Moment poniesienia kosztu - płace i ZUS

Data: 2009-04-07 23:53:25
Autor: Jagna
Moment poniesienia kosztu - płace i ZUS
Konsultacji pragnę ;)

Szukałam googlami, ale albo źle szukałam, alboście nie poruszyli tematu po
nowym roku.
Fakt - być może zbyt oczywiste zmiany, mnie jednak wprowadzają nieco w
konsternację. Rzecz dotyczy art. 22 ust. 6ba i 6bb u.o.p.d.o.f. i tożsame odpowienio u
osób prawnych.

Myśl przewodnia jest taka, że w przypadku wynagrodzeń, stanowią one koszt
uzyskania przychodu w miesiącu, którego dotyczą, jeśłi zostają wypłacone
lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa
pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony.
Czyli w przypadku, gdy wynagrodzenie za miesiąc styczeń, wypłaca się np. 5
lutego, stanowią one k.u.p. miesiąca stycznia, bo mieszczą się w kodeksowym
okresie wypłaty wynagrodzenia.

To oczywiście jest dla mnie zrozumiałe i nie budzi zastrzeżeń.
Nawet fajnie, bo w przypdaku niektórych podmiotów w styczniu księgowały się
podwójne płace :)

"Schody" zaczynają się w art. 6bb, który odnosi się do składek ZUS od tych
wynagrodzeń.
Jasna strona przepisu odnosi się do składek ZUS za wynagrodzenia wypłacone
pracownikom w miesiącu, którego dotyczą, czyli jeśli wypłacono płace za
styczeń do końca stycznia, to składki ZUS, o ile zostaną zapłacone w
terminie, czyli do 15 lutego, to są kosztem miesiąca stycznia.

Co jednakże ustawodawca miał na myśli w dalszej - ciemnej stronie przepisu?

W odniesieniu do wynagrodzeń wypłaconych z poślizgiem, czyli tak, jak to
pisałam wyżej - w lutym za miesiąc styczeń, kiedy to koszt wynagrodzeń i
tak dotyczył stycznia, to składki ZUS są kosztem, gdy (i tu polecę cytatą):

6bb. Składki [...] w części finansowanej przez płatnika składek [...]
stanowią koszt uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te
(wynagrodzenia - mój dopisek)  są należne, pod warunkiem, że składki
zostaną opłacone:
[...]
2. z tytułu należności wypłaconych lub postawionych do dyspozycji w
miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy
lub innego stosunku prawnego łączącego strony - nie później niż do 15 dnia
tego miesiąca.

uff..
czyli, że jak? Mogę wpisać te składki do miesiąca stycznia, jeśli zostaną
opłacone do 15-go lutego?
Toż to niezgodne z przepisami ZUS-owskimi, gdzie to w danym miesiącu
podstawę do oskładkowania stanowią wynagrodzenia WYPŁACONE, nie naliczone.

Jeśli więc nie spełnię tego warunku, ZUS księguję w momencie zapłaty
dopiero, bo nijak dopasować tego się nie da do opisanych w ustawie
przypadków.

Jeśli ja czytać przepisów nie potrafię, to wskażcie mi właściwą drogę, bo
ciemno wokół, mgła i psi szczekają...

--
Pozdrawiam,
Jagna

Data: 2009-04-07 17:42:18
Autor: witek
Moment poniesienia kosztu - płace i ZUS
Jagna wrote:
Konsultacji pragnę ;)

Jagna ja cie podziwiam.
Ty to masz łeb.
Ja już przetałem śledzić wątek bo sie zgubiłem po pierwszym poście.

Data: 2009-04-08 09:27:09
Autor: Jagna
Moment poniesienia kosztu - płace i ZUS
Dnia Tue, 07 Apr 2009 17:42:18 -0500, witek napisał(a):

Jagna ja cie podziwiam.
Ty to masz łeb.

Jest takie powiedzenie, które oddaje pełnię Twojej opinii:
"łeb jak sklep". Pamiętam ten czas, choć dziecięciem byłam, kiedy na
półkach stał tylko ocet...
To ta analogia ;)

natomiast "łeb jak hipermarket" to już chyba kategoria Gotfryda... ;)
MSPANC

--
Pozdrawiam,
Jagna

Data: 2009-04-07 23:02:09
Autor: Wojciech Bancer
On 2009-04-07, Jagna <jaldonka@poczta.onet.pl> wrote:
[...]

A nie podpada to wtedy pod 5d?
"5d. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem
ust. 5e, 6ba i 6bb, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach
rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku),
albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku
braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to
ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych
kosztów."

Dowodem jest przecież potwierdzenie przelewu.

--
Wojciech Bańcer
proteus@post.pl

Data: 2009-04-08 09:26:25
Autor: Jagna
Dnia 8 Apr 2009 01:02:09 +0200, Wojciech Bancer napisał(a):

[...]

To wtedy właśnie mamy to samo, co było - ZUS w kosztach w momencie zapłaty.
Tylko po co w takim razie zamieszanie w przepisach?

Wiem, to pytanie to już tylko sobie a muzom!
:)
--
Pozdrawiam,
Jagna

Data: 2009-04-08 06:19:31
Autor: jureq
Dnia Tue, 07 Apr 2009 23:53:25 +0200, Jagna napisał(a):

[...]

(wynagrodzenia - mĂłj dopisek)  są naleĹźne, pod warunkiem, Ĺźe składki
zostaną opłacone:
[...]
[...]

przypadkĂłw.

Jeśli ja czytać przepisów nie potrafię, to wskażcie mi właściwą drogę,
bo ciemno wokół, mgła i psi szczekają...

Dobrze myślisz - żeby zaliczyć w koszty stycznia, musisz zapłacić składki na miesiąc przed właściwym terminem. Posłowie chcieli dobrze a wyszło im jak zwykle....
W praktyce jeśli chcesz z tego korzystać robisz po prostu wcześniejszą wpłatę w lutym podając w "kodach" ze są to składki za luty. Z tego co wiem system ZUS-owski radzi sobie poprawnie z takimi przedpłatami. Większość znanych mi firm postanowiła "olać" to udogodnienie i czekać na podobno szykowaną nowelizację ustawy.

Data: 2009-04-08 09:26:19
Autor: Jagna
Dnia Wed, 8 Apr 2009 06:19:31 +0000 (UTC), jureq napisał(a):

Dobrze myślisz - żeby zaliczyć w koszty stycznia, musisz zapłacić składki na miesiąc przed właściwym terminem. Posłowie chcieli dobrze a wyszło im jak zwykle....

Martwiłam się, że język polski w tym przypadku stał się dla mnie dialektem
niezrozumiałym...
:)
[...]

Skoryguję Twoją wypowiedź o uzupełnienie cudzysłowem:
"udogodnienie" ;)

ZUS takowych wcześniejszych wpłat nie lubi (pozdrowienia dla Pana Wojtka z
kontroli! ;)). Wiem, że kiedyś nawet coś musiałam korygować, bo wypłata poszła parę dni po
tym miesiącu, w którym było wynagrodzenie.

Chyba, że teraz już im to nie przeszkadza?
;>

--
Pozdrawiam,
Jagna