Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Moment obrotowy

Moment obrotowy

Data: 2009-03-22 22:53:16
Autor: J.F.
Moment obrotowy
On Sun, 22 Mar 2009 22:32:13 +0100,  adamoxx1 wrote:
Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy
silnika (samochodu) ktory ma wyższy vs. niższy moment obrotowy.

W praktyce nic.
zalezy jeszcze od przekladni, srednicy opon..

Czy np. gdy puszczę gwałtownie sprzęgło przy ruszaniu (nie dodając w
ogole gazu) to samochód z wysokim momentem obrotowym będzie trudniej
zadusić? Tzn. nie zgaśnie (ewentualnie po dwóch żabkach), tylko wyrwie
do przodu, tak?

Sie zadusi. Bo wysoki moment to silnik ma na odpowiednich obrotach i z
pedalem w podlodze.

J.

Data: 2009-03-22 23:33:47
Autor: adamoxx1
Moment obrotowy
J.F. pisze:
On Sun, 22 Mar 2009 22:32:13 +0100,  adamoxx1 wrote:
Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy
silnika (samochodu) ktory ma wyższy vs. niższy moment obrotowy.

W praktyce nic.
zalezy jeszcze od przekladni, srednicy opon..

Czy np. gdy puszczę gwałtownie sprzęgło przy ruszaniu (nie dodając w
ogole gazu) to samochód z wysokim momentem obrotowym będzie trudniej
zadusić? Tzn. nie zgaśnie (ewentualnie po dwóch żabkach), tylko wyrwie
do przodu, tak?

Sie zadusi. Bo wysoki moment to silnik ma na odpowiednich obrotach i z
pedalem w podlodze.

J.

A właśnie. Bo myślałem że moment obrotowy w konkretnym silniku jest
wartością stałą.


--
"Truth or happiness. Never both."

Data: 2009-03-23 00:00:56
Autor: Tomasz Pyra
Moment obrotowy
adamoxx1 pisze:
J.F. pisze:
On Sun, 22 Mar 2009 22:32:13 +0100,  adamoxx1 wrote:
Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy
silnika (samochodu) ktory ma wyższy vs. niższy moment obrotowy.
W praktyce nic.
zalezy jeszcze od przekladni, srednicy opon..

Czy np. gdy puszczę gwałtownie sprzęgło przy ruszaniu (nie dodając w
ogole gazu) to samochód z wysokim momentem obrotowym będzie trudniej
zadusić? Tzn. nie zgaśnie (ewentualnie po dwóch żabkach), tylko wyrwie
do przodu, tak?
Sie zadusi. Bo wysoki moment to silnik ma na odpowiednich obrotach i z
pedalem w podlodze.

J.

A właśnie. Bo myślałem że moment obrotowy w konkretnym silniku jest
wartością stałą.

Każdy silnik ma swoją charakterystykę.
Czyli jest zakres obrotów od minimalnych do maksymalnych i wartość momentu obrotowego którą ten silnik jest w stanie działać na wał korbowy przy każdej z tych prędkości.

Charakterystyka mocy i momentu opisuje te same właściwości napędowe silniki i jedna polega przeliczeniu na drugą.

Np. coś takiego:
http://www.fiatbarchetta.com/miscpix/power-torque-std.gif

Tu jest jeszcze jedna kwestia - to jest wykres robiony przy gazie wciśniętym do dechy.

adamoxx1 pytał o strzał ze sprzęgła i duszenie silnika, więc o sytuacje kiedy gaz jest wciśnięty lekko, albo nawet wcale. A w takich warunkach charakterystyka wygląda zupełnie inaczej i to czy silnik potencjalnie jest mocny czy słaby ma niewielkie znaczenie jeżeli gaz nie jest wciśnięty bo wtedy każdy silnik jest słaby.

Data: 2009-03-23 09:33:53
Autor: Tadeusz
Moment obrotowy

Użytkownik "adamoxx1" <> napisał w wiadomości news.pl...

A właśnie. Bo myślałem że moment obrotowy w konkretnym silniku jest
wartością stałą.

no jeżeli jest to konkretnie silnik elektryczny to wtedy tak :)


--
pozdrawiam
Tadeusz

Data: 2009-03-23 11:22:06
Autor: Jakub Witkowski
Moment obrotowy
Tadeusz pisze:

Użytkownik "adamoxx1" <> napisał w wiadomości news.pl...

A właśnie. Bo myślałem że moment obrotowy w konkretnym silniku jest
wartością stałą.

no jeżeli jest to konkretnie silnik elektryczny to wtedy tak :)

A tak konkretnie, to który silnik elektryczny ma stały moment? :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-23 13:21:21
Autor: Tadeusz
Moment obrotowy

Użytkownik "Jakub Witkowski" <> napisał w wiadomości news:.pl...
Tadeusz pisze:

Użytkownik "adamoxx1" <> napisał w wiadomości news.pl...

A właśnie. Bo myślałem że moment obrotowy w konkretnym silniku jest
wartością stałą.

no jeżeli jest to konkretnie silnik elektryczny to wtedy tak :)

A tak konkretnie, to który silnik elektryczny ma stały moment? :)

każdy zasilany prądem przemiennym ma określony,
w zasadzie stały moment obrotowy ...
no chyba, że chcesz dzielić włos na czworo
i doszukiwać się tych minimalnych różnic...


--
pozdrawiam
Tadeusz

Data: 2009-03-23 14:07:03
Autor: Jakub Witkowski
Moment obrotowy
Tadeusz pisze:

Użytkownik "Jakub Witkowski" <> napisał w wiadomości news:.pl...
Tadeusz pisze:

Użytkownik "adamoxx1" <> napisał w wiadomości news.pl...

A właśnie. Bo myślałem że moment obrotowy w konkretnym silniku jest
wartością stałą.

no jeżeli jest to konkretnie silnik elektryczny to wtedy tak :)

A tak konkretnie, to który silnik elektryczny ma stały moment? :)

każdy zasilany prądem przemiennym ma określony,
w zasadzie stały moment obrotowy ...

Stały moment w funkcji obrotów? Na przykład, asynchroniczny, klatkowy?

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-23 14:25:17
Autor: Tadeusz
Moment obrotowy

Użytkownik "Jakub Witkowski" <> napisał w wiadomości news:.pl...
Tadeusz pisze:

Użytkownik "Jakub Witkowski" <> napisał w wiadomości news:.pl...
Tadeusz pisze:

Użytkownik "adamoxx1" <> napisał w wiadomości news.pl...

A właśnie. Bo myślałem że moment obrotowy w konkretnym silniku jest
wartością stałą.

no jeżeli jest to konkretnie silnik elektryczny to wtedy tak :)

A tak konkretnie, to który silnik elektryczny ma stały moment? :)

każdy zasilany prądem przemiennym ma określony,
w zasadzie stały moment obrotowy ...

Stały moment w funkcji obrotów? Na przykład, asynchroniczny, klatkowy?


moment obrotowy - dla silnika elektrycznego jest to pojęcie określające wydajność obrotową wirnika...
stały w sensie takim, że przy np. 20% max obr/min. i np. 40% max obr/min. taki silnik będzie miał praktycznie taki sam moment obrotowy...

Data: 2009-03-23 16:01:26
Autor: Jakub Witkowski
Moment obrotowy
Tadeusz pisze:

A tak konkretnie, to który silnik elektryczny ma stały moment? :)

każdy zasilany prądem przemiennym ma określony,
w zasadzie stały moment obrotowy ...

Stały moment w funkcji obrotów? Na przykład, asynchroniczny, klatkowy?

moment obrotowy - dla silnika elektrycznego jest to pojęcie określające wydajność obrotową wirnika...

Moment obrotowy to jest w ogóle pojęcie bardzo dobrze zdefiniowane.
Dla dowolnego silnika, i nie tylko.

stały w sensie takim, że przy np. 20% max obr/min. i np. 40% max obr/min. taki silnik będzie miał praktycznie taki sam moment obrotowy...

??? Typowy silnik prądu zmiennego (asynchroniczny) ma max. moment dla
obrotów zbliżonych do prędkości wirowania pola. Dla zwykłej 3-fazówki,
50hz, pole wiruje 3000/min, a max momentu jest dla np. 2800-2900 obr/min.
Maksimum momentu jest b. strome i wąskie. Użyteczny zakres pracy takiego
silnika jest pomiędzy punktem max. momentu a prędkością maksymalną, czyli
np. od 2800 do 3000 obr/min, a w tym zakresie moment pada gwałtownie
od MAX do 0. Obroty w zakresie 20-40% maksymalnych to dla takiej maszyny
obszar wyłącznie rozruchowy, gdzie prądy są duże, sprawność mała,
a moment też niski lecz bynajmniej nie równy.

Z kolei silniki synchroniczne to w ogóle pracują generalnie na jednej
prędkości, więc trudno mówić o stałości momentu w jej funkcji.

Komutatorowe silniki prądu zmiennego zaś mają charakterystyki zbliżone
do silników prądu stałego, czyli duży moment (rozruchowy), spadający wraz
ze wzrostem obrotów liniowo lub nawet mocniej niż liniowo, zatem tu
też nie ma żadnego stałego momentu.

Więc ciekaw jestem jaki dokładnie masz na myśli silnik prądu zmiennego,
który ma mniej-więcej równy moment, bo ja takiego nie znam, ale
może czegoś nie wiem?

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-23 17:20:51
Autor: Tadeusz
Moment obrotowy

Użytkownik "Jakub Witkowski" <> napisał w wiadomości news:.pl...


Więc ciekaw jestem jaki dokładnie masz na myśli silnik prądu zmiennego,
który ma mniej-więcej równy moment, bo ja takiego nie znam, ale
może czegoś nie wiem?

a co powiesz o tym:
http://www.pneumatyka.info.pl/info/moment_obrotowy
pierwszy wykres...

Data: 2009-03-24 07:53:40
Autor: Worek
Moment obrotowy

Użytkownik "Tadeusz" <t@aster.pl> napisał w wiadomości news:49c7b689$0$29417$f69f905mamut2.aster.pl...

Użytkownik "Jakub Witkowski" <> napisał w wiadomości news:.pl...


Więc ciekaw jestem jaki dokładnie masz na myśli silnik prądu zmiennego,
który ma mniej-więcej równy moment, bo ja takiego nie znam, ale
może czegoś nie wiem?

a co powiesz o tym:
http://www.pneumatyka.info.pl/info/moment_obrotowy
pierwszy wykres...

I to jest wg Ciebie stały moment?

Worek

Data: 2009-03-24 09:45:18
Autor: Jakub Witkowski
Moment obrotowy
Worek pisze:
Użytkownik "Tadeusz" <t@aster.pl> napisał w wiadomości news:49c7b689$0$29417$f69f905mamut2.aster.pl...
Użytkownik "Jakub Witkowski" <> napisał w wiadomości news:.pl...

Więc ciekaw jestem jaki dokładnie masz na myśli silnik prądu zmiennego,
który ma mniej-więcej równy moment, bo ja takiego nie znam, ale
może czegoś nie wiem?
a co powiesz o tym:
http://www.pneumatyka.info.pl/info/moment_obrotowy
pierwszy wykres...

I to jest wg Ciebie stały moment?

To jest wręcz genialnie stały moment, jak na silnik indukcyjny.
Sęk w tym, że to jest dość specyficzny silnik z uzwojeniem zwartym.
Taki stosowany na przykład w wentylatorach. Małe moce, niewielkie sprawności.
Przynajmniej tyle pamiętam z wykładów z elektrotechniki 20 lat temu.

Typowe zaś charakterystyki silników indukcyjnych polecam oglądnąć
tutaj (strona 12, 15 i inne):
http://kaus.simr.pw.edu.pl/jbo/www/mrc/lab_elektr_elektron/m2.pdf

Jak widać moment rośnie aż do Mmax dość stomo (nie ma żadnego siodełka)
Nie wiem jak to wygląda w silnikach z kondensatorem.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-24 09:49:39
Autor: Jakub Witkowski
Moment obrotowy
Jakub Witkowski pisze:

Jak widać moment rośnie aż do Mmax dość stomo (nie ma żadnego siodełka)

Dodam jeszcze, że właśnie z powodu bardzo nierównego momentu, tzn zbyt małego
przy rozruchu, dla typowego silnika prądu zmiennego stosuje się układy
rozruchowe, opornikowe albo przełączniki trójkąt/gwiazda co zresztą też
jest opisane w tym dokumencie.
Innym sposobem jest stosowanie falowników, zmiejających częstotliwość
zasialnia, tylko że układ falownik+silnik trudno uznać za "typowy silnik".

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-24 17:11:21
Autor: Worek
Moment obrotowy

Dodam jeszcze, że właśnie z powodu bardzo nierównego momentu, tzn zbyt małego
przy rozruchu, dla typowego silnika prądu zmiennego stosuje się układy
rozruchowe, opornikowe albo przełączniki trójkąt/gwiazda co zresztą też
jest opisane w tym dokumencie.

Mnie tam na polibudzie uczyli, ze uklady rozruchowe stosuje sie glownie aby ograniczyc prad rozruchu.

Innym sposobem jest stosowanie falowników, zmiejających częstotliwość
zasialnia, tylko że układ falownik+silnik trudno uznać za "typowy silnik".

Coraz bardziej typowy odkad falownikinie sa juz tak drogie jak np w latach osiemdziesiatych.

Pozdrawiam

Worek

Data: 2009-03-25 09:25:15
Autor: Jakub Witkowski
Moment obrotowy
Worek pisze:
Dodam jeszcze, że właśnie z powodu bardzo nierównego momentu, tzn zbyt małego
przy rozruchu, dla typowego silnika prądu zmiennego stosuje się układy
rozruchowe, opornikowe albo przełączniki trójkąt/gwiazda co zresztą też
jest opisane w tym dokumencie.

Mnie tam na polibudzie uczyli, ze uklady rozruchowe stosuje sie glownie aby ograniczyc prad rozruchu.

To fakt, i trójkąt/gwiazda do tego służy, ale już opornikowe to IMHO
przede wszystkim służą do zwiększania momentu - w każdym razie ten
efekt jest ich główną zaletą.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-24 17:30:44
Autor: Worek
Moment obrotowy
Silniki indukcyjne klatkowe budowane są nie tylko na małe moce. Ich zaletą jest mały koszt produkcji w porównaniu do innych silników.
Kolejną wadą jest trudne i relatywnie kosztowne sterowanie prędkością obrotową.
W sumie dzieki kosztom produkcji są bardzo powszechne - sam masz pewnie kilka w domu.
Generalnie najlepiej mu jest jak pracuje ze stałą prędkościa ewentualnie zmienianą skokowo przez zmianę liczby biegunów.

Pozdrawiam

Worek

Data: 2009-03-25 09:31:25
Autor: Jakub Witkowski
Moment obrotowy
Worek pisze:
Silniki indukcyjne klatkowe budowane są nie tylko na małe moce. Ich zaletą jest mały koszt produkcji w porównaniu do innych silników.
Kolejną wadą jest trudne i relatywnie kosztowne sterowanie prędkością obrotową.

Ale ja ustosunkowałem się do przedtawionej przez kolegę char-ki silnika ze
zwojem zwartym, a nie do klatkowych jako takich, bo te są oczywiście na różne moce.
Zwój zwarty osobiście widziałem tylko w wiatraczkach, a mocniejsze silniki
zasiane z jednej fazy to raczej z kondensatorem - chyba że mam nieświeże dane?

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-23 18:37:14
Autor: ToMasz
Moment obrotowy
Jakub Witkowski pisze:
Tadeusz pisze:

A tak konkretnie, to który silnik elektryczny ma stały moment? :)

każdy zasilany prądem przemiennym ma określony,
w zasadzie stały moment obrotowy ...

Stały moment w funkcji obrotów? Na przykład, asynchroniczny, klatkowy?

moment obrotowy - dla silnika elektrycznego jest to pojęcie
określające wydajność obrotową wirnika...

Moment obrotowy to jest w ogóle pojęcie bardzo dobrze zdefiniowane.
Dla dowolnego silnika, i nie tylko.

stały w sensie takim, że przy np. 20% max obr/min. i np. 40% max
obr/min. taki silnik będzie miał praktycznie taki sam moment obrotowy...

??? Typowy silnik prądu zmiennego (asynchroniczny) ma max. moment dla
obrotów zbliżonych do prędkości wirowania pola.

Kiedyś uczył mnie taki jeden pan doktor, który uczestniczył w
konstruowaniu napędów tramwajowych na prąd przemienny. Energetycznie
opłacało im sie robić z prądu stałego przemienny, zbudować urządzenie
które "dawało" żądaną częstotliowść i napięcie, tak aby uzyskać z
silnika trójfazowego STAŁY moment obrotowy. tak wiec jakbyś sie nie
spreżał ze spalinowca dostaniesz użyteczny moment oborowy w jakichś tam
granicach rpm, natomiast w elektrycznych - jak sobie życzysz.

ToMasz

Data: 2009-03-23 20:39:23
Autor: J.F.
Moment obrotowy
On Mon, 23 Mar 2009 18:37:14 +0100,  ToMasz wrote:
Jakub Witkowski pisze:
??? Typowy silnik prądu zmiennego (asynchroniczny) ma max. moment dla
obrotów zbliżonych do prędkości wirowania pola.

Kiedyś uczył mnie taki jeden pan doktor, który uczestniczył w
konstruowaniu napędów tramwajowych na prąd przemienny. Energetycznie
opłacało im sie robić z prądu stałego przemienny, zbudować urządzenie
które "dawało" żądaną częstotliowść i napięcie, tak aby uzyskać z

To sie nazywa falownik i jest w kazdym nowoczesnym napedzie.

silnika trójfazowego STAŁY moment obrotowy. tak wiec jakbyś sie nie

Staly to nie, bo nie zawsze jest zapotrzebowanie na staly moment :-)

spreżał ze spalinowca dostaniesz użyteczny moment oborowy w jakichś tam
granicach rpm, natomiast w elektrycznych - jak sobie życzysz.

Moment silnika elektrycznego zasadniczo zalezy od pradu. A ten od
grzania uzwojen, wiec niby jest niezalezny od obrotow .. ale im
szybciej wiruje tym lepsze chlodzenie :-)

J.

Data: 2009-03-23 22:34:44
Autor: Tomasz Pyra
Moment obrotowy
ToMasz pisze:

Kiedyś uczył mnie taki jeden pan doktor, który uczestniczył w
konstruowaniu napędów tramwajowych na prąd przemienny. Energetycznie
opłacało im sie robić z prądu stałego przemienny, zbudować urządzenie
które "dawało" żądaną częstotliowść i napięcie, tak aby uzyskać z
silnika trójfazowego STAŁY moment obrotowy.

No właśnie - widzisz ile się trzeba było nakombinować żeby wydusić z silnika elektrycznego coś około stałego momentu obrotowego?

Zresztą niby dlaczego stały moment obrotowy miałby być czymś pożądanym w napędzie pojazdów?

Pożądana to jest stała (no powiedzmy że wysoka w jak najszerszym zakresie obrotów) moc, bo wtedy nie trzeba stosować wielobiegowych przekładni żeby to jechało.

Data: 2009-03-24 00:07:54
Autor: ToMasz
Moment obrotowy
Tomasz Pyra pisze:
ToMasz pisze:

Kiedyś uczył mnie taki jeden pan doktor, który uczestniczył w
konstruowaniu napędów tramwajowych na prąd przemienny. Energetycznie
opłacało im sie robić z prądu stałego przemienny, zbudować urządzenie
które "dawało" żądaną częstotliowść i napięcie, tak aby uzyskać z
silnika trójfazowego STAŁY moment obrotowy.

No właśnie - widzisz ile się trzeba było nakombinować żeby wydusić z
silnika elektrycznego coś około stałego momentu obrotowego?

Zresztą niby dlaczego stały moment obrotowy miałby być czymś pożądanym w
napędzie pojazdów?

Pożądana to jest stała (no powiedzmy że wysoka w jak najszerszym
zakresie obrotów) moc, bo wtedy nie trzeba stosować wielobiegowych
przekładni żeby to jechało.

wiec teraz "zdefiniowałeś" ze jest potrzebny moment i napisałeś ze jest
potrzebna moc.

Wyobraż sobie ze każdy obrót silnika jest przeniesiony na ruch po lini.
Jak _musisz_ użyć 1kW zeby przesunąć określony cieżar o 1 metr, i masz
mały moment, to musisz tym silnikiem zakręcić pare razy, wtedy każdy
obrót przeniesie 0,1kW. Niestety potrzebna jest jakaś przekładnia. Jeśli
silnik ma duży momenty obrotowy (elektryczny) to wystarczy jeden obrót.
zaleta? brak przekładni
ToMasz

Data: 2009-03-24 10:27:39
Autor: Jakub Witkowski
Moment obrotowy
ToMasz pisze:
Tomasz Pyra pisze:
ToMasz pisze:

Kiedyś uczył mnie taki jeden pan doktor, który uczestniczył w
konstruowaniu napędów tramwajowych na prąd przemienny. Energetycznie
opłacało im sie robić z prądu stałego przemienny, zbudować urządzenie
które "dawało" żądaną częstotliowść i napięcie, tak aby uzyskać z
silnika trójfazowego STAŁY moment obrotowy.
No właśnie - widzisz ile się trzeba było nakombinować żeby wydusić z
silnika elektrycznego coś około stałego momentu obrotowego?

Zresztą niby dlaczego stały moment obrotowy miałby być czymś pożądanym w
napędzie pojazdów?

Pożądana to jest stała (no powiedzmy że wysoka w jak najszerszym
zakresie obrotów) moc, bo wtedy nie trzeba stosować wielobiegowych
przekładni żeby to jechało.

wiec teraz "zdefiniowałeś" ze jest potrzebny moment i napisałeś ze jest
potrzebna moc.

??? A gdzież on coś definiował? Napisałe że nie jest łatwo dostać stały
moment z silnika el, w przeciwieństwie do tego co twierdzi przedpiśca.

Wyobraż sobie ze każdy obrót silnika jest przeniesiony na ruch po lini.
Jak _musisz_ użyć 1kW zeby przesunąć określony cieżar o 1 metr, i masz
mały moment, to musisz tym silnikiem zakręcić pare razy, wtedy każdy
obrót przeniesie 0,1kW. Niestety potrzebna jest jakaś przekładnia. Jeśli
silnik ma duży momenty obrotowy (elektryczny) to wystarczy jeden obrót.
zaleta? brak przekładni

A co to ma do rzeczy? Przecież nie chodzi o samo przemieszczenie, tylko
o przemieszczanie z dowolnie wybraną prędkością, z jak najszerszego zakresu.
A wtedy istotne jest jak wygląda moment (moc) w funkcji prędkości.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-23 09:22:36
Autor: Agent
Moment obrotowy

Użytkownik "J.F." <jfox_xnospamx@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:oncds4li4rpopgr1ff0u0nj66gfgu4d78i4ax.com...
On Sun, 22 Mar 2009 22:32:13 +0100,  adamoxx1 wrote:
Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy
silnika (samochodu) ktory ma wyższy vs. niższy moment obrotowy.

W praktyce nic.
zalezy jeszcze od przekladni, srednicy opon..

Czy np. gdy puszczę gwałtownie sprzęgło przy ruszaniu (nie dodając w
ogole gazu) to samochód z wysokim momentem obrotowym będzie trudniej
zadusić? Tzn. nie zgaśnie (ewentualnie po dwóch żabkach), tylko wyrwie
do przodu, tak?

Sie zadusi. Bo wysoki moment to silnik ma na odpowiednich obrotach i z
pedalem w podlodze.

Zleży jak gwałtownie. Jak nie będzie to strzał ze sprzęgła to wiele diesli się nie zadusi.

Moment obrotowy

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona