. Zak³adaj±c ¿e oba autka maj± takie same parametry (które wypunktowa³em powy¿ej) lecz inne silniki, to lepiej bêdzie przyspiesza³o to autko które ma wiêksze pole pod wykresem - tutaj k³ania siê ca³ka podwójna ;>

Smiem twierdzic ze ta calka nie ma glebszego sensu.

J.

Data: 2010-09-25 10:15:33
Autor: Bugatti
Moment a moc
U¿ytkownik "J.F." napisa³ w wiadomo¶ci:
On Fri, 24 Sep 2010 23:08:02 +0200,  Bugatti wrote:
U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci:
Po pierwsze : moc=moment*obroty.
Pomy¶lcie zanim co¶ napiszecie.
TDI ASZ ma 310 Nm przy 1900 obr.. Zgodnie z tym w/w bzdurnym wzorem powinno
mieæ 589 000 KM ...niefajnie by³oby czym¶ takim je¼dziæ ;>

Czemu nie skorzystasz dobrej rady i nie pomyslisz zanim napiszesz ?
:-P

310 Nm* 1900 obr/min = 589000 ....  Nm*obr/min

potrafisz dalej przeliczyc na KM, czy podpowiedziec ? :-)

Moc[W]=moment obrotowy [Nm]*2 *pi *obroty [obr.min]/60
1 [KM]= 735,4 [W]
czyli mamy 84 KM

Widzisz ró¼nice pomiêdzy tym wzorkiem a tym co sam poda³e¶ - po prostu nie wyrazi³e¶ siê precyzyjnie ;-)

Po drugie: przyspieszenie przy danej predkosci zalezy wprost od mocy -
osiagalnej przy danych obrotach
Nic tu nie trzeba interpretowac, tak po prostu jest :-)

Nie.
Przyspieszenie zale¿y od si³y napêdowej na ko³ach, która zale¿y od:
- silnika o odpowiednim momencie obr. (z której def. wynika moc),
- prze³o¿eñ biegów,
- prze³o¿enia g³ównego,

A z obrotow i przelozen wynika tez predkosc.

Owszem ale mówimy o czasie uzyskania danej prêdko¶ci. Jakby¶ wsadzi³ do wspomnianego ASZ skrzynie o tak ma³ych warto¶ciach prze³o¿eñ ¿e na 4. biegu robi³by¶ przy 4000 obr. 200 km/h to trwa³oby to o kilkana¶cie sekund d³u¿ej ni¿ gdyby zwiêkszyæ 4. bieg tak ¿e przy 4 k rpm mia³aby¶ (tak jak w serii) gdzie¶ ko³o 160 km/h - za¶ 200 km/h osi±ga³by¶ na pi±tce.

Oczywiscie, ale pomijamy w obliczeniach, bo i tak nie mamy wplywu

Pomijamy...ale to ju¿ mocno teoretyzujemy.

- masy autka,

Oczywiscie, ale to czynnik staly.

Sta³y ale nie ma ju¿ tak wielkiego wp³ywu przy przyspieszaniu od wiêkszych prêdko¶ci np. 60 - 100 km/h. Bezw³adno¶æ wynikaj±ca z masy rozgrywa wielkie karty przy starcie zatrzymanym...to wiêkszo¶æ wie ;-)

Dok³adnie chodzi o pole powierzchni pod wykresem momentu obr. Zak³adaj±c ¿e
oba autka maj± takie same parametry (które wypunktowa³em powy¿ej) lecz inne
silniki, to lepiej bêdzie przyspiesza³o to autko które ma wiêksze pole pod
wykresem - tutaj k³ania siê ca³ka podwójna ;>

Smiem twierdzic ze ta calka nie ma glebszego sensu.

Bo ?

J.

Pozdr.

Bugatti

Data: 2010-09-25 13:17:34
Autor: J.F.
Moment a moc
On Sat, 25 Sep 2010 10:15:33 +0200,  Bugatti wrote:
U¿ytkownik "J.F." napisa³ w wiadomo¶ci:
Po pierwsze : moc=moment*obroty.
Moc[W]=moment obrotowy [Nm]*2 *pi *obroty [obr.min]/60
Widzisz ró¼nice pomiêdzy tym wzorkiem a tym co sam poda³e¶ - po prostu nie wyrazi³e¶ siê precyzyjnie ;-)

Bynajmniej - moj wzor jest dobry, tylko obliczajac trzeba miec
jednostki na uwadze :-)

Nie.
Przyspieszenie zale¿y od si³y napêdowej na ko³ach, która zale¿y od:
- silnika o odpowiednim momencie obr. (z której def. wynika moc),
- prze³o¿eñ biegów,
- prze³o¿enia g³ównego,

A z obrotow i przelozen wynika tez predkosc.

Owszem ale mówimy o czasie uzyskania danej prêdko¶ci.

Jak widzisz w pewnych wzorach znika i moment i przyspieszenie.
Takie po prostu syntetyczne spojrzenie na zagadnienie.

Jakby¶ wsadzi³ do wspomnianego ASZ skrzynie o tak ma³ych warto¶ciach prze³o¿eñ ¿e na 4. biegu robi³by¶ przy 4000 obr. 200 km/h to trwa³oby to o kilkana¶cie sekund d³u¿ej ni¿ gdyby zwiêkszyæ 4. bieg tak ¿e przy 4 k rpm mia³aby¶ (tak jak w serii) gdzie¶ ko³o 160 km/h - za¶ 200 km/h osi±ga³by¶ na pi±tce.

No ale wtedy bym sie rozpedzal na 3-ce :-)

Tak czy inaczej - moment i przelozenie znikaja ze wzorow.
Zostaje moc .. ale taka ktora silnik rzeczywiscie ma przy obrotach
ktore wyjda. Stad w miare istotne czy silnik dostarcza duza moc w
szerokim zakresie obrotow, i czy skrzynia ma wystarczajaco geste
przelozenia.

Oczywiscie, ale pomijamy w obliczeniach, bo i tak nie mamy wplywu
Pomijamy...ale to ju¿ mocno teoretyzujemy.

Owszem, aczkolwiek w tej kwestii o ktorej dyskutujemy to w mniejszym
stopniu - opory samochodu sa prawie te same dla wszystkich silnikow.

- masy autka,
Oczywiscie, ale to czynnik staly.
Sta³y ale nie ma ju¿ tak wielkiego wp³ywu przy przyspieszaniu od wiêkszych prêdko¶ci np. 60 - 100 km/h.

to chyba w maluchu - wspolczesny pojazd nadal wymaga ok 20KM do jazdy
setka - cala nadwyzka moze przyspieszac mase :-)

Bezw³adno¶æ wynikaj±ca z masy rozgrywa wielkie karty przy starcie zatrzymanym...to wiêkszo¶æ wie ;-)

Polemizowalbym - wtedy raczej tarcie opon. V^2 .. i energia przy malych predkosciach jest niewielka.

Dok³adnie chodzi o pole powierzchni pod wykresem momentu obr. Zak³adaj±c ¿e oba autka maj± takie same parametry (które wypunktowa³em powy¿ej) lecz inne silniki, to lepiej bêdzie przyspiesza³o to autko które ma wiêksze pole pod
wykresem - tutaj k³ania siê ca³ka podwójna ;>

Smiem twierdzic ze ta calka nie ma glebszego sensu.

Bo ?

No bo nie ma. Jednostka wychodzi dziwna.

Jak chcesz to mozesz policzyc i zobaczyc od czego to zalezy,
przynajmniej teoretycznie.

J.

Data: 2010-09-25 15:04:03
Autor: Bugatti
Moment a moc
U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci:
On Sat, 25 Sep 2010 10:15:33 +0200,  Bugatti wrote:

Jakby¶ wsadzi³ do
wspomnianego ASZ skrzynie o tak ma³ych warto¶ciach prze³o¿eñ ¿e na 4. biegu
robi³by¶ przy 4000 obr. 200 km/h to trwa³oby to o kilkana¶cie sekund d³u¿ej
ni¿ gdyby zwiêkszyæ 4. bieg tak ¿e przy 4 k rpm mia³aby¶ (tak jak w serii)
gdzie¶ ko³o 160 km/h - za¶ 200 km/h osi±ga³by¶ na pi±tce.

No ale wtedy bym sie rozpedzal na 3-ce :-)

Napisa³em o zmniejszeniu prze³o¿enia tylko dla 4. biegu. Wiêc nie rozpêdzi³by¶ siê na 3.ce.
Na 3. @ 4000 ASZety robi± ~ 110 km/h. Wk³adaj±c 4. obroty spad³yby poni¿ej 2000 obr. co spowodowa³oby ¿e  bardzo d³ugo rozpêdza³by¶ siê od 110 do 200 km/h z powodu zbyt ma³ego momentu obrotowego, który jest zas³ug± m.in. wielko¶ci dawki paliwa a ta poni¿ej 2 k rpm by³aby ma³a z powodu laga turba do której ECU oblicza dawkê wzglêdem masy powietrza.

Tak czy inaczej - moment i przelozenie znikaja ze wzorow.
Zostaje moc .. ale taka ktora silnik rzeczywiscie ma przy obrotach
ktore wyjda. Stad w miare istotne czy silnik dostarcza duza moc w
szerokim zakresie obrotow, i czy skrzynia ma wystarczajaco geste
przelozenia.

Nic nie znika.
Moc i moment s± ¿e sob± powi±zane wzorem który poda³em.
Tunner moduj±c twój silnik nie zrobi Ci na twoje zawo³anie 15 % przyrostu momentu obrotowego i 40 % przyrostu mocy dla tej samej prêdko¶ci obrolowej.

W sumie moc zosta³a wprowadzona po to aby sprawiaæ ludziom zachwyt....wystarczy³by sam moment a najlepiej si³a napêdowa przy danej prêdko¶ci pojazdu.

Oczywiscie, ale pomijamy w obliczeniach, bo i tak nie mamy wplywu
Pomijamy...ale to ju¿ mocno teoretyzujemy.

Owszem, aczkolwiek w tej kwestii o ktorej dyskutujemy to w mniejszym
stopniu - opory samochodu sa prawie te same dla wszystkich silnikow.

"Prawie" babe zabi³o ;-P
"Prawie" jest w s±dzie ;>

Bezw³adno¶æ wynikaj±ca z masy rozgrywa wielkie
karty przy starcie zatrzymanym...to wiêkszo¶æ wie ;-)

Polemizowalbym - wtedy raczej tarcie opon.
V^2 .. i energia przy malych predkosciach jest niewielka.

poczytaj co to bezw³adno¶æ mas.

Dok³adnie chodzi o pole powierzchni pod wykresem momentu obr. Zak³adaj±c
¿e oba autka maj± takie same parametry (które wypunktowa³em powy¿ej) lecz
inne silniki, to lepiej bêdzie przyspiesza³o to autko które ma wiêksze pole pod
wykresem - tutaj k³ania siê ca³ka podwójna ;>

Smiem twierdzic ze ta calka nie ma glebszego sensu.

Bo ?

No bo nie ma. Jednostka wychodzi dziwna.

Jak chcesz to mozesz policzyc i zobaczyc od czego to zalezy,
przynajmniej teoretycznie.

Jednostka wychodzi taka jak pole powierzchni...mm^2, cm...spójrz na wykresy z hamowni i zamiast jednostek mocy i momentu umie¶æ [mm] nie zapominaj±c o zachowaniu tej samej skali (np. 30 mm odpowiada 100 Nm) dla porównywanych silników....krzywe przebiegu momentu opisaæ funkcj± wielomianu (np. excel ma takie cu¶).

Poczytaj do czego s± ca³ki (bo chyba ju¿ Ci siê zapomnia³o ¿e studiów ;-)) to zrozumiesz ¿e siê da. ;-)

J.

Pozdr.

Bugatti

Data: 2010-09-27 10:02:03
Autor: Jakub Witkowski
Moment a moc
W dniu 2010-09-25 15:04, Bugatti pisze:

Tak czy inaczej - moment i przelozenie znikaja ze wzorow.
Zostaje moc .. ale taka ktora silnik rzeczywiscie ma przy obrotach
ktore wyjda. Stad w miare istotne czy silnik dostarcza duza moc w
szerokim zakresie obrotow, i czy skrzynia ma wystarczajaco geste
przelozenia.

Nic nie znika.
Moc i moment s± ¿e sob± powi±zane wzorem który poda³em.
Tunner moduj±c twój silnik nie zrobi Ci na twoje zawo³anie 15 % przyrostu momentu obrotowego i 40 % przyrostu mocy dla tej samej prêdko¶ci obrolowej.

Ale przecie¿ to oczywista oczywisto¶æ.

W sumie moc zosta³a wprowadzona po to aby sprawiaæ ludziom zachwyt....wystarczy³by sam moment a najlepiej si³a napêdowa przy danej prêdko¶ci pojazdu.

Mo¿e inaczej: dysponuj±c idealn± skrzyni± bezstopniow± o sprawno¶ci 100%
mo¿emy zupe³nie zapomnieæ o momencie silnika. Do obliczenia przyspieszenia
czy to chwilowego, czy czasu potrzebnego do rozpêdzania do prêdko¶ci X
wystarczy nam tylko czyta moc silnika i to tylko maksymalna. Niewa¿ne
czy bêdzie to silnik powolny z duzym momentem czy szybki z ma³ym, oraz
niezale¿nie od kszta³tu charakterystyki - gdy¿ bêdzie zawsze
pracowa³ w punkcie max. mocy.
Owszem idealizacja, ale wcale nie a¿ tak mocna. Skrzynia "z dostatecznie
gêstymi prze³o¿eniami" przybli¿a nas do tego.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

Data: 2010-09-27 10:07:04
Autor: Jakub Witkowski
Moment a moc
W dniu 2010-09-25 13:17, J.F. pisze:

Dok³adnie chodzi o pole powierzchni pod wykresem momentu obr. Zak³adaj±c
¿e oba autka maj± takie same parametry (które wypunktowa³em powy¿ej) lecz
inne silniki, to lepiej bêdzie przyspiesza³o to autko które ma wiêksze pole pod
wykresem - tutaj k³ania siê ca³ka podwójna ;>

Smiem twierdzic ze ta calka nie ma glebszego sensu.

Bo ?

No bo nie ma. Jednostka wychodzi dziwna.

Ale dlaczego? Wychodzi N*m/s czyli moc.
¦renia (efektywna)? moc wydzielona w pewnym zakresie obrotów.
A przecie¿ ustalili¶my ¿e przyspieszenie zale¿y od mocy :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

Data: 2010-09-25 15:55:16
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki
Moment a moc
Dnia 24.09.2010 Bugatti <spamerzy@maklerzy.pl> napisa³/a:

- w wurcach otwarte dyfry

Taaa ;) --
___________________________________________
Chloru ** XU10J4RS  ** chloru at chloru net

Data: 2010-09-24 23:22:29
Autor: Bugatti
Moment a moc
Użytkownik "Katanka"  napisaÅ‚ w wiadomoÅ›ci:

J.F. wrote:

A ogolnie .. kup sobie auto z 200KM mocy,  zobacz jak sie ciekawie
jezdzi .. i zauwaz ze nawet nie popatrzyles na moment :-)

To jest fajne podsumowanie.

Mimo wszystko chciałbym gdzieś się wczytać w szczegóły, jak interpretować dobrze wykres moc + moment. Czy znacie taka stronkę, która by dobrze to tłumaczyła?

Moment obr. i moc są ze sobą powiązane. Nie ma coś takiego że robimy np. 400 Nm przy 4000 obr. a moc niech będzie 300 KM przy tych samych obrotach. Z def. (wzoru) momentu obr. wynika moc:

Moc [kW] = moment [Nm] * obroty (obr. min.) / 9554

I korzystając z w/.w wzoru i np. tego wykresu możemy wykazać moc - http://www.tdituning.pl/forum/wykresy/dsg/octavia2_dsg_dyno.jpg

przy 4000 mamy 360 Nm, czyli jest 150,7 [kW] *1.36 [KM] = 205 KM co widać na wykresie ;-)


Pozdr.
Bugatti

Data: 2010-09-24 12:49:27
Autor: Przembo
Moment a moc
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:i7hn62$6kr$1news.onet.pl...
Użytkownik "Wangog" <Wangog78@gazeta.pl> napisał w wiadomości news:i7hkc5$poh$1inews.gazeta.pl...
Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko moc silnika wyrazona z KM?
No nie - w Europie podaja moment i moc, a w USA tylko pojemnosc :-)

I ktoś kupuje 5.0 i się dziwi że "nie jedzie", po długim śledztwie odkrywa że ma całe ~140KM... u nas jednak jest lepiej ;)

Nauczylem sie tej zasady gdy najpierw mialem Carine E z moca 107 KM (125 Nm) a teraz posiadam C klase CDI ktora ma 125 KM i 300 Nm.
Jazda jest nieporownywalnie "ciekawsza".
Ale ktorym ciekawsza ? I czy umiesz beigi zmieniac :-)

Biorąc pod uwage masy aut można zaryzykowac, że czasy przyśpieszania do 100kmph były zbliżone, zawodzi tzw. dupohamownia i kwestia zmiany biegów jest nie do pominięcia :)

Wiem ze diesle z zasady maja wiekszy moment ale to tutaj nie o to chodzi.
Ten wyzszy moment zazwyczaj znika w skrzyni. O eleastycznosci mozna dlugo dyskutowac .. ale to w dieslach montuja 6 biegowe skrzynie, benzyniaki widac ich nie potrzebuja :-)

Może teraz, kilkanaście lat temu benzynowy silnik 4.2 o mocy ~300KM potrzebował 6-cio biegowej skrzyni skoro konstruktorzy taką zafundowali ;)

A ogolnie .. kup sobie auto z 200KM mocy,  zobacz jak sie ciekawie jezdzi .. i zauwaz ze nawet nie popatrzyles na moment :-)


Silnik benzynowy 200KM niby szału nie robi, wszak zmieniając biegi za wsześnie można i tak nie dać rady CDI 125KM, bez 300KM minimum się nie obejdzie a i tak wybór seryjnych aut o takiej mocy i manualnej skrzyni nie poraża ;)

Pozdr

Data: 2010-09-24 22:27:48
Autor: Przemysław Czaja
Moment a moc

Użytkownik "Przembo"

Silnik benzynowy 200KM niby szału nie robi, wszak zmieniając biegi za wsześnie można i tak nie dać rady CDI 125KM, bez 300KM minimum się nie obejdzie.

Bez przesady prosze - 200 konny benzyniak zamiata 125 konne CDI bez mrugnięcia okiem.
Eh... gdzie te czasy gdy mój VW GTi miał 112KM!!! i było prawdziwą rakietą - a teraz 200KM to mało ;-)

Data: 2010-09-24 23:07:11
Autor: Przembo
Moment a moc
Użytkownik "Przemysław Czaja" <przempo@poczta.fm> napisał w wiadomości news:i7j1rt$21i$1mx1.internetia.pl...
Użytkownik "Przembo"
Silnik benzynowy 200KM niby szału nie robi, wszak zmieniając biegi za wsześnie można i tak nie dać rady CDI 125KM, bez 300KM minimum się nie obejdzie.
Bez przesady prosze - 200 konny benzyniak zamiata 125 konne CDI bez mrugnięcia okiem.
Eh... gdzie te czasy gdy mój VW GTi miał 112KM!!! i było prawdziwą rakietą - a teraz 200KM to mało ;-)

W kontekscie założyciela wątku 200KM na nic się zda jak się silnika nie wkręci na obroty, umiejętność zmiany biegów też jest istotna i tylko o tym pisałem...
Ja w swoich autach dochodze do czerwonego pola i wiem o co w tym chodzi ;)

Pozdr

PS. A swoją drogą właśnie będe zmieniał ~200KM na 300KM ;p

Data: 2010-09-24 23:18:52
Autor: Przemysław Czaja
Moment a moc

Użytkownik "Przembo"

PS. A swoją drogą właśnie będe zmieniał ~200KM na 300KM ;p

Szęściarz :-)

Pozdr.

Data: 2010-09-27 03:55:55
Autor: Filip KK
Moment a moc
W dniu 2010-09-24 10:23, J.F. pisze:

Ten wyzszy moment zazwyczaj znika w skrzyni.
O eleastycznosci mozna
dlugo dyskutowac ..
ale to w dieslach montuja 6 biegowe skrzynie,
benzyniaki widac ich nie potrzebuja :-)

....

A ogolnie .. kup sobie auto z 200KM mocy, zobacz jak sie ciekawie jezdzi
.. i zauwaz ze nawet nie popatrzyles na moment :-)

A ogólnie, to przejedź się np. 3 litrowym dieslem w BMW ze skrzynią automatyczną steptronic a zobaczysz jak szybko zmienisz zdanie nt tego co tam napisałeś powyżej (w pierwszym akapicie).

Pozdrawiam

Moment a moc

Nowy film z video.banzaj.pl wiêcej »
Redmi 9A - recenzja bud¿etowego smartfona