Grupy dyskusyjne   »   pl.misc.samochody   »   Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego

Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego

Data: 2016-09-22 21:12:27
Autor: Maciek
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego

Czołem,

Czy są firmy montujące pasy 3-punktowe w samochodach, w których producent
nie zapewnił punktów mocowania?

Jest auto - Hyundai Santa Fe - które ma z tyłu pośrodku tylko pas biodrowy.
Czy dałoby się w jakiś sposób wyposażyć to auto w pas 3-punktowy, ale tak,
żeby to nie było druciarstwo, tylko żeby zabezpieczał tak samo dobrze jak
fabryczny?
Zakup samego pasa ze zwijaczem to nie problem, są różne długości, nawet na
zamówienie.

Czytałem, że w oldtimerach ludzie montują czasem pasy (mam na myśli
oldtimery bez fabrycznych punktów mocowania), ale konkretów nie mogę
znaleźć.

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

Data: 2016-09-22 21:39:17
Autor: Tomasz Pyra
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Dnia Thu, 22 Sep 2016 21:12:27 +0200, Maciek napisał(a):

Czołem,

Czy są firmy montujące pasy 3-punktowe w samochodach, w których producent
nie zapewnił punktów mocowania?

Jest auto - Hyundai Santa Fe - które ma z tyłu pośrodku tylko pas biodrowy.
Czy dałoby się w jakiś sposób wyposażyć to auto w pas 3-punktowy, ale tak,
żeby to nie było druciarstwo, tylko żeby zabezpieczał tak samo dobrze jak
fabryczny?
Zakup samego pasa ze zwijaczem to nie problem, są różne długości, nawet na
zamówienie.

Czytałem, że w oldtimerach ludzie montują czasem pasy (mam na myśli
oldtimery bez fabrycznych punktów mocowania), ale konkretów nie mogę
znaleźć.

Ciężka sprawa, bo trzeci pas musi mieć punkt mocowania.
Fabrycznie mocowany jest zazwyczaj do oparcia kanapy, co wymusza dużo
mocniejszą konstrukcję tego oparcia, zwłaszcza w przypadku dzielonego
oparcia. Tak sobie samemu nie przerobisz, jedynie jeżeli jest wersja
wyposażenia z trzypunktowym pasem, to można przełożyć oparcie razem z
pasem.

Ewentualnie ten trzeci punkt trzeba zamocować do poprzeczki solidnie
zamocowanej do obu stron nadwozia.
W sporcie zał. J do MKS stawia wymagania dla takiej poprzeczki tak:
Wzmocnieniem poprzecznym musi być rura o min. wymiarach 38 mm x 2,5 mm lub
40mm x 2 mm ze stali węglowej ciągnionej na zimno, bez spawów, o minimalnej
wytrzymałości na rozciąganie 350 N/mm? .

Data: 2016-09-22 22:19:44
Autor: Adam
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
W dniu 2016-09-22 o 21:39, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Thu, 22 Sep 2016 21:12:27 +0200, Maciek napisał(a):

Czołem,

Czy są firmy montujące pasy 3-punktowe w samochodach, w których producent
nie zapewnił punktów mocowania?
 (...)
Ciężka sprawa, bo trzeci pas musi mieć punkt mocowania.
(...)


Zwróciłbym jeszcze uwagę na stronę formalną: certyfikaty i ubezpieczenia.
Jak znajdzie się jakiś "ciężki" i nadgorliwy policjant, który wlepi mandat za to, że jest lepszy pas, niż fabryka dała, to pół biedy.
Ale jak w razie nieszczęścia jakiegoś ubezpieczyciel się "wypnie", to może być nieciekawie.


--
Pozdrawiam.

Adam

Data: 2016-09-22 23:26:02
Autor: Tomasz Pyra
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Dnia Thu, 22 Sep 2016 22:19:44 +0200, Adam napisał(a):

W dniu 2016-09-22 o 21:39, Tomasz Pyra pisze:
Dnia Thu, 22 Sep 2016 21:12:27 +0200, Maciek napisał(a):

Czołem,

Czy są firmy montujące pasy 3-punktowe w samochodach, w których producent
nie zapewnił punktów mocowania?
 (...)
Ciężka sprawa, bo trzeci pas musi mieć punkt mocowania.
(...)


Zwróciłbym jeszcze uwagę na stronę formalną: certyfikaty i ubezpieczenia.
Jak znajdzie się jakiś "ciężki" i nadgorliwy policjant, który wlepi mandat za to, że jest lepszy pas, niż fabryka dała, to pół biedy.
Ale jak w razie nieszczęścia jakiegoś ubezpieczyciel się "wypnie", to może być nieciekawie.

No formalnie to w ogóle nie wolno majtrować przy pasach :)

Data: 2016-09-23 07:52:47
Autor: Maciek
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Dnia Thu, 22 Sep 2016 22:19:44 +0200, Adam napisał(a):

Zwróciłbym jeszcze uwagę na stronę formalną: certyfikaty i ubezpieczenia.
Jak znajdzie się jakiś "ciężki" i nadgorliwy policjant, który wlepi mandat za to, że jest lepszy pas, niż fabryka dała, to pół biedy.
Ale jak w razie nieszczęścia jakiegoś ubezpieczyciel się "wypnie", to może być nieciekawie.

Myślałem, żeby po zamontowaniu pasa 3-pkt wykorzystać istniejące mocowanie
obecnego brzusznego i jego zapięcie.


--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

Data: 2016-09-23 07:54:41
Autor: Maciek
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Dnia Thu, 22 Sep 2016 21:39:17 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

, jedynie jeżeli jest wersja
wyposażenia z trzypunktowym pasem, to można przełożyć oparcie razem z
pasem.

W wersji poliftowej są podobno pasy 3-pkt pośrodku, ale z tego co
widziałem, mocowane do dachu.


--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

Data: 2016-09-24 01:11:26
Autor: Tomasz Pyra
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Dnia Fri, 23 Sep 2016 07:54:41 +0200, Maciek napisał(a):

Dnia Thu, 22 Sep 2016 21:39:17 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

, jedynie jeżeli jest wersja
wyposażenia z trzypunktowym pasem, to można przełożyć oparcie razem z
pasem.

W wersji poliftowej są podobno pasy 3-pkt pośrodku, ale z tego co
widziałem, mocowane do dachu.

No to pewnie idzie tam jakieś wzmocnienie (bo tak do samego poszycia, to
raczej nikt pasa nie montuje). Może da się przełożyć cały element z
polifta?

Data: 2016-09-22 23:59:27
Autor: tck
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego

Użytkownik "Maciek" <docktor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:2nalc9hts1q9$.192a41fxozccz.dlg40tude.net...

Czołem,

Czy są firmy montujące pasy 3-punktowe w samochodach, w których producent
nie zapewnił punktów mocowania?

Jest auto - Hyundai Santa Fe - które ma z tyłu pośrodku tylko pas biodrowy.
Czy dałoby się w jakiś sposób wyposażyć to auto w pas 3-punktowy, ale tak,
żeby to nie było druciarstwo, tylko żeby zabezpieczał tak samo dobrze jak
fabryczny?
Zakup samego pasa ze zwijaczem to nie problem, są różne długości, nawet na
zamówienie.

Czytałem, że w oldtimerach ludzie montują czasem pasy (mam na myśli
oldtimery bez fabrycznych punktów mocowania), ale konkretów nie mogę
znaleźć.


a czy to miejsce jest wyposażone w zagłówek?
bo jeśli nie to wcale nie będzie dobrze zabezpieczał i nie będzie zgodny z przepisami.


--
pozdr

Tomasz

tck(at)top.net.pl

Data: 2016-09-23 07:50:47
Autor: Maciek
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Dnia Thu, 22 Sep 2016 23:59:27 +0200, tck napisał(a):

a czy to miejsce jest wyposażone w zagłówek?
bo jeśli nie to wcale nie będzie dobrze zabezpieczał i nie będzie zgodny z przepisami.

Tak, jest zagłówek.


--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

Data: 2016-09-23 08:02:21
Autor: tck
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego

Użytkownik "Maciek" <docktor@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:8xmu5312a92v$.1302r8x2bl4h8$.dlg40tude.net...
Dnia Thu, 22 Sep 2016 23:59:27 +0200, tck napisał(a):

a czy to miejsce jest wyposażone w zagłówek?
bo jeśli nie to wcale nie będzie dobrze zabezpieczał i nie będzie zgodny z
przepisami.

Tak, jest zagłówek.


 a to tylko w Twojej wersji są takie pasy czy we wszystkich? łatwiej by było gdyby jakaś wersja posiadała 3 punktowe- trzeba by było tylko skopiowac;)


--
pozdr

Tomasz

tck(at)top.net.pl

Data: 2016-09-24 22:49:05
Autor: Scobowski
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Pogadaj z _kierownikiem_ najbliższej OSKP - co trzeba spełnić dla takiej_zmiany_konstrukcyjnej_ w pojeździe.

Data: 2016-09-26 04:04:28
Autor: laisar
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
W dniu czwartek, 22 września 2016 21:12:23 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

Jest auto - Hyundai Santa Fe - które ma z tyłu pośrodku tylko pas biodrowy.
Czy dałoby się w jakiś sposób wyposażyć to auto w pas 3-punktowy, ale tak,
żeby to nie było druciarstwo, tylko żeby zabezpieczał tak samo dobrze jak
fabryczny?

Sprawdzić jak jest w wersjach z pasami 3-punktowymi - czasami jest to tylko kwestia samego pasa, a karoserie są takie same, więc punkty istnieją.

http://doc.hyundai-autoclub.ru/santafe/

http://workshop-manuals.com/hyundai/

Data: 2016-09-28 11:24:34
Autor: Maciek
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Dnia Mon, 26 Sep 2016 04:04:28 -0700 (PDT), laisar napisał(a):

(...)

Dzięi, na to nie wpadłem. Porównałem manuale do 2000 i 2005. Wychodzi, że w
nowszej wersji są dodatkowe elementy w konstrukcji tylnej ćwiartki, na
których zamontowany jest zwijacz. Czyli raczej kiszka...



--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

Data: 2016-09-28 05:14:31
Autor: laisar
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
W dniu środa, 28 września 2016 11:24:30 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

w nowszej wersji są dodatkowe elementy w konstrukcji tylnej
ćwiartki, na których zamontowany jest zwijacz

Jeśli osobne, to pól biedy - można by wstawić "jak w fabryce".

Gorzej jeżeli to np kawałek słupka - niby też można wspawać (w końcu naprawy blacharskie obejmują częściowe wymiany elementów), ale to jednak rzeźbologia...

Data: 2016-09-28 15:45:07
Autor: Maciek
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Dnia Wed, 28 Sep 2016 05:14:31 -0700 (PDT), laisar napisał(a):
 
Gorzej jeżeli to np kawałek słupka - niby też można wspawać (w końcu naprawy blacharskie obejmują częściowe wymiany elementów), ale to jednak rzeźbologia...

Ciężko określić, wyglądają na mocowane do słupka, ale być może sam słupek
też jest zmodyfikowany.
widzę jedno wyjście - kupić homologowany pas odpowiedniej długości ze
zwijaczem i zamontować tenże zwijacz do podłogi bagażnika tuż za kanapą,
wykorzystując punkt do kotwienia fotelika dla dzieci, a odcinek biodrowy
zamocować do istniejącego mocowania.. --
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

Data: 2016-09-28 14:29:43
Autor: laisar
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
W dniu środa, 28 września 2016 15:45:03 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:
widzę jedno wyjście - kupić homologowany pas odpowiedniej długości ze
zwijaczem i zamontować tenże zwijacz do podłogi bagażnika tuż za kanapą,
wykorzystując punkt do kotwienia fotelika dla dzieci, a odcinek biodrowy
zamocować do istniejącego mocowania..

Jeśli masz na myśli top-tether, to nie jest to dobre wyjście, bo takie rozwiązanie nie zadziała. W czasie wypadku siły działające na punkt kotwiczący są inne dla sztywno napiętej taśmy ustalającej jedynie pozycję fotelika, a zupełnie inne dla dopiero blokującego się pasa bezwładnościowego przytrzymującego nagłe szarpnięcie sporą częścią masy pasażera.

Dobry pas biodrowy jest lepszy od marnego 3-punktowego.

Data: 2016-09-29 00:44:11
Autor: Tomasz Pyra
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Dnia Wed, 28 Sep 2016 15:45:07 +0200, Maciek napisał(a):

Dnia Wed, 28 Sep 2016 05:14:31 -0700 (PDT), laisar napisał(a):
 
Gorzej jeżeli to np kawałek słupka - niby też można wspawać (w końcu naprawy blacharskie obejmują częściowe wymiany elementów), ale to jednak rzeźbologia...

Ciężko określić, wyglądają na mocowane do słupka, ale być może sam słupek
też jest zmodyfikowany.
widzę jedno wyjście - kupić homologowany pas odpowiedniej długości ze
zwijaczem i zamontować tenże zwijacz do podłogi bagażnika tuż za kanapą,
wykorzystując punkt do kotwienia fotelika dla dzieci, a odcinek biodrowy
zamocować do istniejącego mocowania..

Pas ramieniowy musi chronić przed przemieszczeniem się do przodu.
Tak jak planujesz to będzie chronił jedynie przed przemieszczeniem w górę.
Bo oparcie kanapy złoży się przy niezbyt wielkim obciążeniu.

Do tego punkt mocowania isofix może być samodzielnie używany tylko do
fotelików dla dzieci o masie poniżej 18kg (czyli zasadniczo na takiego
lekkiego pasażera jest wymyślony), dzieci cięższe mocuje się jednocześnie
isofixem i pasami. Więc isofix jest dużo za słaby na mocowanie pasa
bezpieczeństwa.

Punkt kotwiczenia isofixa musi wytrzymać obciążenie 8kN, a to wydaje się
mało dla pasa bezpieczeństwa dla dorosłego.

A w przypadku pasa trzypunktowego, cały pas trzyma tak mocno jak najsłabszy
punkt podparcia - jak poluzuje się pas ramieniowy, to będzie gorzej niż w
samym biodrowym. Więc to musi być zrobione albo bardzo porządnie, albo
lepiej nie robić wcale.

Data: 2016-09-30 10:50:28
Autor: Maciek
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Dnia Thu, 29 Sep 2016 00:44:11 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

 Więc to musi być zrobione albo bardzo porządnie, albo
lepiej nie robić wcale.

Jak się to robi w rajdówkach, jeśli trzeba zamontować w nich sportowe pasy?
Wstawia się po prostu wzmocnienie?

--
//\/\aciek
docktor(a)poczta.onet.pl

-- -
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe Avast.
https://www.avast.com/antivirus

Data: 2016-09-30 02:57:51
Autor: laisar
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
W dniu piątek, 30 września 2016 10:50:20 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

Jak się to robi w rajdówkach, jeśli trzeba zamontować w nich sportowe pasy?

Jeżeli nie porusza się po drogach publicznych, to zapewne obowiązują ją jedynie przepisy techniczne dotyczące rajdówek.

Jeśli ma mieć możliwość jeżdżenia po drogach publicznych, to obowiązują ją zwykłe regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ - http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html (trzeba poszukać tego mówiącego o pasach).

Data: 2016-09-30 17:14:51
Autor: Tomasz Pyra
Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego
Dnia Fri, 30 Sep 2016 10:50:28 +0200, Maciek napisał(a):

Dnia Thu, 29 Sep 2016 00:44:11 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

 Więc to musi być zrobione albo bardzo porządnie, albo
lepiej nie robić wcale.

Jak się to robi w rajdówkach, jeśli trzeba zamontować w nich sportowe pasy?
Wstawia się po prostu wzmocnienie?

W rajdówce montuje się pasy tylko dla przednich siedzeń, więc problem jest
trochę inny.
Ramieniowe montuje się albo do poprzeczki klatki bezpieczeństwa (poprzeczka
jest rurą 40mm o ściance 2mm), albo przykręca się do otworów po
oryginalnych mocowaniach tylnego pasa biodrowego.
Kąt który pasy ramieniowe tworzą z poziomem nie może być większy niż 45
stopni.

Jeśli chodzi o pozostałe pasy, to albo wykorzystuje się seryjne punkty
mocowania, a jeżeli trzeba wykonać nowe mocowanie do progu lub podłogi, to
robi się otwór, za nim montuje stalową płytkę wzmacniającą o powierzchni
40cm^2 i grubości 3mm za którą jest nakręta śruby M12 (lub 7/16 UNF) klasy
minimum 8.8.

Zasady montowania pasów bezpieczeństwa można znaleźć w art. 253 załącznika
J do MKS, od drugiej strony:
http://www.pzm.pl/pliki/zg/samochody/2016/Regulaminy/FIA/J/art253_2016.pdf

Montaż pasa 3-pkt zamiast biodrowego

Nowy film z video.banzaj.pl więcej »
Redmi 9A - recenzja budżetowego smartfona