Monopol w dostępie do kablówki

Data: 2009-05-14 17:21:38
Autor: Krawat
Monopol w dostępie do kablówki
W chwili obecnej w bloku w którym mieszkam jestem zmuszony do korzystania z
kablówki dostarczanej przez jedną z firm.
Praktycznie nie mam żadnego wyboru i albo będę płacił horrendalne stawki albo
mogę zrezygnować w ogóle z telewizji.

Na pewno problem ten dotyczy wielu ludzi, i firmy oferujące usługi TV/internet
w zasadzie nie są poddawane mechanizmom konkurencji.

Jak myślicie czy jest jakaś szansa aby zwalczyć ten monopol prawnie? Jakiś
UOKiK? Tylko przeciwko komu miałbym wtedy występować?

Data: 2009-05-14 12:54:02
Autor: SzalonyKapelusznik
On 14 Maj, 19:21, "Krawat" <av...@WYTNIJ.gazeta.pl> wrote:
[...]

Praktycznie? Czyli nie mozesz miec jakiejs sieci z talerza czy z
internetu? Jesli nie to wtedy zglaszaj praktyki monopolistyczne.

Data: 2009-05-14 20:05:53
Autor: Jotte
Monopol w dostępie do kablówki
W wiadomości news:guhjv2$djv$1inews.gazeta.pl Krawat
<aveva@WYTNIJ.gazeta.pl> pisze:

[...]
W wielu miastach (może wszędzie?) sieci kablowe zawarły nieformalne porozumienia o podziale terytorium i nie wchodzą sobie w drogę.
Nie bardzo wiem jak chciałbyś zmusić którąś z nich do wejście na teren innej.
Może wywal sobie talerz za okno i wykup jakąś platformę?

--
Jotte

Data: 2009-05-14 20:24:03
Autor: Liwiusz
Jotte pisze:
[...]

   Ja z kolei mieszkam na obszarze, gdzie mogę wybrać astera, upc i multimedię. I od razu widać efekty - mogę przebierać w ofertach lepszych niż oficjalne.

   A autorowi wątku podpowiadam: ostatnio TPSA reklamuje swoją neostradę w pakiecie z 30 programami tv. Zawsze to jakaś konkurencja, mierna, bo mierna, ale jest. I chyba dostępna powszechnie w kraju na ich kablach.

--
Liwiusz

Data: 2009-05-15 08:46:04
Autor: Baczek
[...]

Do ogladania kanalow, ktore ostatnio reklamuje TPSA, potrzebny jest zestaw satelitarny (antena, tuner)
i podlacza sie do Liveboxa.
W zeszlym roku zestaw TPSA dawala chyba za 1zł, nie wiem jak teraz.

Data: 2009-05-15 09:46:34
Autor: Majka04

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:guhnk4$2m3$1news.onet.pl...
Jotte pisze:
[...]

Niestety Tp też ma ograniczony zasięg i tylko w reklamie to pięknie wygląda. W Słusku np. instalujaątalerze, a na te spółdzielnia nie wyraża zgody, a do tego u mnie nie ma zasięgu. Tak jest w wielu mniejszych miastach.

Data: 2009-05-15 10:08:30
Autor: Liwiusz
Majka04 pisze:

[...]

   Czy nie da się takiego zakazu ominąć instalując antenę na barierkach swojego balkonu? Zakaz dotyczy chyba tylko ścian zewnętrznych i ewentualnie dachów.

--
Liwiusz

Data: 2009-05-15 10:16:07
Autor: Easy

Użytkownik "Liwiusz" <lmalin@bez.tego.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:guj7tv$bc3$1news.onet.pl...
Majka04 pisze:

[...]

 w sumie ta.
Tylko np u mnie jest tak, ze balkon wypada w takim miejscu gdzie zasieg jest bliski 0 ( miedzy budynkami i drzewami)...

Gdyby mozna było na budynku byłoby o wiele wygodniej... z drugiej strony jakby tak kazdy instalował antene to budynek wygladałby jak ser szwajcarski...

E.

Data: 2009-05-15 11:00:49
Autor: Herald
Dnia Fri, 15 May 2009 10:16:07 +0200, Easy napisał(a):

[...]

Już nie przesadzaj że każdy instaluje anteny na dachu.
Nie dawno tu były wątki o antenach krótkofalowców na dachach budynków
należących do SM. Wyroki są jak najbardziej po stronie ... ludzi a nie SM
;)
Nie wiem czy o nie dotyczy też anten TV, ale tu są np. warunki pewnej SM do
instalowania anten na dachach:
http://smbudowlani.pl/files/File/warunki_techn_montaz_anteny.doc

Data: 2009-05-15 12:07:05
Autor: Easy

Użytkownik "Herald" <herald@onet.eu> napisał w wiadomości news:1qfzw7xrnmkdw$.1qaa66dskb6um$.dlg40tude.net...
[...]

uhm.. ale do dachu to ja mam jakies 25 mertów, moze wiecej....

E.

Data: 2009-05-15 12:01:59
Autor: Slawek 'IDEall' Fydryk

http://www.nettax.pl/dzienniki/duuokik/2006/4/poz.59.htm

Data: 2009-05-14 22:15:52
Autor: Icek
> [...]
porozumienia o podziale terytorium i nie wchodzą sobie w drogę.
Nie bardzo wiem jak chciałbyś zmusić którąś z nich do wejście na teren

znowu masz na jakis temat malopojecia praktycznego a sie wypowiadasz.

A watkotworcy polecam udanie sie do zarzadcy nieruchomoscu i dopytanie sie
czemu jest taki stan rzeczy bo w 99,99% takich przypadkow to zarzadca
odmawia takiej firmie wejscia tlumaczac sie, ze w zasobach internet/TV
dostarcza juz jakas firma

Icek

Data: 2009-05-14 22:25:16
Autor: Jotte
Monopol w dostępie do kablówki
W wiadomości news:guhlcq$q96$1node1.news.atman.pl Icek <icek@do.pl>
pisze:

Nie bardzo wiem jak chciałbyś zmusić którąś z nich do wejście na teren
innej.
znowu masz na jakis temat malopojecia praktycznego
Nie, synu.
To tylko tobie sie tak wydaje - to nie ma znaczenia.

A watkotworcy polecam
Lepiej nic nie polecaj i nie wypowiadaj się.
Żeby to robić trzeba coś wiedzieć.

--
Jotte

Data: 2009-05-15 08:37:45
Autor: Icek
Monopol w dostępie do kablówki
> znowu masz na jakis temat malopojecia praktycznego
Nie, synu.
To tylko tobie sie tak wydaje - to nie ma znaczenia.

Daj sobie siana, ja w tematach w ktorych nie mam pojecia nie zajmuje glosu.
Wez dobry przyklad.

> A watkotworcy polecam
Lepiej nic nie polecaj i nie wypowiadaj się.
Żeby to robić trzeba coś wiedzieć.

No wiec powodem slabej konkurencji nie sa zle dzialajace kablowki tylko zle
dzialajacy zarzadcy nieruchomosci,ktorzy nie dopuszczaja czegos takiego jak
konkurencja.

EOT

Icek

Data: 2009-05-15 08:45:22
Autor: Andrzej Adam Filip
"Icek" <icek@do.pl> pisze:

> [...]

dzialajacy zarzadcy nieruchomosci,ktorzy nie dopuszczaja czegos takiego jak

A któraś kablówka w Polsce *choć próbowała* obejść "kładzenie kabli"
dostępem bezprzewodowym?

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Dziś wesoło, jutro goło.

Data: 2009-05-15 09:16:43
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Andrzej Adam Filip wrote:

A któraś kablówka w Polsce *choć próbowała* obejść "kładzenie kabli"
dostępem bezprzewodowym?

Jeżeli potrafisz przenieść pasmo kilkuset megaherców radiem i jeszcze na tym zarobić, to zazdroszczę.
:-)

M.

Data: 2009-05-15 09:45:59
Autor: Andrzej Adam Filip
"Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <maciej_pmt@tpsa.waw.pl> pisze:

Andrzej Adam Filip wrote:

[...]

Dlaczego zakładasz że "z dekodera" mają wychodzić *wszystkie* kanały *na raz*?
Wystarczą 2-3 równocześnie a ja nie mówiłem o przesyle wyłącznie
jednokierunkowym "do dekodera". Na "dzień dobry" mogłaby być "TV po
internecie".

Jeden "normalny" kanał TV to <2Mb/s, Kanał HD to ~5Mb/s.

http://en.wikipedia.org/wiki/IPTV
<quote>
  The last mile delivery for IPTV usually has a bandwidth restriction
  that only allows a small number of TV channels – typically from one to
  three – to be delivered. </quote>

A ta cała "techniczna gadka" miałaby na celu pokazanie zarządcom
budynków że ich zgoda bardzo znacznie ułatwi ale brak zgody niczego
nie zablokuje i nie stworzy "lokalnego monopolu".

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Nie ma nic bardziej nieznośnego jak głupiec, któremu się powodzi.

Data: 2009-05-15 10:07:06
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)

Andrzej Adam Filip wrote:

[...]

Zdecyduj się, czy piszesz o TVK czy IPTV. Zupełnie inna technologia, zupełnie inny sposób prowadzenia biznesu.

Jeden "normalny" kanał TV to <2Mb/s, Kanał HD to ~5Mb/s.

I masz jakość poniżej polsatu cyfrowego :-(

A ta cała "techniczna gadka" miałaby na celu pokazanie zarządcom
budynków że ich zgoda bardzo znacznie ułatwi ale brak zgody niczego
nie zablokuje i nie stworzy "lokalnego monopolu".

I tak nie wyobrażam sobie obsłużenia 100 mieszkań poprzez wireless IPTV.

M.

Data: 2009-05-15 10:31:38
Autor: Andrzej Adam Filip

Andrzej Adam Filip wrote:

[...]

W tym kontekście piszę o technologi mogącej wypełnić dziury w pokryciu
terenu przez technologię podstawową oraz pozwalającej "obejść"
rzucających kłody pod nogi oraz znacząco pogorszyć ich pozycję
przetargową.

[...]

Rozmawiamy (głownie) gdy administrator budynku blokuje wejście
*kolejnej* kablówki. A zapewnienie większego pasma "na okrągło"
przez WiFi jest głównie kwestią zupełnie innej filozofii pranowania
sieci i większej liczby sprzętu w większej ilości miejsc
[większych kosztów tworzenia sieci].

--
Andrzej Adam Filip : anfi@onet.eu : Andrzej.Filip@gmail.com
Wszyscy ludzie są mądrzy: jedni przedtem, inni potem.

Data: 2009-05-15 10:39:28
Autor: vari
Monopol w dostępie do kablówki
Jeżeli potrafisz przenieść pasmo kilkuset megaherców radiem i jeszcze
na tym zarobić, to zazdroszczę.

Na początku lat 90 na Węgrzech stawiano lokalne nadajniki NAZIEMNE emitujące programy analogowo w paśmie 11 GHz (satelitarne).
Programy te odbierano zwyklymi zestawami TV SAT ale skierowanymi na lokalną wieżę RTV.
Taka "bezprzewodowa" kablówka.
Programów nie było dużo ale to pokazuje że mając dostęp do odpowiedniego pasma można przesłać te "kilkaset MHz radiem".
Zdaje się że technologia MMDS też zahacza o podobne wykorzystanie.
vari

Data: 2009-05-17 01:42:31
Autor: Pa_blo

Użytkownik "Andrzej Adam Filip" <anfi@xl.wp.pl> napisał w wiadomości news:d42jyojl78stacey.huge.strangled.net...

A któraś kablówka w Polsce *choć próbowała* obejść "kładzenie kabli"
dostępem bezprzewodowym?

A widziales jakies rozwiazania komercyjne?
Swiadczenie takiej uslugi w pasmach uwolnionych moze sie skonczyc niezla wtopa. 2,4 juz praktycznie w miastach nie bangla a na 5 GHz za chwile zrobi sie taki sam syf bo sprzety potanialy...

Picasso

Data: 2009-05-15 08:46:22
Autor: szerszen

Użytkownik "Jotte" <tjp3@wirtualna.spam.wypad.polska> napisał w wiadomości news:guhulg$jmr$1news.dialog.net.pl...

Lepiej nic nie polecaj i nie wypowiadaj się.
Żeby to robić trzeba coś wiedzieć.

akurat icek ma sporo racji w tym co napisal, to glownie od zarzadcy nieruchomosci zlaezy to, czy wejdzie na jakis teren czy nie, a jesli jest to duze osiedle, to kazdej kablowce sie to oplaca, duzo mniejszy wplyw na to ma to twoje nieformalen porozumienie, bo kasa jest kasa

Data: 2009-05-15 14:27:06
Autor: Jotte
Monopol w dostępie do kablówki
W wiadomości news:guj33s$3mj$1news.task.gda.pl szerszen
<szerszen@tlen.pl> pisze:

[...]
O tego typu porozumieniach dowiedziałem się (ze zdumieniem) bezpośrednio od zainteresowanej firmy, wykonując dla nich zlecenie.
Dlatego niczym nie poparte rojenia jakiegoś tam Icka nie mają dla mnie istotnego znaczenia.
Pogadałem z ciekawości dziś w robocie z kilkoma osobami pytając czy mają w swoim miejscu zamieszkania wybór kablówki.
Nie mają. Ja też nie mam.
Kasa jest kasa - IMO lepszą kasę da porozumienie o nie wchodzeniu sobie w drogę niż korumpowanie poszczególnych zarządców żeby nie wpuszczali konkurencji, to rozmienianie na drobne.

--
Jotte

Data: 2009-05-15 14:51:33
Autor: szerszen
Monopol w dostępie do kablówki

no widzisz, a ja znam sprawe z obu stron, na moim osiedlu (duza spoldzielnia) tez do pewnego momentu byla tylko jedna kablowka, jednak zarzad zostal wydupiony, nastapily zmiany i teraz sa dwie i wchodzi 3, i to na warunkach spoldzielni, dodatkowo kiedys pracowalem w jednej z duzych sieci kablowych i jest dokladnie tak jak napisalem, duze osiedla/spoldzielnie oplaca im sie okablowywac jesli jest konkurencja, bo jest na malym terenie duza ilosc klientow, co innego male wspolnoty czy osiedla domkow jednorodzinnych

Data: 2009-05-15 15:00:34
Autor: Jotte
Monopol w dostępie do kablówki
W wiadomości news:gujogi$nfl$1news.task.gda.pl szerszen
<szerszen@tlen.pl> pisze:

[...]
Myślę, że bardziej by się opłacało gdyby konkurencji nie było. Monopol zawsze daje większe zyski, dlatego istnieje potrzeba instytucji i uregulowań antymonopolowych. Chyba więc nie w tym zasadnicza rzecz.

bo jest na malym terenie duza ilosc klientow, co innego male wspolnoty czy osiedla domkow jednorodzinnych
Być może coś więc w tej materii zacznie poprawiać, czego bym chciał dla własnej choćby wygody.

--
Jotte

Data: 2009-05-16 18:31:09
Autor: Icek
Monopol w dostępie do kablówki
O tego typu porozumieniach dowiedziałem się (ze zdumieniem) bezpośrednio
od
zainteresowanej firmy, wykonując dla nich zlecenie.

jest duzo firm. Nie pisze, ze nie ma porozumien ale zawsze jest jakas firma
co wejdzie jako konkurencja ale blokada niestety jest zarzad
spoldzielni/wspolnoty

patrz we wroclawiu spoldzielnia cichy kacik. Prezes wposcilmultimedia i
nikogo wiecej. Masz wybor. Pomimo protestow mieszkancow nie masz opcji. A
znam firmy ktore weszlyby na taki teren.

Icek

Data: 2009-05-16 20:28:21
Autor: Arek
Monopol w dostępie do kablówki
Użytkownik Icek napisał:
[..]
patrz we wroclawiu spoldzielnia cichy kacik. Prezes wposcilmultimedia i
nikogo wiecej. Masz wybor. Pomimo protestow mieszkancow nie masz opcji. A
znam firmy ktore weszlyby na taki teren.

Idzie się do sądu i dostaje nakaz.
Każdy właściciel ma OBOWIĄZEK udostępnić swoją nieruchomość.
W takich sytucjach idzie i się zakłada urządzenie w kuchni prezesa żeby się nauczył, że ma g. do gadania.

pozdrawiam
Arek

Data: 2009-05-17 10:53:53
Autor: Icek
> [...]

Każdy właściciel ma OBOWIĄZEK udostępnić swoją nieruchomość.
W takich sytucjach idzie i się zakłada urządzenie w kuchni prezesa żeby

teoria jest zajebista i wszystko wydawaloby sie, ze nie moze byc lepiej.

praktyka jak zwykle jest daleko w tyle

Icek

Data: 2009-05-14 20:11:53
Autor: Paweł Ubysz

Użytkownik "Krawat" <aveva@WYTNIJ.gazeta.pl> napisał w wiadomości news:guhjv2$djv$1inews.gazeta.pl...
[...]

Więc jednak masz wybór

[...]

Przeciwko tym operatorom kablówki , którzy nie okablowali Twojego budynku   -  Powodzenia:-)

Data: 2009-05-14 21:05:43
Autor: Tristan
Monopol w dostępie do kablówki
W odpowiedzi na pismo z czwartek 14 maj 2009 19:21 (autor Krawat publikowane na pl.soc.prawo, wasz znak: <guhjv2$djv$1@inews.gazeta.pl>):

Praktycznie nie mam żadnego wyboru i albo będę płacił horrendalne stawki
albo mogę zrezygnować w ogóle z telewizji.

A Cyfrowy Polsat? BTW: Ja zrezygnowałem z kablówki Vectra, bo podnosili ceny i likwidowali
kanały. A pisali do mnie pisemka złośliwe, że podnoszą, bo inwestują w
Internet i Telefonię, których ja nie używam, ale kolektywnie mam obowiązek
się dorzucić. Więc uznałem, że nie będę się dorzucał. --
Tristan

Data: 2009-05-14 22:25:32
Autor: Maciej Bebenek (news.onet.pl)
Krawat wrote:

Jak myślicie czy jest jakaś szansa aby zwalczyć ten monopol prawnie? Jakiś
UOKiK? Tylko przeciwko komu miałbym wtedy występować?

Ty nie masz takich możliwości.
Komisja Europejska ponad rok temu podjęła taki temat, chcąc by w TVK obowiązywało coś podobnego, jak bitstream access w telefonach/internecie, ale temat ucichł.

M.

Data: 2009-05-15 13:04:52
Autor: Jan Werbiński
Monopol w dostępie do kablówki
Masz prawo do anteny i administracja nie moze sie nie zgodzic.
Umieszczasz antene na miejscu wskazanym przez administracje w ciagu 30 dni od Twojego pisma, jezeli zdaza odpowiedziec w ciagu 30 dni.
Antena odbierasz np satelity...

Prywatna http://www.janwer.com/
Nasza siec http://www.fredry.net/

Data: 2009-05-16 18:32:13
Autor: Icek
[...]

a lyzka na to niemozliwe. Znam kilka przypadkow, ze prezes spoldzielni jest
wszystkomogacy i niepodskoczysz.Zmienic go nie zmienisz a anteny, kablowki,
internetu a czasami innych mediow nie masz.

Icek

Data: 2009-05-20 08:37:27
Autor: Jan Werbiński
Użytkownik "Icek" <icek@do.pl> napisał w wiadomości news:gumh0h$g7i$1node1.news.atman.pl...
[...]