Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Moment obrotowy

Moment obrotowy

Data: 2009-03-23 01:28:51
Autor: TomiZS
Moment obrotowy

Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy
silnika (samochodu) ktory ma wyższy vs. niższy moment obrotowy.

Generalnie (nie wchodząc w przełożenia skrzyni biegów czy wielkość kół) chodzi o to, że jadąc z daną prędkością (średnia prędkość obrotowa silnika), po gwałtownym wciśnięciu gazu, silnik z dużym momentem obrotowym zacznie równo i mocno ciągnąć (turbo lub duża pojemość skokowa), podczas gdy wysilone, wolnossące benzynówki będą musiały (znacznie wolniej)dociągnąć do wyższych obrotów, gdzie zaczną odchodzić. Różnicę możesz odczuć jadąc n.p. na drugim biegu (samochodem bez kontroli trakcji, etc.), gdy przy powiedzmy 2000 obr./min wciśniesz gaz w podłogę. Samochód z dużym momentem obr. zabuksuje kołami i odjedzie, a słaby zacznie buczeć, klepać zaworami i dociągnie w ten sposób do 3, 4 krmp (a w niektórych japończykach jeszcze znacznie wyżej) i dopiero wtedy nabierze powietrza i odejdzie.


--
Pozdr.

TOMI
(Wawa Praga/Jelonki)
R216 Cabrio, R420D i MG ZS 2.5 V6.

Data: 2009-03-23 11:35:27
Autor: Jakub Witkowski
Moment obrotowy
TomiZS pisze:
Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy
silnika (samochodu) ktory ma wyższy vs. niższy moment obrotowy.

Generalnie (nie wchodząc w przełożenia skrzyni biegów czy wielkość kół) chodzi o to, że jadąc z daną prędkością (średnia prędkość obrotowa silnika),

Tu należałoby chyba zapytać co to jest średnia prędkość obrotowa silnika.
Średnia = komfortowa? Czy środek zakresu prędkości obrotowych? Jeśli to drugie,
to dla diesla będzie to około 2200-2500, a dla benzyny 3000-4000 rpm.
I w tym drugim przypadku wcale nie jestem przekonany czy różnica "odejścia"
będzie tak wyraźna jak piszesz.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-23 19:38:37
Autor: Damian / EXCAR group
Moment obrotowy
?
Użytkownik "Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> napisał w wiadomości news:gq7ol1$16ou$1news2.ipartners.pl...
TomiZS pisze:
Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy
silnika (samochodu) ktory ma wyższy vs. niższy moment obrotowy.

Generalnie (nie wchodząc w przełożenia skrzyni biegów czy wielkość kół) chodzi o to, że jadąc z daną prędkością (średnia prędkość obrotowa silnika),

Tu należałoby chyba zapytać co to jest średnia prędkość obrotowa silnika.
Średnia = komfortowa? Czy środek zakresu prędkości obrotowych? Jeśli to drugie,
to dla diesla będzie to około 2200-2500, a dla benzyny 3000-4000 rpm.
I w tym drugim przypadku wcale nie jestem przekonany czy różnica "odejścia"
będzie tak wyraźna jak piszesz.

-- Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
   z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-24 10:32:15
Autor: Jakub Witkowski
Moment obrotowy
!
Damian / EXCAR group pisze:
?
Użytkownik "Jakub Witkowski" <jwitkows@domena.z.sygnatury> napisał w wiadomości news:gq7ol1$16ou$1news2.ipartners.pl...
TomiZS pisze:
Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy
silnika (samochodu) ktory ma wyższy vs. niższy moment obrotowy.
Generalnie (nie wchodząc w przełożenia skrzyni biegów czy wielkość kół) chodzi o to, że jadąc z daną prędkością (średnia prędkość obrotowa silnika),
Tu należałoby chyba zapytać co to jest średnia prędkość obrotowa silnika.
Średnia = komfortowa? Czy środek zakresu prędkości obrotowych? Jeśli to drugie,
to dla diesla będzie to około 2200-2500, a dla benzyny 3000-4000 rpm.
I w tym drugim przypadku wcale nie jestem przekonany czy różnica "odejścia"
będzie tak wyraźna jak piszesz.

-- Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
   z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.




--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

Data: 2009-03-23 23:16:14
Autor: Tomasz Pyra
Moment obrotowy
TomiZS pisze:
Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy
silnika (samochodu) ktory ma wyższy vs. niższy moment obrotowy.

Generalnie (nie wchodząc w przełożenia skrzyni biegów czy wielkość kół)

Rozmowa a momencie obrotowym bez wchodzenia w przełożenia i koła to trochę tak jak rozmowa o klimacie bez wchodzenia w temperaturę i opady ;)

chodzi o to, że jadąc z daną prędkością (średnia prędkość obrotowa silnika), po gwałtownym wciśnięciu gazu, silnik z dużym momentem obrotowym zacznie równo i mocno ciągnąć (turbo lub duża pojemość skokowa), podczas gdy wysilone, wolnossące benzynówki będą musiały (znacznie wolniej)dociągnąć do wyższych obrotów, gdzie zaczną odchodzić.

Jeżeli "silnik" daje około 100Nm, w dodatku pojazd waży niecałe 100kg, to chyba powinien mieć potężne przyspieszenie?
A dlaczego więc rowerzysta nie dogoni nawet malucha który waży sześć razy więcej, a moment obrotowy ma dwa razy mniejszy?

Właśnie dlatego że rowerzysta swój moment 100Nm osiąga w zakresie powiedzmy 20-90rpm, a maluch ma użyteczne obroty jakieś 50 razy wyższe, co pozwala mu pomimo małej wartości momentu obrotowego generować znacznie wyższą moc.

Dlatego że Maluch za pomocą niskich przełożeń i małych kółek zamienia niewielki moment obrotowy przy wysokich obrotach w stosunkowo dużą siłę popychającą.
A u rowerzysty w drugą stronę - ponieważ obroty są małe to żeby uzyskać sensowną prędkość przełożenia muszą być wysokie, koła duże i siła pchająca rower jest niewielka.

Więc jak widać to co różni rower od samochodu to właśnie przełożenia i wielkość kół i dlatego nie należy ich pomijać :)

Różnicę możesz odczuć jadąc n.p. na drugim biegu (samochodem bez kontroli trakcji, etc.), gdy przy powiedzmy 2000 obr./min wciśniesz gaz w podłogę. Samochód z dużym momentem obr. zabuksuje kołami i odjedzie, a słaby zacznie buczeć, klepać zaworami i dociągnie w ten sposób do 3, 4 krmp (a w niektórych japończykach jeszcze znacznie wyżej) i dopiero wtedy nabierze powietrza i odejdzie.

Pomyliłeś moc z momentem obrotowym.
Szybciej przyspieszy ten samochód który w danej chwili wygeneruje większą moc (przy równych masach).
Można oczywiście dojść do tego samego wniosku od drugiej strony i po wymnożeniu obwodu koła razy jego prędkość kątową, wszystkich przełożeń po drodze, aż dochodząc do momentu na wale silnika stwierdzić że szybciej pojedzie ten który ma wyższą wartość "moment_obrotowy * obroty_silnika", czyli właśnie moc.

Np. terenówki mają reduktor - taka dodatkowa przekładnia która podwaja moment obrotowy, kosztem tego że będzie on osiągany przy 2x niższych obrotach ( więc w potocznym rozumieniu ekstra - 2x wyższy moment już przy 2x niższych obrotach )

I pomimo podwójnego momentu obrotowego, czas przyspieszenia do setki pozostaje mniej-więcej taki sam (raczej się wydłuży z powodu konieczności częstszej zmiany biegów, no chyba że wystartujemy od razu z III).

Data: 2009-03-24 00:19:30
Autor: ToMasz
Moment obrotowy
Tomasz Pyra pisze:
TomiZS pisze:
Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy
silnika (samochodu) ktory ma wyższy vs. niższy moment obrotowy.

Generalnie (nie wchodząc w przełożenia skrzyni biegów czy wielkość kół)

Rozmowa a momencie obrotowym bez wchodzenia w przełożenia i koła to
trochę tak jak rozmowa o klimacie bez wchodzenia w temperaturę i opady ;)

tak. Tyle ze jedna grupa pisze ze to zaleależy od czynników - i ma racje
a druga ze porównujemy 2 prawie identyczne pojazdy, i to niestety jest
ignowowane....

chodzi o to, że jadąc z daną prędkością (średnia prędkość obrotowa
silnika), po gwałtownym wciśnięciu gazu, silnik z dużym momentem
obrotowym zacznie równo i mocno ciągnąć (turbo lub duża pojemość
skokowa), podczas gdy wysilone, wolnossące benzynówki będą musiały
(znacznie wolniej)dociągnąć do wyższych obrotów, gdzie zaczną odchodzić.

Jeżeli "silnik" daje około 100Nm, w dodatku pojazd waży niecałe 100kg,
to chyba powinien mieć potężne przyspieszenie?
A dlaczego więc rowerzysta nie dogoni nawet malucha który waży sześć
razy więcej, a moment obrotowy ma dwa razy mniejszy?
bo rowerzysta ma mniejszą moc, a dane są z ksieżyca i nie na temat

Właśnie dlatego że rowerzysta swój moment 100Nm osiąga w zakresie
powiedzmy 20-90rpm, a maluch ma użyteczne obroty jakieś 50 razy wyższe,
co pozwala mu pomimo małej wartości momentu obrotowego generować
znacznie wyższą moc.

Dlatego że Maluch za pomocą niskich przełożeń i małych kółek zamienia
niewielki moment obrotowy przy wysokich obrotach w stosunkowo dużą siłę
popychającą.
A u rowerzysty w drugą stronę - ponieważ obroty są małe to żeby uzyskać
sensowną prędkość przełożenia muszą być wysokie, koła duże i siła
pchająca rower jest niewielka.

Więc jak widać to co różni rower od samochodu to właśnie przełożenia i
wielkość kół i dlatego nie należy ich pomijać :)

no ja bym znalazł jeszcze parę różnic, np maluch niema dzwonka i bidonu.
 Sęk w tym ze dla zachowania sensu rozumowania należało by porównyywać
np astre 100KM benzyna i 100KM diesel o mam nadzieje różnych momentach
obrotowych. ( dane przykładowe)

Różnicę możesz odczuć jadąc n.p. na drugim biegu (samochodem bez
kontroli trakcji, etc.), gdy przy powiedzmy 2000 obr./min wciśniesz
gaz w podłogę. Samochód z dużym momentem obr. zabuksuje kołami i
odjedzie, a słaby zacznie buczeć, klepać zaworami i dociągnie w ten
sposób do 3, 4 krmp (a w niektórych japończykach jeszcze znacznie
wyżej) i dopiero wtedy nabierze powietrza i odejdzie.

Pomyliłeś moc z momentem obrotowym.
Szybciej przyspieszy ten samochód który w danej chwili wygeneruje
większą moc (przy równych masach).
Można oczywiście dojść do tego samego wniosku od drugiej strony i po
wymnożeniu obwodu koła razy jego prędkość kątową, wszystkich przełożeń
po drodze, aż dochodząc do momentu na wale silnika stwierdzić że
szybciej pojedzie ten który ma wyższą wartość "moment_obrotowy *
obroty_silnika", czyli właśnie moc.

Np. terenówki mają reduktor - taka dodatkowa przekładnia która podwaja
moment obrotowy, kosztem tego że będzie on osiągany przy 2x niższych
obrotach ( więc w potocznym rozumieniu ekstra - 2x wyższy moment już
przy 2x niższych obrotach )

I pomimo podwójnego momentu obrotowego, czas przyspieszenia do setki
pozostaje mniej-więcej taki sam (raczej się wydłuży z powodu
konieczności częstszej zmiany biegów, no chyba że wystartujemy od razu z
III).

Masz 2 silniki o takiej samej mocy. silnik "A" ma wykorbienie 15cm
silnik B 10cm. (odległość pomiedzy osią wału a osią stopy korbowodu)
zakładając ze obydwa silniki napędzają ten sam samochód, jadą na 3 biegu
w warunkach drogowych z minimalną możliwą przedkościa obrotową (
strzelam 1200rpm), po wciśnieciu pedały gazu który bedzie szybciej sie
zbierał? TA sama MOC!

ToMasz

Data: 2009-03-24 22:06:03
Autor: Tomasz Pyra
Moment obrotowy
ToMasz pisze:
Tomasz Pyra pisze:
TomiZS pisze:
Co dokładnie oznacza moment obrotowy? Chodzi mi o obserwowalne cechy
silnika (samochodu) ktory ma wyższy vs. niższy moment obrotowy.
Generalnie (nie wchodząc w przełożenia skrzyni biegów czy wielkość kół)
Rozmowa a momencie obrotowym bez wchodzenia w przełożenia i koła to
trochę tak jak rozmowa o klimacie bez wchodzenia w temperaturę i opady ;)

tak. Tyle ze jedna grupa pisze ze to zaleależy od czynników - i ma racje
a druga ze porównujemy 2 prawie identyczne pojazdy, i to niestety jest
ignowowane....

Ale gdzie widziałeś dwa prawie identyczne pojazdy które mają np. silnik diesla i benzynowy?


chodzi o to, że jadąc z daną prędkością (średnia prędkość obrotowa
silnika), po gwałtownym wciśnięciu gazu, silnik z dużym momentem
obrotowym zacznie równo i mocno ciągnąć (turbo lub duża pojemość
skokowa), podczas gdy wysilone, wolnossące benzynówki będą musiały
(znacznie wolniej)dociągnąć do wyższych obrotów, gdzie zaczną odchodzić.
Jeżeli "silnik" daje około 100Nm, w dodatku pojazd waży niecałe 100kg,
to chyba powinien mieć potężne przyspieszenie?
A dlaczego więc rowerzysta nie dogoni nawet malucha który waży sześć
razy więcej, a moment obrotowy ma dwa razy mniejszy?

bo rowerzysta ma mniejszą moc, a dane są z ksieżyca i nie na temat

A no właśnie, a jak i dlaczego się to dzieje że rowerzysta pomimo że hojnie obdarzony momentem to moc mała?
Ano właśnie

Właśnie dlatego że rowerzysta swój moment 100Nm osiąga w zakresie
powiedzmy 20-90rpm, a maluch ma użyteczne obroty jakieś 50 razy wyższe,
co pozwala mu pomimo małej wartości momentu obrotowego generować
znacznie wyższą moc.

Dlatego że Maluch za pomocą niskich przełożeń i małych kółek zamienia
niewielki moment obrotowy przy wysokich obrotach w stosunkowo dużą siłę
popychającą.
A u rowerzysty w drugą stronę - ponieważ obroty są małe to żeby uzyskać
sensowną prędkość przełożenia muszą być wysokie, koła duże i siła
pchająca rower jest niewielka.

Więc jak widać to co różni rower od samochodu to właśnie przełożenia i
wielkość kół i dlatego nie należy ich pomijać :)

no ja bym znalazł jeszcze parę różnic, np maluch niema dzwonka i bidonu.
 Sęk w tym ze dla zachowania sensu rozumowania należało by porównyywać
np astre 100KM benzyna i 100KM diesel o mam nadzieje różnych momentach
obrotowych. ( dane przykładowe)

Mówisz i masz:

Astra 1.4      90KM 125Nm@4000rpm - 13.6s do 100km/h
Astra 1.3 CDTI 90KM 200Nm@1750rpm - 13.7s do 100km/h

Ta sama moc, w dieslu moment o 60% wyższy (w dodatku prawie stały w bardzo szerokim zakresie), a jednak przyspieszenie takie samo, bo i moc taka sama.


i drugie porównanie:
Astra 1.3 CDTI  90KM 200Nm@1750rpm - 13.7s do 100km/h
Astra 1.8 VVA  140KM 175Nm@3800rpm - 10.1s do 100km/h

Tym razem podobna różnica mocy - no i od razu widać kto rządzi.
1.3 pomimo że ma nadal wyższy moment w szerszym zakresie obrotów, przyspiesza znacznie gorzej.


Moc jest fizyczną wielkością mówiącą ile dana rzecz jest w stanie wykonać pracy w nadym czasie - czyli np. na ile da się przyspieszyć samochód.

Statyczny moment obrotowy niczego nie napędzi - jak na metrowym kiju zawiesi się 10kg to będziemy mieli na tym kiju 100Nm i co z tego? Niczego się tym nie napędzi.

Dopiero 100Nm przyłożone do wirującego wału korbowego może wykonywać pracę, a im szybciej ten wał wiruje tym większą pracę tym można wykonać. I ten właśnie parametr określający możliwości napędowe silnika nazywamy mocą i charakterystyka mocy pokazuje przy jakich obrotach najkorzystniej przyspieszać.

Data: 2009-03-24 22:18:13
Autor: Tomasz Pyra
Moment obrotowy
Tomasz Pyra pisze:

Ale gdzie widziałeś dwa prawie identyczne pojazdy które mają np. silnik diesla i benzynowy?

Tzn. w sensie żeby miały takie same przełożenia.
Chodzi o to że mając silniki z różnymi zakresami użytecznymi obrotów skrzynia musi być dopasowana, więc już nie możemy "pominąć przełożeń".

Moment obrotowy

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona