Montaż elektryki

Data: 2009-11-17 16:28:44
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Montaż elektryki
Witam,

do jakich usług elektrycznych trzeba mieć osobne uprawnienia, a do
jakich nie? Czy montaż kabelków 230V i gniazdek itp. wymaga już
uprawnień? W jakim zakresie i przez kogo jest to kontrolowane?

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-11-18 22:04:09
Autor: Jackare
Montaż elektryki
Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:hdue37$4tt$1news.interia.pl...
[...]

Do projektowania instalacji elektrycznych trzeba mieć uprawnienia BUDOWLANE w branży elektrycznej i przynależeć do właściwej terytorialenie Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.

Odpowiadając na Twoje Pytanie: za stan instalacji elektrycznej w lokalu mieszkalnym odpowiada właściciel lokalu lub właściciel instalacji (z reguły jest to właściciel budynku). Aby wykonać jakąkolwiek przeróbkę instalacji elektrycznej w mieszkaniu i być w zgodzie z prawem należy zgodnie z prawem budowlanym (bodajże art od 28 do 32 ale głowy nie dam bo piszę z ppamięci) złożyć zgłoszenie budowy w odpowiednim urzędzie (starostwo lub urząd miasta). Aby takie zgłoszenie przeszło, musisz załączyć zgodę właściciela budynku (jeżeli jest właścicielem instalacji) i projekt wykonany przez uprawnionego projektanta. W takiej procedurze urząd wyda dziennik budowy i taki dziennik może prowadzić posiadacz kolejnych uprawnień - kierownik budowy z uprawnieniami branży elektrycznej (on również przynależy do w/w izby). Wykonastwo prac może prowadzić osoba posiadająca uprawnienia elektryczne w grupie E (eksploatacja), a protokół odbioru wystawić osoba posiadająca uprawnienia elektryczne w grupie D (dozór).
Tak to wygląda zgodnie z prawem i dotyczy nawet przeróbki metrowego odcinka przewodu w mieszkaniu.
W lokalu własnościowym (hipotecznym) lub domu jednorodzinnym zazwyczaj właścicielem instalacji jest właściciel lokalu lub domku. Zakłady energetyczne podchodzą z reguy do sprawy tak że aby podłączyć do sieci isntalację domku lub mieszkania wytarcza im oświadczenie uprawnionego do odbiorów elektryka (uprawnienia grupa D) w którym bierze on odpowiedzialność za stan instalacji. To energetyka.
Odbiór budowlany przy budowie lub modyfikacjach wg procedury opisanej powyżej wymaga projektu i odbioru potwierdzonego protokołem.

Ludzie zazwyczaj nie zdają sobie sprawy z takich wymagań prawnych i przerabiają swoje instalacje jak chcą i kiedy chcą. Tym samym łamią wymagania ustawy Prawo Budowlane czyli chyba popełniają przestępstwo (lub wykroczenie) podlegające conajmniej karze grzywny. Wychodzi to zazwyczaj przy jakimś nieszczęściu: śmiertelnym porażeniu lub pożarze. Gdy okazuje się że instalacja była przerabiana bez wymaganych uzgodnień ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowań, sprawą zaczyna się interesować prokuratura itd..

Uprawnienia nie są wymagane jedynie przy pracy z napięciem bezpiecznym: do 24 V 50mA i 12V w przypadku prac na okrętach podwodnych.

Powyższe dotyczy także innych instalacji niebezpiecznych w szczególności gazowych. Wtedy do projektowania i kierowania pracami wymagane są uprawnienia budowlane w specjalności instalacji sanitarnych a do wykonawstwa i odbioru uprawnienia gazowe odpowiednio w grupie E i D.
--
Jackare

Data: 2009-11-19 08:53:40
Autor: Krzysztof Jodłowski
Montaż elektryki
Uprawnienia nie są wymagane jedynie przy pracy z napięciem bezpiecznym: do 24 V 50mA i 12V w przypadku prac na okrętach podwodnych.

A skąd żeś takie wytrzepał? Podaj podstawę prawną albo sposób wyliczenia.
Napięcia bezpieczne określane są w zupełnie inny sposób. Prosto wyjaśnione i obliczone masz to tu:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Napi%C4%99cie_bezpieczne

W skrócie: prąd zmienny 50 mA przepływający przez ciało jest granicą, w warunkach normalnych wychodzi z tego 50 V zmiennego lub 120 V stałego, w warunkach specjalnych (duża wilgotność) obniżane są o połowę.

Odpowiadając na pytanie pierwotne:
> Czy montaż kabelków 230V i gniazdek itp. wymaga już
> uprawnień? W jakim zakresie i przez kogo jest to kontrolowane?

Sam montaż nie wymaga dopóki nie podłączysz do tego układu napięcie (domyślnie 230/400 V AC). Odpowiednie uprawnienia (wymienione w poprzednim poście) musi mieć osoba, która podłączy do tego napięcie - odpowiada za nowo powstały obwód. Inna sprawa, to projekt budowlany - jeśli jest konieczny i odbiór protokołem, często z koniecznymi pomiarami (rezystancja uziemienia, skuteczność zabezpieczeń).
Dla napraw, drobnych zmian nie jest konieczne robienie projektu budowlanego.

--
Krzysztof

Data: 2009-11-19 09:17:50
Autor: Jackare
Montaż elektryki
Użytkownik "Krzysztof Jodłowski" <bluelaser@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:he2tik$4sl$1news.onet.pl...
[...]

Pisałem z głowy z tego co pamiętałem z norm i przepisów. Nie pamiętam literalnie jakich - będę miał nieco czasu to może znajdę

Dla napraw, drobnych zmian nie jest konieczne robienie projektu budowlanego.

Dla napraw, czyli przywrócenia stanu sprzed awarii nie jest konieczny, dla zmian - tak. Drobne zmiany to może być wymiana gniazd, łączników, opraw oświetleniowych - coś co nie powoduje zmian w samej instalacji. Idąc tym tokiem rozumowania "drobne zmiany" w skali dłuższego czasu mogą dać w wyniku zupełnie inną instalację
--
Jackare

Data: 2009-11-19 09:12:33
Autor: Przemek Lipski
Montaż elektryki

Użytkownik "Jackare" <j@sp.de.uk.pl> napisał w wiadomości news:he2vji$nto$1nemesis.news.neostrada.pl...

[...]

Drobne zmiany nie powodujące zmian w samej instalacji, nie spowodują też tych zmian jeżeli będą wyjkonywane przez dłuższy czas. Przecież przy każdorazowej zmianie instalacja się nie zmieni :) Chyba że któraś ze zmian faktycznie nie będzie drobną zmianą :)

Pozdrawiam Przemek

Data: 2009-11-19 10:48:31
Autor: Herald
Montaż elektryki
Dnia Tue, 17 Nov 2009 16:28:44 +0100, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

Witam,

do jakich usług elektrycznych trzeba mieć osobne uprawnienia, a do
jakich nie?

Co rozumiesz pod pojęciem "oddzielne uprawnienia"?
Generalnie, zwykłemu instalatorowi/monterowi "wystarczają" najzwyklejsze
uprawnienia SEP z eksploatacji (oznaczone literką "E"). Dla np. mistrzów,
kierowników robót etc - są uprawnienia "D" (dozór).
W tych uprawnieniach masz albo poskreślane działy/zakresy do których
nabyłeś uprawnienia - coś a`la na prawie jazdy masz kategorie i zdając na
egzaminie "B" - masz zaznaczone na prawku "B" a nie że masz wszystkie
uprawnienia ;)
Ponadto, aby wykonywać prace kontrolno-pomiarowe, musisz mieć to wyrażnie
zaznaczone w "uprawnieniach SEP".
Kolejną kwestią są maksymalne poziomy napięć przy jakich "ma się
uprawnienia do pracy". Mając np. uprawnienia do pracy przy liniach
napowietrznych do 6kV, nie oznacza ze silniki, agregaty też możesz
obsługiwać do 6kV.
Pamiętać należy, że po noweli z maja 2005r. uprawnienia które były wydawane
jako "bezterminowe" straciły swoją ważność i są "terminowe". Więc "skończą
się one" z początkiem maja 2010r. i trzeba będzie przystępować do egzaminów
chcąc mieć uprawnienia :)

bardzo dobrze że są egzaminy, przynajmniej część "leszczy" zostanie
odsiana, bo domorosłych elektryków jest multum, a pojęcie o pracy mają
żadne, np. MNÓSTWO "elektryków" nie widzi niczego złego w montowaniu
wyłącznika róźn-prąd. w mieszkaniu na 5 piętrze, w sytuacji kiedy WLZ jest
4 przewodowy w układzie TN-C, i PE chcą oni "pociągnąć sprzed róźnicówki".
Takiego "elektryka" jednego i kolejnego od razu bym wysłał do prokuratury.

Data: 2009-11-19 11:16:30
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Montaż elektryki
Herald pisze:
do jakich usług elektrycznych trzeba mieć osobne uprawnienia, a do
jakich nie?
Co rozumiesz pod pojęciem "oddzielne uprawnienia"?

No w sensie jakieś uprawnienia. Bo pociągnąć kabel w korytku i
zamontować wtyczkę to potrafię. Tylko czy muszę mieć na to papier.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-11-19 11:48:42
Autor: Andrzej Lawa
Montaż elektryki
Przemysław Adam Śmiejek pisze:
Herald pisze:
[...]

Biorąc pod uwagę, jakie są trendy, to niedługo trzeba będzie mieć
uprawnienia do wymiany żarówek ;-/

Data: 2009-11-19 11:50:45
Autor: Liwiusz
Montaż elektryki
Herald pisze:
[...]

   No jasne, wymieniający żarówkę (z uprawnieniami) będzie musiał potem wystawić zaświadczenie o jej utylizacji!

   Plusem tego będzie to, że skończą się kawały w stylu "ilu posłów potrzeba do wymiany żarówki", bo każdy będzie wiedział, że poseł nie ma uprawnień do ich wymiany.

--
Liwiusz

Data: 2009-11-19 12:12:30
Autor: Przemysław Adam Śmiejek
Montaż elektryki
Liwiusz pisze:
  Plusem tego będzie to, że skończą się kawały w stylu "ilu posłów
potrzeba do wymiany żarówki", bo każdy będzie wiedział, że poseł nie ma
uprawnień do ich wymiany.

Wy się śmiejcie, a ja mam problem.

chcę w jednej szkole podłączyć kabelek z prądem. Bo nie ma gniazdka w
tym miejscu. I potrzebuję pociągnąć kabelek z miejsca A do miejsca B i
zamontować gniazdko natynkowe. Szkoła kasy na SuperElektryka nie ma i
chciała to obskoczyć tanio po kosztach.

--
Przemysław Adam Śmiejek

Data: 2009-11-19 13:43:07
Autor: Przemek Lipski
Montaż elektryki

Użytkownik "Przemysław Adam Śmiejek" <niechce@spamu.pl> napisał w wiadomości news:he37qn$ovc$2news.interia.pl...
Liwiusz pisze:
[...]

Najbezpieczniej w takim razie będzie użycie przedłużacza:) Tylko go umocować na stałe i gra :)

Pozdrawia mPrzemek

Data: 2009-11-19 17:43:49
Autor: Wojtek
Montaż elektryki

[...]

A słyszałeś kolego o czymś takim jak układ TN-C-S.
Zanim zaczniesz obrażać elektryków zastanów się czy jesteś kompetentny do oceny ich pracy
Wojtek

Data: 2009-11-20 10:52:42
Autor: Herald
Montaż elektryki
Dnia Thu, 19 Nov 2009 17:43:49 +0100, Wojtek napisał(a):

[...]

Tak, jestem kompetentny w swojej profesji.
za to ty chyba masz luki w wiedzy :)
Przeczytaj post Jackare - to pewnie się douczysz, bo to jest na pewno ci
potrzebne.

Wojtek

No właśnie widać :P

Data: 2009-11-20 18:21:25
Autor: Wojtek
Montaż elektryki

[...]

Nie mam ochoty na pyskówki.
Zareagowałem ze względu na nieuzasadnione oczernianie elektryków
Ale wywołany do tablicy odpowiadam:
1. W poście Jackare jest co najmniej pomyłka- autor miał zapewne na myśli przewód PEN a nie N, przewodu N nie wolno uziemiać
2. Podaj kolego normę lub przepis, że rozdział przewodu ochronno- neutralnego PEN w układzie TN-C jest obligatoryjny. (tu się kłania te słynne uziemianie punktu rozdziału PEN-a w złączach kablowych- jakby to był jakiś nakaz przepisowy)

Jest jeszcze kilka spraw z tym związanych, ale to byłby temat bardziej na grupę ise.pl a nie na prawniczą
Pozdrawiam
Wojtek
PS. W razie wątpliwości służe wyjaśnieniami na priv

Data: 2009-11-19 18:47:55
Autor: Jackare
Montaż elektryki
[...]

Zmieniasz tn-c na tn-c-s sprawdziwszy uprzednio czy przewód N jest uziemniony w przyłączu budynku. Na 5 piętrze nie masz możliwości lokalnego uziemienia rozdzielni chyba że bardzo chcesz i dostaniesz zgodę właściciela budynku (a nie dostaniesz) na uziemienie rozdzielni mieszkania osobnym przewodem np na zewnątrz.
--
Jackare

Data: 2009-11-20 10:51:01
Autor: Herald
Montaż elektryki
Dnia Thu, 19 Nov 2009 18:47:55 +0100, Jackare napisał(a):

[...]

I to jest właśnie to co powinno się zrobić!!!!
Wiesz o co biega - widać że masz pojęcie, w przeciwieństwie do Wojtka :)

Data: 2009-11-20 14:47:35
Autor: Przemek Lipski
Montaż elektryki

Użytkownik "Herald" <herald@onet.eu> napisał w wiadomości news:xzr7wfrtpxh5.s2l38gctci7g.dlg40tude.net...

I to jest właśnie to co powinno się zrobić!!!!
Wiesz o co biega - widać że masz pojęcie, w przeciwieństwie do Wojtka :)

Ale z postu Wojtka nie wynika, że mnie wie po co biega. Jakby nie bylo tylko wspomniał o TN-C-S, a to, że nie pisał o szczegołach nie świadczy, że nie wie co jest grane. Po prostu uznał, że wystarczy przypomnieć o układzie, bez rozpisywania się.

Pozdrawiam Przemek

Montaż elektryki