"Motocykl wali mi si臋 w zakr臋cie" - o co tu chodzi?!

Data: 2012-05-14 15:02:55
Autor: Hinek
"Motocykl wali mi si臋 w zakr臋cie" - o co tu chodzi?!
U偶ytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisa艂

Modne jest stwierdzenie "ten motocykl 藕le si臋 prowadzi w zakr臋tach, bo wali si臋 w nie".

Co to w og贸le ma oznacza膰?

Tak jak napisano. Spu艣膰 powietrze z przodu i  si臋 przekonasz.

--
Hinek

Data: 2012-05-14 15:28:11
Autor: Marcin N
W dniu 2012-05-14 15:02, Hinek pisze:
[...]

Ale po co mam je藕dzi膰 ze spuszczonym powietrzem? Inni tak robi膮?

Data: 2012-05-14 15:36:22
Autor: AZ
On 05/14/2012 03:28 PM, Marcin N wrote:
Tak jak napisano. Spu艣膰 powietrze z przodu i si臋 przekonasz.

Ale po co mam je藕dzi膰 ze spuszczonym powietrzem? Inni tak robi膮?

To b臋dziesz wiedzia艂 o co chodzi z waleniem si臋 w zakr臋ty.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-05-14 15:39:25
Autor: Marcin N
W dniu 2012-05-14 15:36, AZ pisze:
[...]

Z tego wniosek, 偶e w zakr臋ty wal膮 si臋 tylko niesprawne motocykle? A mo偶e niesprawni motocykli艣ci?

Data: 2012-05-14 15:44:22
Autor: AZ
On 05/14/2012 03:39 PM, Marcin N wrote:
To b臋dziesz wiedzia艂 o co chodzi z waleniem si臋 w zakr臋ty.

Z tego wniosek, 偶e w zakr臋ty wal膮 si臋 tylko niesprawne motocykle? A mo偶e
niesprawni motocykli艣ci?

Jaki wniosek? Niekt贸re motocykle po prostu tak maj膮 i wp艂ywa na to wiele czynnik贸w jak geometria, 艣rodek ci臋偶ko艣ci itd, itp. a to 偶e podobny efekt wywo艂uje upuszczenie powietrza z ko艂a to inna inszo艣膰.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-05-14 15:46:33
Autor: AZ
On 05/14/2012 03:44 PM, AZ wrote:
[...]

Chocia偶 wiem do czego zmierzasz - bo jako sprawny motocyklista z zajebistym motocyklem (z zajebistymi niebieskimi zaciskami) nie walicie si臋 w zakr臋ty wi臋c inni to nic nieumiej膮ce sieroty z niesprawnymi motocyklami. Zgad艂em? Poczu艂e艣 si臋 lepiej?

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-05-14 15:51:32
Autor: Kamil Nowak 'Amil'
"Motocykl wali mi si臋 w zakr臋cie" - o co tu chodzi?!
AZ napisa艂(a):
Zgad艂em? Poczu艂e艣 si臋 lepiej?

mi u niego brakuje tylko stopki ze pisze ze scigacza

albo se z nas robi jaja, a my sie dajemy wciagac :)

--
Kamil Nowak 'Amil'
rocker's not dead

Data: 2012-05-14 16:01:58
Autor: AZ
On 05/14/2012 03:51 PM, Kamil Nowak 'Amil' wrote:
Zgad艂em? Poczu艂e艣 si臋 lepiej?

mi u niego brakuje tylko stopki ze pisze ze scigacza

albo se z nas robi jaja, a my sie dajemy wciagac :)

Bo to taki troll jest, p贸ki nie wysy艂a 100 post贸w dziennie
jest niegr贸藕ny i nie jest nawet bardzo uci膮偶liwy.

--
Artur
ZZR 1200

Data: 2012-05-18 18:18:52
Autor: Jasio
"Motocykl wali mi si臋 w zakr臋cie" - o co tu chodzi?!
U偶ytkownik "AZ" <artur.zabronski@gmail.com> napisa艂 w wiadomo艣ci news:jor38m$u1l$1node2.news.atman.pl...

Bo to taki troll jest, p贸ki nie wysy艂a 100 post贸w dziennie
jest niegr贸藕ny i nie jest nawet bardzo uci膮偶liwy.

AZ, sorry, ale je艣li chodzi o wysy艂anie nadmiarowych post贸w, to wiesz... przygania艂 kocio艂 garnkowi.

To raz. A dwa, gdyby nie Marcin N to nie dowiedzia艂by艣 si臋 偶e robisz to w z艂ej pozycji.

A trzy, za sam tekst "sk膮d ta niech臋膰?" Marcin ma miejsce w panteonie usenetu. (:

--
Jasio
vfr etz

Data: 2012-05-14 16:39:47
Autor: Marcin N
W dniu 2012-05-14 15:46, AZ pisze:
On 05/14/2012 03:44 PM, AZ wrote:
[...]

Zada艂em proste pytanie licz膮c na proste wyja艣nienie techniczne.
Co znaczy "niekt贸re motocykle tak maj膮"? To jedyne, co potrafisz napisa膰? Na czym polega to walenie si臋 w zakr臋t? 呕eby motocykl si臋 po艂o偶y艂 - potrzebna jest niezr贸wnowa偶ona si艂a. Niezr贸wnowa偶ona si艂膮 od艣rodkow膮. Ale sk膮d nieoczekiwanie taka si艂a ma si臋 bra膰?

Mo偶e skoro wali Ci si臋 motocykl - masz jakie艣 uszkodzenie b艂臋dnika?
Poza tym - nie o Ciebie tu chodzi. Nie jeste艣 jedynym, kt贸remu motocykl si臋 wali pomimo napompowanych opon.

Data: 2012-05-14 17:00:23
Autor: duddits
On 14.05.2012 16:39, Marcin N wrote:
Zada艂em proste pytanie licz膮c na proste wyja艣nienie techniczne.

Opcji zbyt wiele nie ma: albo motocykl, albo kierownik :)

Je艣li motocykl to na my艣l przychodz膮 mi:
- 艂o偶ysko g艂贸wki ramy,
- ra偶膮co poni偶ej nomina艂u ci艣nienie w przedniej oponie,
- niew艂a艣ciwie dobrany przedni kape膰 (profil)

Kilkunastoma r贸偶nymi motocyklami zdarzy艂o mi si臋 je藕dzi膰 i o 偶adnym nie jestem w stanie tego powiedzie膰, aczkolwiek z tym okre艣leniem czasem si臋 spotykam.

W ka偶dym razie wydaje mi si臋 w膮tpliwe, 偶eby producent tak zaprojektowa艂 jedno艣lad by to zjawisko wynika艂o z budowy danego modelu motocykla, ale do艣wiadczenia mam w sumie skromne. Mo偶e o czym艣 nie wiem, ch臋tnie poczytam :)

--
[GoMoto.TV]
naszym motorem jest pasja

Data: 2012-05-14 17:05:15
Autor: Hinek
"Motocykl wali mi si臋 w zakr臋cie" - o co tu chodzi?!
U偶ytkownik "Marcin N" <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisa艂

Zada艂em proste pytanie licz膮c na proste wyja艣nienie techniczne.

Albo udajesz g艂upiego - albo jeste艣 g艂upi.
W obu wypadkach dyskusja jest bezcelowa.
Pa pa.

--
Hinek

Data: 2012-05-14 18:36:43
Autor: Ivam
"Motocykl wali mi si臋 w zakr臋cie" - o co tu chodzi?!
U偶ytkownik "Marcin N"  napisa艂 w wiadomo艣ci grup dyskusyjnych:jor5fd$2i5$1@news.task.gda.pl...
Na czym polega to walenie si臋 w zakr臋t? 呕eby motocykl si臋 po艂o偶y艂 - potrzebna jest niezr贸wnowa偶ona si艂a. Niezr贸wnowa偶ona si艂膮 od艣rodkow膮. Ale sk膮d nieoczekiwanie taka si艂a ma si臋 bra膰?

Nie pierdol tyle, tylko idz spusc powietrze (wystarczy z przodu, tak do poziomu 1bar) i przejedz jakis zakret - moze byc nawet przy predkosci 30km. Po prostej ok, ale przy skrecaniu maszyna zamiast poslusznie skrecac to zachowuje sie tak, ze musisz cos z tym robic, zeby sie nie wywalic.

--
pzdr:
Ivam

Data: 2012-05-14 22:57:01
Autor: Roman Niewiarowski
W dniu 2012-05-14 16:39, Marcin N pisze:

potrzebna jest niezr贸wnowa偶ona si艂a. Niezr贸wnowa偶ona si艂膮
od艣rodkow膮. Ale sk膮d nieoczekiwanie taka si艂a ma si臋 bra膰?

Trza bylo pisac na pl.costam.fizyka :)

Tu wiekszosc to praktycy i sila zlego co najwyzej z sil.
Jak juz sie przejedziesz tym gsx g czy  tak jak koledzy mowili na flaku (chociaz uwazam ze at przy 1barze z przodu zachowuje sie lepiej niz ppunkt g przy nominalnej, wiec moze inne tez) to se bedziesz mogl blednik leczyc, calkowac, rozniczkowac i tworzyc modele doskonale ;)

Poza tym - nie o Ciebie tu chodzi. Nie jeste艣 jedynym, kt贸remu motocykl
si臋 wali pomimo napompowanych opon.

Wszystko przez Kpopacz, nie dala nam szczepionek naptasia grype i wiekszosc umarla, a reszta powariowala! ;)

pozdr
newrom
--
RD07 - http://otomoto.pl/honda-xrv-africatwin-M3128032.html
DRZ 400e - http://otomoto.pl/show?id=M3176601

Data: 2012-05-14 23:20:44
Autor: Leszek Karlik
"Motocykl wali mi si臋 w zakr臋cie" - o co t u chodzi?!"
On Mon, 14 May 2012 16:39:47 +0200, Marcin N  <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> wrote:

[...]
Zada艂em proste pytanie licz膮c na proste wyja艣nienie techniczne.

To 偶e pytanie jest proste nie oznacza, 偶e istnieje proste wyja艣nienie.

Proponuj臋 偶eby艣 sobie przeczyta艂 "Motorcycle Chassis Design" Tony'ego
Foale, na temat geometrii pog艂臋biaj膮cych zakr臋t na pewno te偶 tam co艣
znajdziesz. :-)

--
Leszek 'Leslie' Karlik
ST99i i NTV650

Data: 2012-05-15 12:45:53
Autor: kakmar
"Motocykl wali mi si臋 w zakr臋cie" - o co tu chodzi?!
Dnia 14.05.2012 Marcin N <marcin5.usun.wykasuj@onet.pl> napisa艂/a:

Zada艂em proste pytanie licz膮c na proste wyja艣nienie techniczne.

Nie ma prostego wyja艣nienia, opisuj膮cego ruch jedno艣ladu. To do艣膰 skomplikowane jest.

[...]

Po pierwsze nie ma si艂y od艣rodkowej, jest bezw艂adno艣膰. W ruchu po okr臋gu masz moment bezw艂adno艣ci. R贸偶ne motocykle zachowuj膮 si臋 r贸偶nie, ten sam motocykl, przy r贸偶nych pr臋dko艣ciach i pochyleniach w 艂uku, mo偶e zachowywa膰 si臋 inaczej.
Zale偶nie od geometrii ramy, szeroko艣ci i rodzaju opon, ustawienia zawieszenia, dzia艂a艅 kierowcy. Je艣li Ci臋 to interesuje, to masz sporo do czytania, lektury ju偶 by艂y podawane. Jak chcesz po eksperymentowa膰, znajd藕 sobie k贸艂ko o 艣rednicy ze 30m
i poje藕dzij w ko艂o, z r贸偶nymi pr臋dko艣ciami, przy艣pieszaj膮c, hamuj膮c
przodem, ty艂em.
Si艂y nie bior膮 si臋 znik膮d, zmieniaj膮c kierunek tracisz cz臋艣膰 energii
(pr臋dko艣ci), znacznie wi臋cej ni偶 jad膮c prosto. Jedno艣lady nie je偶d偶膮 po zakr臋tach "same". "Same" mog膮 jecha膰 w miar臋 prosto.
Sprawdza艂e艣 kiedy艣 jak oddzia艂ujesz na kierownic臋 w zakr臋cie? Przejed藕 si臋 par臋 k贸艂ek, trzymaj膮c kierownic臋 jedn膮 r臋k膮. B臋dziesz mia艂 materia艂 do przemy艣le艅.

Mo偶e skoro wali Ci si臋 motocykl - masz jakie艣 uszkodzenie b艂臋dnika?
Poza tym - nie o Ciebie tu chodzi. Nie jeste艣 jedynym, kt贸remu motocykl si臋 wali pomimo napompowanych opon.

Poje藕dzij r贸偶nymi motocyklami, zauwa偶ysz 偶e niekt贸re bardzo si臋 r贸偶ni膮
swoim zachowaniem w zakr臋cie, od tego do czego si臋 przyzwyczai艂e艣.
Reakcja na ruch kierownic膮, gaz, hamulce, to jak bardzo dany motocykl
zwalnia, w z艂o偶eniu mog膮 by膰 znacz膮co r贸偶ne. Nawet zmieniaj膮c nieznacznie ci艣nienie w ko艂ach i/lub nastawy zawieszenia, uzyskuje si臋 zauwa偶alne r贸偶nice. Tylko jecha膰 trzeba szybciej ni偶 rekreacyjnie.

--
kakmaratgmaildotcom

"Motocykl wali mi si臋 w zakr臋cie" - o co tu chodzi?!