Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN

Data: 2012-01-19 10:42:21
Autor: Marcin
Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN
Witam,
Byc moze ktos stal niedawno przed podobnym wyborem I moze podzielic sie uwagami:
Planuje zmienic monitor – aktualnie chcialbym cos w okolicy 23-24 cali
Monitor bedzie sluzyl glownie do pracy (pakiety biurowe, poczta, internet,
itd.), ale rowniez do amatorskiej zabawy zdjeciami. Gry i filmy sporadycznie.
Wszedzie moge przeczytac, ze jesli zdjecia to nigdy TN (bo nie odwzoruja
poprawnie kolorow), ale jak ogladam specyfikacje S-IPS np HP ZR2440w i dobrych
TN, to okazuje sie, ze jedne i drugie potrafia pokazac prawie 100% przestrzeni
RGB, a to chyba powinno mi wystarczyc. Oczywiscie sa drozsze S-IPS, ktore
zblizaja sie do AdobeRGB, ale to juz inna polka cenowa.
Czy wiec nowe, dobre TN naprawde sa pod wzgledem odwzorowania kolorow
zdecydowanie gorsze od IPS?
Pozdrawiam,
Marcin

Data: 2012-01-19 11:52:37
Autor: Goomich
Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN
You have one message from: "Marcin" <mwlodarc@WYTNIJ.gazeta.pl>

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#In-Plane_Switching_.28IPS.29

--
Pozdrawiam   Krzysztof Ferenc
krzysztof.ferenc.usunto@interia.eu   UIN: 6750153

Data: 2012-01-19 11:16:52
Autor: Marcin
Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#In-Plane_Switching_.28IPS.29

Teoretycznie tak, ale widzialem w sklepie Samsunga T23A750 - bardzo drogi, ale
to jest TN ztcw, a jakosc obrazu wydawala sie naprawde super (choc przyznaje:
w sklepie trudno ocenic dokladnie: inne swiatlo, inne warunki)

Data: 2012-01-19 15:09:24
Autor: =Marcos=
[...]

Pierwszy zestaw pasków z tej strony: http://www.lagom.nl/lcd-test/all_tests.php
Jeśli nie masz problemu z rozróżnieniem jasnych odcieni po prawej stronie, szczególnie przy czerwonym (czwarty pasek), niebieskim i zielonym (pierwszy i drugi, żeby było jasne :)), monitor powinien dać radę. W tanich monitorach tak bywa, że przy mocnej czerwieni i/lub niebieskim, z czerwonego/niebieskiego robi się jeden wielki placek bez widocznych różnic w odcieniach. Potem żona Ci będzie miała za złe, że czerwona sukienka nie wygląda na niej tak jak powinna ;)

--
Marcos
marek [AT] microstock . pl

http://www.przeloty.net <- tanie bilety lotnicze

Data: 2012-01-19 15:26:05
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-19 15:09, =Marcos= pisze:
[...]

Mam nie najnowszy już monitor TN: Samsung SM 205BW. Bez problemu widzę wszystkie stopnie kolorystycznie. Najgorzej jest z granatowym przy przejściu do czarnego. Już czwarty-piąty poziom jest praktycznie czarny.

Do pracy mam ustawioną jasność tylko 5%. Gdy podwyższę w pobliże 100% - faktycznie jasne kolory się zaczynają zlewać.

Data: 2012-01-19 14:38:02
Autor: kamil
On 19/01/2012 14:26, Marcin N wrote:
[...]

A teraz poruszaj głową i podziwiaj, jak wszystko się zmienia w zależności od kąta z którego na ten monitor patrzysz.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-19 16:14:57
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-19 15:38, kamil pisze:
[...]

No i co? Umrę od tego? To tylko obraz ekranu. 60 lat temu moja mama spod stołu oglądała pierwszy we wsi telewizor z okrągłym kineskopem i 40 odcieniach szarości. Czy naprawdę lekkie przebarwienie idealnie wyrazistego i niezakłóconego obrazu współczesnego komputera ma mnie przyprawić o ból głowy?

Data: 2012-01-19 15:19:46
Autor: kamil
On 19/01/2012 15:14, Marcin N wrote:
[...]

No i nico, przyjemnie tak edytować zdjęcia kiedy kolory zmieniają się po kazdym ruszeniu głową o kilka centymetrów. Zakładałem że zależy ci na tych parametrach, skoro pytasz o IPSa, ale jeśli nie umrzesz to bierz TNa i będziesz zadowolony.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-19 16:39:18
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-19 16:19, kamil pisze:

[...]

Mam od zawsze TN i jestem od zawsze zadowolony. Ja nie pytam o nic w tym wątku, tylko doradzam kupić tańsze rozwiązanie, które jest wystarczająco dobre do typowych zastosowań. Nie, nie do typowych. Do wszystkich - z wyjątkiem PROFESJONALNEJ obróbki grafiki.

Data: 2012-01-19 15:40:40
Autor: kamil
On 19/01/2012 15:39, Marcin N wrote:
[...]

Profesjonalnie niczego nie obrabiam, ale wole kiedy twarz dzieciaka na zdjęciu ma kolor twarzy, a nie zmienia się z różu w odcień purpury w zależności od tego czy dobrze usiadłem.

Przyzwoite monitory są dziś na tyle niedrogie i wystarczają na tak długo, że nie warto oszczędzać.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-19 16:44:58
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-19 16:40, kamil pisze:

Przyzwoite monitory są dziś na tyle niedrogie i wystarczają na tak
długo, że nie warto oszczędzać.

Ciekawe, jak by wypadł "ślepy test" obrazu różnych monitorów.
Czy dostrzegłbyś różnice nie wiedząc, jaki monitor generuje obraz.

Data: 2012-01-19 15:50:27
Autor: kamil
On 19/01/2012 15:44, Marcin N wrote:
[...]

Wystarczy mi, że w pracy dziesiątki najróżniejszych TNów oglądam i uwierz, że różnicę widać.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-20 11:11:24
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 19 Jan 2012, Marcin N wrote:

W dniu 2012-01-19 16:40, kamil pisze:

Przyzwoite monitory są dziś na tyle niedrogie i wystarczają na tak
długo, że nie warto oszczędzać.

Ciekawe, jak by wypadł "ślepy test" obrazu różnych monitorów.

  Przyzwoicie, tylko trzeba wiedzieć jaki test zapuścić.
  Patrz link niżej :)

  Ponieważ różnice w postrzeganiu kolorów są subiektywne i mocno
khm... "osobniczo zależne", test musi uwzględniać coś, co jest
relatywnie odporne na te różnice.
  Na szczęście coś takiego istnieje - otóż postrzeganie szarości
jest dość "równomierne", zarówno w skali jasności od czerni do
bieli (przy czym większa zdolność rozróżniania odchyleń kolorów
dotyczy części ciemnej, na "oszustwo na białym", znaczy zaakcep-
towanie nieco zabarwionej bieli jako bieli, ludzie są bardziej
podatni), jak i nie ma większej różnicy w ustaleniu co jest
w końcu szare przez kilka osób ;)

Czy dostrzegłbyś różnice nie wiedząc, jaki monitor generuje obraz.

  Skromne 99%++ bez problemu widzi różnicę po obejrzeniu poniższego.

  UWAGA: ustawić odwzorowanie 1:1, np. pod firefoksem jeśli
pojawia się "lupka" ze znakiem plus należy odżałować jedno
kliknięcie, zeby przeskalowało obraz!
  Jeśli obraz jest przeskalowany, test wypadnie tragicznie
z założenia (bo nie zostaną dobrze zachowane proporcje
powierzchni, chyba że jest to odwzorowanie *dokładnie*
w skali n:1 dla całkowitych n).

  To poniżej to "test szarości" - o ile TN rzeczywiście potrafią
jako tako odwzorować obraz w co jaśniejszych miejscach, w co
ciemniejszych bywa źle, ale tylko rzadko bywa źle, na ogół
jest tragicznie ;>
  Na dobrze poustawianym monitorze cały obraz powinien być
jednolicie szary:

http://members.chello.pl/m.kaluza/rzeznik_lcduf.png

  Celem wyjaśnienia - to nie moje, ale od lat, kiedy widziałem
chyba na .foto.cyfrowa, zapodaję jako jednosytkę miary dla
unaocznienia "rozjazdu" kolorów.

  Dla wyjaśnienia: mam "szybkiego" TN oraz sIPS.
  O różnicy w odwzorowaniu trudno pisać ;)
  A o odwzorowaniu na netbooku tym bardziej, bo jest poza
wszelkimi skalami.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-20 18:12:34
Autor: mvoicem
(20.01.2012 11:11), Gotfryd Smolik news wrote:
  Na dobrze poustawianym monitorze cały obraz powinien być
jednolicie szary:

http://members.chello.pl/m.kaluza/rzeznik_lcduf.png

Jednolicie szary? Nie powinienem widzieć pionowych kolorowych pasków z przeplotem i gradientem?

p. m.

Data: 2012-01-21 16:13:47
Autor: GLaF
Dnia Fri, 20 Jan 2012 18:12:34 +0100, mvoicem napisał(a):

[...]

Powinno być widać gradienty szarości, ale nie kolorowe paski. Ale jest to
osiągalne chyba tylko na dobrze zestrojonych monitorach graficznych.
--
GLaF

Data: 2012-01-21 18:13:19
Autor: Tom01
W dniu 21.01.2012 16:13, GLaF pisze:
Powinno być widać gradienty szarości, ale nie kolorowe paski. Ale jest to
osiągalne chyba tylko na dobrze zestrojonych monitorach graficznych.

Na amatorskich też. Tylko dobrych, nie chońszczyźnie.

--
Tomasz Jurgielewicz
Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

Data: 2012-02-07 11:52:25
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 20 Jan 2012, mvoicem wrote:

[...]

   ^^^^^^^^^^^^
   ^^^^^^^^^^^^

  Czy ja tam gdzieś zapomniałem zaznaczyć, że należy dopilnować żeby
wyświetlanie było 1:1? ;) (bo o "falowanie", jako efekt interferencji,
najłatwiej jak się o tym zapomni)

i gradientem?

  A, przepraszam że źle ująłem "jednolicie", miałem na myśli barwę
ale nie jasność.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-02-07 13:00:15
Autor: mvoicem
(07.02.2012 11:52), Gotfryd Smolik news wrote:
[...]

Nie mam na myśli przeplotu w takim sensie że na ekranie jest na przemian wyświetlana to ta to tamta linia, tylko że na obrazku widzę linię ciemną/jasną/ciemną/jasną ... Pewnie użyłem złego słowa na to, ale inne mi nie przyszło do głowy.

Wyświetlanie jest 1:1

p. m.

Data: 2012-01-19 17:00:54
Autor: =Marcos=
[...]

No i nico, nie umrzesz ;) Ja edytuję zdjęcia zawodowo i potrzebuję ekranu, który nie przekłamie mi koloru, kiedy bardziej się odchylę na krześle. Z jakiegoś powodu w Polsce się uważa, że jeśli dwa razy w roku przygotowujemy galerię z wakacji dla znajomych, to warto kupić monitor za 2000zł. Ten sam tok myślenia dotyczy aparatów fotograficznych. Masowy pęd w kierunku lustrzanek. Jeśli w Tajlandii zobaczysz bladego turystę z lustrzanką, to raczej Polak :P

Data: 2012-01-19 16:01:44
Autor: kamil
On 19/01/2012 16:00, =Marcos= wrote:
[...]

Bogu dzięki, że w Polsce nie mieszkam i dobrego IPSa kupiłem za jedną sobotę nadgodzin, zamiast nadrabiać wydumaną ideologią.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-19 16:31:10
Autor: kamil
[...]

Mały eksperyment z pierwszymi z brzegu fotkami z wakacji i dwoma TNami na biurku obok:

http://imageshack.us/f/210/lighthousea.jpg/

Jak przewidywałem - ciemne niebo robi się raz czarne, a raz niebieskie w zależności od nachylenia głowy.

http://imageshack.us/f/803/edcl.jpg/

Tu już lepiej, ale na starszym przejścia między odcieniami szarości strasznie toporne.

Podziękuję za rady, ale wydać raz 2000zł na monitor, niż połowę wydruków z labu poprawiać zgadując czy tym razem się uda.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-19 18:02:57
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-19 17:31, kamil pisze:

[...]

Piękne zdjęcia.
Na moim TN wyglądają cudnie.

Kto Ci każe zmieniać kolory przed wydrukiem zdjęcia w labie? Kadrujesz i tyle. 10 lat temu nawet nie marzyłeś, żeby mieć możliwość jakiejś obróbki zdjęcia przed wywołaniem. Dostawałeś to, co sfotografowałeś. Ludzie byli równie szczęśliwi, co teraz.

Data: 2012-01-19 17:10:03
Autor: kamil
On 19/01/2012 17:02, Marcin N wrote:
[...]

10 lat temu nawet nie marzyłeś, żeby zdjęcia robić cyfrowo. Dlaczego nie biegasz z kliszakiem?

Moja babka wodę do kąpieli ze studni nosiła kiedy jako smarkacz jeździłem do niej na wakacje, ciepły prysznic to jakieś zbędne fanaberie.

Wygoda i tyle. :-)

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-20 01:36:59
Autor: Padre
Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN
Wygląda że wszyscy wkoło zajmują się w domu profesjonalną edycją zdjęć tylko ciekawe czemu, do kogo nie pójdę, to mam wrażenie graniczące z pewnością że nikt ich nie edytował, ba nawet z aparatu korzystał wyłącznie w funkcji auto :) Ale sprzęty to trzeba mieć "pro".

Data: 2012-01-20 07:06:21
Autor: z
W dniu 2012-01-20 01:36, Padre pisze:
[...]

Zależy kto co znosi. :-) Przez wiele lat się pracowało na CRT to przejście na marne TN było dość frustrujące. O laptopach nie wspomnę bo tu już się całkiem scyzoryk otwiera.
Jako że lepsze matryce nie są już tak drogie to monitora TN nie kupiłbym. Nawet mój 3 letni telewizor sharpa 32" kupiony za 1700 zł ma kąty porównywalne z IPS. Nie strawiłbym konieczności pochylania monitora w zależności czy siedzę przed biurkiem czy chcę oglądać film z pozycji horyzontalnej na łóżku :-)

Data: 2012-01-20 08:03:32
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-20 07:06, z pisze:

Zależy kto co znosi. :-) Przez wiele lat się pracowało na CRT to
przejście na marne TN było dość frustrujące. O laptopach nie wspomnę bo
tu już się całkiem scyzoryk otwiera.

Dla mnie przejście z CRT na "marny LCD" było rozkoszą dla oczu. Idealna geometria, zupełny brak migotania. Miodzik.

Data: 2012-01-20 11:00:36
Autor: z
W dniu 2012-01-20 08:03, Marcin N pisze:
Dla mnie przejście z CRT na "marny LCD" było rozkoszą dla oczu. Idealna
geometria, zupełny brak migotania. Miodzik.

To zupełnie inna para kaloszy. Niestety moja praca dyskwalifikuje TN.
A do dobrego się człowiek przyzwyczaja :-)

Data: 2012-01-20 12:46:01
Autor: robot
On Thu, 19 Jan 2012 18:02:57 +0100, Marcin N wrote:

[...]

Raczej tak: człowiek musiał za Ciebie korygować przy wywoływaniu błędy
popełnione przy robieniu zdjęcia i dopiero wtedy dostawałeś.

--
pozdro

Data: 2012-01-20 13:08:45
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 20 Jan 2012, robot wrote:

[...]

  Celne.
  Na prfc kiedyś była dyskusja o tym, że kiedyś za korekcję po prostu
płaciło się "w cenie zdjęcia", a dziś jak ktoś miałby za nią zapłacić
*osobno*, to kwiczy i wyrzeka ;)

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-20 01:31:53
Autor: Padre
Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN

A teraz poruszaj głową i podziwiaj, jak wszystko się zmienia w
zależności od kąta z którego na ten monitor patrzysz.

A na wuj patrzeć inaczej niż prosto? Jak kupuję kibel to też mam sprawdzać jak się do niego leje z ukosa albo z klęczek?

Data: 2012-01-20 10:10:51
Autor: kamil
On 20/01/2012 00:31, Padre wrote:

[...]

Na 22-24" musiałbym chyba z metra patrzeć, żeby różnic między kontami po bokach ekranu nie widzieć.

Tobie nie przeszkadza, innym może. Jeden pije Van Steenberga, drugi piwo z biedronki po złotówce za puszkę i też nie widzi sensu przepłacać.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-20 11:27:36
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-20 11:10, kamil pisze:

Tobie nie przeszkadza, innym może. Jeden pije Van Steenberga, drugi piwo
z biedronki po złotówce za puszkę i też nie widzi sensu przepłacać.

Przypomniałeś mi, jak to niedawno zrobiono test wód pitnych sprzedawanych w sklepach. W badaniu uczestniczyli wzięci testerzy smaków.

Wiesz, jaka woda wygrała poprzez najlepsze walory smakowe i Bóg-wie-jakie-jeszcze? Woda z Tamizy zaczerpnięta w okolicach Londynu.

Data: 2012-01-20 10:29:24
Autor: kamil
On 20/01/2012 10:27, Marcin N wrote:
[...]

Nie bardzo wiem, co woda ma z piwem wspólnego, ale jeśli ty nie odróżnisz puszek z biedronki za złotówkę od guinessa, to rzeczywiście nie ma sensu, żebyś przepłacał.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-20 11:38:02
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-20 11:29, kamil pisze:
[...]

Widzę, że masz ugruntowane poglądy na każdy temat i nic nie jest w stanie zachwiać Twojego światopoglądu. Uszanuję to.

Data: 2012-01-20 10:46:50
Autor: kamil
On 20/01/2012 10:38, Marcin N wrote:
[...]

Widzę, że po prostu nigdy nie siedziałeś przed dobrym monitorem i dorabiasz filozofię do pozornych oszczędności. Wróć może do odkrywania lobbystów energetycznych.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-20 22:24:57
Autor: Padre
Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN

Widzę, że po prostu nigdy nie siedziałeś przed dobrym monitorem i
dorabiasz filozofię do pozornych oszczędności. Wróć może do odkrywania
lobbystów energetycznych.

Uważasz że człowiek który przejechał się Bugatti nigdy już nie będzie mógł z przyjemnością jeździć swoją 10 letnia Toyotą? Większość, ba, chyba wszystkie rzeczy z jakich korzystam nie są najlepszymi w swojej dziedzinie choć widziałem i korzystałem z lepszych i nie zostałem przez to frustratem, kupiłem monitor TN dokładnie wiedząc czym rożni się na nim obraz od monitorów używanych przez grafików ponieważ widzę na nim wszystko to co potrzebuję. To ty dorabiasz filozofię tzw. "pozornych oszczędności" nic bym nie zyskał wydając kilkaset złotych więcej na monitor tylko dla tego że jest lepszy choć lepszego nie potrzebuję.

Data: 2012-01-20 13:33:43
Autor: Artur\(m\)

Użytkownik "kamil" <kamil@spam.com> napisał w wiadomości news:jfbfm4$k97$4inews.gazeta.pl...
[...]

A wyczuwasz różnicę między ChatoTargeut rocznik 63,
 a GarrouBatou rocznik82???

No ciekawe. Ja znam paru co nie odróżniają.
....chamy jakieś...

Artur(m)

Data: 2012-01-20 22:27:40
Autor: Padre
Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN

Na 22-24" musiałbym chyba z metra patrzeć, żeby różnic między kontami po
bokach ekranu nie widzieć.

Tobie nie przeszkadza, innym może.

Tak jest jak mówisz i właśnie dla tego są w sprzedaży monitory TN, dla tych którym nie przeszkadza i dzięki temu mogą zaoszczędzone kilkaset złotych przeznaczyć na lepsze piwo bo właśnie tam różnica może im przeszkadzać.

Data: 2012-01-21 23:44:36
Autor: the_foe
[...]

dziwne mam starego LGika, ktory dla wiekszosci to totalny shit, w sumie to bardzo dolna polka a ten test przechodzi perfekcyjnie....

--
the_foe

Data: 2012-01-22 00:28:18
Autor: Tom01
W dniu 21.01.2012 23:44, the_foe pisze:
dziwne mam starego LGika, ktory dla wiekszosci to totalny shit, w sumie
to bardzo dolna polka a ten test przechodzi perfekcyjnie....

Bo to bardzo proste testy. Chce Pan trudniejsze? ;)

Data: 2012-01-19 19:17:18
Autor: ToMasz
W dniu 19.01.2012 11:42, Marcin pisze:
Witam,
Byc moze ktos stal niedawno przed podobnym wyborem I moze podzielic sie uwagami:
Planuje zmienic monitor&#8211; aktualnie chcialbym cos w okolicy 23-24 cali
przecież na ten temat napisano już wszystko. w zeszłym miesiącu conajmniej raz. Z mojego punkty widzenia, siedząc przed monitorem TN w odległości jego przekątnej, obraz (nawet jednokolorowa plansza) na środku i w rogach ma różne odcienie. Przy pisaniu tekstów, przy czytaniu listów czy też przeglądaniu stron - bez różnicy. natomiast jak bym miał edytować zdjęcie, nawet czerwone oczy przyciemnić, nie wyobrażam sobie wtykania nosa w monitor aby zobaczyć piksele, a potem oddalania głowy aby ocenić jak to wygląda z daleka - kiedy widać bez zniekształceń kolorów.
Mam tani monitor sips, dell wa 2209 czy jakos tak.

ToMasz

Data: 2012-01-20 11:44:19
Autor: Gotfryd Smolik news
On Thu, 19 Jan 2012, Marcin wrote:

[...]

  Problemem nie jest pokazanie całej przestrzeni barwnej przez TN.
  Problemem jest jest równomierne odwzorowanie, szczególnie w ciemniejszej
części oraz zmienność kolorów (od kąta patrzenia).
  Nierównomierność skutkuje zafałszowaniem barw, jeśli możesz, to BARDZO
polecam obejrzenie sobie czegoś takiego:
http://members.chello.pl/m.kaluza/rzeznik_lcduf.png
....na takim sobie TNie, najlepszym TNie jakim znajdziesz oraz
jakimś tańszym IPS albo VA (PVA, MVA).
  Opis jak ten test działa w poście obok.

  Tę krzywiznę charakterystyki można oczywiście próbować korygować, ale
po pierwsze wymaga zaznajomienia się z hasłem "kalibracja", a po drugie,
ze względu na fakt iż ilość przesyłanej do monitora informacji (8 bit
na kolor) jest i tak "na styk" z rozdzielczością kolorów przez oko,
w charakterystyce pojawiają się "schodki", co na zdjęciu objawia się
pojawianiem "placków" o jednolitym kolorze z granicami za którymi
jest większy skok kolorów, zamiast jednolitych przejść.
  To by się dało przeżyć, ale po pierwsze jakoś tę kalibrację trzeba
by zrobić, a i pozostanie sprawa kąta, jak widzę przewałkowana
w osobnym flejmie ;)

  Coś jeszcze.
  Najtańsze matryce tak naprawdę przetwarzają obraz 6-bit per
kolor, emulując najmłodsze bity przełączaniem najmłodszego
dostępnego (swojego) bitu jaśniej/ciemniej.
  Niby śladowe migotanie, ale jest, jak będziesz o nim wiedział to się
wkurzysz ;)
  O ile pamiętam, poznaje się to po ułamku w milionach podawanych
rozróżnianych kolorów :P (16,7 vs 16,2)
  Korygowanie 6-bitowego przetwarzania fachowiec pewnie określiłby
mianem nieporozumienia ;>

  Jeśli wyspecyfikowane parametry są prawdziwe, to ten:
http://allegro.pl/monitor-lg-flatron-lcd-w1946s-d-sub-16-7m-kolorow-i2068564105.html
....ma 8-bit per kolor per piksel, zaś ten:
http://allegro.pl/monitor-lcd-lg-19-calowy-l1932s-sf-i2057568317.html
....już tylko 6.

  I teraz uwaga:
http://allegro.pl/okazja-monitor-lcd-19-mva-nec-1970nxp-gw6m-i2056977617.html
....nieistotne że używany, chciałem tylko przestrzec, że na rynku
występowały również 6-bitowe "lepsze" matryce *VA, czyli niby matryca
konstrukcyjnie lepsza, ale z wykorzystaniem tej lepszości już gorzej,
nie wiem jak "migotaniem" przy emulacji w MVA, nie wiem też czy spotyka
się 6-bit IPS.

Oczywiscie sa drozsze S-IPS, ktore
zblizaja sie do AdobeRGB,

  Jeszcze raz: paleta barw to nie wszystko.
  Do tego, jakbyś wpadł na pomysł żeby kupić monitor z rozszerzoną paletą
barw, to BARDZO pilnuj żeby to był model który umie w swoim menu ustawić
ograniczenie do s-RGB.
  Ważne, bo w samym pececie ma miejsce sieczka - nie wszystkie programy
potrafią obsłużyć rozszerzoną paletę w tym znaczeniu, aby dla obrazu
sRGB wykorzystać "normalny" zakres - na szerokogamutowym kolory będą
przesycone.

Czy wiec nowe, dobre TN naprawde sa pod wzgledem odwzorowania kolorow
zdecydowanie gorsze od IPS?

  Skopiuj sobie "rzeźnika", idź do sklepu i obejrzyj.

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-20 12:11:58
Autor: Marcin N
[...]

(...)

Miło się czyta.

Nurtuje mnie jednak pytanie: dlaczego wszyscy użytkownicy komputera MUSZĄ posiadać pełną, idealnie odwzorowującą rzeczywistość, paletę kolorów? Wiadomo, że nie muszą, ba - większość nawet nie wie, że ma upośledzony obraz.

Podobnie jak z telewizją HD - bodaj 80-90% (nie pamiętam teraz dokładnie) testowanych nie widziało różnicy między obrazem HD i SD.

Oczywiście są zawodowcy, którzy potrzebują super monitorów. Są zapaleńcy, którzy muszą mieć to, co najlepsze - bo tak! Jednak miażdżąca większość - ma to gdzieś. TN ma kilka ważnych zalet, a najważniejszą jest cena.

Poza tym - doskonale pamiętam, gdy miałem Timexa 2048 (klon Spectruma) i monitor "bursztynowy", a wcześniej mały radziecki TV (czarno-biały). Ten bursztynowy monitor to było cudeńko w porównaniu do telewizora. Potem pecet - z czarno-białym monitorem 800x600 - znów rozkosz dla oczu.

Gdyby wtedy mi ktoś tłumaczył zalety jakiejś matrycy polegające na niemal perfekcyjnym odwzorowaniu świata oraz opowiadał o nierównomierności doświetlenia - zapewne pukałbym się w czoło.

Nie dajmy się zwariować, doceńmy niezwykłą technologię, która nas otacza. Nawet ta najgorsza obecnie przerasta możliwości percepcji większości z nas.

Data: 2012-01-20 11:16:23
Autor: kamil
On 20/01/2012 11:11, Marcin N wrote:

Nie dajmy się zwariować, doceńmy niezwykłą technologię, która nas
otacza. Nawet ta najgorsza obecnie przerasta możliwości percepcji
większości z nas.

Mów proszę za siebie, bo jak widzisz większość osób tutaj różnice między TN a IPS dostrzega.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-20 12:31:57
Autor: Marcin N
W dniu 2012-01-20 12:16, kamil pisze:
[...]

Udowodniłeś już kilka razy, że masz mnie za idiotę. Nie interesuje mnie Twoje zdanie w tym temacie więc nie dementuję.
Zapewniam, że różnicę widzę, nie widzę jednak powodu, żeby za jej zniwelowanie wydać choćby 100 zł.

Wiem, że tacy jak Ty są potrzebni rynkowi. Szanuję Twój wybór. Jeśli Cię stać i masz potrzebę używania monitora nie-TN - złego słowa nie powiem. Martwi mnie tylko, że z uporem maniaka próbujesz udowodnić, że każdy inny wybór jest złym pomysłem.

Data: 2012-01-20 12:47:46
Autor: kamil
On 20/01/2012 11:31, Marcin N wrote:
[...]

Twój wybór, wielu widzi i nie ma to nic wspólnego ze snobizmem.

Powiedz, chodzisz w najtańszych ubraniach z ukraińskiego bazaru? Sprzęt grający masz marki Panascanic? Telewizor Sunny? Czy też dopłacasz za rzeczy lepszej jakości i jeśli tak, to po co?

[...]

Jak dotąd to Ty z uporem godnym lepszej sprawy udowadniasz, że kupowanie IPSa to jak picie wody z Tamizy i kompletna strata pieniędzy, bo większość ludzi nie widzi różnicy.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-20 17:40:07
Autor: RadoslawF
Dnia 2012-01-20 13:47, Użytkownik kamil napisał:
[...]

Samo to że takie produkty są w sprzedaży świadczy że cała
masa ludzi je kupuje.

[...]

I dla tych co nie widzą tej różnicy to faktycznie była by strata pieniędzy.

Pozdrawiam

Data: 2012-01-20 16:46:20
Autor: kamil
On 20/01/2012 16:40, RadoslawF wrote:

[...]

Nie interesuje mnie "cała masa", tylko dwie konkretne osoby które tutaj "nie widzą sensu przepłacać", a jakoś unikają odpowiedzi na to proste pytanie.

Skodę Favorit można dziś kupić za dwie flaszki, a przecież też dowiezie na wakacje tak samo, jak tani monitor też wyświetli zdjęcie.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-20 19:16:19
Autor: RadoslawF
Dnia 2012-01-20 17:46, Użytkownik kamil napisał:

[...]

I mają rację bo pytanie zadajesz tendencyjne.

Skodę Favorit można dziś kupić za dwie flaszki, a przecież też dowiezie na wakacje tak samo, jak tani monitor też wyświetli zdjęcie.

W dyskusji nie chodziło o stary monitor kontra nowy monitor
a o nowy monitor z jedna matrycą kontra monitor z inna matrycą.
Wiec zacznij zadawać właściwe pytania albo przeproś i nie rób
zamieszania.

Pozdrawiam

Data: 2012-01-20 12:54:13
Autor: z
W dniu 2012-01-20 12:31, Marcin N pisze:

Zapewniam, że różnicę widzę, nie widzę jednak powodu, żeby za jej
zniwelowanie wydać choćby 100 zł.

Tak na szybko przejrzałem ceny 24".
TN - 750
VA - 950
Myślałem że równica w cenie będzie większa. Moim zdaniem warto dopłacić.

Data: 2012-01-20 12:47:46
Autor: RadoslawF
Dnia 2012-01-20 12:16, Użytkownik kamil napisał:

[...]

I większość ma tanie monitory, dotrze do ciebie wreszcie dlaczego ?

Pozdrawiam

Data: 2012-01-20 22:31:00
Autor: Padre
Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN

Mów proszę za siebie, bo jak widzisz większość osób tutaj różnice
między TN a IPS dostrzega.

I większość ma tanie monitory, dotrze do ciebie wreszcie dlaczego ?

Wiadomo, są ubogimi ignorantami ...

Data: 2012-01-20 13:06:36
Autor: Gotfryd Smolik news
On Fri, 20 Jan 2012, Marcin N wrote:

Problemem nie jest pokazanie całej przestrzeni barwnej przez TN.
[...]

Miło się czyta.

Nurtuje mnie jednak pytanie: dlaczego wszyscy użytkownicy komputera MUSZĄ posiadać pełną, idealnie odwzorowującą rzeczywistość, paletę kolorów?

  Ależ nie muszą - zdaje się wspomniałem, że mam również TNa.
  Do pracy w trybie terminalowym jest wręcz doskonały.
  A do oglądania w stereo niezastąpiony, bo w aktualnym stanie
techniki nie ma czegoś co nie będąc TN byłoby jednocześnie
tanie i wystarczająco szybkie, żeby te 120 Hz pociągnąc ;)
  Tak, owszem, zdjęcia stereo wypada nadal oglądać prymitywnym
głębokim zezem krzyżowym ;) (umiem, jakby co).

Wiadomo, że nie muszą, ba - większość nawet nie wie, że ma upośledzony obraz.

  Owszem.
  Ale pomysły z dedykowaniem TNki do oglądania zdjęć mają ograniczenia.
  Pytający to już wie, tylko szuka tych ograniczeń w złym miejscu.

  Celem mojego postu nie była krytyka TN tak w ogóle, lecz uświadomienie
gdzie leży problem: a on NIE LEŻY w szerokości odwzorowanowego widma,
czy jak to fachowo określają - gamutu.
  Głównie o to szło, bo pytający odnosił się do pokrycia sRGB, z tym
również TN nie ma problemu i nie TAM należy szukać różnicy wobec
IPSów, szczególnie 'zwykłych' :)

TN ma kilka ważnych zalet, a najważniejszą jest cena.

  Ma.
  I kilka innych też.
  Ma również jedną wadę - "nikt nie będzie mi mówił, że szare
jest szare" ;), po prostu ten typ tak ma i już.

Poza tym - doskonale pamiętam, gdy miałem Timexa 2048 (klon Spectruma)
i monitor "bursztynowy", a wcześniej mały radziecki TV (czarno-biały).

  Cały problem sprowadza się do tego, że wtedy nikt nawet nie próbował
na tym oglądać zdjęć.
  I, co najtrudniej przyjąć do wiadomości, zdjęć czarno-białych ;)
  Tyle i *tylko* tyle :D

pzdr, Gotfryd

Data: 2012-01-20 17:11:06
Autor: Marcin
Gotfryd Smolik news <smolik@stanpol.com.pl> napisał(a):
[...]

Dziekuje - wlasnie o to mi chodzilo :-) Do tej pory wydawalo mi sie, ze
roznica to wlasnie ilosc kolorow i pokrycie przestrzeni RGB.

Aktualnie mam FS P19-2, czyli S-PVA. Monitor jest dosc dobry, ale juz
zaczynaja dziac sie z nim dziwne rzeczy (nie uruchamia sie, ciagle wyskakuje
okienko wyboru zrodla), wiec moze czas go zmienic...

Nie chcialbym zmieniac na wiekszy ale gorszy jakosciowo ekran, dlatego moje
pytanie. S-IPS bedzie ok, ale intrygowaly mnie wlasnie te monitory TN, np.
Samsungi, ktore maja marketingowe funkcje:

http://www.samsung.com/pl/consumer/pc-peripherals-prtinters/monitors/led/LT23A750EX/EN-features

- "Photo Accuracy - 100% doskonałe odwzorowanie kolorów" (cokolwiek to ma byc),
- "Magic Angle Vertical" (znow jakas marketingowa magia),
- "Ultra Clear Panel"
nie licząć już innych "bajerów" --

Data: 2012-01-20 20:20:01
Autor: Tom01
W dniu 20.01.2012 18:11, Marcin pisze:
Dziekuje - wlasnie o to mi chodzilo :-) Do tej pory wydawalo mi sie, ze
roznica to wlasnie ilosc kolorow i pokrycie przestrzeni RGB.

sRGB a nie RGB.

[...]

Wspomniany monitor będzie dużo gorszy od Pańskiego starego, ale bardziej "oczojebny".

Data: 2012-01-20 13:50:56
Autor: Artur\(m\)

Użytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisał w wiadomości news:jfbi5q$5km$1news.task.gda.pl...

[...]

Dodam, że dotyczy to również audio, wyposażenia mieszkań,
.... ŻYCIA.
Z jednej strony, dzięki takim jak, kamil fabryki będą żyć,
(a i ludzkość będzie "postępować"), a z drugiej,
 będziemy umierać na "wrzody" z nerwów,
że" ktoś ma złocony przewód do głośników"

.....ładnie to opisałeś Marcinie N

Artur(m)

Data: 2012-01-20 13:19:51
Autor: kamil
On 20/01/2012 12:50, Artur(m) wrote:

[...]

Czy ty też chodzisz ubrany w dres z ukraińskiego bazaru, masz w domu wyłącznie najtańszy sprzęt od SuperSprzedawców chińskiej tandety z Allegro, jeździsz 15-letnią Skodą Favorit, a meble dostałeś na jakiejś wprzedaży z mieszkań komunalnych?

Jeśli nie, to jesteś postępowym snobem. Nikt nie zmusza do kupowania profesjonalnych monitorów po 8 tysięcy złotych za sztukę, ale jeśli różnica 300zł w cenie ekranu, przed którym spędzasz kilka godzin dziennie powoduje wrzody, to może dajmy sobie spokój z tą dyskusją.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-20 17:48:26
Autor: RadoslawF
Dnia 2012-01-20 14:19, Użytkownik kamil napisał:

[...]

Zabrakło widzę argumentów.

[...]

Dlaczego, bardzo chętnie poczytam dlaczego ktoś nie spędzający
przed monitorem w domu kilku godzin dziennie i nie widzący
różnicy w wyświetlaniu kolorów miałby wydawać dwieście złotych
więcej na monitor ? Może dlatego żeby uniknąć drwin idioty który
chodzi tylko w markowych ciuchach, kupuje tylko markowy
sprzęt którego i tak nie wykorzysta i nie widzi śmieszności
swojego postępowania więc jeszcze poucza innych że też tak
powinni.

Pozdrawiam

Data: 2012-01-20 16:54:36
Autor: kamil
On 20/01/2012 16:48, RadoslawF wrote:
[...]

Najwyraźniej zabrakło Arturowi, bo coś unika odpowiedzi.

[...]

Dlaczego zakładasz, że nie widzi? Mam wrażenie, że najgorliwiej broniący tej tezy nigdy nie mieli okazji popracować przez tydzień przed dobrym i wrócić do taniego TNa.

--
Pozdrawiam,
Kamil

http://bynajmniej.net

Data: 2012-01-20 19:25:57
Autor: RadoslawF
Dnia 2012-01-20 17:54, Użytkownik kamil napisał:

[...]

Przez dziesięć lat zajmowałem się zawodowo grafiką, jak mnie
posadzisz przed panelem i pozwolisz dobrać obrazek to powiem
jaką ma matrycę, nigdy nie polecił bym droższego monitora amatorowi
czyli osobie która poważną grafiką się nie zajmuje.
Do oglądania stron www, czytania poczty i oglądania divixów
TN wystarczy w zupełności.

I to nie jedyny przykład, w tzw. adidasach nie chodzę, ale
jak jeżdżę rekreacyjnie na rowerze to jakieś obuwie adidaso
podobne zakładam. Idiotą nazwę człowieka który będzie mnie
przekonywał do kupna butów markowych zamiast z supermarketu
za 50zł. Ostatnie z marketu używałem kilka lat, markowe używał
bym dłużej ? wątpię, zmieniłem bo się przepociły a nie
rozpadły.

Pozdrawiam

Data: 2012-01-20 20:23:59
Autor: Tom01
W dniu 20.01.2012 19:25, RadoslawF pisze:
Do oglądania stron www, czytania poczty i oglądania divixów
TN wystarczy w zupełności.

Nie jest to ścisła wypowiedź. Matryca nie czyni monitora. Z reguły wyświetlacze TN, jako najtańsze pakuje się do tanich monitorów, które są z definicji kiepskie. Mają słabe zakresy regulacji, męczą oczy.

Data: 2012-01-20 19:15:45
Autor: ToMasz
Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN
> Dlaczego, bardzo chętnie poczytam dlaczego ktoś nie spędzający
przed monitorem w domu kilku godzin dziennie i nie widzący
różnicy
tej różnicy nie da się nie widzieć. Może ona co najwyżej nie przeszkadzać!

w wyświetlaniu kolorów miałby wydawać dwieście złotych
więcej na monitor ?
Dlatego że różnica między skodą Favorit a nowym Volvo jest diametralna, a różnica między monitorem wyświetlającym obraz przyzwoity a mocno odbiegający od przyzwoitości jest rzędu 200zł. Czy warto? Moim zdaniem w domu tak. w firmie, księgowości - niekoniecznie.

ToMasz

Data: 2012-01-24 10:16:15
Autor: Artur\(m\)

Użytkownik "kamil" <kamil@spam.com> napisał w wiadomości news:jfbpln$o0h$2inews.gazeta.pl...
[...]

Być może jestem "postępowym snobem". Być może chodzę ubrany z chińskiego
bazaru. Mam w domu najtańszy sprzęt, jeżdżę 15 letnim VW, a meble mam
"tak jakby z wyprzedaży z mieszkań komunalnych", ale na pewno nie mam
kompleksów skutecznie usuwalnych;
-meblami modnymi w sezonie,
-kolekcją haute couture,
-sportowym samochodem,
-...

ale jeśli różnica 300zł w cenie ekranu, przed którym spędzasz kilka godzin dziennie powoduje wrzody, to może dajmy sobie spokój z tą dyskusją

....dajmy sobie spokój...

Artur(m)

Monitor - tanszy S-IPS czy drogi TN