Moment dokręcania śrub w kołach

Data: 2019-02-17 13:43:52
Autor: Jacek
Moment dokręcania śrub w kołach
Oglądam tu posty Kolegów w sprawie śrub w kołach i widzę, że klucz trzeba przedłużyć rurą, żeby od/do-kręcić.
Sprawdziłem w tabeli, że moment dokręcania śrub w kołach to przeważnie 100-110 Nm, chociaż trafiają się auta, gdzie jest 180 (VW Multivan).
Najzwyklejszy klucz ma 30 cm długości, więc mamy siłę 40-70 kG zakładając, że przykładamy siłę nie na samym końcu klucza, tylko 25 cm od główki.
Wydaje mi się, że używanie rury przedłużającej może świadczyć, że ktoś wcześniej do****lił na maxa, albo śruby są pordzewiałe. Inaczej przeciętny facet bez przedłużki potrafi te 50 kG dać z siebie.
No chyba, że  gatunek męski jest na wyginięciu i wypiera go jakiś twór eunuchoidalny.
Jacek

Data: 2019-02-17 07:13:55
Autor: Pszemol
"Jacek" <krystian.mazurek@alektum.com> wrote in message news:q4bku9$hqj$1node1.news.atman.pl...
[...]

Zgadzam się z Tobą, Jacku.
To, że po wizycie u gumiarza nie jesteś w stanie samemu fajką do auta
dostarczoną przez fabrykę śrub w kołach odkręcić (może po opcjonalnym
kopnięciu fajki butem dla "rozpoczęcia"), to przesłanka że trzeba zmienić
gumiarza na lepszego, takiego, co używa kluczy z kontrolą siły dokręcania...

Ja w taki sposób wyeliminowałem też polskiego mechanika w Chicago.
I już do niego nie pójdę po tym jak po jednej wizycie nie byłem w stanie
odkręcić kół do samodzielnej wymiany klocków hamulcowych i musiałem
wrócić i stać nad nim i pilnować czy dokręca koła z kontrolą momentu siły...
Ja muszę mieć zaufanie do mechanika że zrobi robotę dobrze - nie mam
zamiaru stać nad nim w warsztacie i pilnować go jak jakiś policjant.

Data: 2019-02-17 13:59:52
Autor: Budzik
Moment dokręcania śrub w kołach
Użytkownik Jacek krystian.mazurek@alektum.com ...

[...]

Tak Jacku
Ułatwianie sobie pracy przedłuzaniem ramienia narzedzia to przejaw braku meskiej pewnosci siebie :) Dokładnie!
Ech...

--
Pozdrawia... Budzik
Jest Leżajsk, jest dobrze.

Data: 2019-02-17 14:15:04
Autor: J.F.
Dnia Sun, 17 Feb 2019 13:43:52 +0100, Jacek napisał(a):
[...]

Zwykly klucz (fajkowy) niekoniecznie ma 30 cm.
Krzyzakowy owszem, ale inna kwestia przylozenia sily.
No i stanac noga na tym trudno, trzeba cegly wozic :-)

Wydaje mi się, że używanie rury przedłużającej może świadczyć, że ktoś wcześniej do****lił na maxa, albo śruby są pordzewiałe. Inaczej

zakrecil pneumatykiem, a potem dociagnal dynamometrycznym :-)

przeciętny facet bez przedłużki potrafi te 50 kG dać z siebie.
No chyba, że  gatunek męski jest na wyginięciu i wypiera go jakiś twór eunuchoidalny.

A 50kg worek jak daleko zaniesiesz ? A dziadkom nie sprawialo klopotu.

Cos w tym jest, ale to tylko pol prawdy.

W kadecie jakos mi sie dziwnie sruby same dociagaly.
Dokrecalem mocno, a odkrecic niemal nie dawalem rady.

Rdza robi swoje, wiec od lat sruby smaruje ... i ostatnio dwie
zgubilem. Czy to wina smaru ?

A rurka ... kiedys odkrecic nie dalem rady, wiec uzylem rurki.
I rozerwalem klucz. Ale to byl ruski, to moze taki metal.

Jak sie kola zmienia co pol roku, to odkrecic latwiej.

Wiec rurka to dobra rzecz.

J.

Data: 2019-02-17 13:52:06
Autor: Pszemol
J.F. <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

Rurka to ostateczność.

Istotny jest impakt/uderzenie.
Jeśli nie wystarczy kopnięcie nogą w fajkę to śruby masz dokręcone za mocno
i rurką tylko poukręcasz gwinty.

Data: 2019-02-17 20:05:15
Autor: J.F.
Dnia Sun, 17 Feb 2019 13:52:06 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):
[...]

Widac nigdy nie uzywales.

Noga czy rurka - nie ma zadnej roznicy.

Klucz udarowy czy mlotek - te to moze maja jakies wlasciwosci
wykruszania rdzy.

J.

Data: 2019-02-17 13:54:28
Autor: Pszemol
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message news:1lz918n2bda2k.bdnysj0r7m0f$.dlg40tude.net...
[...]

Masz rację - rurki nie używałem - miałem coś lepszego...
Używałem porządnego klucza o długości 24" (>60cm) tzw "braker bar".
Czpień pół calowy na porządne gniazdo 17 lub 19mm pasujące do śruby.
I powiem Ci tyle, że takim kluczem (czy też rurką) z łatwością jestem
w tanie ukręcić łeb śrubie od koła. I niestety udało mi się ukręcić
gwintowany bolec w Toyocie i Nissanie po wizycie u pana Gienka, gumiarza.

Noga czy rurka - nie ma zadnej roznicy.

Noga daje tylko krótki/duży impuls, podobny do klucza udarowego.
Ten udar/impuls luzuje śrubę w normalnych okolicznościach ale
jeśli mechanik przykręcił ją za mocno to przeważnie zniszczył/osłabił
gwint, i rurką sobie po prostu ukręcisz śrubę.

Klucz udarowy czy mlotek - te to moze maja jakies wlasciwosci
wykruszania rdzy.

Nie o rdzę tu chodzi tylko o nadwyrężony gwint od za mocnego
dokręcania czy też wkręcania od razu narzędziem bez zrobienia
kilku pierwszych obrotów palcami czyli masz cross-threaded.
Akurat tu mam spore doświadczenie bo od 20-paru lat sobie
obsługuję koła we wszystkich swoich samochodach, a miałem ich kilka.

Data: 2019-02-17 21:12:15
Autor: J.F.
Dnia Sun, 17 Feb 2019 13:54:28 -0600, Pszemol napisał(a):
[...]

To to samo.

[...]

Musial byc oslabiony, moze przerdzewialy ... albo gwint mocno
zardzewialy. Normalnie to jednak bys wykrecil.

Noga czy rurka - nie ma zadnej roznicy.
Noga daje tylko krótki/duży impuls, podobny do klucza udarowego.

Mlotek to da krotki i duzy impuls.
Impuls z nogi w miare slaby i dosc dlugi.

Ten udar/impuls luzuje śrubę w normalnych okolicznościach ale
jeśli mechanik przykręcił ją za mocno to przeważnie zniszczył/osłabił
gwint, i rurką sobie po prostu ukręcisz śrubę.

IMO - noga bys tez ukrecil lub nie ruszyl. Nawiasem mowiac - skoro takie klucze robia, to widac srub nie
ukrecaja, bo kto by kupil. No i tego pol calowego trzpienia nie
ukrecil, choc sruba M12 znacznie slabsza ...

[...]

Szczegolnie taki 60cm klucz utrudnia wkrecanie, bo krzyzakiem to mozna
tez delikatnie :-)

J.

Data: 2019-02-18 06:10:28
Autor: Pszemol
"J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> wrote in message news:1bq5emxsipw4r$.1g8uwblyjf0t7$.dlg40tude.net...
[...]

O 1/2" czpień się nie martwię - chodzi o gwint bolca w japońcu
gdzie dają nakrętki na koło lub gwint w śrubie w niemieckim aucie.

[...]

Ten klucz 60cm nie służy do wkręcania! O czym Ty mówisz?
Ten klucz służy do łamania tread-locker na gwintach śrub
w elementach zawieszenia. Jeśli śruba w kole jest zniszczona
za mocnym dokręceniem to zwykle widać to po jej wykręceniu
bo ma widocznie zdeformowany gwint.

Data: 2019-02-18 23:03:28
Autor: Jojo@wp.pl
Moment dokręcania śrub w kołach

> Rdza robi swoje, wiec od lat sruby smaruje ... i ostatnio dwie
zgubilem. Czy to wina smaru ?

Prawdopodobnie tak. Wg znajomego mechanika,nakrętek mocujących koła nigdy się nie smaruje. Nakrętki powinny być dokręcone z siłą jak w instrukcji auta. Zbyt słabo? Nakrętki mogą się poluzować z wiadomym skutkiem. Zbyt mocno? Zależy od konstrukcji piasty, w skrajnym przypadku można np uszkodzić łożyska piasty sciskając je zbyt mocno.
Bez klucza dynamometrycznego nie jest możliwym dokręcenie wszystkich śrub z właściwą i taką samą siłą więc zamiast samemu lepiej do warsztatu.

Data: 2019-02-19 08:31:34
Autor: Mateusz Viste
On Mon, 18 Feb 2019 23:03:28 -0800, Jojo@wp.pl wrote:
Rdza robi swoje, wiec od lat sruby smaruje ... i ostatnio dwie
zgubilem. Czy to wina smaru ?

Prawdopodobnie tak. Wg znajomego mechanika,nakrętek mocujących koła
nigdy się nie smaruje.

Ja nigdy nie smarowałem, i nigdy koła nie zgubiłem - więc coś w tym pewnie jest :)

Bez klucza dynamometrycznego nie jest możliwym dokręcenie wszystkich
śrub z właściwą i taką samą siłą więc zamiast samemu lepiej do
warsztatu.

....a tam zdzisiek dopierdoli koła pistoletem pneumatycznym.
To już lepiej samemu. Klucza dynamometrycznego nie potrzeba, wystarczy użyć normalnego klucza i normalnej ludzkiej siły.

Mateusz

Data: 2019-02-19 10:23:40
Autor: pueblo
Moment dokręcania śrub w kołach
Witaj Jojo@wp.pl, 19 lut 2019 w
napisałeś/aś:

> [...]
śrub z właściwą i taką samą siłą więc zamiast samemu lepiej do
A czy to nie jest tak, że producent samochodu w swojej mądrości dołącza do samochodu klucze do kół, którymi powinno się móc prawidłowo, tj. nie za mocno i nie za słabo, dokręcić koła? Ostatnio dokręcałem - klucz jest tej długości i wytrzymałości, że gdybym się napiął to prędzej bym go wygiął niż za mocno dokręcił. Inna sprawa to odkręcanie takim kluczem - bez przedłużki jest ciężko.

Data: 2019-02-19 11:59:58
Autor: Budzik
Moment dokręcania śrub w kołach
Użytkownik pueblo nomail@nomail.pl ...

> [...]
gdybym się napiął to prędzej bym go wygiął niż za mocno dokręcił.
Inna sprawa to odkręcanie takim kluczem - bez przedłużki jest
Czasami sie da, czasami sie nie da, ale nawet jak sie da to po co sie meczyc i plecy nadwyrezac...?
Chociaz znam jednego takiego agenta co majac rurke w samochodzie odkrecał koło kluczem o ramieniu 25cm... I dał rade... I nawet nie duzo spierdolił...

Na drodze czasami musisz liczyc tylko na siebie.
Ludzie coraz rzadziej sie zatrzymuja zeby pomoc.

I w sumie sie nie dziwie.
Tej zimy 3 osobom odpalałem auto z kabli, nawet wyciągnałem miernik i zmierzyłem ładowanie. I nigdy nie oczekuje niczego w zamian.
Ale zgadnijcie ile osób zaproponowało grzecznosciowa dyszke na piwo...

--
Pozdrawia... Budzik
"Stwierdzono, że demokracja jest najgorszą formą rządu, jeśli nie

Data: 2019-02-20 12:52:19
Autor: pueblo
Moment dokręcania śrub w kołach
Witaj Budzik, 19 lut 2019 w
news:XnsA9FB7D4405A80budzik61pocztaonetpl127.0.0.1 napisałeś/aś:
[...]

Chodziło mi przede wszytkim o to, że takim fabrycznym kluczem przynajmniej ciężko jest dokręcić za mocno - i to jest jego plus - ale mam nadzieję że wystarczająco.

Data: 2019-02-20 16:59:54
Autor: Budzik
[...]

No fakt, ale z drugiej strony jak zmienisz w zyciu 3-4 zestawy albo jak ci ktos pokaze co i jak to takim za długim tez dobrze dokrecisz.
A jak zrobisz to troche za mocno to z przedłuzka nie bedziesz mial problemu odkrecic :)

Do wszystkiego trzeba podchodzic z głowa - mi tez mechanik kiedys tak dokrecił ze nawet z przełuzka odpusciłem bo nie chciałem poniszczyc narzedzi. Podjechałem do gumiarza, on zwykłym udarowym tez nie dał rady. Dopiero takim lujem od tirów poszło... --
Pozdrawia... Budzik
"Prawda cierpi od zbyt wielu analiz."
Frank Herbert

Data: 2019-02-20 05:13:06
Autor: Kris
W dniu wtorek, 19 lutego 2019 11:24:13 UTC+1 użytkownik pueblo napisał:

A czy to nie jest tak, że producent samochodu w swojej mądrości dołącza do samochodu klucze do kół, którymi powinno się móc prawidłowo, tj. nie za mocno i nie za słabo, dokręcić koła?

Wierzysz w to co napisałeś?
Producent raczej tak dobiera klucz żeby zmieścił się w schowku między lampą a błotnikiem czy gdzie tam indziej ma byc schowany.

Data: 2019-02-20 14:48:25
Autor: viktorius
W dniu 2019-02-20 o 14:13, Kris pisze:
[...]

A ja uważam, że długość jest taka, a nie inna, żeby nie przesadzić z mocą dokręcenia, a jednak dało się dokręcić rękami na tyle mocno, żeby się nie odkręciło po wymianie w trasie.
Dziwnym trafem każdy klucz jest taki sam. Twoim tokiem rozumowania klucz dołączony do malucha powinien mieć długość płaskiej 10-tki, a do Patrola pół metra.

--
viktorius

Data: 2019-02-20 16:59:54
Autor: Budzik
Moment dokręcania śrub w kołach
Użytkownik viktorius viktorius@interia.pl ...

[...]

Myslac w ten sposob trzeba by klucz dobierac do mocy w rece....
Bo inaczej dokreci kobieta a inaczej wycwiczony mezczyzna... --
Pozdrawia... Budzik
Adam 'Sherwood' Zaparciński: "Polecam gorąco kaski na rower."
Marcin Szeffer: "Dziękuję. Wolę kaski na głowę."

Data: 2019-02-20 22:17:32
Autor: pueblo
Moment dokręcania śrub w kołach
Witaj Budzik, 20 lut 2019 w news:XnsA9FCB6853525budzik61pocztaonetpl@
127.0.0.1 napisałeś/aś:

[...]

A dziecko? Nie zapomnijmy o dzieciach.
A tak na serio - widziałeś albo chociaż słyszałeś kiedyś o kobiecie samodzielnie zmieniającej koło?

Data: 2019-02-20 22:22:55
Autor: Mateusz Viste
On Wed, 20 Feb 2019 22:17:32 +0000, pueblo wrote:
A tak na serio - widziałeś albo chociaż słyszałeś kiedyś o kobiecie
samodzielnie zmieniającej koło?

Ponoć to istnieje. Znajomy mówił mi kiedyś, że jego żona ma fryzjerkę, której siostra koleżanki słyszała o takiej. Ale to mogło w sumie być tak, jak z samochodami na placu czerwonym.

Mateusz

Data: 2019-02-20 23:47:08
Autor: Kris
W dniu środa, 20 lutego 2019 23:17:34 UTC+1 użytkownik pueblo napisał:

A dziecko? Nie zapomnijmy o dzieciach.

Biedroń vs Pudzianowski- myślisz że te same siły tym samym kluczem wygenerują?

Data: 2019-02-21 11:19:19
Autor: viktorius
W dniu 2019-02-21 o 08:47, Kris pisze:
W dniu środa, 20 lutego 2019 23:17:34 UTC+1 użytkownik pueblo napisał:

A dziecko? Nie zapomnijmy o dzieciach.

Biedroń vs Pudzianowski- myślisz że te same siły tym samym kluczem wygenerują?

Pisałem już w tym wątku o moim teście z dokręceniem na 120Nm i sprawdzeniem czy da radę jeszcze dobić zwykłym kluczem.
Posturą mi bliżej do Biedronia, ale pół obrotu dałem radę dociągnąć.
Stąd wniosek, że każdy dokręcić zrobić dołączonym do samochodu kluczem te *co* *najmniej* 120Nm, nawet kobieta.
Dzieci nie liczę, nie mają uprawnień na kierowanie, to i za wymianę kół nie powinny się brać ;)

--
viktorius

Data: 2019-02-21 13:59:52
Autor: Budzik
Moment dokręcania śrub w kołach
Użytkownik Kris kszysztofc@gmail.com ...

A dziecko? Nie zapomnijmy o dzieciach.

Biedroń vs Pudzianowski- myślisz że te same siły tym samym kluczem
wygenerują?
Hmm... dobór osób sugeruje posługiwanie sie nieciekawymi stereotypami... Ale np. ja vs Pudzianowski... :)

--
Pozdrawia... Budzik
"TPSA - to ludzka rzecz okradać"

Data: 2019-02-21 06:31:00
Autor: Kris
W dniu czwartek, 21 lutego 2019 15:00:03 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:

Hmm... dobór osób sugeruje posługiwanie sie nieciekawymi stereotypami... Ale np. ja vs Pudzianowski... :)

Się czepiasz;)
Biedronia na oczy na żywo nie widziałem ale w tv wygląda na drobnego człowieka który raczej fizycznie nie pracuje więc i siły za dużo nie ma. Pudzian to z kolei kawał chłopa i pewnie niejedną śrubę by ukręcił
A wracając do sedna to ciągle uważam ze producenci dodają takie klucze żeby się mieściły tam gdzie mieścić się maja i nie zastanawiają się czy będzie nimi kręcić Pudzian czy inny Biedroń
Ja np kawał chłopa jestem i jak kiedyś jeszcze bawiłem się w własnoręczna wymianę kół to w aucie woziłem taki komunistyczny(dosłownie z tych czasów ten klucz był) krzyżak.
Był to(a właściwie jest bo do dzisiaj go mam) tak solidny klucz że kilka razy śrubę ukręciłem a klucz nie pękł. Fabryczny kluczyk w audi 80b2 wygiąłem przy próbie odkręcenie pierwszej śruby jak pamiętam.
Podobne opinie miałem o lewarkach w audi i mondeo- miałay one elementy plastykowe i też normalnie do podnoszenia sie nie nadawały za bardzo. Miałem i mam nadal zwykły lewarek hydrauliczny tego typu
https://archiwum.allegro.pl/oferta/stary-lewarek-hydrauliczny-typ-1-6-a-i6549725143.html
i tym ciągnik podnosiliśmy też czy np pełną ziemniaków przyczepę.
Przy okazji dodam ze dość niebezpieczne było zmienianie opony w takich kołach jak kiedyś ciężarówki czy przyczepy miały bo jak pierścień wystrzelił to mógł nawet zabić

Data: 2019-02-21 17:43:52
Autor: Budzik
[...]

Zgadzam sie. Tez rozwaliłem firmowy klucz w corsie. --
Pozdrawia... Budzik
"Każde dziecko jest poniekąd geniuszem w oczach swych rodziców,
a każdy geniusz dzieckiem."  Artur Schopenhauer

Data: 2019-02-21 14:38:23
Autor: pueblo
Moment dokręcania śrub w kołach
Witaj Kris, 21 lut 2019 w
napisał:
A dziecko? Nie zapomnijmy o dzieciach.

Biedroń vs Pudzianowski- myślisz że te same siły tym samym kluczem
wygenerują?
No wiadomo - siła razy ramię. Ale podejżewam, że Pudzian by ten klucz po prostu zniszczył i nie przełożyłoby się to na zbyt mocne dokręcenie.

Data: 2019-02-21 05:59:53
Autor: Budzik
Moment dokręcania śrub w kołach
Użytkownik pueblo nomail@nomail.pl ...

A dziecko? Nie zapomnijmy o dzieciach.
A tak na serio - widziałeś albo chociaż słyszałeś kiedyś o kobiecie samodzielnie zmieniającej koło?

Ok, w przypadku mezczyzn roznice moga byc rownie duze...

--
Pozdrawia... Budzik
Jak dostać się zdalnie na komputer podłączony do sieci Windows ?

Data: 2019-02-21 14:36:45
Autor: pueblo
Moment dokręcania śrub w kołach
Witaj Budzik, 21 lut 2019 w news:XnsA9FD42CAC76C7budzik61pocztaonetpl@
127.0.0.1 napisałeś/aś:

[...]

Ok. Po coś te klucze dodają. Jeśli nie nadawałyby się ani do odkręcania, ani do zakręcania - to po co?
Wychodzę z założenia, że jeśli ktoś fizycznie potrafi wykonać zmianę koła - podnieść samochód, ściągnąć i założyć koło, to ma wystarczająco dużo siły żeby tym kluczem dokręcić z wymaganą siłą.

Data: 2019-02-17 14:41:33
Autor: spider
Moment dokręcania śrub w kołach
Bo ludzie za mocno dokręcają. Ja od kilku lat dokręcam zwykłym krzyżakiem bez większego napinania, nic jak do tej pory mi nie odpadło, a po sezonie i tak muszę użyć trochę większej siły przy odkręcaniu niż przy dokręcaniu.

Data: 2019-02-17 15:10:10
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-02-17 o 13:43, Jacek pisze:

[...]

Rura jest do odkręcania a nie zakręcania.

[...]

Nie zawsze masz wpływ na to do jakiego fachowca ktoś twoim autem pojedzie.
A z obserwacji wynika że ludzie jadą do fachowców od kół w namiotach
bo tam tanio i mniejsze kolejki. I głównie tam śruby dokręcają
na maksa.

Pozdrawiam

Data: 2019-02-17 15:18:02
Autor: Jacek
W dniu 17.02.2019 o 15:10, RadoslawF pisze:
[...]
Właśnie sobie uświadomiłem, że gumiarze, do których jeżdżę dokręcają pneumatycznym i potem "dokręcają" dynamometrycznym, ale jeszcze nie widziałem, żeby ten klucz dynamometryczny chociaż o milimetr ruszył jakąś śrubę.
Tak więc moment dokręcania mam taki, ile dał klucz pneumatyczny, czyli pewnie więcej, niż potrzeba.
Jacek

Data: 2019-02-17 14:29:57
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 17 Feb 2019 15:18:02 +0100, Jacek wrote:
[...]

Bo tylko zniewieściałe istoty jeżdżą do kogoś z taką głupotą. Prawdziwy mężczyzna sam sobie przekłada koła 2x w roku, i nie ma żadnych problemów.

Mateusz

Data: 2019-02-17 09:57:40
Autor: Pszemol
"Mateusz Viste" <mateusz@nie.pamietam> wrote in message news:5c696fe5$0$6563$426a34ccnews.free.fr...
[...]

Mówisz tak jakby to było niemożliwe znaleźć dobrego gumiarza/mechanika
który na codzień używa kluczy dynamometrycznych i jedyny sposób aby to
dobrze zrobić byłoby to zrobić samemu... a to nieprawda. Wystarczy poszukać.

Data: 2019-02-17 16:04:37
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 17 Feb 2019 09:57:40 -0600, Pszemol wrote:
[...]

Widzę że moje przymrużone oko nie zostało zrozumiane. Nawiązywałem oczywiście do <q4bku9$hqj$1@node1.news.atman.pl> w którym autor zaśmiewał się, jakie to te dzisiejsze mężczyzny słabowite som bo koła nie potrafią zmienić... a sam lata do warsztatu.

Mateusz

Data: 2019-02-17 23:12:29
Autor: Pszemol
[...]

A to wybacz :) nie wychwyciłem żaluzji :)

Data: 2019-02-17 16:46:51
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .02.2019 o 15:29 Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam> pisze:

Bo tylko zniewieściałe istoty jeżdżą do kogoś z taką głupotą. Prawdziwy
mężczyzna sam sobie przekłada koła 2x w roku, i nie ma żadnych problemów.

A wyważanie?

TG

Data: 2019-02-17 15:55:12
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 17 Feb 2019 16:46:51 +0100, Tomasz Gorbaczuk wrote:
[...]

Ale to tylko raz w życiu (koła) - przy jego zakupie :)

Mateusz

Data: 2019-02-17 17:02:59
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .02.2019 o 16:55 Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam> pisze:

[...]

U mnie się nie sprawdzi, opona starcza na dwa,trzy sezony, po pierwszym  sezonie  brakuje jej 20-50 gr do wyważenia.
Jak jeździsz wokoło komina to taki model obsługi kół obleci, jak  wyjedziesz na autostradę - to szkoda opon i zawieszenia.

TG

Data: 2019-02-17 16:22:49
Autor: Mateusz Viste
On Sun, 17 Feb 2019 17:02:59 +0100, Tomasz Gorbaczuk wrote:
[...]

20-50 gr (groszy?) brzmi faktycznie tragicznie. Ja raz w roku wyskubuję śrubokrętem kamyczki z bieżników - nie ważyłem nigdy, ale z pewnością jest ich więcej niż 20 g.

Mateusz

Data: 2019-02-17 19:51:10
Autor: Tomasz Gorbaczuk
W dniu .02.2019 o 17:22 Mateusz Viste <mateusz@nie.pamietam> pisze:

[...]

20 gram czuć już na kierownicy. Dużo zalezy od auta, ale w przeciętnej  osobówce może telepać kierownicą.

TG

Data: 2019-02-18 06:06:43
Autor: Pszemol
"Tomasz Gorbaczuk" <gorbi@adres.pl> wrote in message news:op.zxddbkbtg01fvfl-259.harvard.local...
[...]

20 gram kamyków to całkiem sporo...

20 gram czuć już na kierownicy. Dużo zalezy od auta, ale w przeciętnej osobówce może telepać kierownicą.

Też tak myślę. Poza tym - nierówno starta opona będzie mieć te 20gram
ubytku po jednej stronie i niewyważona będzie się łysy placek pogłębiał.
A kamyczki będziesz łapał w różnych miejscach i będą wypadać i wpadać
nowe w bieżnik, więc ich rola będzie inna i analogia trochę nieadekwatna.

Data: 2019-02-19 01:17:25
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"Mateusz Viste" 5c698a59$0$15490$426a74cc@news.free.fr

20-50 gr (groszy?) brzmi faktycznie tragicznie. Ja raz
w roku wyskubuję śrubokrętem kamyczki z bieżników - nie
ważyłem nigdy, ale z pewnością jest ich więcej niż 20 g.

Wydłubuję wiele razy do roku -- może i 50 razy.
Kamyk gra większą rolę -- jest dalej od środka.
IMO niewyważenie 100 g to problem, ale nie 20 g.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.
(,-.`._,'(       |\`-/|  .'O`-'      .,; o.'       eneuel@gmail.com     '.O_'   /,   _.. \   _\  (`._ ,.

Data: 2019-02-19 01:18:51
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"Tomasz Gorbaczuk" op.zxc5i9lrg01fvf@l-259.harvard.local

: sezonie  brakuje jej 20-50 gr do wyważenia.

Mnie też -- gdy łomotnę w krawężnik. ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-17 19:12:47
Autor: Jacek
Moment dokręcania śrub w kołach
Bo tylko zniewieściałe istoty jeżdżą do kogoś z taką głupotą. Prawdziwy
mężczyzna sam sobie przekłada koła 2x w roku, i nie ma żadnych problemów.
Masz rację, ale tylko częściowo.
Znajoma pani prof. zapytała kiedyś czym się mierzy męskość i zasugerowała, że może chodzić o długość i o grubość.
Zadania były podzielone, ale ona szybko rozwiała wszelkie wątpliwości:
chodzi przede wszystkim o grubość.....................portfela ;-)
Tak więc bronię mojej męskości dowodząc, że stać mnie na usługi gumiarza.
Jacek

Data: 2019-02-17 19:22:45
Autor: Pana Sonik
[...]

*Pyta*_nie_ jak /długo/ Ci(ę) *stać*

Jacek

Placek

Data: 2019-02-19 01:12:51
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"Pana Sonik" 5c69a675$0$511$65785112@news.neostrada.pl

Tak więc bronię mojej męskości dowodząc, że stać mnie na usługi gumiarza.

*Pyta*_nie_ jak /długo/ Ci(ę) *stać*

Tak długo, jak długo trwa stosunek zleceniodawca-zleceniobiorca. ;)
Gdybym nie sprawdzał dokręcania każdej z 20 nakrętek -- pogubiłbym koła.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-17 20:01:47
Autor: J.F.
Dnia 17 Feb 2019 14:29:57 GMT, Mateusz Viste napisał(a):
[...]

Prawdziwy mezczyzna to sobie opony sam zmieni.

Niestety - ostatni raz okazalem sie nieprawdziwym i teraz nawet nie
probuje :-(

J.

Data: 2019-02-18 05:06:19
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"J.F." u0n5s8ntyyys$.14f9dyzi96as9$.dlg@40tude.net

Prawdziwy mezczyzna to sobie opony sam zmieni.

Rowerowe? Samochodowych raczej ;) nie przełożysz
bez sprzętu. Może pomyliłeś opony z kołami?

Niestety - ostatni raz okazalem sie nieprawdziwym
i teraz nawet nie probuje :-(

Ja bym koła zmienił sam, oby ktoś je ustawił pionowo
a po zmianie -- poziomo, ,,jedno na drugim''...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-18 08:08:13
Autor: Mateusz Viste
On Mon, 18 Feb 2019 05:06:19 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
Rowerowe? Samochodowych raczej ;) nie przełożysz bez sprzętu. Może
pomyliłeś opony z kołami?

Jeśli kawałek prętu to dla ciebie sprzęt nie do zdobycia, no to faktycznie... Ja opony w aucie sam zdejmuję i zakładam, kiedy jest potrzeba (czyt. kiedy zdarzy się kapeć). Ale teraz modne są tzw. "bezdętkowe" - w tych zaiste może być ciężej, nie tylko zdjąć/założyć, ale w ogóle nadmuchać.

Mateusz

Data: 2019-02-18 00:48:21
Autor: WS
On Monday, February 18, 2019 at 9:08:15 AM UTC+1, Mateusz Viste wrote:
Ale teraz modne są tzw. "bezdętkowe" - w tych zaiste może być ciężej,
nie tylko zdjąć/założyć, ale w ogóle nadmuchać.

dobre ;)
Detke samochodowa to kleilem ostatnio w poprzednim wieku, w syrenie 105...
Obecnie raczej osobowego samochodu z detkami kupic sie nie da.

"Modne" to mozna powiedziec, ze teaz staly sie opony bezdetkowe w rowerach ;)

Data: 2019-02-18 06:04:05
Autor: Pszemol
"Mateusz Viste" <mateusz@nie.pamietam> wrote in message news:5c6a67ed$0$6567$426a74ccnews.free.fr...
[...]

Ja bym powiedział że w autach które ja ujeżdzam od 30 lat nie ma
innych jak tylko bezdętkowe... więc jeśli Ty zdejmujesz opony inne
to razej Twoje doświadczenia są nieadekwatne do tego co Twój
czytelnik ma w aucie na 99.99%.

Data: 2019-02-19 00:59:11
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"Mateusz Viste" 5c6a67ed$0$6567$426a74cc@news.free.fr

[...]

Zwłaszcza astmatyk nie nadmucha. ;)

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-18 20:25:33
Autor: JDX
On 2019-02-17 20:01, J.F. wrote:
[...]
Prawdziwy mezczyzna to sobie opony sam zmieni.

Niestety - ostatni raz okazalem sie nieprawdziwym i teraz nawet nie
probuje :-(
No i ja w moich rowerach opony zmieniam sam... :-D

Data: 2019-02-18 20:27:59
Autor: JDX
On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
[...]
Bo tylko zniewieściałe istoty jeżdżą do kogoś z taką głupotą. Prawdziwy mężczyzna sam sobie przekłada koła 2x w roku, i nie ma żadnych problemów.
I do tego obowiązkowo pieprzy się przy tym ze zwykłym podnośnikiem
trapezowym, a nie jakimś tam fikuśnym. :-)

Data: 2019-02-18 19:51:21
Autor: Mateusz Viste

On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
[...]
[...]

Nie no, jak prawdziwy mężczyzna ma prawdziwy (męski) samochód, to tenże ma w standardowym wyposażeniu elegancki (równie męski) podnośnik:

http://www.cpcarsundparts.de/Bilder-CP/2101-3901250.jpg

Mateusz

Data: 2019-02-18 21:25:16
Autor: JDX
On 2019-02-18 20:51, Mateusz Viste wrote:
[...]
Nie no, jak prawdziwy mężczyzna ma prawdziwy (męski) samochód, to tenże ma w standardowym wyposażeniu elegancki (równie męski) podnośnik:

http://www.cpcarsundparts.de/Bilder-CP/2101-3901250.jpg
No, ba! Miałem kiedyś taki w dużym fiacie, prawdziwym męskim
samochodzie. :-)

Data: 2019-02-18 22:55:01
Autor: RadoslawF
W dniu 2019-02-18 o 21:25, JDX pisze:
On 2019-02-18 20:51, Mateusz Viste wrote:
[...]
[...]

Takie same były tez w polonezie. Tylko że ich już sporo
lat nie produkują.  :-)

Pozdrawiam

Data: 2019-02-19 00:42:00
Autor: Marcin Debowski
On 2019-02-18, JDX <jdx@onet.pl> wrote:
On 2019-02-18 20:51, Mateusz Viste wrote:
[...]
[...]

Powgniatało mi cholerstwo krawędzie.

--
Marcin

Data: 2019-02-19 08:20:21
Autor: JDX
On 2019-02-19 01:42, Marcin Debowski wrote:
[...]
Powgniatało mi cholerstwo krawędzie.
Zgadza się, a mogło też porysować drzwi. :-) A jak ta rurka, w którą
wkładało się ramię podnośnika skorodowała, to wcale nie dało się
podnieść auta. :-)

Data: 2019-02-19 08:52:56
Autor: Mateusz Viste

On 2019-02-19 01:42, Marcin Debowski wrote:
[...]
Powgniatało mi cholerstwo krawędzie.
Zgadza się, a mogło też porysować drzwi. :-) A jak ta rurka, w którą
wkładało się ramię podnośnika skorodowała, to wcale nie dało się
podnieść auta. :-)

Dospawać nową trzeba.

Mateusz

Data: 2019-02-19 09:39:20
Autor: Marcin Debowski

On 2019-02-19 01:42, Marcin Debowski wrote:
[...]
[...]

Jak ta rurka zgniła to już zwykle nie było do czego dospawać.

--
Marcin

Data: 2019-02-20 01:07:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"JDX" 5c6bae3d$0$490$65785112@news.neostrada.pl

Powgniatało mi cholerstwo krawędzie.
Zgadza się, a mogło też porysować drzwi. :-)
A jak ta rurka, w którą wkładało się ramię
podnośnika skorodowała, to wcale nie dało
się podnieść auta. :-)

Pannę Mercedes podnosiłem wielokrotnie -- bez złych efektów.

Data: 2019-02-20 09:22:18
Autor: tck
On 2019-02-19 01:42, Marcin Debowski wrote:
[...]
Powgniatało mi cholerstwo krawędzie.
Zgadza się, a mogło też porysować drzwi. :-) A jak ta rurka, w którą
wkładało się ramię podnośnika skorodowała, to wcale nie dało się
podnieść auta. :-)

jeszcze błoto trzeba było wydłubać jak się koreczek zgubił....

--
pozdr

Tomasz

tck(at)top.net.pl

Data: 2019-02-19 00:24:13
Autor: Marcin Debowski

On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
[...]
[...]

Etam. W ogóle zła kategoria. Prawdziwy mężczyzna jeździ min. ćwierć tonowym pojazdem bez biegu wstecznego po czym przejeżdża czytnik kart stając z garbem między kołami na wąskim, stromym, sliskim wjeździe do parkingu podziemnego. Niegumowane buty, bez bieżnika z twardą podeszwą: +300% do męskości.

--
Marcin

Data: 2019-02-18 21:34:26
Autor: Uncle Pete
On 2019-02-18 20:27, JDX wrote:
On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
[...]
[...]

Na przykład nie hydraulicznym z Biedry, bo to nie męskie )))
http://www.biedronka.pl/pl/product,id,971,name,podnosnik-samochodowy-2t

Data: 2019-02-19 08:52:18
Autor: Mateusz Viste

On 2019-02-18 20:27, JDX wrote:
On 2019-02-17 15:29, Mateusz Viste wrote:
[...]
[...]

Maks. wysokość 32 cm... Dobre dla gospodyni, żeby sobie Seicento podniosła.

Mateusz

Data: 2019-02-19 02:07:12
Autor: WS
On Tuesday, February 19, 2019 at 9:52:19 AM UTC+1, Mateusz Viste wrote:

Maks. wysokość 32 cm... Dobre dla gospodyni, żeby sobie Seicento podniosła.

W tam, podnosi o 197mm, co jest z nadddatkiem wystarczajaca wysokoscia do zmiany kol. Chcac podniesc cos, co jest wyzej niz te 32cm "zasiegu" wystarczy podlozyc drewniany klocek...
Wujek do ciagnika 330/360 uzywal (o ile pamietam) niewiele wyzszego podnosnika  slupkowego, + oczywiscie troche drewna na podkladki, a ze palil drewnem to zawsze kilka(nascie) m3 bylo...

Data: 2019-02-19 12:14:23
Autor: Uncle Pete
[...]

A ile potrzebujesz? W zupełności wystarcza do wymiany koła ewentualnie tarcz i klocków. Poza tym podnośnik warsztatowy podnoszący o dwa metry trudno do bagażnika schować.

https://allegro.pl/oferta/podnosnik-samochodowy-warsztatowy-laczony-gora-6676198063

Data: 2019-02-19 11:38:38
Autor: Mateusz Viste
On Tue, 19 Feb 2019 12:14:23 +0100, Uncle Pete wrote:
[...]

No ale od tych 32cm musisz odliczyć prześwit. Zostaje... niewiele. U mnie ledwo 8 cm, a to za mało żeby podnieść koło.

Chyba że sugerujesz podsuwanie jakichś klocków, jak tu ktoś już podpowiadał, ale to niepoważna robota jest. No i z klockiem jeździć?

Mateusz

Data: 2019-02-20 01:03:12
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"Mateusz Viste" 5c6beabe$0$20329$426a74cc@news.free.fr

Chyba że sugerujesz podsuwanie jakichś klocków, jak tu ktoś już
podpowiadał, ale to niepoważna robota jest.

Może pęknąć?

No i z klockiem jeździć?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-19 01:23:33
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"Jacek" q4bqf4$n6n$1@node1.news.atman.pl

Tak więc moment dokręcania mam taki, ile dał klucz pneumatyczny, czyli pewnie więcej, niż potrzeba.

Możesz odkręcić i dokręcić kluczem dm.
[lżej wówczas jechać -- strach ma swe kg]
Ja sprawdzam i dokręcenie, i ciśnienie.
[co widać -- nadal żyję]

-=-

BTW -- IMO jazda pustym samochodem po bursztynowej
na odcinku Włocławek-Toruń wymaga spuszczenia powietrza.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-17 18:28:20
Autor: PiteR
na  ** p.m.s **  Jacek pisze tak:

Oglądam tu posty Kolegów w sprawie śrub w kołach i widzę, że klucz
trzeba przedłużyć rurą, żeby od/do-kręcić.

można stanąć na tym małym fabrycznym kluczu.

[...]

niektórzy mają paranoję że za słabo i koło odpadnie.

Wydaje mi się, że używanie rury przedłużającej może świadczyć, że
ktoś wcześniej do****lił na maxa, albo śruby są pordzewiałe.

stalowe felgi dociągają jak rdzewieją.

Inaczej przeciętny facet bez przedłużki potrafi te 50 kG dać z
siebie. No chyba, że  gatunek męski jest na wyginięciu i wypiera
go jakiś twór eunuchoidalny.

nom może 50 kG dać z siebie dopóki jeszcze nie ma rwy kulszowej.
Życie zacina się po czterdziestce :)

--
Piter

Sweet little girl I prefer
You behind the wheel
Me the passenger

Data: 2019-02-18 04:19:38
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"PiteR" XnsA9F9BBE8EDE26dayrider@localhost.net

nom może 50 kG dać z siebie dopóki jeszcze nie ma rwy kulszowej.
Życie zacina się po czterdziestce :)

Stań na końcu klucza -- przecież ważysz więcej niż 500 N.
Problemem jest podniesienie koła, nie dokręcenie czy
odkręcenie. Zaś klucz niutonometryczny ;) można kupić
za 70 pln.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-18 13:08:48
Autor: J.F.
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:q4dapr$5rf$1@node1.news.atman.pl...
"PiteR" XnsA9F9BBE8EDE26dayrider@localhost.net
nom może 50 kG dać z siebie dopóki jeszcze nie ma rwy kulszowej.
Życie zacina się po czterdziestce :)

Stań na końcu klucza -- przecież ważysz więcej niż 500 N.

A co jesli waze duzo wiecej, a sruba nie puszcza ?

Problemem jest podniesienie koła, nie dokręcenie czy
odkręcenie. Zaś klucz niutonometryczny ;) można kupić
za 70 pln.

Ale on Nm nie dodaje :-)

J.

Data: 2019-02-19 01:05:26
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"J.F." 5c6aa09b$0$519$65785112@news.neostrada.pl

Stań na końcu klucza -- przecież ważysz więcej niż 500 N.

A co jesli waze duzo wiecej, a sruba nie puszcza ?

Przykręcone na 120 Nm -- puszczają przy 100 Nm lub szybciej.

Problemem jest podniesienie koła, nie dokręcenie czy
odkręcenie. Zaś klucz niutonometryczny ;) można kupić
za 70 pln.

Ale on Nm nie dodaje :-)

Kalkulator dodaje. ;)

Jeśli kluczem dynamometrycznym przykręcisz
momentem 110 Nm -- bez trudu odkręcisz.
Jeśli przykręcisz ,,solidnie'' -- być
może nie odkręcisz niczym. ;) (nawet
po odkręceniu takie koło może być
nieźle trzymane)

Po co marnować życie bezsensownym przykręcaniem,
skoro klucz kosztuje 1/3 paliwa w baku?

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-18 20:32:45
Autor: JDX
On 2019-02-17 19:28, PiteR wrote:
[...]
nom może 50 kG dać z siebie dopóki jeszcze nie ma rwy kulszowej.
Życie zacina się po czterdziestce :)
Ano. Jeszcze 20 lat temu nosiłem po dwa 50 kg worki cementu, a teraz to
25 kg jest ciężkawo. :-)

Data: 2019-02-18 15:17:50
Autor: viktorius
[...]

Ja zrobiłem inne doświadczenie. Zakładając koła, całe dociąganie zrobiłem kluczem dynamometrycznym ustawionym na 120Nm. Potem sprawdziłem, ile jestem w stanie dociągnąć jeszcze zwykłym kluczem, dołączonym do lewarka. Dobre pół obrotu dało się zrobić.
Wniosek: klucz z zestawu ma dlatego taką, a nie inną długość żeby nawet wątła kobieta dała radę dokręcić koło odpowiednim, bezpiecznym  momentem.
Stawanie na kluczu przy dokręcaniu to przesada, bo równie złe jest za mocne dokręcenie, jak i za słabe. Wie to każdy, kto wyrwał jakąkolwiek szpilkę, albo urwał gwint z bloku przy dokręcaniu głowicy ;)

--
viktorius

Data: 2019-02-19 01:10:04
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
[...]

Zanim urwiesz -- rozciągniesz tak, że zniszczysz.
Jednorazówki może i warto rozciągać. ;)

Każda śruba ma swój optymalny moment dokręcania.
Są tabelki -- tego trzeba się trzymać.

   https://srub-met.pl/dokumenty/5.pdf -- nie odpowiadam za treść

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-19 10:31:09
Autor: viktorius
[...]

Optymalne momenty to i może takie śruby wytrzymają, ja wyrwałem gwint z kadłuba silnika.
Może to zmęczenie materiału, bo silnik swoje lata już miał. Ale w większości mój błąd. Dawne czasy, klucz dynamometryczny był rarytasem. Pożyczyłem od znajomego, ustawiłem na 120, ale nie zauważyłem, że skala była w funtach. Większość śrub głowicy dokręciłem. Przy przedostatniej "pyk" nie zrobił klucz, tylko śruba. A właściwie to nie śruba, tylko żeliwo. Blok poszedł na szrot, 162Nm zrobiło swoje :/

--
viktorius

Data: 2019-02-20 01:08:14
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"viktorius" q4gicp$d70$1$viktoriu@news.chmurka.net

Optymalne momenty to i może takie śruby
wytrzymają, ja wyrwałem gwint z kadłuba silnika.

Optymalne, to znaczy maksymalne, bezpieczne.
Nierzadko należy wziąć pod uwagę późniejsze
warunki -- choćby temperaturę. ;)

[...]

Trochę żal -- chyba sporo to kosztuje...

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-20 09:19:40
Autor: viktorius
[...]

To były śruby w głowicy, to i temperatura, i naprężenia. i rozszerzalność temperaturowa czyli zmienne naprężenia...

[...]

Błąd ludzki kosztujący sporo czasu i pieniędzy. Gorszy ten czas, bo samochód miał na siebie zarabiać a nie stać w garażu w oczekiwaniu na poskładanie. Zamiast prostej regeneracji głowicy - wymiana silnika.
Dorwałem blok, poszły nowe pierścienie nominalne, nowe panewki, przy okazji mały remont generalny ;)

--
viktorius

Data: 2019-02-21 03:21:15
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"viktorius" q4j2is$bqp$1$viktoriu@news.chmurka.net

[...]

Niektórzy w takich sytuacjach ,,pocieszają'' -- ,,niejeden zginął
w wypadku samochodowym, lub choćby został kalką na resztę życia''...

Głupie błędy czasami mają makabryczne skutki...
IMO znajomy POWINIEN był WYRAŹNIE zaznaczyć, że
to klucz funtometryczny...

-=-

Mandat to nie zmarnowany silnik, ale aby nieco rozładować
(niewiele więcej można teraz uczynić) smutną atmosferę...

Kiedyś jechałem samochodem po Warszawie z szybkością
(jak mniemałem) stosowną... Ale licznik był w milach...
Dziwiłem się jednak marudzeniem ;) otoczenia...

Inna sprawa, że jazda z szybkością otoczenia też bywa
niebezpieczna -- tak zapłaciłem ostatni mandat. Ponoć
miałem na liczniku 105 tam, gdzie dozwoloną była 70...
(nieco wcześniej w zupełnie innym miejscu Białegostoku
miałem 150 na ograniczeniu 70 -- ale tam nie zapłaciłem)

Gdzieś tu:

   https://www.google.com/maps/@53.1546969,23.0823878,3a,75y,78.25h,93.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAql0Uk6CDtSNxM5qewL54A!2e0!7i13312!8i6656

zapłaciłem... ~Sześciu lat temu...

Rzadko płacę mandaty. :)

-=-

Pozdrawiam i wszystkiego dobrego.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-21 11:28:19
Autor: viktorius
[...]

"Widziały gały co brały"
To był tak dawno, ze nie będę roztrząsać, czy mówił, czy nie. Moja wtopa, mój czas, moje pieniądze. Przynajmniej wtedy nauczyłem  się rozkręcać silnik, albo co ważniejsze, składać go tak, żeby nic nie zostało w pudełku :)

-=-

[...]

IMO właściciel samochodu przy przekazywaniu Tobie kluczyków POWINIEN był WYRAŹNIE poinformować o liczniku milometrycznym ;)
Gorzej, jak sam jesteś właścicielem i zapomniałeś tego sobie powiedzieć przed jazdą :P

--
viktorius

Data: 2019-02-22 00:14:54
Autor: WS
On Thursday, February 21, 2019 at 11:28:20 AM UTC+1, viktorius wrote:

IMO właściciel samochodu przy przekazywaniu Tobie kluczyków POWINIEN był WYRAŹNIE poinformować o liczniku milometrycznym ;)

O takich rzeczas sie nie pamieta... Kiedys zamienilem sie ze znajoma motocyklami (chciala sie  przejechac moim "sportowym"), no to ja jade pierwszy jej 500cm3, usiluje uzyskac 100km/h (wiejska droga z ogr 90), straaaasznie wolno sie rozpedza ;), jak juz mialem to 100+ patrze w lusterko, a ona daleko za mna, zastanawiam sie, co tak sie wlecze ;) a w tym co jechalem licznik w milach, no a ona bala sie pierwszy raz mocniej odkrecic gaz...

Czesto tez zapominam powiedziec pozyczajac komus rower, ze ma zamienione hamulce, tzn. przedni z prawej ;)

Data: 2019-02-22 09:38:08
Autor: viktorius
W dniu 2019-02-22 o 09:14, WS pisze:
[...]

I nie poczułeś na motocyklu, że jedziesz nie 100, ale 160km/h?

Czesto tez zapominam powiedziec pozyczajac komus rower, ze ma zamienione hamulce, tzn. przedni z prawej ;)

Póki rowerzysta po bożemu naciska dwa na raz, to spoko, gorzej jak jest nauczony hamować jednym...

--
viktorius

Data: 2019-02-22 00:46:02
Autor: WS
On Friday, February 22, 2019 at 9:38:08 AM UTC+1, viktorius wrote:

I nie poczułeś na motocyklu, że jedziesz nie 100, ale 160km/h?

Zazwyczaj na licznik nie patrze, wtedy chcialem przepisowo, bo kolezanaka 1 raz na mocniejszym moto itp... i sie bardziej skupialem na patrzeniu na licznik i zastanawianiu dlaczego tak wolno wskazowka idzie w gore... ;)

Na swoim oczwiscie mam jakies tam wyczucie predkosci itp, ale ja generalnie sporowymi jezdze. Tam mocniej wialo (Honda CB500), to pierwsza mysl "pewnie ten typ tak ma" ;)

> Czesto tez zapominam powiedziec pozyczajac komus rower, ze ma zamienione hamulce, tzn. przedni z prawej ;)
> Póki rowerzysta po bożemu naciska dwa na raz, to spoko, gorzej jak jest nauczony hamować jednym...

i z wyczuciem, ja np. czesto jak ktos lezie po sciezce rowerowej to zamiast dzwonka uzywam chwilowego blokowanie tylnego kola... wtedy mozna sie zdziwic ;)

Data: 2019-02-22 00:21:54
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"viktorius" q4lug1$fvb$1$viktoriu@news.chmurka.net

[...]

To także było dawno -- nie wiem, czy właściciel
wiedział ;) o tym, że biorę jego samochód. Mógł
myśleć, że jedynie chcę wyjąć coś z bagażnika.

Byliśmy w Warszawie -- on został (chyba z panienką)
w hotelu, ja zaś pojechałem po jakąś flachę. Tak to
pamiętam, choć nie piję alkoholu. ;) Pamiętam, że
w drodze powrotnej wyjaśniał mi, że prowadziłem dość ;)
szybko, droga była śliska (padał deszcz) i ciemna, bo
samochód chyba miał niepolskie oświetlenie...

-=-

Miałem tylko dwa samochody -- Pannę Mercedes 190/201
i Nowe Volvo S40. Oba dwulitrowe diesle, ale Volvo
ma ze 2 razy więcej koników (doładowanie) i jest
znacznie cięższe. Oba z automatycznymi skrzyniami
biegów. Volvo ma przedni napęd.

Ale prowadziłem wiele samochodów -- Maluchy, Syrenki,
125p, Łady, Polonezy, Hondy... Panną Mercedes chyba
dojechałem do Księżyca. ;) Po Warszawie też prowadziłem
wiele różnych. (mieszkam stale w Białymstoku)

-=-

Kluczem dynamometrycznym przykręcano mi koła w Pannie
Mercedes już ze ćwierć wieku temu... Wtedy klucze takie
były (jak pisałeś) rarytasami.

--
 _._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.                              .-.     )\._.,-- ....,'``.

Data: 2019-02-21 15:34:06
Autor: pueblo
Moment dokręcania śrub w kołach
Witaj viktorius, 18 lut 2019 w
news:q4eeqe$i5o$1$viktoriunews.chmurka.net napisałeś/aś:

[...]
No i to jest bardzo pomocna informacja, potwierdzające moje przpuszczenia. Bo ja to jestem z tych dla których nigdy nie jest za mocno, czytaj - parę śrub już ukręciłem.

Data: 2019-02-24 21:16:03
Autor: kk
On 2019-02-17 13:43, Jacek wrote:
[...]

Przecież siła potrzeba do odkręcania zawsze będzie większa.

Data: 2019-02-28 02:06:05
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski
Moment dokręcania śrub w kołach

"kk" q4uu2a$r9v$1@news.icm.edu.pl

Przecież siła potrzeba do odkręcania zawsze będzie większa.

Na razie ;) zazwyczaj jest mniejsza.
Przykręć i odkręć -- przekonasz się.
BTW -- to 'moment siły', nie 'siła'.

--