Moment a moc

Data: 2010-09-24 12:57:10
Autor: arek.pp
Moment a moc
On 24 Wrz, 09:34, Wangog <Wango...@gazeta.pl> wrote:
Witam

Wytlumaczcie mi prosze dlaczego wszyscy i wszedzie podaja w 90% tylko
moc silnika wyrazona z KM?

A więc /że tak rozpocznę zdanie/, po przeczytaniu postów,  powinienieś
już wiedzieć, dlaczego podstawową cechą charakteryzującą silnik jest
MOC. To, że jakis silnik przyspiesza w dolnym zakresie obrotów lepiej
od innego, to znaczy, że przy DANYCH obrotach ma większą MOC ( mociloczyn momentu przy danych obrotach i obrotów silnika):
- moment to siła z jąką wybuchająca mieszanka pcha tłok podczas
jednego obrotu  (sprawnosc spalania)
- w/w moment bardzo szybko spada dla diesli, trochę wolniej dla
benzyn  (taka charakterystyka paliwa, po przekroczeniu pewnych obrotów
nie zdąża sie juz spalac; spójrz na wykresy!)
- moc to jak juz wspomniałem iloczyn momentu i obrotów, czyli np. siła
wybuchu 200 Nm przy 2000 obr ma taka samą moc (czyli przyspieszenie,
jakie odczuwasz) jak 100 Nm przy 4000 obr.
- silniki doładowane (benzyna lub diesel  - NIEWAZNE) sa mocniejsze
przy niskich obrotach, poniewaz turbosprezarka powoduje większą siłe
eksplozji mieszanki juz przy niskich obrotach
- silniki benzynowe niedoładowane i turbodiesle o takich samych mocach
maja max.przyspieszenia i predkosci maks. identyczne, poniewaz przy
tych warunkach jazdy uzywa się ostatnich ~40-30 procent uzytecznych
obrotów, gdzie iloczyn momentu i obrotów jest podobny (nałóż na siebie
wykresy mocy silnika TD i benzyny O PODOBNYCH MOCACH)
- sam moment nic nam nie mówi, jak pisał J.F. rowerzysta tez ma moment
100 - 200 Nm (np 80 kg na jedna nogę razy ramię pedału 15 cm = 120 Nm
- jak silnik 1.4). Tylko ze człowiek nie moze kręcic 6000 obr na
minutę przy takim nacisku na pedały - wtedy miełby moc ok 100 KM :)

Pozdrawiam

Data: 2010-09-25 23:08:57
Autor: Yans van Horn
Moment a moc
On 2010-09-24 21:57, arek.pp wrote:
[...]

To niestety nie jest prawda. Przykład pewnego silnika (odczytane z wykresu z hamowni) pokaże, że przyśpieszająć (biegi: 2->3, 3->4, 4->5, 5->6) nie zejdę poniżej 95% maksymalnej mocy.
Przy 40% obrotów max ma już 60% maksymalnej mocy.

Pokaż mi taki wykres silnika benzynowego. Mówimy o mocy +/- 200KM na kołach.

PS: Wykreś ww. do wglądu na priv.

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2010-09-27 00:58:39
Autor: kogutek
Moment a moc
On 2010-09-24 21:57, arek.pp wrote:
> [...]

Pokaż mi taki wykres silnika benzynowego. Mówimy o mocy +/- 200KM na kołach.

PS: Wykreś ww. do wglądu na priv pozdrawiam,
Myślisz że dostępne są wykresy silników benzynowych o mocach w granicach 900KM.
Trochę więcej miał Spitfire MK-I typ 300. 12 cylindrów miał. Palił cirka jebałt
300 litrów na godzinę lotu. --

Data: 2010-09-27 07:54:41
Autor: Robert Rędziak
Moment a moc
On Mon, 27 Sep 2010 00:58:39 +0200, kogutek <kogutek44@vp.pl>
wrote:

Myślisz że dostępne są wykresy silników benzynowych o mocach w granicach 900KM.

 Pan prosz, 3 sekundy w góglach:

 http://www.speedchrome.com/forums_pix/bullseye/S374R_995.jpg

 3 litry, 2.8bara ciśnienia doładowania (nie podali, czy
 absolutnego, czy względnego).

 r.
robert rędziak     e36/5 323ti     mailto:giekao-at-gmail-dot-com

Data: 2010-09-27 10:58:41
Autor: Yans van Horn
Moment a moc
On 2010-09-25 23:08, Yans van Horn wrote:
On 2010-09-24 21:57, arek.pp wrote:
[...]

Zapomniałem dodac: nie jest to żaden rajdowy silnik. Ot, ze zwyklego cywilnego samochodu.

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2010-09-27 13:21:54
Autor: arek.pp
Moment a moc
On 2010-09-25 23:08, Yans van Horn wrote:

> [...]

> kołach.

Zapomniałem dodac: nie jest to żaden rajdowy silnik. Ot, ze zwyklego

W skrócie chodzi mi o to, że przy wykorzystywaniu max. przyspieszen
uzywamy obrotów uzytecznych mniej  wiecej na 70-100 procent, gdzie
iloczyn momentu i obrotów dla turbodiesla /turbobenzyny/ oraz dla
wlnossacej benzyny jest taki sam - gdy oczywiscie porównujemy silniki
o zblizonych mocach. Natomiast przy "codziennym" uzywaniu niskich
obrotów, zawsze turbo będzie górą. Tych wykresów jest pełno w
necie....
Gdyby porównać np Lancera: silnik benz 1.8 143 KM oraz volkswagenowski
(montowany w mitsubishi) 2.0 D 140 KM to mamy:
benzyna:
2000 obr - 30 kW
3000 obr - 45 kW
4000 obr - 65 kW
5000 obr - 90 kW
6000 obr - 105 kW, potem spadek mocy

diesel:
2000 obr - 60 kW
3000 obr - 90 kW
4000 obr - 103 kW, potem spadek mocy

Moim zdaniem, gdyby producenci umieszczali w danych technicznych moc
(a nie moment, który mało nam mówi i sieje zamęt) dla np. 1/3, 2/3
oraz maksymalnych obrotów (albo jeszcze "gęsciej"), łatwiej byłoby
porównac parametry silników bez analizowania krzywych przebiegu
momentu i mocy.

Data: 2010-09-27 23:15:56
Autor: kogutek
Moment a moc

> [...]

oraz maksymalnych obrotów (albo jeszcze "gęsciej"), łatwiej byłoby
porównac parametry silników bez analizowania krzywych przebiegu

Jesteś pewien ze producent samochodu podaje moc na kołach a nie moc silnika jako
maszyny cieplnej zdolnej do przepalenia określonej ilości paliwa. Tylko część z
tego przepalonego paliwa zamienia się na pracę mechaniczną. Operujesz liczbami.
Ustosunkuj się do tego. Z 10 litrów paliwa używanego w samochodach uzyskuję się
trochę ponad 100kWh. Z tych 100 kWh przy silniku benzynowym 80% idzie na grzanie
planety. To zostaje 20 kWh. Z 10 litrów paliwa spalonego przez godzinę nie da
się zrobić 100 kW na kołach przez godzinę. --

Data: 2010-09-28 11:00:29
Autor: Yans van Horn
Moment a moc
On 2010-09-27 23:15, kogutek wrote:

[...]

Bledny tok rozumowania. Silnik w pełni obciążony mocą maksymalna spala 20 lub więcej litrów paliwa.. Spalanie średnie (10l) jest przy średnim obciązeniu które zapewne jest ułamkiem rzędu 20-40% mocy maksymalnej, czyli 20-40kW w tym wypadku.

Ponadto sprawność nawet silnika benzynowego jest wyższa niż 20%, diesli pewnie bliżej 40%

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Data: 2010-09-28 11:04:28
Autor: Sebastian Kaliszewski
Moment a moc
On 2010-09-25 23:08, Yans van Horn wrote:

On 2010-09-24 21:57, arek.pp wrote:
[...]

Podaje moc mechaniczną.

[...]

Nie da się (mowa o samochodach oczywiście) i się nie robi. Zapotrzebowanie typu 100kW na kołach przy stałej prędkości i płaskim terenie to jazda rzędu 200km/h (+/- kilkadziesiąt) -- zobacz, jakie jest wtedy spalanie :)

Silnik samochodowy podczas "cywilnej" jazdy pracuje średnio z niewielkim ułamkiem mocy maksymalnej. Im mocniejszy silnik tym mniejszy ten ułamek.

Oczywiście, zapotrzebowanie na moc zmienia się bardzo często i bardzo znacznie -- podczas rozpędzania może dojść do mocy maksymalnej (na danych obrotach) a podczas hamowania silnikiem (o ile obroty nie są już zbyt niskie) spada do 0.

pzdr
\SK

Data: 2010-09-28 11:26:51
Autor: Jakub Witkowski
Moment a moc
On 2010-09-25 23:08, Yans van Horn wrote:

On 2010-09-24 21:57, arek.pp wrote:
[...]

Ani jedno, ani drugie. Podaje moc mechaniczną na wale.

Gdzieś mi się obiło, że są pewne różnice usa<->europa, biorące się z tego że jedni
podają moc silnika z osprzętem a inni bez, ale może to plotki.

Data: 2010-09-28 10:57:09
Autor: Yans van Horn
Moment a moc
On 2010-09-25 23:08, Yans van Horn wrote:

On 2010-09-24 21:57, arek.pp wrote:
[...]

No właśnie chyba jednak nie. Benzyna wolnossąca ma ch-ke przeważnie liniową.
Moc rośnie wraz z obrotami aż praktycznie do odcięcia. Moc turbodiesla ma wygląd dzwonu - należy to wykorzystać.

Moc na kołach (dane seryjnego pojazdu)
2000 - 80kw
2500 - 100kw
3000 - 115kw
3500 - 125kw
4000 - 125kw
4500 - 115kw
Odcięcie ~4800-4900 i dalej okolice 100kw

3000-4500 (lub nawet szerszy) to jest zakres >90% mocy maksymalnej.

[...]

Ale co z tego ze moc pozniej spada ? Nadal jest wysoka i nalezy to wykorzystywać. Podaj dalsze wartosci az do odciecia. Najpewniej benzyna skonczy się szybciej.

Teraz dołóż do tego stopniowanie skrzyni aby sprawdzić co się stanie po zmianie biegu...

[...]

I to jest bardzo słuszny wniosek. Ponieważ wykres mocy jest latwiejszy do interpretacji.

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik

Moment a moc