Data: 2009-03-22 22:53:16 | |
Autor: J.F. | |
Moment obrotowy | |
On Sun, 22 Mar 2009 22:32:13 +0100, adamoxx1 wrote:
Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy W praktyce nic. zalezy jeszcze od przekladni, srednicy opon.. Czy np. gdy puszczę gwałtownie sprzęgło przy ruszaniu (nie dodając w Sie zadusi. Bo wysoki moment to silnik ma na odpowiednich obrotach i z pedalem w podlodze. J. |
|
Data: 2009-03-22 23:33:47 | |
Autor: adamoxx1 | |
Moment obrotowy | |
J.F. pisze:
On Sun, 22 Mar 2009 22:32:13 +0100, adamoxx1 wrote:A właśnie. Bo myślałem że moment obrotowy w konkretnym silniku jest wartością stałą. -- "Truth or happiness. Never both." |
|
Data: 2009-03-23 00:00:56 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Moment obrotowy | |
adamoxx1 pisze:
J.F. pisze: Każdy silnik ma swoją charakterystykę. Czyli jest zakres obrotów od minimalnych do maksymalnych i wartość momentu obrotowego którą ten silnik jest w stanie działać na wał korbowy przy każdej z tych prędkości. Charakterystyka mocy i momentu opisuje te same właściwości napędowe silniki i jedna polega przeliczeniu na drugą. Np. coś takiego: http://www.fiatbarchetta.com/miscpix/power-torque-std.gif Tu jest jeszcze jedna kwestia - to jest wykres robiony przy gazie wciśniętym do dechy. adamoxx1 pytał o strzał ze sprzęgła i duszenie silnika, więc o sytuacje kiedy gaz jest wciśnięty lekko, albo nawet wcale. A w takich warunkach charakterystyka wygląda zupełnie inaczej i to czy silnik potencjalnie jest mocny czy słaby ma niewielkie znaczenie jeżeli gaz nie jest wciśnięty bo wtedy każdy silnik jest słaby. |
|
Data: 2009-03-23 09:33:53 | |
Autor: Tadeusz | |
Moment obrotowy | |
Użytkownik "adamoxx1" <> napisał w wiadomości news.pl... A właśnie. Bo myślałem że moment obrotowy w konkretnym silniku jest no jeżeli jest to konkretnie silnik elektryczny to wtedy tak :) -- pozdrawiam Tadeusz |
|
Data: 2009-03-23 11:22:06 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Moment obrotowy | |
Tadeusz pisze:
A tak konkretnie, to który silnik elektryczny ma stały moment? :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2009-03-23 13:21:21 | |
Autor: Tadeusz | |
Moment obrotowy | |
Użytkownik "Jakub Witkowski" <> napisał w wiadomości news:.pl... Tadeusz pisze: każdy zasilany prądem przemiennym ma określony, w zasadzie stały moment obrotowy ... no chyba, że chcesz dzielić włos na czworo i doszukiwać się tych minimalnych różnic... -- pozdrawiam Tadeusz |
|
Data: 2009-03-23 14:07:03 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Moment obrotowy | |
Tadeusz pisze:
Stały moment w funkcji obrotów? Na przykład, asynchroniczny, klatkowy? -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2009-03-23 14:25:17 | |
Autor: Tadeusz | |
Moment obrotowy | |
Użytkownik "Jakub Witkowski" <> napisał w wiadomości news:.pl... Tadeusz pisze: moment obrotowy - dla silnika elektrycznego jest to pojęcie określające wydajność obrotową wirnika... stały w sensie takim, że przy np. 20% max obr/min. i np. 40% max obr/min. taki silnik będzie miał praktycznie taki sam moment obrotowy... |
|
Data: 2009-03-23 16:01:26 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Moment obrotowy | |
Tadeusz pisze:
A tak konkretnie, to który silnik elektryczny ma stały moment? :) Moment obrotowy to jest w ogóle pojęcie bardzo dobrze zdefiniowane. Dla dowolnego silnika, i nie tylko. stały w sensie takim, że przy np. 20% max obr/min. i np. 40% max obr/min. taki silnik będzie miał praktycznie taki sam moment obrotowy... ??? Typowy silnik prądu zmiennego (asynchroniczny) ma max. moment dla obrotów zbliżonych do prędkości wirowania pola. Dla zwykłej 3-fazówki, 50hz, pole wiruje 3000/min, a max momentu jest dla np. 2800-2900 obr/min. Maksimum momentu jest b. strome i wąskie. Użyteczny zakres pracy takiego silnika jest pomiędzy punktem max. momentu a prędkością maksymalną, czyli np. od 2800 do 3000 obr/min, a w tym zakresie moment pada gwałtownie od MAX do 0. Obroty w zakresie 20-40% maksymalnych to dla takiej maszyny obszar wyłącznie rozruchowy, gdzie prądy są duże, sprawność mała, a moment też niski lecz bynajmniej nie równy. Z kolei silniki synchroniczne to w ogóle pracują generalnie na jednej prędkości, więc trudno mówić o stałości momentu w jej funkcji. Komutatorowe silniki prądu zmiennego zaś mają charakterystyki zbliżone do silników prądu stałego, czyli duży moment (rozruchowy), spadający wraz ze wzrostem obrotów liniowo lub nawet mocniej niż liniowo, zatem tu też nie ma żadnego stałego momentu. Więc ciekaw jestem jaki dokładnie masz na myśli silnik prądu zmiennego, który ma mniej-więcej równy moment, bo ja takiego nie znam, ale może czegoś nie wiem? -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2009-03-23 17:20:51 | |
Autor: Tadeusz | |
Moment obrotowy | |
Użytkownik "Jakub Witkowski" <> napisał w wiadomości news:.pl...
a co powiesz o tym: http://www.pneumatyka.info.pl/info/moment_obrotowy pierwszy wykres... |
|
Data: 2009-03-24 07:53:40 | |
Autor: Worek | |
Moment obrotowy | |
Użytkownik "Tadeusz" <t@aster.pl> napisał w wiadomości news:49c7b689$0$29417$f69f905mamut2.aster.pl...
I to jest wg Ciebie stały moment? Worek |
|
Data: 2009-03-24 09:45:18 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Moment obrotowy | |
Worek pisze:
Użytkownik "Tadeusz" <t@aster.pl> napisał w wiadomości news:49c7b689$0$29417$f69f905mamut2.aster.pl... To jest wręcz genialnie stały moment, jak na silnik indukcyjny. Sęk w tym, że to jest dość specyficzny silnik z uzwojeniem zwartym. Taki stosowany na przykład w wentylatorach. Małe moce, niewielkie sprawności. Przynajmniej tyle pamiętam z wykładów z elektrotechniki 20 lat temu. Typowe zaś charakterystyki silników indukcyjnych polecam oglądnąć tutaj (strona 12, 15 i inne): http://kaus.simr.pw.edu.pl/jbo/www/mrc/lab_elektr_elektron/m2.pdf Jak widać moment rośnie aż do Mmax dość stomo (nie ma żadnego siodełka) Nie wiem jak to wygląda w silnikach z kondensatorem. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2009-03-24 09:49:39 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Moment obrotowy | |
Jakub Witkowski pisze:
Jak widać moment rośnie aż do Mmax dość stomo (nie ma żadnego siodełka) Dodam jeszcze, że właśnie z powodu bardzo nierównego momentu, tzn zbyt małego przy rozruchu, dla typowego silnika prądu zmiennego stosuje się układy rozruchowe, opornikowe albo przełączniki trójkąt/gwiazda co zresztą też jest opisane w tym dokumencie. Innym sposobem jest stosowanie falowników, zmiejających częstotliwość zasialnia, tylko że układ falownik+silnik trudno uznać za "typowy silnik". -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2009-03-24 17:11:21 | |
Autor: Worek | |
Moment obrotowy | |
Mnie tam na polibudzie uczyli, ze uklady rozruchowe stosuje sie glownie aby ograniczyc prad rozruchu. Innym sposobem jest stosowanie falowników, zmiejających częstotliwość Coraz bardziej typowy odkad falownikinie sa juz tak drogie jak np w latach osiemdziesiatych. Pozdrawiam Worek |
|
Data: 2009-03-25 09:25:15 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Moment obrotowy | |
Worek pisze:
Dodam jeszcze, że właśnie z powodu bardzo nierównego momentu, tzn zbyt małego To fakt, i trójkąt/gwiazda do tego służy, ale już opornikowe to IMHO przede wszystkim służą do zwiększania momentu - w każdym razie ten efekt jest ich główną zaletą. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2009-03-24 17:30:44 | |
Autor: Worek | |
Moment obrotowy | |
Silniki indukcyjne klatkowe budowane są nie tylko na małe moce. Ich zaletą jest mały koszt produkcji w porównaniu do innych silników.
Kolejną wadą jest trudne i relatywnie kosztowne sterowanie prędkością obrotową. W sumie dzieki kosztom produkcji są bardzo powszechne - sam masz pewnie kilka w domu. Generalnie najlepiej mu jest jak pracuje ze stałą prędkościa ewentualnie zmienianą skokowo przez zmianę liczby biegunów. Pozdrawiam Worek |
|
Data: 2009-03-25 09:31:25 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Moment obrotowy | |
Worek pisze:
Silniki indukcyjne klatkowe budowane są nie tylko na małe moce. Ich zaletą jest mały koszt produkcji w porównaniu do innych silników. Ale ja ustosunkowałem się do przedtawionej przez kolegę char-ki silnika ze zwojem zwartym, a nie do klatkowych jako takich, bo te są oczywiście na różne moce. Zwój zwarty osobiście widziałem tylko w wiatraczkach, a mocniejsze silniki zasiane z jednej fazy to raczej z kondensatorem - chyba że mam nieświeże dane? -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2009-03-23 18:37:14 | |
Autor: ToMasz | |
Moment obrotowy | |
Jakub Witkowski pisze:
Tadeusz pisze: Kiedyś uczył mnie taki jeden pan doktor, który uczestniczył w konstruowaniu napędów tramwajowych na prąd przemienny. Energetycznie opłacało im sie robić z prądu stałego przemienny, zbudować urządzenie które "dawało" żądaną częstotliowść i napięcie, tak aby uzyskać z silnika trójfazowego STAŁY moment obrotowy. tak wiec jakbyś sie nie spreżał ze spalinowca dostaniesz użyteczny moment oborowy w jakichś tam granicach rpm, natomiast w elektrycznych - jak sobie życzysz. ToMasz |
|
Data: 2009-03-23 20:39:23 | |
Autor: J.F. | |
Moment obrotowy | |
On Mon, 23 Mar 2009 18:37:14 +0100, ToMasz wrote:
Jakub Witkowski pisze: To sie nazywa falownik i jest w kazdym nowoczesnym napedzie. silnika trójfazowego STAŁY moment obrotowy. tak wiec jakbyś sie nie Staly to nie, bo nie zawsze jest zapotrzebowanie na staly moment :-) spreżał ze spalinowca dostaniesz użyteczny moment oborowy w jakichś tam Moment silnika elektrycznego zasadniczo zalezy od pradu. A ten od grzania uzwojen, wiec niby jest niezalezny od obrotow .. ale im szybciej wiruje tym lepsze chlodzenie :-) J. |
|
Data: 2009-03-23 22:34:44 | |
Autor: Tomasz Pyra | |
Moment obrotowy | |
ToMasz pisze:
Kiedyś uczył mnie taki jeden pan doktor, który uczestniczył w No właśnie - widzisz ile się trzeba było nakombinować żeby wydusić z silnika elektrycznego coś około stałego momentu obrotowego? Zresztą niby dlaczego stały moment obrotowy miałby być czymś pożądanym w napędzie pojazdów? Pożądana to jest stała (no powiedzmy że wysoka w jak najszerszym zakresie obrotów) moc, bo wtedy nie trzeba stosować wielobiegowych przekładni żeby to jechało. |
|
Data: 2009-03-24 00:07:54 | |
Autor: ToMasz | |
Moment obrotowy | |
Tomasz Pyra pisze:
ToMasz pisze: wiec teraz "zdefiniowałeś" ze jest potrzebny moment i napisałeś ze jest potrzebna moc. Wyobraż sobie ze każdy obrót silnika jest przeniesiony na ruch po lini. Jak _musisz_ użyć 1kW zeby przesunąć określony cieżar o 1 metr, i masz mały moment, to musisz tym silnikiem zakręcić pare razy, wtedy każdy obrót przeniesie 0,1kW. Niestety potrzebna jest jakaś przekładnia. Jeśli silnik ma duży momenty obrotowy (elektryczny) to wystarczy jeden obrót. zaleta? brak przekładni ToMasz |
|
Data: 2009-03-24 10:27:39 | |
Autor: Jakub Witkowski | |
Moment obrotowy | |
ToMasz pisze:
Tomasz Pyra pisze: ??? A gdzież on coś definiował? Napisałe że nie jest łatwo dostać stały moment z silnika el, w przeciwieństwie do tego co twierdzi przedpiśca. Wyobraż sobie ze każdy obrót silnika jest przeniesiony na ruch po lini. A co to ma do rzeczy? Przecież nie chodzi o samo przemieszczenie, tylko o przemieszczanie z dowolnie wybraną prędkością, z jak najszerszego zakresu. A wtedy istotne jest jak wygląda moment (moc) w funkcji prędkości. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. |
|
Data: 2009-03-23 09:22:36 | |
Autor: Agent | |
Moment obrotowy | |
Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:oncds4li4rpopgr1ff0u0nj66gfgu4d78i4ax.com... On Sun, 22 Mar 2009 22:32:13 +0100, adamoxx1 wrote: Zleży jak gwałtownie. Jak nie będzie to strzał ze sprzęgła to wiele diesli się nie zadusi. |